26 057 läst ·
96 svar
26k läst
96 svar
Byggfirma ovilliga att redovisa materialkostnad
Jo, sant igen. Problemet här blir att det finns lagstiftning som säger att man inte har något alternativ (förutom att låta bli). Ibland är det ett mindre bra alternativ, t.ex. vid gammal/dålig anläggning eller när alternativet blir någon bastardiserad variant av skarvsladd.
Självklart ska hantverkaren kunna välja bort besvärliga kunder, problemet i mitt tycke är väl att den ribban går vid "vad har du för materielpriser", vilket igen i mitt tycke är lite väl lågt. Ett bra exempel på idiotkund såg vi ju i den andra tråden av EyReOn med svensk standard.
Självklart ska hantverkaren kunna välja bort besvärliga kunder, problemet i mitt tycke är väl att den ribban går vid "vad har du för materielpriser", vilket igen i mitt tycke är lite väl lågt. Ett bra exempel på idiotkund såg vi ju i den andra tråden av EyReOn med svensk standard.
Vill inte påstå att jag jagar upp mig över materialpriser. Men för mig skulle det kännas ärligare med högre timtaxa och utan påhittade materialpriser. Det handlar inte främst om totalpriset blir högre eller lägre. Det handlar om förtroende. Och det tycker jag blir svårt att få till om man inte kör med öppna kort. Men det är ju bara vad jag tycker. Jag kanske är "yrkesskadad" från servicebranchenS Stadsbonden skrev:När jag läser sånna här trådar känns det som att folk är mer intresserade av att få en korrekt specad faktura än att få ett jobb utfört. I min värld är det två saker sol är intressanta - totalpriset och att jobbet blev utfört i tid.
Det byggföretagen tjänar på byggmaterialet ingår i deras affärsidé. Skulle ni som jagar upp er över materialpriserna bli gladare om ni fick inköpspris på materialet och 25% högre timtaxa?
Nu var det öppna försäljningspriser som efterfrågades.
En butik måste hålla lager och de kan inte debitera kunderna separat för byggnaden och arbetstiden, så jämförelsen haltar.
En butik måste hålla lager och de kan inte debitera kunderna separat för byggnaden och arbetstiden, så jämförelsen haltar.
Annars kan man ju jämför det med att gå i affären och kolla på prisjakt i mobilen för att se att man får rätt pris eller blir lurad.I ItWasntMe skrev:
Det är ju egentligen inte så konstigt att folk ifrågasätter, om elektrikern tar 300kr för nått som kostar 95kr i affären så är det ju klart att man känner sig blåst.
Ungefär som när man lämnar bilen på service och får pröjsa 83kr/litern för spolarvätska som jag fick x3 vid senaste servicen, vet man då om att för 83krX3 får man en årsförbrukning spolarvätska på biltema.
Nä jag tillhör nog dem som tycker att om det nu kostar 700kr i timmen för att hantverkaren ska få ihop sin verksamhet så är det 700kr i timmen han ska ta och inte 450kr i timmen och sen lägga hutlösa påslag på material bara för det ska framstå som att de blir billigare bara för timpriset är lågt.
Som många skrivit innan så gör upp det med hantverkaren innan hur er affär ska se ut.
Om jobbet utförs på löpande räkning så fråga innan vad den tar i timmen. Vad han tar för bilen samt vad han har för påslag på ue och material. Be om att få med kopior i fakturan på dennes fakturor från grossisten och eventuella ue så kör ni båda med öppna kort. Och prata igenom detta innan jobbet påbörjas Samt var så tydlig som möjligt med vad som ska bli gjort och inte så blir det lättare för hantverkaren att uppskatta vad det kommer kosta. Skriv ner detta så vet ni båda vad som gäller
Om fastpris så kom överens om vad som ska ingå i offerten och vad som inte ska/kan ingå (ofta rötskador, rätning riktning och annat som man inte kan se innan ytskiktet är rivet). Är ev ställning med i priset? Är avfallshantering med? Är bilkostnader med i priset? Mm mm Kom överens om vad eventuella ÄTA arbeten kostar i timpenning och påslag på material osv. Skriv ner detta så vet ni vad som gäller och tar ni in fler offerter se till att firmorna räknar på samma saker annars blir det som att jämföra äpplen och päron
Om jobbet utförs på löpande räkning så fråga innan vad den tar i timmen. Vad han tar för bilen samt vad han har för påslag på ue och material. Be om att få med kopior i fakturan på dennes fakturor från grossisten och eventuella ue så kör ni båda med öppna kort. Och prata igenom detta innan jobbet påbörjas Samt var så tydlig som möjligt med vad som ska bli gjort och inte så blir det lättare för hantverkaren att uppskatta vad det kommer kosta. Skriv ner detta så vet ni båda vad som gäller
Om fastpris så kom överens om vad som ska ingå i offerten och vad som inte ska/kan ingå (ofta rötskador, rätning riktning och annat som man inte kan se innan ytskiktet är rivet). Är ev ställning med i priset? Är avfallshantering med? Är bilkostnader med i priset? Mm mm Kom överens om vad eventuella ÄTA arbeten kostar i timpenning och påslag på material osv. Skriv ner detta så vet ni vad som gäller och tar ni in fler offerter se till att firmorna räknar på samma saker annars blir det som att jämföra äpplen och päron
Hantverkare lägger påslag på materialet för att tjäna extra pengar, därför vill de inte visa er detaljerna då det då lätt går att se påslagen.
Hantverkarna får dessutom ut rabatter hos företagen de köper materialet hos men på ditt kvitto står ordinarie pris. Riktiga skojare mao..
Hantverkarna får dessutom ut rabatter hos företagen de köper materialet hos men på ditt kvitto står ordinarie pris. Riktiga skojare mao..
Många förstår inte att låga timpriser har med upphandlingar och ackord att göra. Man måste hålla timpriset lågt för att vinna upphandlingar och grunden för alla ackord är så snabb omsättning på så mycket material som möjligt.
Hur många "småskuttare/servicegubbar" jobbar på ackord, 0,5 % av yrkeskåren? Och ser men till alla elektriker så handlar det kanske om 10 - 15% som jobbar på ackord och då handlar det nästan alltid om stora jobb.
Ocker är enligt lag förbjudet i Sverige och kan ge upp till två års fängelse.
"Ocker är enligt svensk rätt ett brott som består i att den som utnyttjar någons trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroendeställning till att bereda sig förmån, som står i uppenbart missförhållande till vederlaget eller för vilken vederlag inte skall utgå, döms för ocker till böter eller fängelse i högst två år."[/QUOTE]
Det finns ingen som dömts för ocker i Sverige de senaste 25 åren eftersom lagen slutat användas. Hur skulle Klarna, Visma. Claes Ohlson, Ellos, Svea, Cellbes och alla SMS utlånare m.fl, m.fl annars kunna ta ut räntor på över 30%? då enligt gammal hävd allt från dubbla bankränta och uppåt är ocker.
"Ocker är enligt svensk rätt ett brott som består i att den som utnyttjar någons trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroendeställning till att bereda sig förmån, som står i uppenbart missförhållande till vederlaget eller för vilken vederlag inte skall utgå, döms för ocker till böter eller fängelse i högst två år."[/QUOTE]
Det finns ingen som dömts för ocker i Sverige de senaste 25 åren eftersom lagen slutat användas. Hur skulle Klarna, Visma. Claes Ohlson, Ellos, Svea, Cellbes och alla SMS utlånare m.fl, m.fl annars kunna ta ut räntor på över 30%? då enligt gammal hävd allt från dubbla bankränta och uppåt är ocker.