62 336 läst ·
151 svar
62k läst
151 svar
Byggaren har armerat för lite för att det är ”onödigt”
Självklart är entreprenören "ansvarsbefriad" om arbetet är utfört enligt ritningar och anvisningar. Hur "husföretagets/konstruktörens" ansvarsförsäkring ser ut vet jag inte.C cpalm skrev:
Hur TS försäkringssituation vet jag heller inget om.
Vad gäller frågan?
Vem ska TS tro på om entreprenören kommer med en egen konstruktör som säger att det är OK med entreprenörens ändring av konstruktionen. Ursprunglig konstruktör bör få va med och ta det beslutet.B Bernt Ö97 skrev:Litet tillägg till tidigare svar
Utan inblick i konstruktionsförutsättningarna i aktuellt fall vill jag tillägga att det inte är helt ovanligt att konstruktörer ibland väljer lösningar som kan ifrågasättas och ersättas med annan konstruktion.
Nog om detta.
Ytterst är det entreprenörens ansvar att redovisa och motivera hur vald lösning är lämplig.
I samarbete med ursprunglig konstruktör eller på annat sätt är ett val entreprenören gör.
Undra om det är samma byggare som bron som TS råkat ut för.
https://www.expressen.se/tv/nyheter/varlden/har-kollapsar-nya-kinesiska-jattebron-/
https://www.expressen.se/tv/nyheter/varlden/har-kollapsar-nya-kinesiska-jattebron-/
"Tro på" ???B BSA In skrev:
Givetvis behövs behörighet för att utföra hållfashetsberäkningar.
I behörighet ingår generellt teoretisk kompetens, tex. högskoleutbildning eller annan likvärdig ubildning/arbetslivserfarenhet, vilket är arbetsgivarens ansvar, eller eget ansvar om man i egenskap av egenföretagare bedriver sådan verksamhet. Utbildning/kompetens bör kunna styrkas.
Att lämna ut grundritningar och dimensioneringsberäkning medför att riktigheten av beräkning kan styrkas genom hänvisning till metod/systematik.
Tex.
Geotekniska undersökning
Lastberäkning
Väl av lämplig konstruktion
Implementera lastberäkningar och annat i valt utförande
Sammanställa resultat
Sprängning/schaktning/fyllning
Grundutformning/måttsättning
Laster/förstärkningar punktlaster
Höjder
Dränering
Avsättningar för VVS och El
Volymberäkningar
Shakt
Fyllning
Isolering
Gjutning
mm.
Självklart är det fördelaktigt om ursprunglig konstruktör kan eller vill vara delaktig eller får möjlighet att motivera sin konstruktion.
Som jag skrev kan det förekomma att konstruktörer hamnar fel i konstruktion/dimensionering varvid det kan finnas kostnadseffektiva alternativ som kan ändras.
I TS fall vet jag inte något om detta men jag dömmer inte ut entreprenören innan denne fått chans att förklara hur den avvikande lösningen är relevant.
Min poäng är:
"kasta inte ut entreprenören med badvattnet innan fakta ligger på bordet"
Vad händer om 5 eller 10 år när en ny ägare vill lyfta taket och lägga till en våning. Kontroll av officiell byggritning ger vid handen att det är starkt nog för det.O olssono skrev:Håller på med ett bygge där vi gör grundmurar i thermomur och sedan fyller upp innanför murarna med 8/16 innan det gjuts en platta. Eftersom materialet innanför murarna inte kan packas ordentligt (risk för att murarna trycks utåt) så är plattan dimensionerad för att vara självbärande,
När byggarna har gjutit muren så har de inte följt K-ritningen för de 12 mm järn som ska sticka upp ur muren och sedan bockas ner (se ritning, rödmarkerade). Cc ska vara 300 men de har ökat till ca 600. Även stödmurar under plattan ska ha samma uppsticksarmering men där har de nöjt sig med enkla järn istället för dubbla och även där cc ca 600
Enligt byggarna så brukar den här konstruktören överdimensionera. I veckan vill de gjuta.
Jag har varit tydlig med att ingen gjutning får ske innan de har fått ett utlåtande från konstruktör att deras utförande är ok.
Någon som har en uppfattning om vem som har rätt, har konstruktören tagit i eller försöker byggaren snacka bort felet? Plattan ska vara självbärande på grundmurarna, spännvidd upp till ca 3,5m mellan stöd. 150mm betong C28/35 med dubbel armering 8150. Tvärs alla inre stödmurar ska det även ligga ⌀12s300-3350
Bara en spekulation men vad svarar byggaren på det?
Då kontrollerar byggherren/entreprenören belastningsberäkningarna.U utmedväg19 skrev:
Eftersom entreprenören noterar avvikelserna i kontrolldokumentet har TS full koll på det.
En våning till behöver inte vara dramatisk. Belastning från tak med takbeläggning, snölaster och laster från eventuell vindsvåning har stor andel av totalbelastningen.
Vi vet fortfarande inte om enteprenörens val av lösning är underdimensionerad eller hur stor säkerhetsmarginalen är.
Kontrollplanen är en del av slutbeskedet, således ingen hemlighet om ändringar har gjorts.
