N noone70 skrev:
Elinstallatören bor 500m bort :)
Skönt att honom/henne på behändigt avstånd! Underlättar helt klart när man känner till området och terrängen.

• Gilla
noone70
  • Laddar…
J Josth skrev:
Enligt Vattenfalls offert är det ju 350 m till anslutningspunkten och det är Vattenfall som bestämmer var den ligger både permanent och för bygg-el, inte din elinstallatör. Uttagscentralen ska placeras på tomten så att man normalt klarar sig med max 25 m långa skarvkablar som ju kan vara vanliga dimensioner för 10 A eller 16 A. Annars måste elinstallatören räkna på vilka längder som kan tillåtas och man kan behöva köra med t.ex. 32 A-kablar.
Ja är det 350 m har vi rejäla problem för där i mellan är det en kraftigt trafikerad väg.
Anledningen till att de räknade därifrån beror nog på att vi ska ha el som är dimensionerad för 35A och skåpet som står närmast pallade förmodligen inte det.
Men har jag precis fått veta att byggelen är planerad att tas från skåpet som står 210 m bort

Ok, då förstår jag! Toppen att ni fått besked om var bygg-elen ska anslutas.

• Gilla
noone70
  • Laddar…
J Josth skrev:
Skönt att honom/henne på behändigt avstånd! Underlättar helt klart när man känner till området och terrängen.
Ja, verkligen
Killen har hjälpt halva området med deras el så han har rätt bra koll… tom på nivån att han vet vilken huvudsäkring de har i huset 😂

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Samma variant som firman jag jobbade åt för en evighet sen.

• Gilla
noone70
  • Laddar…
A
J Josth skrev:
Enligt Vattenfalls offert är det ju 350 m till anslutningspunkten och det är Vattenfall som bestämmer var den ligger både permanent och för bygg-el, inte din elinstallatör. Uttagscentralen ska placeras på tomten så att man normalt klarar sig med max 25 m långa skarvkablar som ju kan vara vanliga dimensioner för 10 A eller 16 A. Annars måste elinstallatören återigen räkna på vilka längder som kan tillåtas och man kan behöva köra med t.ex. 32 A-kablar.
210m 6mm2 koppar ger väldigt lågt räknat 0,63 ohm resistans enkelväg. Ganska högt motstånd redan här. Då tillkommer ju samma resistans på vägen tillbaka (fram och återledn) då det inte kommer vara symmetriska laster utan nolla. Alltså blandade grejer i vanlig ordning.
Ska bli intressant att se vad man klarar sig på. Det beror ju lite på vad man tänkt ha i effekter

Mycket hänger väl på hur mycket man förbrukar på arbetsplatsen?
Enligt husleverantören så kopplar de temporärt in golvvärmen med någon form av portabel VP, så uppvärmningen blir inte så blodig

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Mycket hänger väl på hur mycket man förbrukar på arbetsplatsen?
Enligt husleverantören så kopplar de temporärt in golvvärmen med någon form av portabel VP, så uppvärmningen blir inte så blodig
Det ska väl fortfarande vara en "rastkoja" med möjlighet till att tvätta sig, dom brukar dra en hel del vintertid.
Min erfarenhet säger att man kan klara sig på 16 A men det brukar vara lite på gränsen.

• Gilla
noone70 och 1 till
  • Laddar…
Har man bara 6 mm2 på 210 m så måste man säkra ner uttagen i centralerna till max 6 A eller byta till snabba B-dvärgar. Ingen bra lösning alls. Krävs klart grövre dimension.

• Gilla
noone70
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det ska väl fortfarande vara en "rastkoja" med möjlighet till att tvätta sig, dom brukar dra en hel del vintertid.
Min erfarenhet säger att man kan klara sig på 16 A men det brukar vara lite på gränsen.
Ja det hoppas jag att de har!

Men jag frågade både en och två gånger han sa att 16 skulle räcka mer än väl

J Josth skrev:
Har man bara 6 mm2 på 210 m så måste man säkra ner uttagen i centralerna till max 6 A eller byta till snabba B-dvärgar. Ingen bra lösning alls. Krävs klart grövre dimension.
Vi får se vad elektrikern räknar fram

Mikael_L
N noone70 skrev:
Det var planen, men Vattenfall är så otroligt långsamma så trots att det gått nästan 1 år sen anmälan har entreprenören inte satt igång med att dra fram el
Vattenfall har totalt kraschat idag.
Jag såsom elinstallatör har nu, som ett rent principbeslut, tagit steget att jag inte samarbetar med Vattenfall längre. De snor så fruktansvärt mycket av min tid, som jag inte rimligen kan ta betalt för av kunden - det blir en omöjlig situation helt enkelt. Det funkade hyggligt för några år sedan, men för ca 2 år sedan så blev det snabbt alltmer omöjligt.
Om jag (och kunden) får vänta över ett halvår vid mycket enkla rutinärenden som säkringsändringar eller återanslutningsärenden så är det ren skandal.

Så idag drar jag i bromsen direkt om någon vill anlita mig där jag kommer behöva ha med nätägaren Vattenfall att göra.

Folket på "marken" är lika bra som alltid, det är inte där felet ligger.

Redigerat:
  • Ledsen
  • Gilla
Panor82 och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Folket på "marken" är lika bra som alltid, det är inte där felet ligger.
Fast nu har det gått mer än 3 månader sen handläggaren skickat vidare jobbet till entreprenören och inte pip från entreprenören.

Det tog ifs drygt 7 månader innan en handläggare hittade mitt ärende, men när han väl börjat med det så gick det relativt snabbt.

Men värst är den totala bristen på kommunikation från deras sida… inte ens ”mina sidor” funkar, en kundtjänst som inte ens kan ge/hitta korrekt information om ens ärende.
Avskaffa monopol även för nätägarna så kanske det börjar hända saker

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Mikael_L
N noone70 skrev:
inte ens ”mina sidor” funkar, en kundtjänst som inte ens kan ge/hitta korrekt information om ens ärende.
Avskaffa monopol även för nätägarna så kanske det börjar hända saker
Ja och installatörsportalen fungerar inte heller för mig, så de slipper både kunder och elinstallatörer - smart uträknat.
Så vill väl alla ha sin verksamhet, bara dra in pengar men slippa bli störd. 😂

• Haha
noone70
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja och installatörsportalen fungerar inte heller för mig, så de slipper både kunder och elinstallatörer - smart uträknat.
Så vill väl alla ha sin verksamhet, bara dra in pengar men slippa bli störd. 😂
Ja, kunder är ena jobbiga jäklar… 😂

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.