11 100 läst ·
114 svar
11k läst
114 svar
Byggel, skåp 210m bort
Uttagscentralen har man på tomten vid bygget. Sedan måste man ha en byggcentral med plats för mätare och 5 m anslutningskabel >10 mm2 som ska stå vid anslutningspunkten som Vattenfall bestämmer. Be din elinstallatör räkna på kabeln och speca det som behövs. Det kan vara många veckors leveranstid på t.ex. grövre kraftkabel så det behöver beställas nu om det inte går att hyra.N noone70 skrev:
Fast något måste ju elektrikern göra? Vet inte hur Vattenfall jobbar men våran nätägare har egna tillfälliga skåp som dom hyr ut med mätare i. Det där är ju inget som en privatperson skall fixa med😁J Josth skrev:
Om inte nätägare har något så skulle jag rekommendera att köpa ett markmätarskåp ssomman sen återanvänder ä. Slipper man betala för något två gånger.
Redigerat:
Vattenfall kräver att det är kundens elinstallatör som fixar mätarskåpet enligt den kravspec Vattenfall har. Att köpa ett markmätarskåp som då kan återanvändas låter smart om det godkänns av Vattenfall.
Avseende uttagscentraler kan man göra fynd på blocket: https://www.blocket.se/annons/stockholm/elbjorn_byggcentral___uttagscentral_63a___u_63b/108002314
Går att hitta även mätarcentral förmånligt: https://www.blocket.se/annons/sodermanland/matarcentral_byggcentral_63a_garo_tillfallig_el/109076335
Avseende uttagscentraler kan man göra fynd på blocket: https://www.blocket.se/annons/stockholm/elbjorn_byggcentral___uttagscentral_63a___u_63b/108002314
Går att hitta även mätarcentral förmånligt: https://www.blocket.se/annons/sodermanland/matarcentral_byggcentral_63a_garo_tillfallig_el/109076335
Redigerat:
Hej noone70N noone70 skrev:
Det finns ett krav, men eftersom den nödvändiga mängden elkraftingenjörer och andra befattningshavare samt den tekniska utrustning som behövs för att genomföra om- och utbyggnationer saknas och efterfrågan kraftigt har ökat så är det många nu som får vänta.
Om du läser på Energimarknadsinspektionens (EI) konsumentforum så hittar du flera som idag får vänta på anslutning av t.ex. solceller och elbilsladdare.
I slutet på raden av svar, så står det bl.a.; ”Gällande regelverk anses vara tillräckligt för tillfället. I rapporten Kortare ledtider för anslutning av nya laddningspunkter till elnätet Ei R2022:08 kan du läsa mer om Ei:s slutsatser.
Det är svårt att sätta skarpa tidsgränser då förutsättningarna i enskilda fall varierar kraftigt. De långa ledtiderna orsakas av faktorer som delvis ligger utanför elnätsföretagens möjlighet att påverka då det har skett en enorm ökning av förfrågningar av anslutning kopplat till flera olika utbyggnader, främst solceller och laddinfrastruktur. Omfattningen av de ökade förfrågningarna leder till längre tid för hanteringen av ansökningar och tidsåtgången i själva entreprenadfasen. Därtill har leveranstiderna på exempelvis transformatorer blivit mycket längre.
I linje med gällande lagstiftning kan vi bedriva tillsyn kopplat till skälig tid för anslutning och vid behov till exempel kräva åtgärdsplaner som visar vad företagen gör för att verka för kortare ledtider. Vi planerar en sådan tillsynsinsats under 2023.”!
https://konsumentforum.ei.se/org/en...natsforetaget-ratt-att-neka-min-solcellsanla/
Det är ingen tröst (eller lösning) men en förklaring till att många idag får vänta, och rimligen finns nog tyvärr ingen ”Quick fix”.
Vi har i ca 20 år försökt höja volymerna av utbildade elkraftingenjörer men intresset har inte funnits där och nu saknas även lärare, laborationslokaler, mm.
Har du en lösning på problemet så är du välkommen att presentera den.
Att ytterligare klaga (och jaga) de som redan springer (och arbetar övertid) tror jag inte hjälper.
Men handläggningen av anslutning av nybyggen, stora eller små, måste ju i rimlighetens namn har företräde framför småsolanläggingar och laddplatser?
Lägg till det långsiktiga återupptagandet av nya kärnkraftverk och andra medelstora och större produktionsresurser så vete fanken vilken prio småsolverk har i mitt tycke?
Speciellt som det börjar visa sig att de kan ha bieffekter som tex överspänning i lokalnätet?
