Byggfirma ovilliga att redovisa materialkostnad

15k läst  95 svar

1. Topsy67
    Medlem Nivå 1
    Vi är på g att bygga ett fritidshus på ca 60 kvm. Har haft en första kontakt med lokal snickare/mindre byggfirma. Till att börja med vill vi ha ha hjälp med att få upp en väderskyddad stomme och för att sedan utvärdera hur mycket vi klarar själva. Timpriset vi har fått är förmodligen normalt (450:- + moms). Men jag blev lite förvånad då de inte var så pigga på att specificera materialkostnaderna på fakturorna. Verkar som att de bara vill ha en post för material och att vi inte ska se vad som döljer sig bakom den. På frågan om vi får ta del av deras rabatter på material var svaret nej. Är det ett normalt förfarande att göra så? Har ingen anledning att tro att vi ska bli lurade men det skulle kännas bättre att betala rätt timpenning för jobbet och inte att de ska tjäna på materialet. När vi byggde vårat hus för 10 år sedan så fick vi alla fakturor från brädgård och andra leverantörer redovisade av byggaren och betalade bara vad det kostat i inköp.

2. D
    Medlem · Nivå 16
    Har ni fått fastpris på material? Jag skulle inte acceptera löpande materialkostnad utan specifikationer.

3. Peter_Henry
    Allvetare · Nivå 5
    Tycker du ska hänvisa till konsumenttjänstlagen, paragaf 40, dom måste redovisa ifall ni begär det. Så det är bara att stå på er och jobba vänligt med bestämt

Kopierade den så kommer ni hänga med

Specificerad räkning
    40 § Näringsidkaren är skyldig att på konsumentens begäran ställa ut en specificerad räkning för tjänsten. Räkningen skall göra det möjligt för konsumenten att bedöma det utförda arbetets art och omfattning. I den mån tjänsten inte har utförts mot fast pris skall det även framgå av räkningen hur priset har beräknats.

4. Topsy67
    Medlem Nivå 1
    Nix, har inte fått något pris för material. Tänkte att det skulle vara löpande så har inte tagit fram något riktigt offertunderlag på materialet. Men det klart att vi skulle ju kunna be om pris på de vanligaste materialen/dimensionerna. Åtgången kan jag räkna ut på ett ungefär.

5. P
    Medlem · Nivå 10
    Är inte det enklaste att du själv gör ett avtal med brädgården och hänvisar till att byggarna ska hämta på ditt konto?
    Finns ju fina rabatter att förhandla fram, jag hade över 20% när vi byggde senast

De känns ju även lite fel att låta byggarna hålla på med det, du vill ju få materialet kört till platsen utan att du ska ha en byggare som kör brädor för 450kr i timmen när du troligen kan få transporten gratis om du köper ett så pass stort parti

• Laddar…
  6. Topsy67
    Medlem Nivå 1
    Jo, det är egentligen så jag vill ha det. Eller åtminstone på förhand veta ungefärligt pris på material. Tror vi kan komma fram till någon sådan lösning med firman men jag ville nu först veta vad som är praxis i branchen

7. H
    Moderator · Nivå 25
    Om det är arbete på löpande räkning, så är det normala (för bygg, inte för VVS o El) att man avtalar att du skall betala verklig kostnad för materialet, plus ett materialkostnadspåslag på 10 - 15%. Men då är det alltså de faktiska priser som byggaren betalar.

Man kan fortfarande med det upplägget bli lurad. Vissa bygghandlare ger ingen rabatt på priserna, utan bara en årsbonus till byggföretaget. Den totala rabattsatsen för byggmaterial brukar ligga på 25 - 40% av listpriserna, det varierar för olika varugrupper. Även de bygghandlare som ger normala rabatter, ger ofta en (blygsam) årsbonus.

• Laddar…
  8. E
    Medlem · Nivå 21
    Jag vill nog påstå att det även är ett rätt vanligt upplägg inom elbranchen vid jobb på löpande räkning.
    Och OFTAST brukar (om och när det förekommer) årsbonusen ligga mellan 2 - 5 % samt vara omsättningsbunden, ju högre omsättning dess högre "bonus". Sedan varierar det säkert mellan olika orter/regioner och mina "uppgifter" gäller för den region där jag varit verksam.
    Påståendet grundar jag på erfarenheter från, nästan ett helt liv inom el och ca 5 år som kalkyl/arbetsledning/fakturering på ett mindre byggföretag (ca 15 anställda).

• Laddar…
  9. Topsy67
    Medlem Nivå 1
    Topp! Det här är precis den info jag är ute efter. Ett sådant upplägg med viss % påslag på materialet skulle jag kunna acceptera. Antingen det eller att jag själv avtalar en rabatt med lokal byggvarufirma.

10. E
    Medlem · Nivå 21
    Låt byggaren handla och göra ett nettopåslag, han har säkert betydligt bättre rabatter än du kan drömma om. Så är dom justa (vilket dom allra flesta är) så tjänar både du och dom, dessutom köper dom rätt saker i rätt tid vilket är oerhört viktigt.

11. H
    Moderator · Nivå 25
    Årsbonusen är nog oftast som elmont skriver, någon enstaka % av årets totala volym, det kan jag som beställare acceptera. Men här i Stockholm kör ex. ekesiöö med noll rabatt till byggare, men ger istället en årsbonus. De har ungefär samma listpriser som Beijer, Freddels osv. Där byggare har 25 - 40% rabatt, utan att behöva ha volym som Skanska.

Dvs. logiskt sett så får byggarna minst 25% i årsbonus hos Ekesiöö. Det upplägget är ju konstruerat för att lura slutkunderna.

Apropå rabatter, jag stod på Fredells och tittade på en vara, en säljare såg att jag studerade prislappen, och han gick fram och erbjöd direkt 10%.

Min erfarenhet är att anlitar man en byggare med nettopris +10% så får man ett pris som ligger ungefär där jag själv kan köpa för om jag åker till Byggmax, Hornbach osv. Däremot handlar jag aldrig på "proffsbutiker" som Beijer osv, såvida jag inte skall ha något lite special som inte finns i "vanlig" handel.

• Laddar…
  12. P
    Medlem Nivå 3
    Du kan kräva att få en specad faktura men du kan inte kräva att se snickaren inköpspris, det är en företagshemlighet.

13. M
    Medlem Nivå 2
    Fast pris på jobbet = Ingen anledning att redovisa annat än färdigt arbete och faktura enligt ök.
    Avtalat pris för jobbet + material + % på material = Ingen betalning utan att pris på material är redovisat alternativt betala en. arb. Du kan i avtalsfasen bestämma om inköpen skall vara öppna eller inte. Kopior på faktura från materialföretaget är alltid ett krav för att jag skall betala en entreprenör för materialet.

För priset på material kan dom endast kräva att du betalar +% på det pris dom fakturerats från byggfirman. Om du på något vis kan knyta en bonus till inköpen gjorda för ditt material kan du hävda att det skall tillgodogöras dig men oftast är bonus från materialleverantörerna baserade på totalt upparbetat inköp under ett år. I de byggen jag gjort har jag fått överenskommelser på +8% under åren. Det senaste på en entreprenad om 4,6 miljoner.

Någon nämnde Ekesiöö i tråden. Här kan man skaffa sig ett konto lätt och få rabatter.

14. SusanneBF
    Medlem Nivå 1
    Jag skulle inte gå med på att betala inköpspris utan att först veta deras inköpspris. Det verkar ju vara ett system att hantverkare köper till dyrt inköpspris och sedan får en stor bonus av företaget de köper ifrån.

Kan de åtminstone redovisa hur mkt av vilket material de beräknar till bygget, så du själv kan titta på vilka priser vi konsumenter har.

15. J
    Medlem Nivå 1
    Rätt vanligt att byggaren behåller rabatter själva, det är ju dom dom under ev. långtid byggt upp en kundrelation med leverantören, många proffsleverantören skickar även spec. utan ev. rabatter. Men vill du ha rabatt så prata med bygghandeln skälv och ordna dina rabatter. Blir nog inte samma som byggarens då han kanske handlar för flera hundra tusen på detta ställe!

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: