98 683 läst ·
173 svar
99k läst
173 svar
Bygge dikt mot tomtgräns utan bygglov
Med ett tak på byggnadsställningen finns det nog en risk att den betraktas som en byggnad.S seniorkonsult skrev:
Det finns en lösning på problemet, att skaffa sig en fastighet utan grannarGlennB skrev:
haha..
Har du nån paragraf att peka på där ? ..I synnerhet som gäller när någon förvarar EN bil på sin infart..
Och att TS påstår att det är en "skrotbil" kanske man ska ta ganska lätt på, folk utan bilintresse kan näppeligen se skillnad på en bil värd 0kr och en värd en halv miljon.. Dessutom ligger värdet även i grannens ögon snarare än monetärt.
Så EN hobbybil är "skrot" ?
..Jag hoppas jag aldrig får dej som granne..
Folk i detta landet bryr sej alldeles för mycket om vad deras grannar gör..
Problemet uppstår i att den som gör orätt är den som skaffat fel fastighet, det är ofta inte berörda grannar som gör fel
Vanligt att problemet uppstår är av ekonomiska skäl dvs man hade inte råd att köpa tillräckligt stor fastighet för sina hobbys
Redigerat:
får väll ts köpa en sån fastighet dåV VirtuosNilsson skrev:Det finns en lösning på problemet, att skaffa sig en fastighet utan grannar
Problemet uppstår i att den som gör orätt är den som skaffat fel fastighet, det är ofta inte berörda grannar som gör fel
Vanligt att problemet uppstår är av ekonomiska skäl dvs man hade inte råd att köpa tillräckligt stor fastighet för sina hobbys
Om vi då är klara med den delen så återgår jag till min ursprungliga fundering kring huruvida dylika krigsförklaringar gäller som "samma mynt" som attiraljer på egen tomt. Jag är fortfarande osäker på definitionen av just "samma mynt" i frågan, precis som jag skrev. Inte så mycket kring vad som kräver bygglov.S SueCia skrev:
Hmm, och rostigt gillar ju fint folk.P pmd skrev:
Helst rostigt cortenstål då förstås.
En annan möjlighet är väl att vänta tills grannen lägger upp båten som ligger borta vid huset på ställningens andra våning.
Då gäller andra regler pga båten.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...glovbefriade-atgarder/bat-husvagn-och-husbil/
En bil är inte att fylla sin gräsmatta med bilar.V VirtuosNilsson skrev:
Att parkera en eller två bilar på sin villafastighet är inte ett problem.
Att ställa upp något som droppar olja på marken däremot... Men det är väl inget som pekar på det här...
från boverketS seniorkonsult skrev:
"Det krävs inte bygglov för att i omedelbar närhet av ett en- och tvåbostadshus ställa upp högst två fritidsbåtar, husvagnar och/eller husbilar. Uppställningen får dock inte ske utan bygglov vid en särskilt värdefull byggnad eller inom ett särskilt värdefullt område eller om det finns en utökad lovplikt i detaljplan eller områdesbestämmelser."
källa:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...glovbefriade-atgarder/bat-husvagn-och-husbil/
Så nej inte riktigt hur som helst men på sig egen tomt nära sin bostad får man pakera lite som man vill oavsett vad grannar,kommun och andra tycker.
Ang att klä in byggställningen med täktduk så beror det på din kommuns bestämmelser som vad som räknas som sesongs/tillfällig uppställning , hur länge du har den nu inklädda byggställningen. Detta då det kan anses vara en byggnad.
En ren byggställning kan du ställa upp hur du vill på din egen tomt utan bygglov.
Hittar inget heller om att den inte får vara hur stor som helst, så länge bara du själv använder den, ska arbetare använda den så kommer arbetsmiljö krav o certifieringar o dyligt in. (speciellt om det händer någon olycka)
Så igen. Upp till bevis att det krävs bygglov för en byggställning (obeklädd) även om den är permanent.
Jag undrar vad vissa personer i den här tråden skulle säga om mina virkesstabbar täckta med gammal takplåt från rivningar. Och några ton järnskrot som jag använder av när jag reparerar saker.
Det är bäst när man kan leva och låta leva.
Mitt förslag åt trådstartaren är att prata med varandra. Kanske erbjuda grannen att skaffa 4st litet kortare hakispiror så han kan dra en presenning över och få sin bil under tak utan att det sticker upp så mycket över staketet.
Mitt förslag åt trådstartaren är att prata med varandra. Kanske erbjuda grannen att skaffa 4st litet kortare hakispiror så han kan dra en presenning över och få sin bil under tak utan att det sticker upp så mycket över staketet.
om man nu skulle behöva bygglov för byggställningen med täktduk skulle många av sveriges långa bygg projekt vara olagliga då kan garantera att dom inte har bygglovM MrDizzy skrev:från boverket
"Det krävs inte bygglov för att i omedelbar närhet av ett en- och tvåbostadshus ställa upp högst två fritidsbåtar, husvagnar och/eller husbilar. Uppställningen får dock inte ske utan bygglov vid en särskilt värdefull byggnad eller inom ett särskilt värdefullt område eller om det finns en utökad lovplikt i detaljplan eller områdesbestämmelser."
källa:
[länk]
Så nej inte riktigt hur som helst men på sig egen tomt nära sin bostad får man pakera lite som man vill oavsett vad grannar,kommun och andra tycker.
Ang att klä in byggställningen med täktduk så beror det på din kommuns bestämmelser som vad som räknas som sesongs/tillfällig uppställning , hur länge du har den nu inklädda byggställningen. Detta då det kan anses vara en byggnad.
En ren byggställning kan du ställa upp hur du vill på din egen tomt utan bygglov.
Hittar inget heller om att den inte får vara hur stor som helst, så länge bara du själv använder den, ska arbetare använda den så kommer arbetsmiljö krav o certifieringar o dyligt in. (speciellt om det händer någon olycka)
Så igen. Upp till bevis att det krävs bygglov för en byggställning (obeklädd) även om den är permanent.
Om de reglerna hade varit tillämpliga så får uppställningen av bilen inte ske på platsen utan grannens medgivande.M MrDizzy skrev:från boverket
källa:
[länk]
”Uppställningen ska göras minst 4,5 meter från gräns
Uppställningen ska göras minst 4,5 meter från gräns. Det är dock möjligt att placera båten, husvagnen eller husbilen närmare gränsen än 4,5 meter om de grannar som berörs medger det. Vilken gräns som avses kan vara olika, det kan till exempel vara tomtgräns eller fastighetsgräns.”
Bra förslag, försöker med det.H heimlaga skrev:Jag undrar vad vissa personer i den här tråden skulle säga om mina virkesstabbar täckta med gammal takplåt från rivningar. Och några ton järnskrot som jag använder av när jag reparerar saker.
det där kan inte stämma i ett vanligt svenskt villaområde många gånger är det mycket mindre avstånd mellan garaget och uppfarten på husen längs dom flesta gatorblackarrow skrev:
Om de reglerna hade varit tillämpliga så får uppställningen av bilen inte ske på platsen utan grannens medgivande.
”Uppställningen ska göras minst 4,5 meter från gräns
Uppställningen ska göras minst 4,5 meter från gräns. Det är dock möjligt att placera båten, husvagnen eller husbilen närmare gränsen än 4,5 meter om de grannar som berörs medger det. Vilken gräns som avses kan vara olika, det kan till exempel vara tomtgräns eller fastighetsgräns.”