Då kan jag glädja dig med att det är så att de förlitar sig på att det är korrekt dokumentation redovisad och att Besiktningsrapporter av besiktningsmän och KA rapporterar att dessa uppgifter angående dokumentationer är riktiga. Gjorde för något år sedan en utredning som visade att en hel bottenplatta fick rivas i centrala Stockholm på grund av byggfusk. Konstruktörerna hade ingen aning om dessa fel då de aldrig hade varit på plats. Efter deras nya beräkningar på de fel jag påvisad så kunde de inte räkna hem lastvikterna utan risk för kolapps när huset skulle upp 7 våningar. Så jo, konstruktörer godkänner på utförda kontroller, dokumentation och KA skrivelser. Bild1. Rör 30st 50mm ibredd på underkantsarmering. Betongen får svårt att omsluta. Bild2. Ingen vidhäftning kring armeringen plattan delades i två delar. Kostnaden ska vi inte tala om. Bild 3 På denna yta skulle en stombärande vägg sättas upp. Inga av dessa skador kunde ses på själva betongplattan ett fotografi på alla rören väckte mitt intresse. 40m långt stråk genom hela bottenplattan. Rördragningar över pålar som är tänkta att ta lasterna ner i berget. Så rördragning kan vara skadlig om den är utförd felaktigt.P Paco64 skrev:
Redigerat:
Mm.. Nästa våning då..? 3,5 meters spann är inte mycket för ett betonggolv. Egentligen räcker det att armera i underkanten från en tredjedel av spannet minus ett järns skarvlängd från upplag/vägg. Överkanten armeras över upplag/vägg och en tredjedel ut på spannet plus ett järns skarvlängd. Så det finns normalt inget järn i överkanten mitt på golvet. Ibland läggs det några järn tvärs väggen i underkant men där är det de järn som sticker upp ur väggen nedanför och som böjs ned till överkantsarmering ihop med de "en tredjedelsjärnen". Och så finns det MASSOR med avsteg från detta beroende på, typ, allt. Som planeternas inbördes förhållande t.ex.B BSA In skrev:Jag kan bara inte låta bli att fundera på hur man gjuter en självbärande platta. Lägger man bara frigolittskivor ovanpå det opackade gruset och häller betongen på det? Borde man inte packa gruset lite först? Mittbalken får högt tryck om en stor del av plattans vikt belastar den. Kanske läge för ett par mittbalkar ytterligare så att plattans vik fördelas bättre.
Bara en fundering.
Det spelar ingen roll vad han tycker. Ritning gäller, fråga om han skriver på papper att han tar ansvaret om det händer något. Om det sedan skulle gå åt pipan vem står för kostnaden.O olssono skrev:Håller på med ett bygge där vi gör grundmurar i thermomur och sedan fyller upp innanför murarna med 8/16 innan det gjuts en platta. Eftersom materialet innanför murarna inte kan packas ordentligt (risk för att murarna trycks utåt) så är plattan dimensionerad för att vara självbärande,
När byggarna har gjutit muren så har de inte följt K-ritningen för de 12 mm järn som ska sticka upp ur muren och sedan bockas ner (se ritning, rödmarkerade). Cc ska vara 300 men de har ökat till ca 600. Även stödmurar under plattan ska ha samma uppsticksarmering men där har de nöjt sig med enkla järn istället för dubbla och även där cc ca 600
Enligt byggarna så brukar den här konstruktören överdimensionera. I veckan vill de gjuta.
Jag har varit tydlig med att ingen gjutning får ske innan de har fått ett utlåtande från konstruktör att deras utförande är ok.
Någon som har en uppfattning om vem som har rätt, har konstruktören tagit i eller försöker byggaren snacka bort felet? Plattan ska vara självbärande på grundmurarna, spännvidd upp till ca 3,5m mellan stöd. 150mm betong C28/35 med dubbel armering 8150. Tvärs alla inre stödmurar ska det även ligga ⌀12s300-3350
Vem är byggherre?
Ansvarsfrågan är tydligt beskriven av Boverket.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...jade nya byggregler att gälla. Nya byggregler
Om byggnadsverket innehåller bärande delar som är så kallad säkerhetsklass 2 eller 3 ska dessutom en dimensioneringskontroll utföras av en konstruktör som inte varit inblandad i framtagandet av ritningarna (BFS 2011:10 avd.A 25 §).
Rådet är att definitivt inte låta byggentreprenören avgöra omfattningen av armering.
Ansvarsfrågan är tydligt beskriven av Boverket.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...jade nya byggregler att gälla. Nya byggregler
Om byggnadsverket innehåller bärande delar som är så kallad säkerhetsklass 2 eller 3 ska dessutom en dimensioneringskontroll utföras av en konstruktör som inte varit inblandad i framtagandet av ritningarna (BFS 2011:10 avd.A 25 §).
Rådet är att definitivt inte låta byggentreprenören avgöra omfattningen av armering.
Det handlar inte om vem man ska tro på. Det handlar om vem som får ansvaret om det går fel.B BSA In skrev:
Godkänner man byggarens förslag så sitter man själv med SvartePetter. Går man på ritningen så är det konstruktörens huvudvärk.
Så vad ska TS göra då?. Stoppa bygget riva allt och starta om från början med en ny entreprenör. Tvista med entreprenören om pengar. Eller undersöka med sin konstruktör och kontrollansvarig vad dom anser om läget. Det kanske går bra att hitta en lösning med extra förstärkningar om så behövs.T Troberg skrev:
Detta är vad jag skulle börja med, dvs prata med konstruktören för att se om det går att räkna hem, om inte så vad får det för konsekvenser. Går det att komplettera för att åter få ett hållbart alternativ om nu konsekvenserna inte är bra. Därefter får man gå på entreprenören.B BSA In skrev:
Länge sedan TS skrev något. Hoppas att det har löst sig på för honom bästa sättet.....