62 356 läst ·
151 svar
62k läst
151 svar
Byggaren har armerat för lite för att det är ”onödigt”
Hmmm......J Jansson69 skrev:
Godkännt startbesked innebär godkännd kontrollplan där entreprenören åläggs att följa ritningar, konstruktioner anvisningar och branschregler.
Vore märkligt om TS upphandlat något som avviker från kontrollplanen.
Ja men det måste TS har avtalat med entreprenören, oftast är inga entreprenörer med vid bygglovsansökan utan det fylls i efterhand allt eftersom dessa upphandlas..B Bernt Ö97 skrev:
Så TS bör ha avtalat att arbetet ska följa vissa ritningar och bygglovet antar jag, men jag vet inte gissar?
Det hjälper om de kommer ut alt inte blundar för saker..B Bernt Ö97 skrev:Kontrollansvarig behöver nödvändigtvis inte vara experten på allt.
Det är kontrollplanen som anger vad entreprenören ska kontrollera, följa ritningar, anvisningar och branschregler.
Vissa arbeten behöver i sin tur styrkas av entreprenören genom protokoll och hur egenkontrollen utförts.
Tex
fuktkontroller
belastningstest elinstallation
måttkontroller
och annat
Har du sett upphandlingen hade varit bra om TS kan lägga upp det..B Bernt Ö97 skrev:
Jag tror inte att TS får bättre råd I tråden genom att offentliggöra sin upphandling.J Jansson69 skrev:
Det är ytterst osannolikt att TS upphandling ger entreprenörer mandat att frångå ritningar, anvisningar och branschregler utan att visa att valt utförande är fullgott.
TS har konstaterat att ritningar och utförande inte stämmer.
Det är entreprenörens ansvar att styrka att avvikelsen är en fullgod lösning.
Men det är ju upphandlingen som styr avtalsförhållandet helt, du pratar om bygglov med kontrollplan som är byggherrens ansvar..B Bernt Ö97 skrev:Jag tror inte att TS får bättre råd I tråden genom att offentliggöra sin upphandling.
Det är ytterst osannolikt att TS upphandling ger entreprenörer mandat att frångå ritningar, och anvisningar branschregler utan att visa att valt utförande är fullgott.
TS har konsteerst att ritningar och utförande inte stämmer.
Det är entreprenörens ansvar att styrka att avvikelsen är en fullgod lösning.
Jag försvarar inte någon men har man inte avtalat rätt så kan det bli knepigt att få det åtgärdat på entreprenörens kostnad..
Om byggaren anser att det är en avtalsfråga att huset inte kan byggas enligt ritning så får han väl klämma ur sig det, och inte börja prata om vad som är nödvändigt eller inte?J Jansson69 skrev:
Att bara bygga på trots att man vet att det högst väsentligt avviker från gällande konstruktionsritning är bara så j-vla dumt så att klockorna stannar. Oavsett vad som avtalats.
Nu har vi ju bara en sida av myntet som vanligt, tycker att du ska lugna dig lite för din egna hälsans skull😉C cpalm skrev:Om byggaren anser att det är en avtalsfråga att det inte kan byggas enligt ritning så får han väl klämma ur sig det, och inte börja prata om vad som är nödvändigt eller inte?
Att bara bygga på trots att man vet att det högst väsentligt avviker från gällande konstruktionsritning är bara så j-vla dumt så att klockorna stannar. Oavsett vad som avtalats.
Tyvärr blir det såhär ofta då inga avtal finns eller bristfälliga sådan som styr, har varit med om så röriga byggen där kunden kommer förändringar och skisser/ritningar stup i kvarten..
Jag vet inte hur det har gått till här, därav så hade avtalet snabbt kunnat urskilja ansvaret och tydligheten av vad som gäller..
Det hela handlar egentligen om var man lägger armeringen.B BSA In skrev:Jag kan bara inte låta bli att fundera på hur man gjuter en självbärande platta. Lägger man bara frigolittskivor ovanpå det opackade gruset och häller betongen på det? Borde man inte packa gruset lite först? Mittbalken får högt tryck om en stor del av plattans vikt belastar den. Kanske läge för ett par mittbalkar ytterligare så att plattans vik fördelas bättre.
Bara en fundering.
Och sist men inte minst mängden armering.
I horisontella plan är det väldigt viktigt med rätt armering.
Skrev 40 grader för att du skulle få en känsla för hur du skulle tänka, vinkeln är i princip rasvinkeln på materialet man packar (i runda slängar 35-45 grader)B BSA In skrev:
Drar 0,75 kvadrat elkablar. Ritningen är överdimensioneradR Rotekopp skrev:Vad blir nästa sak som byggarn gör "som dom alltid gjort?" Rördimensioner? Takstolar? Tätskikt? Har varit armerare i 45-50 år och skulle aldrig frångå ritningarna oavsett vad jag "tycker" borde räcka. Den vanligaste kommentaren vi får är "Jisses, det är ju alldeles för mycket armering. Det kan ju inte behövas."
Folk som "kan allt" ställer alltid till bekymmer. E6-raset i Saltkällan hade aldrig hänt om "kan allt" hade följt ritningar och anvisningar. Nu var det flera bredbenta som brölade och "kunde allt" och det gick som det gick.