Lägg till det långsiktiga återupptagandet av nya kärnkraftverk och andra medelstora och större produktionsresurser så vete fanken vilken prio småsolverk har i mitt tycke?
Speciellt som det börjar visa sig att de kan ha bieffekter som tex överspänning i lokalnätet?
Hej FotografenFotografen skrev:
Men handläggningen av anslutning av nybyggen, stora eller små, måste ju i rimlighetens namn har företräde framför småsolanläggingar och laddplatser?
Lägg till det långsiktiga återupptagandet av nya kärnkraftverk och andra medelstora och större produktionsresurser så vete fanken vilken prio småsolverk har i mitt tycke?
Speciellt som det börjar visa sig att de kan ha bieffekter som tex överspänning i lokalnätet?
Hur regelverket är skrivet gällande prioritering, måste nog andra uttala sig om.
Men, om det fattas stora mängder med befattningshavare, volymerna ökar hela tiden och det är lång leveranstid på nyckelkomponenter som t.ex. transformatorer.
Då hjälper till slut inte prioriteringar. Det blir lång väntetid även på det prioriterade.
Det är ett besvärligt läge just nu.
Det viktiga händer ju som sagt först när entreprenören återkommer till dig eller din elinstallatör och bl.a. anger en tidplan för inkopplingen och ni i samråd kan bestämma var överlämningspunkten vid tomten ska ligga. Bäst att du har bra kontakt med din elinstallatör kring lösningen för tillfällig bygg-el med tanke på att byggstarten närmar sig snabbt och ett antal semesterveckor går bort.
Tittar man på kabeln som krävs för 350 m så handlar det ändå om rejäla dimensioner för att klara de elektriska kraven. Din elinstallatör kanske bestämmer sig för en kraftig aluminiumkabel då detta blir billigare än grova kopparkablar och väger mindre. Då går det lika bra med 25 A om det skulle behövas.
Ett lite otäckt exempel är https://www.blocket.se/annons/stockholm/kabel_o_slang/109751162. 325 m 5G6-kabel som förmodligen säkrats med 16 A. Det ger ett enormt spänningsfall i ledningarna och det kräver att byggcentralerna i så fall byggs om med snabba B-säkringar för att klara kravet. Då kan det vara svårt att t.ex. köra en kompressor på bygget.
Ett lite otäckt exempel är https://www.blocket.se/annons/stockholm/kabel_o_slang/109751162. 325 m 5G6-kabel som förmodligen säkrats med 16 A. Det ger ett enormt spänningsfall i ledningarna och det kräver att byggcentralerna i så fall byggs om med snabba B-säkringar för att klara kravet. Då kan det vara svårt att t.ex. köra en kompressor på bygget.
Redigerat:
Nu är det ”bara” 210m till skåpet och man skulle kunna placera uttagscentralen i mellan huset och elskåpet och på så sätt ”spara” 10-20 mJ Josth skrev:Tittar man på kabeln som krävs för 350 m så handlar det ändå om rejäla dimensioner för att klara de elektriska kraven. Din elinstallatör kanske bestämmer sig för en kraftig aluminiumkabel då detta blir billigare än grova kopparkablar och väger mindre. Då går det lika bra med 25 A om det skulle behövas.
Ett lite otäckt exempel är [länk]. 325 m 5G6-kabel som förmodligen säkrats med 16 A. Det ger ett enormt spänningsfall i ledningarna och det kräver att byggcentralerna i så fall byggs om med snabba B-säkringar för att klara kravet. Då kan det vara svårt att t.ex. köra en kompressor på bygget.
Elinstallatören bor 500m bortJ Josth skrev:Det viktiga händer ju som sagt först när entreprenören återkommer till dig eller din elinstallatör och bl.a. anger en tidplan för inkopplingen och ni i samråd kan bestämma var överlämningspunkten vid tomten ska ligga. Bäst att du har bra kontakt med din elinstallatör kring lösningen för tillfällig bygg-el med tanke på att byggstarten närmar sig snabbt och ett antal semesterveckor går bort.
Enligt Vattenfalls offert är det ju 350 m till anslutningspunkten och det är Vattenfall som bestämmer var den ligger både permanent och för bygg-el, inte din elinstallatör. Uttagscentralen ska placeras på tomten så att man normalt klarar sig med max 25 m långa skarvkablar som ju kan vara vanliga dimensioner för 10 A eller 16 A. Annars måste elinstallatören återigen räkna på vilka längder som kan tillåtas och man kan behöva köra med t.ex. 32 A-kablar.N noone70 skrev:
