Konsumenttjänstlagen gäller väl inte här?

Peter_Henry Peter_Henry skrev:
Tycker du ska hänvisa till konsumenttjänstlagen, paragaf 40, dom måste redovisa ifall ni begär det. Så det är bara att stå på er och jobba vänligt med bestämt

Kopierade den så kommer ni hänga med

Specificerad räkning
40 § Näringsidkaren är skyldig att på konsumentens begäran ställa ut en specificerad räkning för tjänsten. Räkningen skall göra det möjligt för konsumenten att bedöma det utförda arbetets art och omfattning. I den mån tjänsten inte har utförts mot fast pris skall det även framgå av räkningen hur priset har beräknats.

• Gilla
freddan83
  • Laddar…
Liknelsen med MC donalds håller inte. Där betalar du för att de gör en burgare har en lokal med toaletter mm.

Snickaren betalar du för att göra ett arbete, det får de betalt för. Att ha ett system där snickaren får mer betalt om de använder onödigt mycket eller dyrt material är inte vettigt.

MC donalds och andra ser till att minimera inköpspriser, medan många hantverkare skickar den vidare med påslag.

• Gilla
Testarn och 1 till
  • Laddar…
Sixten1970 Sixten1970 skrev:
Du behöver inte redovisa dina påslag på material, det paragraf 40 innebär är att på kundens begäran skall du redovisa vad han skall betala för materialet, vad du som snickare eller rörkrökare har betalat har han inte med att göra.
Finns en ganska ny dom från Tingsrätten där entreprenören inte fick igenom påslaget, enligt ktjl så ska rabatten tillfalla kunden. Sen beror det på hur långt man orkar dra det för dom kronorna kontra vad man får.

Men jag hänvisade rätten att kräva redovisning av fakturorna, inte påslaget i detta fall

• Gilla
Topsy67
  • Laddar…
B Byggare Sonja skrev:
Konsumenttjänstlagen gäller väl inte här?
Så länge TS är en privatperson så gäller konsumenttjänstlagen, även om man försöker att avtala bort den så är den drivande ifall det blir en juridisk tvist

• Gilla
Topsy67
  • Laddar…
Det beror ju på vad man har avtalat om. Du råkar inte ha en länk till domen, eller information om den?

D Daniel 109 skrev:
Det beror ju på vad man har avtalat om. Du råkar inte ha en länk till domen, eller information om den?
Ska försöka hitta den

Det finns en anledning till att snickare inte redovisar en exakt lista över allt material som går åt för ett specifikt bygge. Om det är ett lite större projekt kan det ta några timmar att sätta ihop en materialista och det finns Ingen anledning att ge det till kunden eftersom kunden kan använda listan till ett offertunderlag utan att betala snickaren för jobbet. Det som är viktigt är att kunden får priset för det material som ska ingå i projektet. Mer än så behöver inte kunden för att kunna ta ställning till om det är ett bra pris eller inte. När kunden har bestämt sig för att anlita snickaren är det klart att han ska få listan över materialet så att han kan se att rätt material används.

Om det är en materialista eller ett offertunderlag kunden vill ha är det bara att anlita någon för att ta fram det. Det är fräckt att ta för givet att en skickare ska göra det jobbet gratis.

• Gilla
evertb
  • Laddar…
Visst om det är fastpris på materialt kan jag köpa det. Men om det är löpande materialkostnad skulle jag inte vara lika sugen på att inte veta vad jag veta vad jag betalar för.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Peter_Henry Peter_Henry skrev:
Tycker du ska hänvisa till konsumenttjänstlagen, paragaf 40, dom måste redovisa ifall ni begär det. Så det är bara att stå på er och jobba vänligt med bestämt

Kopierade den så kommer ni hänga med

Specificerad räkning
40 § Näringsidkaren är skyldig att på konsumentens begäran ställa ut en specificerad räkning för tjänsten. Räkningen skall göra det möjligt för konsumenten att bedöma det utförda arbetets art och omfattning. I den mån tjänsten inte har utförts mot fast pris skall det även framgå av räkningen hur priset har beräknats.
TS har inte fått en räkning utan bara en offert. I en offert gäller inte §40. Det är en avgörande skillnad.

• Gilla
evertb
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Visst om det är fastpris på materialt kan jag köpa det. Men om det är löpande materialkostnad skulle jag inte vara lika sugen på att inte veta vad jag veta vad jag betalar för.
Helt rätt.

E elmont skrev:
Låt byggaren handla och göra ett nettopåslag, han har säkert betydligt bättre rabatter än du kan drömma om. Så är dom justa (vilket dom allra flesta är) så tjänar både du och dom, dessutom köper dom rätt saker i rätt tid vilket är oerhört viktigt.
Du har absolut en poäng där. Jag har egentligen inget emot ett påslag bara det är rimligt. Det jag inte gillar är att inte veta vad påslaget är och därmed inte ha någon kontroll på materialkostnad.

F Fjordlund skrev:
Jag känner mig lurad av min byggare. Han sa att eftersom han får rabatt hos sin bygghandlare så skulle han göra ett påslag på 10%. Ok, tyckte jag. Sedan visade det sig att när jag jämförde priser så låg listpriserna cirka 60% över marknadspris. Jag gick rad för rad i fakturorna och kom fram till att jag hade betalt 48% mer än om jag själv hade åkt och handlat hos min lokala bygghandel. Jag önskar att jag hade begärt offert med specade priser på allt material.
Det är precis den situationen jag vill undvika! Känslan av att ha blivit lurad

Topsy67 Topsy67 skrev:
Det är precis den situationen jag vill undvika! Känslan av att ha blivit lurad
då tycker jag du ska göra jobbet själv.
Det finns väl liksom gränser för vad man kan förvänta sig av folk som ska hjälpa en.
Du själv är juh anställd eller jobbar åt någon. hur skulle du själv känna om den du jobbade med
hela tiden skulle utgå ifrån att du lurade dem. Skulle det kännas som en bra arbetsmiljö ?

Fast De flesta företag har kontrollsystem som är avsedda att kontrollera ex. kassasvinn, kollar reseräkningar, anti korruptionsprogram på inköpsavdelningar (med varierande framgång) osv.

De flesta kontrollsystem är utformade så att det förutsätts att den som kontrolleras fuskar, systemet skall bevisa oskuld.

Det finns förvånansvärt många som verkar leva efter principen att om det går att stjäla, så måste det ju vara OK att stjäla.

Det finns alltid fler byggare. Ger inte den här en bra magkänsla, välj en annan.

Som konsument behöver man aldrig känna sig skyldig att välja en viss leverantör.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.