97 997 läst ·
173 svar
98k läst
173 svar
Bygge dikt mot tomtgräns utan bygglov
Byggveteran
· Åland
· 2 067 inlägg
Så bra då. Då kan jag montera en byggställning, kläda den med tältduk och flytta in. Eller ha byggställningen 10-15 år på tomten. Du får ju inte ställa upp en husvagn hur som helst, även om ingen bor där.M MrDizzy skrev:
Jo men det sorterar ju under samma, man har en skyldighet att hålla ordning på sin fastighet, att fylla gräsmattan med bilar anses inte vara ok om det stör och kan bli ett brott mot miljöbalkenG gaidin skrev:
Plan och bygglagen (2010:900) 8kap15§ ovårdad tomt
Redigerat:
En bil kanske skall vara parkerad där det avses att vara parkerad, en byggnadsställning sticker upp vid tomtgräns inte som funktionen att vara till renoveringen av ett hus exempelvis av tillfällig karaktärM maria01 skrev:
Så här säger boverket
Vad som utgör betydande olägenhet ska bedömas med urskiljning och utifrån de förhållanden som råder på den aktuella platsen. Vegetation får inte tillåtas växa så högt att den i oacceptabel grad skuggar grannens tomt. Vid bedömningen av vad som i det enskilda fallet är att betrakta som en betydande olägenhet för omgivningen måste även beaktas områdets karaktär och förhållandena på orten. Toleransnivån kan alltså variera mellan olika platser. De olägenheter som är vanligast förekommande när det gäller växtlighet är skuggning, försämrad utsikt och nedskräpning. (jfr prop. 2009/10:170 sid. 464, prop och jfr prop. 1985/86:1 sid. 484, 517f och 523f)
Redigerat:
bilen står ju utanför garaget är det fel plats?V VirtuosNilsson skrev:En bil kanske skall vara parkerad där det avses att vara parkerad, en byggnadsställning sticker upp vid tomtgräns inte som funktionen att vara till renoveringen av ett hus exempelvis av tillfällig karaktär
Så här säger boverket
Vad som utgör betydande olägenhet ska bedömas med urskiljning och utifrån de förhållanden som råder på den aktuella platsen. Vegetation får inte tillåtas växa så högt att den i oacceptabel grad skuggar grannens tomt. Vid bedömningen av vad som i det enskilda fallet är att betrakta som en betydande olägenhet för omgivningen måste även beaktas områdets karaktär och förhållandena på orten. Toleransnivån kan alltså variera mellan olika platser. De olägenheter som är vanligast förekommande när det gäller växtlighet är skuggning, försämrad utsikt och nedskräpning. (jfr prop. 2009/10:170 sid. 464, prop och jfr prop. 1985/86:1 sid. 484, 517f och 523f)
Byggveteran
· Åland
· 2 067 inlägg
Tycker TS skall börja med att läsa planbestämmelserna för aktuell fastighet då klargörs nog vad som gäller!S seniorkonsult skrev:
Står staketet i tomtgräns ?Violina skrev:
Står staketet 50cm in på dig tomt?
undrar bara
TS kan absolut kräva att grannen ska ta bort plasten från staketet, men tror du på fullt allvar att det lönar sej att gå till tinget och kräva skadestånd ?F FruNilsson skrev:
Staketet lär inte vara värt många kronor mindre för att det är några små skruvhål i det.
Och då säger grannen att det föreligger en tvist, varvid kronofogden inte gör mera, och då måste TS stämma grannen, blir det bra tror du ?F FruNilsson skrev:Se mitt tidigare inlägg
Strunta i allt det övriga som skrivs nedan, dom är okunniga i sak. Det är ditt staket. Du bestämmer.
Om din granne inte uppfyller vad du vill enligt din lagliga rätt, så gå till Kronofogden och begär att de vidtar återställandet och därefter kräver grannen på kostnaden. Så fungerar lagen.
..Så fungerar lagen..
haha..V VirtuosNilsson skrev:
Har du nån paragraf att peka på där ? ..I synnerhet som gäller när någon förvarar EN bil på sin infart..
Och att TS påstår att det är en "skrotbil" kanske man ska ta ganska lätt på, folk utan bilintresse kan näppeligen se skillnad på en bil värd 0kr och en värd en halv miljon.. Dessutom ligger värdet även i grannens ögon snarare än monetärt.
Så EN hobbybil är "skrot" ?V VirtuosNilsson skrev:
..Jag hoppas jag aldrig får dej som granne..
Folk i detta landet bryr sej alldeles för mycket om vad deras grannar gör..
Dina okunskaper kring PBL lyser igenom, du kan läsa vad jag skrev tidigareGlennB skrev:
haha..
Har du nån paragraf att peka på där ? ..I synnerhet som gäller när någon förvarar EN bil på sin infart..
Och att TS påstår att det är en "skrotbil" kanske man ska ta ganska lätt på, folk utan bilintresse kan näppeligen se skillnad på en bil värd 0kr och en värd en halv miljon.. Dessutom ligger värdet även i grannens ögon snarare än monetärt.
Så EN hobbybil är "skrot" ?
..Jag hoppas jag aldrig får dej som granne..
Folk i detta landet bryr sej alldeles för mycket om vad deras grannar gör..