H Hybro skrev:
Troligen att grannen nyttjar sin tomt som han vill och har rätt till.
Om nu TS äger staketet, vilket han påstår, är det naturligtvis inte OK att någon skruvar i det utan tillstånd. Om det sen är något att tjafsa om kan såklart diskuteras. I övrigt får man förvara en byggställning var man vill inom sin fastighet, antar jag i alla fall.

• Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Vad vill du uppnå? Om du tycker att det är fult vilket jag tror att det är det som du gör så kan du inte göra något överhuvudtaget mer än att prata med grannen. Om du oroar dig för att ställningen ska välta så lämna den oron till grannen. Bara att ringa till kommunen och gnälla över att grannen har en ställning på sin tomt gör att jag får rysningar

• Gilla
  • Älska
Jonahsöder och 5 till
  • Laddar…
ganska högt staket med ligger det nåt mer bakom dig och grannen?

• Gilla
MatKal123
  • Laddar…
Så länge bilen är täckt med presenning så spelar det väl ingen roll om det är en skrotbil eller finbil?

• Gilla
nissenhj och 4 till
  • Laddar…
E Håkh skrev:
Vid fråga till kommunen får jag svar att den ej är bygglovspliktig
Bra info. Då vet du.
E Håkh skrev:
vad göra?
Ingenting.

• Gilla
Dilato och 12 till
  • Laddar…
S
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Bra info. Då vet du.

Ingenting.
Prata med grannen givetvis… och om han inte tar bort skiten så ge igen med samma mynt. Sätt upp speglar som bländar in i deras fönster under så många timmar som möjligt 👌😎

• Gilla
  • Arg
Alsnic och 2 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Prata med grannen givetvis… och om han inte tar bort skiten så ge igen med samma mynt. Sätt upp speglar som bländar in i deras fönster under så många timmar som möjligt 👌😎
Blir osäker på definitionen av "samma mynt". Är icke bygglovspliktiga attiraljer på egen tomt detsamma som krigsförklaring med störning igenom fönster som följd?

• Gilla
nissenhj och 4 till
  • Laddar…
S
H HJ-C skrev:
Blir osäker på definitionen av "samma mynt". Är icke bygglovspliktiga attiraljer på egen tomt detsamma som krigsförklaring med störning igenom fönster som följd?
Är speglarna bygglovspliktiga?

• Gilla
  • Haha
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
Hej där alla ,hoppas allt väl !😃
Är det inte fortfarande 4,5 m från tomtgräns inom tätbebyggt område och 3,5 m utanför som gäller, oavsett om det är bygglov eller ej !???? 🤔.
Annars ska man väl ha grannens tillstånd att bygga närmare !! 😄.
Så har det alltid varit när jag byggt någon byggnad ! .
Jag bara undrar !??? 😆.
Ha det så bra alla , mvh Anders.

• Gilla
sofftis
  • Laddar…
Claes Sörmland
S Swebygg skrev:
Hej där alla ,hoppas allt väl !😃
Är det inte fortfarande 4,5 m från tomtgräns inom tätbebyggt område och 3,5 m utanför som gäller, oavsett om det är bygglov eller ej !???? 🤔.
Annars ska man väl ha grannens tillstånd att bygga närmare !! 😄.
Så har det alltid varit när jag byggt någon byggnad ! .
Jag bara undrar !??? 😆.
Ha det så bra alla , mvh Anders.
Det är lite av ett missförstånd. Närmare gränsen än 4,5 m kräver grannemedgivande gäller för vissa byggåtgärder som normalt kräver bygglov men som har fått bygglovsundantag i lagstiftningen. Detta gäller bland annat friggebodar, attefallshus och skyddad uteplats med plank/mur eller bygglovsbefriade uthus utanför sammanhållen bebyggelse och detaljplan. Ger grannen medgivande så får man bygga utan bygglov men nekar grannen så måste man ha bygglov för dessa åtgärder. Bygglovet kör då över vad grannen tycker om man får det av byggnadsnämnden.

Men åtgärder som inte alls kräver bygglov påverkas inte av hur nära gränsen de genomförs, man får genomföra dem hela vägen ut till fastighetsgränsen utan grannes medgivande. T ex att ställa upp en byggställning kräver inte bygglov så det får du göra vid fastighetsgränsen utan att grannen medger det. Grannen är maktlös.

• Gilla
Zevv och 15 till
  • Laddar…
Fast i det här fallet har inte grannen byggt något.

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Är speglarna bygglovspliktiga?
De har inte beskrivits närmare.

E Håkh skrev:
Grannen har stationärt placerat en byggställning mot mitt staket. På marken under står en skrotbil under en presenning.
Mot mitt staket på grannens sida har han skruvat på tunn plast. Byggställningen är 4 meter hög.
Vid fråga till kommunen får jag svar att den ej är bygglovspliktig, vad göra?[bild][bild]
Prata med grannen i första hand. Funkar inte det, köp en riktigt rostig och ful ställning och sätt upp där det stör grannens utsikt maximalt, DET torde få poletten att ramla ner.

Prata först, demonstrera först sedan.

• Arg
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
har planket ett bygglov?

• Gilla
  • Älska
GlennB och 4 till
  • Laddar…
Sköt dig själv och skit I andra!

• Gilla
  • Haha
Lived och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.