10 613 läst ·
114 svar
11k läst
114 svar
Byggel, skåp 210m bort
Jo, om man har ett markskåp så är det inga problemE elmont skrev:Den permanenta brukar dom flesta nätägare inte ansluta innan bygget är klart , men ibland kan dom godta att man använder den permanenta strömmen som byggström men det är inte alls säkert.
Ps
Byggström behöver ingen föranmälan, det är den permanenta som ska ha en för och färdiganmälan. När nätägaren fått färdiganmälan kommer dom och kopplar in den permanenta strömmen.
Man behöver göra en föranmälan vid byggström, har själv sett blanketten som elektrikern har fyllt i!
Har den tom i mailen här på telefonen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nått som jag ALDRIG under alla mina år hört talas om och då har jag i alla fall varit verksam inom över 20 nätägares områden🙄N noone70 skrev:
Har du satt ett markkabelskåp i din tomtgräns? Man brukar gå närmaste vägen från hus till tomtgräns när man bestämmer vart överlämningspunkten ska vara.N noone70 skrev:
Ja man kan välja att bara se problem istället för att se lösningar. Ingenting är omöjligt bara mer eller mindre svårt.N noone70 skrev:
Köp kabeln och som jag skrev minst 32A.
Köp ett elverk. Mellan 4-6 kW räcker.N noone70 skrev:Vi har ett litet problem
Bygget drar igång om 7v och Vattenfall har 11 månader efter ansökan inte lyckats fixa fram el till vår fastighet och vi har inte ens blivit kontaktade av entreprenören som ska göra jobbet så jag måste tyvärr gå över till plan B(yggel)
Tyvärr är det ca 210m till närmaste punkt som vi kan ansluta till.
Dvs alldeles för långt för en 16a trefas kabel.
Vad tusan göra?
Köpa ett dieselaggregat?
Edit: att ta i beaktande är ju att Vattenfall under byggtiden faktiskt lyckas få fram el till fasigheten.
Nej, skåpet står brevid en komplementsbyggnad som redan mer eller mindre är klarE elmont skrev:
Avstånd till tomtgräns är okänd eftersom fastigheten är på 10ha.
För förtydligande
Vi har 10ha mark, ”tomten” (tomt och fastighet är inte alltid det samma, men det är en annan diskussion) vi ska bygga på är i ena ändan av fastigheten och elen finns vid andra ändan, där av de 210m
Jobbar dagligen med att lösa problem, men för att lösa dem så måste man först identifiera problemen…😎Matti_75 skrev:
Det finns en hel uppsjö 5G6 kabel, vilken ska jag ha isf?
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Du behöver troligen mer än 5 kW under byggtiden, du ska ha full värme inne i bygget samt varmt i den byggbarack som byggubbarna ska sitta och äta i samt ha sitt omklädnads/tvätt/dusch utrymme i. Värmen inne i huset är ett måste för att kunna få en bra uttorkning och den brukar behövas långt innan ev värmepump är satt i drift
Det var planen, men Vattenfall är så otroligt långsamma så trots att det gått nästan 1 år sen anmälan har entreprenören inte satt igång med att dra fram elN Nickesågen skrev:
Ok, hur mycket behöver jag?E elmont skrev:Du behöver troligen mer än 5 kW under byggtiden, du ska ha full värme inne i bygget samt varmt i den byggbarack som byggubbarna ska sitta och äta i samt ha sitt omklädnads/tvätt/dusch utrymme i. Värmen inne i huset är ett måste för att kunna få en bra uttorkning och den brukar behövas långt innan ev värmepump är satt i drift
Normal byggel för ett villabygge är väl tre fas 16A så mer än det behövs väl knappast? (Såg nu, 11000w)