Byggahus.se
Men nog är det lite lustigt att i dom flesta branscher är det ok att tjäna pengar så länge man kan dölja för "folk" hur man gör, då kallas det affärshemligheter och är helt ok. För det finns många många som tjänar betydligt mer pengar på sina företag än dom "småskuttare" som finns i byggsvängen och det är ju, vad jag kan förstå, småskuttarna som är "problematiska". Min yngre son jobbar i IT, det är ett mindre företag (men det växer starkt). Där har vinsten per anställd under en rad av år legat på mellan 1 och 4 miljoner /anställd. Dom har hyllats och fått "priser" och ingen tycker att dom tar ut överpriser och sysslar med ocker. Jag har en annan bekant som har ett företag inom "anläggning" han har 12 anställda och vinsten är ca 10- 12 miljoner/år även han har hyllats och fått "pris"

• Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
Det är när man myglar med det som kunderna blir sura.

• Gilla
johel572 och 3 till
  • Laddar…
Jo men ett tjänsteföretag tjänar pengar på att sälja tjänster. Om du visar att du debiterar 500/h plus moms, så är det (nästan) ingen som kräver att få reda på hur stor din kostnad är för det. Vilka skatter du betalar (mer än ATT du betalar skatt), om du sedan låter inhyrda hantverkarfirmor från något östland utföra arbetet för 250/h så kanske en del av oss blir lite upprörda, men DÄR har du den normala affärshemligheten.

På samma sätt så kan du ta vilka marginaler du vill i ett fastpris, jag har alla möjligheter att jämföra ditt fasta pris med andra.

Men när du arbetar på löpande räkning, så är det en tjänst du säljer, du får betalt för den tjänst du säljer. Utöver det så finns det omkostnader, som du har rätt att få ersättning för. Till det säljer du tjänsten att hantera dessa omkostnader med ex 10% påslag. MEN själva omkostnaden är just en omkostnad, vad det kostar inget annat. Material, maskinhyra osv. är omkostnader.

Sedan finns det vissa omkostnader som är svåra att redovisa, ex. bilkostnaden, de verifierbara kostnaderna för en bil typ "full tank häromdagen", nya däck för ett halvår sedan, försäkring utslaget på xxx mil under det här året, dessa verifikat går inte att på ett vettigt sätt periodisera mot varje litet uppdrag. Då AVTALAR man om en shablonersättning för bilen, ex. 50kr/mil, eller en fast avgift per besök osv.

Men tar du in material, som du inte i förväg satt ett pris på, och tillämpar fri prissättning med fantasipriser (oavsett om fantasipriserna är föreslagna av bygghandeln), så kommer kunden med rätta att känna sig lurad. och det är också väldigt tveksamt om det verkligen är lagligt. Vi får hoppas på fler rättsfall.

Det skulle säkert vara helt OK med en shablonprissättning även för material. Ge en offert med 500/h för arbete plus 350/h för material. En intressant prismodell. Men så kanske man skall sätta AVTALAT specialpris på vissa extra dyra prylar, som tar lite arbetstid i förhållande till kostnad. Typ en ytterdörr från designmärke, eller en ny värmepump.

• Gilla
Fixerskan och 5 till
  • Laddar…
När vi byggde hus så hade vi ett liknande problem med våra elektriker. Det tog 3 påminnelser innan vi fick fakturorna specificerade för vad som var arbetskostnad (montering) och vad som var pris på själva materialet/produkterna. Insåg direkt att vi kunde få samtliga produkter billigare på andra inköpsställen, påtalade detta, och efter lite pust och stön sänkte de sig under de priserna som vi fått från andra ställen.

Så jag hade absolut velat få priserna på materialet redovisat för mig. Vad de i sin tur har för inköpspris är mindre intressant.

När jag läser sånna här trådar känns det som att folk är mer intresserade av att få en korrekt specad faktura än att få ett jobb utfört. I min värld är det två saker sol är intressanta - totalpriset och att jobbet blev utfört i tid.

Det byggföretagen tjänar på byggmaterialet ingår i deras affärsidé. Skulle ni som jagar upp er över materialpriserna bli gladare om ni fick inköpspris på materialet och 25% högre timtaxa?

• Gilla
ItWasntMe
  • Laddar…
Men varför ska just byggsvängen ha ett lågt påslag för det som dom köper och säljer i samband med en tjänst. När du tex byter bromsok på din bil får du betala dyrt för oken samt dyrt för arbetet, eller lämnar in din elmotor för lagerbyte, eller köper en gris av gårdsslakteriet (som köper grisen av en uppfödare) där du betalar ett pris för köttet samt ett pris för styckningen (om du vill ha grisen styckad).

• Gilla
Mr9
  • Laddar…
E elmont skrev:
Men nog är det lite lustigt att i dom flesta branscher är det ok att tjäna pengar så länge man kan dölja för "folk" hur man gör, då kallas det affärshemligheter och är helt ok. För det finns många många som tjänar betydligt mer pengar på sina företag än dom "småskuttare" som finns i byggsvängen och det är ju, vad jag kan förstå, småskuttarna som är "problematiska". Min yngre son jobbar i IT, det är ett mindre företag (men det växer starkt). Där har vinsten per anställd under en rad av år legat på mellan 1 och 4 miljoner /anställd. Dom har hyllats och fått "priser" och ingen tycker att dom tar ut överpriser och sysslar med ocker. Jag har en annan bekant som har ett företag inom "anläggning" han har 12 anställda och vinsten är ca 10- 12 miljoner/år även han har hyllats och fått "pris"
Är du säker på att du inte blandar ihop ”vinst” med ”omsättning”? En mjukvaraföretag kan jag kanske köpa att de har hög vinst eftersom replikeringskostnaden är i princip 0, men om en anläggningsfirma har en vinst på en miljon per gubbe efter löne- och maskinkostnad innebär det att de debiterar i runda slängar 1500-2000 i timmen och inte har någon nertid.

• Gilla
emifog
  • Laddar…
Om dom säljer material också så är det väl ingen orimlig vinst ?

Stadsbonden,dom säljer och monterar även "sina" hårdvaror, vilka inte är nått man kan köpa på Elgiganten, så inga kunder kan jämföra priserna kontra deras inköpspriser.

Fairlane
S Stadsbonden skrev:
Det byggföretagen tjänar på byggmaterialet ingår i deras affärsidé. Skulle ni som jagar upp er över materialpriserna bli gladare om ni fick inköpspris på materialet och 25% högre timtaxa?
Ja så länge ROT-avdrag finns så är det troligen bättre.
Rent generellt tycker jag att de får lägga på 0-1000% på materialet om de vill, men jag vill veta innan ungefär vad man hamnar på. Kommer eluttaget kosta 200:- eller 2000:-, kommer träfasaden kosta mig 3000:- eller 300000:- i material, kommer 10 liter färg kosta 1000 kronor eller 10000 kronor. Vet jag det innan så kan jag fatta ett beslut om jag vill anlita företaget i fråga eller inte.

Visst lägger bilfirma på en rejäl marginal när jag byter stötdämpare eller liknande hos de, men jag får priset i förväg.

• Gilla
johel572 och 6 till
  • Laddar…
Och som jag oändligt många ggr skrivit, FRÅGA vad det kommer att kosta. OCH gör upp i förväg vad som ska göras så detaljerat som möjligt, för att senare komma överens om ev tilläggs arbeten och vad det kostar INNAN ni beställer extrajobb.
Ett problem brukar vara att kunden beställt en sak och tror att allt annat ska ingå,

• Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Ja, det är klart man ska fråga, men väldigt ofta får man inget bra svar. Ibland får man ett bra svar, men rätt ofta får man ett svar av typen:
* Du kommer få ett bra pris det lovar jag
* Jag vet inte exakt, men det kommer bli helt ok
* Du får vårt pris + X% (men man får inte veta att "vårt pris" innebär något helt annat än det pris de betalar)

Det verkar väl vara lite av problemet här också?!

För att vara tydlig, jag är väldigt nöjd med de hantverkare jag har anlitat, både elektriker, rörmokare (som ju brukar vara utskällda) och andra. Dock har det känts som en liten chansning första gången eftersom just alternativet "Jag vet inte exakt..." är mycket vanligt.
Säger man "jag tror att ett uttag kostar omkring 100-150 kr" så förstår jag om man blir förbannad om räkningen sen visar 300 kr eller mer. Dock så har man ju oftast detta endast muntligt. Försöker man få tydligare pris så får man ju även här veta att man är en icke-önskvärd kund. Det är ju rätt vanligt att man läser här på bygghus saker som
* "Jag är glad att jag inte jobbar mot privatpersoner, de är så jävla jobbiga"
* "Vill du ha ett jobb utfört eller vill du tjafsa om priset?"
* "Gör jobbet själv då"
* "Ska inte hantverkare få lön?"

Som sagt, de flesta är nog helt ok, och jag har varit mycket nöjd med de jag anlitat.

• Gilla
johel572 och 3 till
  • Laddar…
Tycker man det är jobbigt att "förhandla" innan jobbet är utfört så kan jag lova att det blir än jobbigare efter. Tar man det innan jobbet utförs vet ju bägge parter vad som gäller och är beställare eller utförare inte nöjd så blir det inget utfört och ingen behöver "bråka".

• Gilla
elmontören och 1 till
  • Laddar…
tommib
E elmont skrev:
Tycker man det är jobbigt att "förhandla" innan jobbet är utfört så kan jag lova att det blir än jobbigare efter. Tar man det innan jobbet utförs vet ju bägge parter vad som gäller och är beställare eller utförare inte nöjd så blir det inget utfört och ingen behöver "bråka".
Detta är förvisso sant men som marknaden ser ut idag så får man inget jobb utfört. De flesta hantverkare väljer bort kunder som ställer frågor eller försöker förhandla.

• Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Men man får ju själv välja om man vill handla eller låta bli, det är ju ingen rättighet att få tag på en hantverkare och (tyvär ?) får väl även hantverkaren välja det/den som han tycker verkar bäst.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.