Grannen har stationärt placerat en byggställning mot mitt staket. På marken under står en skrotbil under en presenning.
Mot mitt staket på grannens sida har han skruvat på tunn plast. Byggställningen är 4 meter hög.
Vid fråga till kommunen får jag svar att den ej är bygglovspliktig, vad göra? Byggställning vid staket och hus, med grusbelagd mark och två krukväxter i förgrunden, omgiven av träd och buskar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggställning vid trästaket, plastskiva fastsatt på staketet, presenning täcker fordon eller föremål under ställningen, utomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Wow
  • Gilla
Benniee och 1 till
  • Laddar…
Det var väl fint av din granne att sätta upp plast för att skydda ditt staket mot stänker från vattnet när det regnar på bilen?

Edit: Tittade slarvigt på bilderna och kunde stryka min andra mening jag skrev.. 😅

• Gilla
  • Haha
redep och 7 till
  • Laddar…
Vad är det du vill åstadkomma? Att det ser trist ut kan jag förstå, men det lär du tyvärr få stå ut med.

• Gilla
BjörnKraft och 7 till
  • Laddar…
Det grannen inte får göra är att skada ditt staket. Så skruva i det utan ditt tillstånd är inte ok.

• Gilla
kjellinge och 13 till
  • Laddar…
Fattar inte riktigt vitsen med ställningen? Bilen är ju ändå bara skyddad av plasten/pressening.

• Gilla
sofftis och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Vad säger grannen?

• Gilla
  • Älska
redep och 22 till
  • Laddar…
Hej.
Ser du något problem med byggställningen?
Jag kan förstå att det ser fult ut, men du kanske är orolig för något annat?
/W

• Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
Köp fyra begagnade Haki-spiror.
Kapa dessa i acceptabel höjd och be grannen byta.

Säg till grannen som det är att du stör dig nåt fruktansvärt.
Skriver t o m på nätet.

Grannen är kanske av den förstående typen och har överseende.

• Gilla
BjörnKraft och 6 till
  • Laddar…
H
E Håkh skrev:
Grannen har stationärt placerat en byggställning mot mitt staket. På marken under står en skrotbil under en presenning.
Mot mitt staket på grannens sida har han skruvat på tunn plast. Byggställningen är 4 meter hög.
Vid fråga till kommunen får jag svar att den ej är bygglovspliktig, vad göra?[bild][bild]
Ligger ni i fejd med varandra? Om inte, prata med grannen. Att använda ditt staket och skruva och sätta plast kan grannen inte göra utan lov ifrån dig.
Går staketet i din tomtgräns eller är du inne på grannens tomt med någon del? Förstår inte varför grannen inte sätter ställningen intill sitt garage, för det är väl det som syns på bilden?

Redigerat:
  • Gilla
sofftis och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Vilket är problemet du vill lösa? Att det är fult?🤔

• Gilla
BjörnKraft och 7 till
  • Laddar…
Troligen att grannen nyttjar sin tomt som han vill och har rätt till.

• Gilla
E.Linkan och 6 till
  • Laddar…
Själv har jag täckt stora vedhögen om ca 30 kbm med plåt.
Glesväggarna består av stora lastpallar på högkant.

Så klart mindre vedhög på senvintern, men då kommer det en timmerbil med ny ved som ska sågas med motorsåg och klyvas.

Någon skulle kunna klaga på oljud och nedskräpning mm.
Att det ser för djävligt ut, törs inte släppa ut barnen o s v.

Grannen har en rätt stor vedtrave typ 6 meter lång, täckt med presenning.

På min tomt, brukar det stå minst en reservbil, året runt.

Aldrig någon som klagat.
Är väl ett fenomen när grannar bor för tätt.

• Gilla
BjörnKraft och 16 till
  • Laddar…
Man kan fundera på om detta är etapp ett, och nästa etapp är att klä in den med presenning etc. Annars finns ju ingen som helst anledning att ha den övre delen monterad. Så fort han sätter Presenning så det blir en "tälthall" så krävs permanent eller temporärt bygglov. Så ta reda på vad han tänkt, om ni kan kommunicera med varandra.
I övrigt är ju som kommunen sagt bygglovsbefriad, och med det fullt tillåtet att ha i tomtgräns.

Inte snyggt att han skruvat plastin i staketet. Men det gör en gasnka begränsad skada i sammanhanget. Som dessututom är i direkt anslutning till hans tomt. Hade nog inte hakat upp mig på den detaljen. Utan snarare försökt utreda varför den är hög, och vad som är framtida tanke med det. Och om det är något man kan besvära sig mot.

Annars är väl det enda rådet, att inte bli förbannad på grannen för saker som han, även om det stördig har rätt att göra. Bättre att hitta en möjlighet till samarbete och samförstånd.

• Gilla
sofftis och 1 till
  • Laddar…
Kapa spirorna i rätt höjd och gör en altan ovanpå, då blir ni beroende av varandra och ingen anmäler den andre.
/W

• Gilla
  • Haha
Unikt namn och 10 till
  • Laddar…
vem tomt står staketet på ? Står det på tomtgränsen får han göra vad han vill med sin sida.

• Gilla
Henrik Ewertz och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.