Hannuse Hannuse skrev:
Jag menar om byggaren väljer att inte följa ritningen, av någon anledning som han tycker är fördelaktig.
Sedan när man står där, med allting färdigt, då kan det bli juridiska problem för dig att vinna den striden.
Det är inte säkert att din ritning är bättre i det avseendet att den var nödvändig att följa för att uppnå ett bra resultat.
Jag vill bara flika in med det, så att man är medveten om att den situationen kan uppstå.
Om ritningen inte var bra, så hamnar ansvaret på den arkitekt som ritade den. Det är fortfarande inte husägarens problem.

Jag kan inte se var det skulle kunna leda till juridiska problem att bara kräva att byggaren följer ritningen.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
C Chokladmonster skrev:
För att där är för lite armering nu…
Frågan nämner inget om dubbningen, armeringsbehovet minskar ju om man packar underliggande fyllning. Då behöver ju plattan inte vara självbärande.

E Erik Salhammar skrev:
Det står i den inledande texten att det är en självbärande platta.
Tittar du bara på bilderna?
Har du bara otur när du tänker😉

Framgick det i första inlägget vad denna platta skulle användas till?
Jag lyckades iallafall inte utläsa det i bilderna

Men läser du vidare i tråden så kan man hitta
A Alexn72 skrev:
Sålänge som själva bärplanen är korrekt så kommer de där hålla, kanske inte för en direkt träff i krig men väl mot att en stridsvagn som kör över.
Väggarna kräver nästan ingen armering för att klara hålla en platta. Som i sig själv är självbärande.
Så Jo, jag läste texten kollade på bilderna och sen kommenterade jag och frågade varför det behövde vara armerat på de viset.

För en vanlig villa så är det mycket armering.
Absolut enligt ritningarna men ändå mycket.
Hade vi blandat in pool eller liknande så hade det varit mer rimligt

När det dessutom finns berg under så är det väldigt mycket armering.

Redigerat:
Följ konstruktören. Det ska vara 2 järn i anslutningarna som den föreskrivit

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Konstruktören sitter bara och vänder papper, byggaren är den som verkligen kan något

• Haha
guggen och 7 till
  • Laddar…
E Erik9005 skrev:
Konstruktören sitter bara och vänder papper, byggaren är den som verkligen kan något
Självklart är det så!

Alla hantverkare är gudar.

Alla på kontoret är idioter.

😂

• Haha
  • Gilla
Erik Salhammar och 7 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Har du bara otur när du tänker😉

Framgick det i första inlägget vad denna platta skulle användas till?
Jag lyckades iallafall inte utläsa det i bilderna

Men läser du vidare i tråden så kan man hitta

Väggarna kräver nästan ingen armering för att klara hålla en platta. Som i sig själv är självbärande.
Så Jo, jag läste texten kollade på bilderna och sen kommenterade jag och frågade varför det behövde vara armerat på de viset.

För en vanlig villa så är det mycket armering.
Absolut enligt ritningarna men ändå mycket.
Hade vi blandat in pool eller liknande så hade det varit mer rimligt

När det dessutom finns berg under så är det väldigt mycket armering.
Jag kan bara inte låta bli att fundera på hur man gjuter en självbärande platta. Lägger man bara frigolittskivor ovanpå det opackade gruset och häller betongen på det? Borde man inte packa gruset lite först? Mittbalken får högt tryck om en stor del av plattans vikt belastar den. Kanske läge för ett par mittbalkar ytterligare så att plattans vik fördelas bättre.
Bara en fundering.

T Troberg skrev:
Om ritningen inte var bra, så hamnar ansvaret på den arkitekt som ritade den. Det är fortfarande inte husägarens problem.

Jag kan inte se var det skulle kunna leda till juridiska problem att bara kräva att byggaren följer ritningen.
Absolut ska man kräva att byggaren följer ritningar och instruktioner.
Men om han inte gör det, och du inte är uppmärksam på det, då står du med en konstruktion som inte blev som du hade tänkt.
Och där börjar juridiken att ta över.
Vill bara lyfta in det, eftersom jag har varit med om det själv.
Det man enligt sunt förnuft och logiskt tänkande var 100% säker på…..det visade sig bli helt annorlunda när klubban föll.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
E Erik9005 skrev:
Javisst! Tror Du inte byggaren kan laga tänderna i käften själv också...

Behövs ingen VD heller, det är ändå truckföraren som lastar bilen.

Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
Rotekopp och 4 till
  • Laddar…
Hade det inte varit enklare att låta konstruktören hålla en dialog med byggaren som tycker den vet bäst? Så slipper du bli en proxy mellan. :)

• Gilla
Grävarn1 och 1 till
  • Laddar…
G greenkarma skrev:
Hade det inte varit enklare att låta konstruktören hålla en dialog med byggaren som tycker den vet bäst? Så slipper du bli en proxy mellan. :)
Fattar i teorin vad du menar.

När jag byggde ut var entreprenören helt ointresserad av att stämma av med konstruktör och kontrollansvarig.

Så jag fick projekta och koordinera löpande för att avstyra de värsta felen.

Farstatjej90
E Erik9005 skrev:
Här verkar det som att konstruktören gjort ett gediget arbete och att byggaren snarare skapat sig ett gediget arbete så du kan ju dra egen slutsats om vem som verkligen kan något i det här fallet.

• Gilla
  • Haha
kashieda och 4 till
  • Laddar…
E Erik9005 skrev:
Och du är byggaren då eller..... eftersom du tydligen vet "allt".

R roli skrev:
Och du är byggaren då eller..... eftersom du tydligen vet "allt".
Jobbar på kontor själv men det är känslan jag fått när jag själv byggt hus 🤣

• Gilla
Legere
  • Laddar…
Undra om det kommer en tråd om 10år där någon undrar om armering som inte följer ritningarna till huset de köpt, räknas som dolt fel. 😉

• Haha
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.