98 000 läst ·
173 svar
98k läst
173 svar
Bygge dikt mot tomtgräns utan bygglov
Ta ner staketet och plantera en granhäck. Inom några år ser du inget av grannens förehavanden.E Håkh skrev:Grannen har stationärt placerat en byggställning mot mitt staket. På marken under står en skrotbil under en presenning.
Mot mitt staket på grannens sida har han skruvat på tunn plast. Byggställningen är 4 meter hög.
Vid fråga till kommunen får jag svar att den ej är bygglovspliktig, vad göra?[bild][bild]
Det är väl ändå den som med avsikt orsakat skador på grannens fastighet som har problem då hen gjort sig skyldig till lagbrott.P Petros56 skrev:
I det fall att den som ville vidta åtgärden att skada grannens fastighet, borde i förväg skaffat kunskap om vad lagen säger. Dialog är passerat när man börjar skada andras saker med avsikt.
Problemet med många husägare är att de tror de får göra vad som helst, utan att ha kunskap om våra lagar. (Läs struntar i det.) men faktum är att alla har en skyldighet att veta vad som gäller i vårt land: t ex i trafiken, som fastighetsägare, som förälder, som medborgare etc. Skyldigheten gäller även funktionsnedsatta, analfabeter osv.
Att bli myndig markerar att man är vuxen i lagens mening. I många av kommentarerna så är det uppenbara brister som visas. Tänk så mycket elände som kunde undvikas om folk verkligen lärde sig och dessutom lärde sig visa hänsyn.
Redigerat:
Om ni som tror en massa men inte vet rekommenderar jag att ni kollar in Plan och Bygglagen, kap 9, 4 paragrafen.S Strontus skrev:
läs Plan och bygglagen kap 9, paragraf 4. Det borde kommuntjänstemannen kunnat informera om. Bara för att det inte krävs bygglov betyder inte att det är tillåtet. Garaget se ju även ut att stå närmare din tomtgräns än 4,5 m. Har grannen fått tillstånd av dig?E Håkh skrev:Grannen har stationärt placerat en byggställning mot mitt staket. På marken under står en skrotbil under en presenning.
Mot mitt staket på grannens sida har han skruvat på tunn plast. Byggställningen är 4 meter hög.
Vid fråga till kommunen får jag svar att den ej är bygglovspliktig, vad göra?[bild][bild]
9 kap. 4 § PBL reglerar ett antal bygglovsundantag, alltså åtgärder ägare av en- och tvåbostadshus kan utföra utan bygglov trots att de annars kräver bygglov. Men dessa bygglovsbefriade åtgärder har inget med grannen byggställning att göra eftersom ett uppföra en byggställning inte från början är en bygglovspliktig åtgärd.M MrJazzedBlues skrev:Om ni som tror en massa men inte vet rekommenderar jag att ni kollar in Plan och Bygglagen, kap 9, 4 paragrafen.
läs Plan och bygglagen kap 9, paragraf 4. Det borde kommuntjänstemannen kunnat informera om. Bara för att det inte krävs bygglov betyder inte att det är tillåtet. Garaget se ju även ut att stå närmare din tomtgräns än 4,5 m. Har grannen fått tillstånd av dig?
Redigerat:
Säg åt grannen att han borde vara lite mer rädd om bilen😀. att klä in den i plast resulterar ofelbart av rost och mögel . Bättre att bygga ett tak på hakoställningen och lägga plast under bilen . …löser iofs inte ditt problem att du tycker det är fult 😂E Håkh skrev:Grannen har stationärt placerat en byggställning mot mitt staket. På marken under står en skrotbil under en presenning.
Ni som tror en massa... 😂😂😂❤️ Tack för ett gott skratt, men skämt åsido så är nog lagboken det allra sämsta sättet att försöka förstå lagen om man helt saknar juridiska kunskaper till att börja med.M MrJazzedBlues skrev:Om ni som tror en massa men inte vet rekommenderar jag att ni kollar in Plan och Bygglagen, kap 9, 4 paragrafen.
läs Plan och bygglagen kap 9, paragraf 4. Det borde kommuntjänstemannen kunnat informera om. Bara för att det inte krävs bygglov betyder inte att det är tillåtet. Garaget se ju även ut att stå närmare din tomtgräns än 4,5 m. Har grannen fått tillstånd av dig?
Var står det att han skruvat i staketet?Alfredo skrev:
Det här är en svår frågaE Håkh skrev:Grannen har stationärt placerat en byggställning mot mitt staket. På marken under står en skrotbil under en presenning.
Det är inte ok att ha uppställt bilar på tomten över tid då kan det bli fråga om annan verksamhet än vad som sorterar under bostad, att ha byggnadsställning för annat ändamål som exempelvis skydd av fordon ses ju bara som förvaring det brukar bara ses som ok om det handlar om säsongsförvaring…
Kommunen kan nog agera på att det inte är ok att förvara skrot på tomten, eller att hålla sådant upplag, särskilt inte direkt mot granne…
vad snackar du om fan då skulle hur många svenskar bryta mot lagen då står ju bilar utanför mänder av garage i sverigeV VirtuosNilsson skrev:Det här är en svår fråga
Det är inte ok att ha uppställt bilar på tomten över tid då kan det bli fråga om annan verksamhet än vad som sorterar under bostad, att ha byggnadsställning för annat ändamål som exempelvis skydd av fordon ses ju bara som förvaring det brukar bara ses som ok om det handlar om säsongsförvaring…
Kommunen kan nog agera på att det inte är ok att förvara skrot på tomten, eller att hålla sådant upplag, särskilt inte direkt mot granne…
Skadestånd för skruvhål i staketet? Spännande, vilka belopp kan man begära då, förutom nytt staket tydligen då?F FruNilsson skrev: