39 891 läst ·
125 svar
40k läst
125 svar
Byggmax har dubbla prislistor
Medlem
· Västra Götaland
· 15 inlägg
Alfredo skrev:
Är det bara där det skiljer kan jag leva med det. 😂 Någon som vet hur det är på ArlandaFinns enskilda restaurangers priser åtkomliga på max har en app
Max har en app man kan beställa mat från iaf de flesta restauranger så rimligen bör man väl se priset hos dessa med.Alfredo skrev:
Håll koll på samtliga Byggmax butiker i ditt närområde!!Purre skrev:
Jag råkade ut för nedanstående för några år sen;
Blev mycket förvånad när jag Var på Byggmax Falkenberg och fick se att tryckimpregnerat virke trallvirke 28x120 kostade 19,95!
Jag hade i två omgångar handlat på Byggmax Sisjön och betalat 24,95 metern för exakt samma vara(det är precis som för övrigt också står på hemsidan)
Hade jag vetat att ni hade olika priser så hade jag ju köpt allt tryck impregnerat virke i Falkenberg istället.
Svaret från kundtjänst var att de kan förekomma olika priser i olika butiker och att vi prismatchar inte oss själva!
Fortfarande besviken på Byggmax och handlar på andra ställen numera
De har inte dubbla prislistor, de har fri geografisk prissättning. Du kan helt enkelt gå till hemsidan och välja olika orter och se hur mycket det skiljer. Det är lite bakvänt att de som bor i mindre orter där de tjänar mindre pengar (och där virket dessutom antagligen kommer från), ska betala dyrare än de som bor i större orter.
Det finns liknande prissättning på många varor och tjänster nu för tiden, det kan t ex fluktuera kraftigt på konserter, hotellrum på olika orter i samma kedja beroende på beläggning och på resor och liknande. Det finns även idéer om att införa det på matvaror med digitala displayer i livsmedelsbutiken, dvs att höja priserna lite extra på eftermiddagen när folk slutar jobbet och liknande. Jag såg att en tv-apparat av märket LG G5 kostade $2000 i USA och motsvarande $4200 i Sverige på deras hemsida så dessa skillnader finns globalt också.
Allt handlar om att tjäna så mycket pengar som möjligt. Det bästa är nog att bojkotta såna företag.
Det finns liknande prissättning på många varor och tjänster nu för tiden, det kan t ex fluktuera kraftigt på konserter, hotellrum på olika orter i samma kedja beroende på beläggning och på resor och liknande. Det finns även idéer om att införa det på matvaror med digitala displayer i livsmedelsbutiken, dvs att höja priserna lite extra på eftermiddagen när folk slutar jobbet och liknande. Jag såg att en tv-apparat av märket LG G5 kostade $2000 i USA och motsvarande $4200 i Sverige på deras hemsida så dessa skillnader finns globalt också.
Allt handlar om att tjäna så mycket pengar som möjligt. Det bästa är nog att bojkotta såna företag.
Fast som TS skriver i inlägg #1 har ju Byggmax gjort tvärt om, där det inte finns konkurrerande firmor nära är de billiga, men där konkurrenterna är nära är de dyra.R Robban1234 skrev:
Sen var det ju enkelt att få det billigare priset oavsett var man handlar 🤣
Ja, handlar oftast på byggmax. Vi har Xlbygg också men priserna är oftast betydligt högre och deras hemsida är helt värdelös. Går inte att se vad de har inne.M MickeOj skrev:
Att byggmax har olika priser upptäckte jag för längesen.
K Kurtivan skrev:
Ica är olika handlare som sätter egna priser så det är inte relevant, coop har också olika koncept etc marknadsförhållanden och också ägare så det är bara så att det skiljer.J Jansson69 skrev:
så nytt är det inte byggmax har ju haft så i mängder med år likadant oss dom andraB Boende45 skrev:Det är ett nytt fenomen som blir allt vanligare.
Tidigare kallades det för franchisetagare men nu tror jag att det kallas för partners.
Det är alltså en privata näringsidkare som driver en del av kedjans butiker.
Samma upplägg har även t ex MAX hamburgare och flera andra snabbmatskedjor.
Det är ett fantastiskt tillväxtcase.
Tidigare var man ju tvungen att ha ett ganska stort kapital för att få chansen men det blev fel urvalskriterier.
Det är drivet från näringsidkaren (och dennes familj) man är ute efter. Personer som kan jobba extremt mycket innan det blir någon vinst.
Kombon stora familjer nysvenskar och bidrag från arbetsförmedlingen göder företagets ägare oavsett om det är en familj, som i MAX-caset eller aktieägare, som i Byggmax.
Jag undviker dessa företag oavsett om de blandar milkshake i skurhinken eller ej.
Redigerat:
Det är klart att Stockholms priser det är alltid dyrare eller mycket dyrare.Hep skrev:
Jag tittade för en gångs skull lite på kvittot när jag köpte virke idag. Vanliga reglar kostade drygt 12 % mer än jag sett på nätet och nyss handlat för i grannkommunen. Frågade en i personalen som bekräftade att det fanns två prislistor och att en del butiker är dyrare än andra. Hon visste inte varför, men att det varit så ”ett tag”.
Lite förvånande att den dyrare butiken (Arninge) ligger i ett område med flera andra som säljer byggprylar, medan den billigare (Vallentuna) ligger utan konkurrenter i närheten. Spontant känns det lite bakvänt.
Men, och nu kommer anledningen till att jag skriver här, det går att komma runt. Enligt den jag pratade med kan man säga till när man ska betala, att man brukar handla i butik x (som har den lägre prislistan) och då justerar de priset till det lägre. Det bästa av allt är att jag bara tar 10 % av besparingen ni gör. Skicka PM för swishnummer.
Löneläget har oxå varit högre.
Var där förra veckan och faktiskt dagligvaruhandeln var mycket dyrare.
Kompis sade för många år sedan jäklar jag har några kunder (byggfirma) och då kan jag ta dubbelt här i Gryt.