11 081 läst ·
114 svar
11k läst
114 svar
Byggel, skåp 210m bort
Ja 11 kW låter inte otroligt, en sak man måste ta med i beräkningen är att lasterna inte kommer att fördelas jämt mellan faserna utan en mängd olika enfaslaster kommer slumpmässigt att anslutas.
Jag tycker att det är lite konstigt att elfirman inte kan "väcka" nätägaren, man brukar som installatör ha en mer direkt kontaktväg än den väg som privatpersoner har, för nätägarna vill normalt inte ha kontakter med div. privata.
Jag tycker att det är lite konstigt att elfirman inte kan "väcka" nätägaren, man brukar som installatör ha en mer direkt kontaktväg än den väg som privatpersoner har, för nätägarna vill normalt inte ha kontakter med div. privata.
Ta reda på vad byggboden/-arna ni ska använda har för el-anslutning. Ser att Moelven har CEE432-6 alltså 3-fas 32 A. De skriver att en byggbod i snitt behöver upp till 3,5 kW. Själva huset behöver absolut minst en 5 kW byggfläkt för att hålla värmen och torka ur under byggtiden. El-verktyg och belysning tillkommer men kan ju variera stort upp till flera kW om man ska ha en kompressor etc. Ser en uthyrare av byggbodar som specat CEE432-6 och drygt 9 kW per bod med en bod-modell för små byggen (bord och utrymmen upp till 8 pers).
Redigerat:
En atombomb skulle inte kunna väcka VFE elmont skrev:Ja 11 kW låter inte otroligt, en sak man måste ta med i beräkningen är att lasterna inte kommer att fördelas jämt mellan faserna utan en mängd olika enfaslaster kommer slumpmässigt att anslutas.
Större diesel-elverk för kontinuerlig drift kostar mycket. Bland de bästa i pris jag kan hitta är t.ex.: https://www.maskinklippet.se/maskin...-elverk-ldg12s3-125kw-3-fas-diesel-tystgaende Det borde precis kunna räcka. En extra dieseltank krävs också. Tyvärr är ju sånt också stöldbegärligt som många saker vid ett bygge så du kanske ska skaffa en husvagn och en gammal extrabil som kan stå där och flytta till tomten redan under bygget? Även om man inte alltid är där så kanske det har en avhållande effekt på eventuella tjuvar.
Redigerat:
Det luktar lite illa och man kan undra om det är någon hund begrav någon stans?N noone70 skrev:
Jag har aldrig haft nått bekymmer med nätägaren när dom väl har förstått att jag var en "behörig installatör" utan jag har fått klara besked oavsett nätägare tom från vattenfall. Däremot har det varit lite trögt innan dom förstått "vem/vad" jag var.
Din elektriker pratar med Vattenfall så hjälper dom till. Har dom lite kommunikationsproblem så köper du en 5g10, någon kan säkert räkna om en 5g6 räcker under byggtiden, så använder du den kabeln som provisorisk byggström. När vattenfall fått fram kabel så använder du din 5g10 från mätarskåp in i huset och vidare ut till garage etc. Sen säljer du tillbaka kabeln för halva inköpspriset till elektrikern så gör ni båda en bra affär!N noone70 skrev:Vi har ett litet problem
Bygget drar igång om 7v och Vattenfall har 11 månader efter ansökan inte lyckats fixa fram el till vår fastighet och vi har inte ens blivit kontaktade av entreprenören som ska göra jobbet så jag måste tyvärr gå över till plan B(yggel)
Tyvärr är det ca 210m till närmaste punkt som vi kan ansluta till.
Dvs alldeles för långt för en 16a trefas kabel.
Vad tusan göra?
Köpa ett dieselaggregat?
Edit: att ta i beaktande är ju att Vattenfall under byggtiden faktiskt lyckas få fram el till fasigheten.
Inköpspris på en 5g10 ligger runt 85kr plus moms och en 5g6 cirka 55kr plus moms för en elfirma.
