E elmont skrev:
Du kan inte jämföra förbrukningen i ett färdigställt hus och ett under byggnation, jag skulle gissa att underbyggtiden så förbrukas mer än dubbla energin till värme, maskiner, belysning, inte minst drar tiden för uttorkning väldigt mycket energi. Med 16 A så är man på och lite över gränsen.
Jo jag vet, vi byggde ut vårat hus med 130 kvm under 2-3 års tid. På det två st vattenskador och allt vad fläktar och avfuktare det innebär

A
Klarar ni spänningsfallet på 210m kabel är med 6mm2? Har för mig det får vara max 5% spänningsfall för dessa ledningar.
Känns som det kommer bli alldeles för mycket spänningsfall om man räknar lågt med 11kW(16A) belastning.

Ok, elverk verkar vara ett ickealternativ även om det skulle vara rätt koolt att ha ett dieselverk(flest prylar när han dör vinner)

Vad är det för kabel jag behöver och vad för byggelskåp? Det finns ju en miljard olika kablar och när de kostar 50-100kr/m så har man inte lust att spendera mer än nödvändigt
Har konto hos ahlsell och några andra grossister så ett hyfsat pris borde jag kunna få.

Torbjärn Torbjärn skrev:
Vi hade fem st 50 m 32 A sladdar till vår byggel under 11 månader. Det kostade runt 60k med all hyra Account kablarna och det var i Stockholmsområdet. De sa det skulle ta 2-3 månader att få riktig el därav hyrde vi med tillslut tog det 11 mån så det hade lönat sig att köpa skiten 🤪
Vattenfall?

Du måste be någon elinstallatör räkna på kabeln som behövs för bygg-el. Beror också på hur el-nätet ser ut innan anslutningspunkten och förimpedansen där. Om det är flera hundra meter, kanske 350 m, handlar det om en rejält grov kabel. Undrar om 10 mm² kopparkabel då räcker för 11 kW? För att få bra pris på el-materiel hos Ahlsell måste man väl ha el-firma? Räcker nog inte att bara ha ett annat konto där.

• Gilla
noone70 och 1 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Ok, elverk verkar vara ett ickealternativ även om det skulle vara rätt koolt att ha ett dieselverk(flest prylar när han dör vinner)

Vad är det för kabel jag behöver och vad för byggelskåp? Det finns ju en miljard olika kablar och när de kostar 50-100kr/m så har man inte lust att spendera mer än nödvändigt
Har konto hos ahlsell och några andra grossister så ett hyfsat pris borde jag kunna få.
Hade du inte en bra installatör? Prata med denne om kabeln han kan räkna och tala om vad som behövs både, typ och dimension, dessutom torde han ha möjligheten att på ett mycket bra pris genom sina kontakter.

• Gilla
noone70 och 2 till
  • Laddar…
...och prata med Vattenfall...

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
...och prata med Vattenfall...
Det är nästintill omöjligt… ringer man dit så hamnar man efter en 3-4h telefonkö hos nån stackare i kundtjänst som inte kan göra något och som är förbjuden att koppla en vidare till handläggaren eller någon ansvarig(skojar inte). Det enda hon kunde göra var att starta ett ärende så att någon skulle höra av sig(då svarade handläggaren på mailet jag skickade 2v tidigare) och säga samma sak som jag själv kunde se på mina sidor.

Panor82
En din installatör borde ha mer direkt vägar in till vattenfall utan kundtjänst och nya ärenden. Som privatperson så blir det lite Don Quixote och väderkvarnar mot kundtjänst. Därav borde du låter ärendet gå via din installatör för snabbare och effektivare handledning och information.

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Panor82 Panor82 skrev:
En din installatör borde ha mer direkt vägar in till vattenfall utan kundtjänst och nya ärenden. Som privatperson så blir det lite Don Quixote och väderkvarnar mot kundtjänst. Därav borde du låter ärendet gå via din installatör för snabbare och effektivare handledning och information.
Elektrikern kostar oxå pengar, sen har jag kanske ett visst kontrollbehov… 🤔

Men han är på oxå på dem och men inte mycket händer.

I veckan träffade jag killen som har firman som ska göra grunden och när Vattenfall diskuterades så sa han att de är svåra och extremt långsamma att ha å göra med.

Panor82
Dom är ganska svåra och långsamma att ha att göra med, kan inte påstå något annat men det är 100 gånger värre att försöka få något vettigt att hända eller få information från en kundtjänst lite likt Telias gamla som bara följer en färdigskriven manual och inte kan/får ta några egna initiativ. Som installatör slipper man oftast den biten men har blivit lite svårare med åren där också på grund av bland annat högt tryck på solceller/nyanslutningar som man inte har lyckats parrera något vidare.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Vattenfall?
Yes.

Fördelen med Vattenfall är att när allt är klart och ni kan se hur mycket försenade ni blev går det att få kompensation beroende på varför det blev som det blev. Är det tex Vattenfalls fel så kan ni få ersättning för hyran av byggelen samt avdrag på installationen av fasta anslutningen. De är en stor tung organisation med fördelar och nackdelar i min erfarenhet.

• Gilla
noone70
  • Laddar…
Panor82 Panor82 skrev:
Dom är ganska svåra och långsamma att ha att göra med, kan inte påstå något annat men det är 100 gånger värre att försöka få något vettigt att hända eller få information från en kundtjänst lite likt Telias gamla som bara följer en färdigskriven manual och inte kan/får ta några egna initiativ. Som installatör slipper man oftast den biten men har blivit lite svårare med åren där också på grund av bland annat högt tryck på solceller/nyanslutningar som man inte har lyckats parrera något vidare.
Hej Panor82

Vi har haft och kommer framöver att ha svårigheter att klara elkraftområdet, då vi i ca 20 år bl.a. har haft svårigheter att utbilda tillräckligt många elkraftingenjörer.

Större delen av de företag som håller på med elkraft, söker med ljus och lyckta efter kunniga elkraftingenjörer då de flesta sätt att omskola, vidareutbilda etc. verkar uttömda.

Just nu så ökar dessutom starkt behoven av fler erfarna elkraftingenjörer som kan hantera de ökade planeringsbehoven i bl.a. elnäten för elbilsladdning och solcellsinstallationer.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Torbjärn Torbjärn skrev:
Yes.

Fördelen med Vattenfall är att när allt är klart och ni kan se hur mycket försenade ni blev går det att få kompensation beroende på varför det blev som det blev. Är det tex Vattenfalls fel så kan ni få ersättning för hyran av byggelen samt avdrag på installationen av fasta anslutningen. De är en stor tung organisation med fördelar och nackdelar i min erfarenhet.
Vad finns det för krav på Elnätsägaren?
Måste de leverera inom en viss tid eller vad?

Går att få villkoren för anslutningen prövade av Energimarknadsinspektionen. Sedan 1 juli 2022 har möjligheten att begära prövning av tidsåtgången för en anslutning tillkommit. Men det är lite tandlöst för EI har inte möjlighet att besluta om någon förseningsersättning till de drabbade om tiden skulle vara oskälig. https://www.ei.se/konsument/el/elna...ll-elnatet/provning-av-villkor-for-anslutning

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.