Fairlane Fairlane skrev:
Problemet uppstår när man får ett förslag på prissättning som är "Du får mitt inköpspris +10%". Ger man ett sådant förslag så måste man självklart redovisa sitt inköpspris. Vill man som leverantör inte redovisa sina inköpspriser, vilket jag har full förståelse för, ska man vare sig förslå en sådan prismodell eller gå med på en sådan prismodell.
Håller helt med. Jag tycker det är ett konstigt sätt att göra affär med att säga "mitt inköpspris +10%"
Hade grossisterna haft normala prislistor så kunde man ju använt sig av dem men tyvärr är det inte så i alla branscher.

Och dessutom skulle alla grossister vara tvungna att ha samma priser på samma varor men det skiljer mer än +- 10-15 % mellan grossisterna. Så frågan är vad en "normal" prislista skulle vara?

Varför skulle de behöva det?

D Daniel 109 skrev:
Varför skulle de behöva det?
Tja, om kunden ställer det kravet, så har de valet att göra det eller tacka nej till jobbet...

Påståendet var ”Och dessutom skulle alla grossister vara tvungna att ha samma priser”

Ditt svar är på någon annan fråga.

Jobbar själv inom hantverkarbranschen och ser hur bristen på hantverkare gjort att många firmor höjt både timpriser och materialppålägg, Det bryts även mot gällande regelverk för att kunna utföra upphandlade jobb då det saknas utbildad personal.
Man anlitar underentreprenörer som tar in utländsk personal som kan sakna både utbildning och erfarenhet samt ibland har svårt för att följa reglerna på arbetsplatsen.

Innan byggboomen så var det svårt nog att få tag på en bra hantverkare då dessa oftast redan hade mer än tillräckligt att göra och nöjda kunder spred ju ryktet vidare.

Visst fanns det de som kunde komma dagen efter men oftast fanns det en anledning till att de var tillgängliga...

Vad det gäller materialpriser så är det upp till företagen hur de sätter priserna/kundrabatten men som kund vill man ju få ett rimligt pris.

Då det går att kolla upp nästan alla materialpriser på nätet så är det klart att kunden blir både arg och besviken när denne får en faktura där man debiterat efter bruttoprislista och sedan gett kunden 15% rabatt på denna.

Naturligtvis måste firman lägga på så det täcker inköpskostnader och ev. reklamationer men de som går efter bruttoprislistan får ofta missnöjda kunder där fakturan ifrågasätts och jag tror mycket tid går åt för att lösa sådana situatoner.

Som tidigare inlägg skriver är det bättre att ge kunden en offert med materialpriser så denne vet vad saker och ting kostar och man slipper problem när väl fakturan dimper ner hos kunden.

• Gilla
Topsy67 och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla inlägg! Jag var mest nyfiken på vad som är norm i branschen och jag har fått svar. Svaren visar att det finns en mängd olika sätt för hantverkaren att prissätta. Jag håller helt med om att man ska ha ersättning för materialhantering men jag tycker att jag köper arbetstid och kunskap när jag anlitar hantverkare. Har svårt att se hantverkaren som återförsäljare av byggmaterial. Men det är förmodligen mitt problem :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.