Låter väldigt mycket el för så liteJ Josth skrev:Ta reda på vad byggboden/-arna ni ska använda har för el-anslutning. Ser att Moelven har CEE432-6 alltså 3-fas 32 A. De skriver att en byggbod i snitt behöver upp till 3,5 kW. Själva huset behöver absolut minst en 5 kW byggfläkt för att hålla värmen och torka ur under byggtiden. El-verktyg och belysning tillkommer men kan ju variera stort upp till flera kW om man ska ha en kompressor etc. Ser en uthyrare av byggbodar som specat CEE432-6 och drygt 9 kW per bod med en bod-modell för små byggen (bord och utrymmen upp till 8 pers).
Vår förra villa var på 300+ kvm, 10kw vp, 2X9kw elpatroner i tekniktanken, ftx aggregat, 2 st gaming datorer, motorvärmare, spa bad(3500w 1 fas 16A) osv osv, plus mina gersågar och andra maskiner som jag körde med under alla våra renoveringar och tillbyggnader.
Hade 25A huvudsäkring och den löste aldrig ut
Byggbodar verkar ha CEE432-6 som standard för att det också ska gå att enkelt koppla elen vidare från en byggbod till en annan utan att behöva dra en ny kraftkabel till varje bod från källan. Därav 3-fas 32 A. På många byggarbetsplatser har man ju flera bodar och man räknar med att 3×25 A säkringar räcker till fem normalstora bodar i genomsnitt. Porslinssäkringar klarar också ganska mycket överbelastning innan de löser ut.
32-kabel 4mm2 med 5 ledare i gummi går ju att få för 50kr/m ex moms. Så drygt 10 papp plus 2 kontakter och du är hemma.
Elverk är nog bara att glömma om du vill ha mer är 2kW, iaf. momentant. Vi har Atlas Copco diesel verk 64A på jobbet och dom drar 2-3l/tim utan belastning. Dvs. minst 1000kr/dygn i diesel om du ska ha ström på heltid.
Elverk är nog bara att glömma om du vill ha mer är 2kW, iaf. momentant. Vi har Atlas Copco diesel verk 64A på jobbet och dom drar 2-3l/tim utan belastning. Dvs. minst 1000kr/dygn i diesel om du ska ha ström på heltid.
Ja bygg-ström på heltid lär behövas från någon gång under hösten när väggar och tak kommit upp och det börjat bli kyliga dagar, fram tills bygget ska vara klart i februari. Därefter får man ju verkligen hoppas att det finns en permanent el-anslutning. Kan behövas diesel för gissningsvis runt 150 tkr som ska in i budgeten även om man kan använda lågskattad färgad diesel.
Du kan inte jämföra förbrukningen i ett färdigställt hus och ett under byggnation, jag skulle gissa att underbyggtiden så förbrukas mer än dubbla energin till värme, maskiner, belysning, inte minst drar tiden för uttorkning väldigt mycket energi. Med 16 A så är man på och lite över gränsen.N noone70 skrev:Låter väldigt mycket el för så lite
Vår förra villa var på 300+ kvm, 10kw vp, 2X9kw elpatroner i tekniktanken, ftx aggregat, 2 st gaming datorer, motorvärmare, spa bad(3500w 1 fas 16A) osv osv, plus mina gersågar och andra maskiner som jag körde med under alla våra renoveringar och tillbyggnader.
Hade 25A huvudsäkring och den löste aldrig ut
Vi hade fem st 50 m 32 A sladdar till vår byggel under 11 månader. Det kostade runt 60k med all hyra Account kablarna och det var i Stockholmsområdet. De sa det skulle ta 2-3 månader att få riktig el därav hyrde vi med tillslut tog det 11 mån så det hade lönat sig att köpa skiten 🤪
Det var 5 x 50m så 250 meter sladd sen två skåp ett nere vid anslutningspunkten sen ett vid huset.
Har för mig det var Cramo eller Hyreslandslaget i Nacka det var via elektrikers konto så det var lite rabatt. 😅
Har för mig det var Cramo eller Hyreslandslaget i Nacka det var via elektrikers konto så det var lite rabatt. 😅
Ok, det var skillnad det med 250 m ledning och två byggskåp istället för 50 m!! (läste lite slarvigt först) Undrade verkligen över den orimliga kostnaden. Blir ju ett mätarskåp vid anslutningspunkten och sedan en byggcentral på tomten.
Redigerat: