C
M midas22 skrev:
De har inte dubbla prislistor, de har fri geografisk prissättning.
Är du säker? Något exempel?
Efter att tidigare ha jämfört priserna mellan olika butiker på webben är jag rätt övertygad om att de specifikt har just två olika prislistor. Alla butiker med prislista A har till synes exakt samma priser, och dito bland de butiker med prislista B.

K kortis skrev:
Det är klart att Stockholms priser det är alltid dyrare eller mycket dyrare.
Alltid? Det beror ju helt på vilka produkter/butiker du syftar på. Vissa är mycket dyrare. Andra har identiska priser över hela landet.

K kortis skrev:
Det är klart att Stockholms priser det är alltid dyrare eller mycket dyrare.
Löneläget har oxå varit högre.
Var där förra veckan och faktiskt dagligvaruhandeln var mycket dyrare.
Kompis sade för många år sedan jäklar jag har några kunder (byggfirma) och då kan jag ta dubbelt här i Gryt.
norrland gotland hade dyrare priser en stockholm

Hep Hep skrev:
Bara helägda butiker och ingen franchise eller liknande. Dessutom publikt ägande, så de eventuellt giriga familjer som äger någon del har i så fall köpt på börsen.

Det där med nysvenskar kan du nog stoppa upp någonstans. Eller fråga VDn Kalle om hans släkt kom till landet före eller efter 2015.
Många företag tar in lönebidragare (invandrare) har varit på Byggmax och frågat personalen, de vet inte vad det är för skillnad på en regel och en dörrkarm, om de ens pratar begriplig svenska, så du får nog tänka om i ditt uttalande.

• Gilla
Chentin och 1 till
  • Laddar…
På ”mitt” Byggmax talar den personal som finns flytande svenska och ser ut som svenskar gör mest. De är mestadels totalt okunniga ändå.

Byggmax kan för övrigt vara det minst personaltäta jag varit med om. Senast jag handlade där såg jag inte till någon personal alls.

• Gilla
Arvid och 7 till
  • Laddar…
Har alltid varit olika. Norr om Sundsvall och Gotland har tillägg på plintar och sten mm.

Sen beroende på lokal konkurrens och hur mycket prisgaranti som nyttjas.

Prisgaranti kan ju alltid nyttjas men på glesare områden kan det bli svårare.

K KristerLo skrev:
Många företag tar in lönebidragare (invandrare) har varit på Byggmax och frågat personalen, de vet inte vad det är för skillnad på en regel och en dörrkarm, om de ens pratar begriplig svenska, så du får nog tänka om i ditt uttalande.
Berätta gärna mer om hur de invandrade bidragstagarna som knappt pratar svenska bestämmer prissättningen.

• Gilla
  • Haha
RoAd och 11 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Jag tittade för en gångs skull lite på kvittot när jag köpte virke idag. Vanliga reglar kostade drygt 12 % mer än jag sett på nätet och nyss handlat för i grannkommunen. Frågade en i personalen som bekräftade att det fanns två prislistor och att en del butiker är dyrare än andra. Hon visste inte varför, men att det varit så ”ett tag”.

Lite förvånande att den dyrare butiken (Arninge) ligger i ett område med flera andra som säljer byggprylar, medan den billigare (Vallentuna) ligger utan konkurrenter i närheten. Spontant känns det lite bakvänt.

Men, och nu kommer anledningen till att jag skriver här, det går att komma runt. Enligt den jag pratade med kan man säga till när man ska betala, att man brukar handla i butik x (som har den lägre prislistan) och då justerar de priset till det lägre. Det bästa av allt är att jag bara tar 10 % av besparingen ni gör. Skicka PM för swishnummer.
Aha 🤔 tur att vi brukar köpa i Vallentuna

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
M midas22 skrev:
...

Allt handlar om att tjäna så mycket pengar som möjligt. Det bästa är nog att bojkotta såna företag.
Vi skall bojkotta företag som tjänar pengar ?
Hela idén med företag är väl att tjäna pengar, annars hade man väl sällan startat företag ? :)

Att priser skiljer är väl inte konstigt. Vissa säljautmoater justerar ju nu tom priset beroende på väder och köpmönster, tex på läsk. Man ser ju tydligt vad det kostar innan man köper sakerna måste ju vara grundöfutsättningen, vill man inte betala det så får man gå någon annanstans.

Däremot är jag emot grumlig prissättning: Det skall gå att tydligt se vad saker kostar. Har man tex en butikssida på nätet så skall priserna vara de priser som den butiken har, inte något "riktpris" som sen kan variera med typ 30% eller mer...

Har ni helt missat hur marknadsekonomi fungerar? Utbud och efterfråga styr priserna. :). Det är väl klart att en hamburgare inne på Liseberg kommer vara dyrare än utanför Liseberg. Varför? För att McDonalds inte finns där inne. Dessutom är nog hyran dyrare inne på Liseberg än utanför. Kundunderlaget är nog lägre också om man ser till hela året. Liftkort brukar vara dyrare i fjällen än på Södermalm också..

• Gilla
  • Älska
RoAd och 3 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Ja, handlar oftast på byggmax. Vi har Xlbygg också men priserna är oftast betydligt högre och deras hemsida är helt värdelös. Går inte att se vad de har inne.

Att byggmax har olika priser upptäckte jag för längesen.
En snickare på Youtube provade just att köpa en regel på olika firmor och Xlbygg var billigast, OM man frågar efter rabatt. Verkar t.o.m som det var billigare än Byggmax som inte var med i jämförelsen.

• Gilla
OIS91
  • Laddar…
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Har ni helt missat hur marknadsekonomi fungerar? Utbud och efterfråga styr priserna. :). Det är väl klart att en hamburgare inne på Liseberg kommer vara dyrare än utanför Liseberg. Varför? För att McDonalds inte finns där inne. Dessutom är nog hyran dyrare inne på Liseberg än utanför. Kundunderlaget är nog lägre också om man ser till hela året. Liftkort brukar vara dyrare i fjällen än på Södermalm också..
Jag har full koll på marknadsekonomi och hur konkurrens påverkar prissättning. Om man med sina marknadsekonomiglasögon på sig försöker förklara varför den lägre prislistan används på ett ställe utan konkurrens i närheten, och den dyrare på ett ställe med flera konkurrenter inom kort promenadavstånd, blir det lite svårt. Du får gärna göra ett försök.

• Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Ja, handlar oftast på byggmax. Vi har Xlbygg också men priserna är oftast betydligt högre och deras hemsida är helt värdelös. Går inte att se vad de har inne.
Det där är ett sånt jävla gissel. Jag har en XL-Bygg tvåhundra meter från huset och vill egentligen handla där. Jag är helt beredd att betala lite mer bara för att kunna gå dit med hunden och plocka upp slitmaterial, skruv, beslag eller nåt verktyg – man behöver ju inte alltid släpkärran. Dessutom är det lokalägt och personalen är genuint kunnig och har alltid gett bra service.

Men, och det har jag sagt till dem flera gånger, de tappar mig som kund säkert sju av tio gånger bara för att jag inte kan se på hemsidan vad de faktiskt har på hyllan.

Senast behövde jag en fyllhammare, den längsta betongborren jag kunde hitta med SDS-fäste, lite elgrejer och så vidare. Men den affären gick förstås till Jula, Byggmax eller Biltema - för där går det att kolla lagret och produktspec innan man ens lämnar huset.

(sen tappar de väl också en massa hemmapulare som tvingas fixa grejer på helgerna, då de riktiga hantverkarladorna prompt ska hålla stängt)

• Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
N naikon skrev:
En snickare på Youtube provade just att köpa en regel på olika firmor och Xlbygg var billigast, OM man frågar efter rabatt. Verkar t.o.m som det var billigare än Byggmax som inte var med i jämförelsen.
[media]
Jag får ofta billigare eller samma pris om jag köper ifrån vår lokala Beijer. Men kräver att man frågar o vågar pruta. Jag försöker dessutom ha bra kommunikation o planera inköp o ta allt ifrån samma firma, fungerar fint.

Byggmax är om jag absolut behöver något på en söndag, men då kollar jag ofta jemofix o jula först, fungerar bättre lokalt.

Här är Woody billigare än Byggmax, och Jem o Fix billigare än Woody. Fördelen med Byggmax, Jem o Fix och andra lite moderna kedjor är ju att man vet priset på en vara innan man kommer till kassan. Oftast redan hemma eftersom det numera har kommit tocket där modern internet.
På Woody här så står inte ens några priser ute i virkeshallen.
Sen köper man en bräda på det billigaste stället, och tar med kvittot till Byggmax och får 10% lägre pris där. Även om det tar en kvart i kassan..
För panel till ett helt hus så gör det en bra slant.
Virket i sig är ju samma på alla ställena.

• Gilla
Byggroda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.