P
E Håkh skrev:
Grannen har stationärt placerat en byggställning mot mitt staket. På marken under står en skrotbil under en presenning.
Mot mitt staket på grannens sida har han skruvat på tunn plast. Byggställningen är 4 meter hög.
Vid fråga till kommunen får jag svar att den ej är bygglovspliktig, vad göra?[bild][bild]
Är staketet ditt, får han inte spika, skruva eller skada det. Skriv ett brev om omedelbar återställning. Du kan begära skadestånd osv. Undrar vad det är för fel på folk som tar sig friheter på andras ägodelar. Läs på lagen så vet du dina rättigheter

• Haha
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
S
H HJ-C skrev:
De har inte beskrivits närmare.
Jag förutsätter att de inte är det.

Pellegnillot71
E Håkh skrev:
Grannen har stationärt placerat en byggställning mot mitt staket. På marken under står en skrotbil under en presenning.
Mot mitt staket på grannens sida har han skruvat på tunn plast. Byggställningen är 4 meter hög.
Vid fråga till kommunen får jag svar att den ej är bygglovspliktig, vad göra?[bild]
Det borde vara förbjudet att lägga upp en tråd och sedan inte svara på en enda av frågorna som ställs. Varför ids ni ens engagera er i den här tråden. Släpp den bara....
Att man sen kan se att varenda gruskorn är kammat år rätt håll på TS sida säger nog en del.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
BjörnKraft och 21 till
  • Laddar…
E Håkh skrev:
Vid fråga till kommunen får jag svar att den ej är bygglovspliktig, vad göra?[bild][bild]
Väldigt fult, jag skulle inte uppskatta att ha nåt sånt skräpigt mot mitt staket. Grannen kunde väl monterat skiten mot sidan av sitt garage istället. Vill man ha en god relation till sina grannar så får man tänka till innan man bygger upp nån slarvigt ful ställning.

• Gilla
  • Arg
sofftis och 4 till
  • Laddar…
E Håkh skrev:
Vad är problemet egentligen? Inte behöver man bygglov för att sätta upp en ställning?

H Hybro skrev:
Någon skulle kunna klaga på oljud
Jag kapa ved med el motorsåg med sladd. Betydligt tystare än bensin/aspen driven motorsåg. Och I mitt tycke även miljövänligare. Förmodligen även lägre driftkostnad.

Körd 15m3 själpt i år med elsåg. Kanske några kubik till nu på hösten. Står sej bra jämfört med bensin såg.

P
E Håkh skrev:
Koncentrera dig på åverkan på din fastighet, dvs ditt staket och begär skriftligt omgående återställning, innebärande nytt staket utan skruv- och spikhål. Samt ett ev skadestånd för tilltaget. Se mitt tidigare inlägg
Strunta i allt det övriga som skrivs nedan, dom är okunniga i sak. Det är ditt staket. Du bestämmer.

Om din granne inte uppfyller vad du vill enligt din lagliga rätt, så gå till Kronofogden och begär att de vidtar återställandet och därefter kräver grannen på kostnaden. Så fungerar lagen.

Om grannen velat ”skydda” ditt staket hade han inte förstört det med skruv o spik!

• Haha
  • Gilla
Staffan_V och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
A Alf Gollnert skrev:
Sköt dig själv och skit I andra!
Är detta riktat till grannen som har skruvat i TS staket eller TS som hittills lämnat sin granne ifred och ställer frågor på internet?🤔

• Gilla
Lived
  • Laddar…
K Kent Henell skrev:
Vad är problemet egentligen? Inte behöver man bygglov för att sätta upp en ställning?
Jo, om den är permanent. Det står ej klart angivet.

S seniorkonsult skrev:
vad klassas då som permanent då vi vet ju inte om det är det

Hej,
Vad är problemet? Har du en dialog med grannen om ditt problem.?
P

S seniorkonsult skrev:
inte vad jag kan hitta nån stans
Vänligen ange var du hittat att en byggställning även om den är permanent behöver bygglov?

Hade jag varit grannen skulle jag stört mig på TS sterila trädgård som påminner om trädgården i Tatifilmen Mon oncle.

Intressant är hur tysta många TS blir när de inte får medhåll.

• Gilla
JD68
  • Laddar…
E Håkh skrev:
Garage står väl lite nära?

E Håkh skrev:
Ta han i örat och berätta vad som gäller! Dålig stämning lär ni väl redan ha?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.