P Paco64 skrev:
Håller med om att inte byggnadsinspektörerna är rätt personer. Men har sett så mycket skit med egenkontroller att jag anser att systemet är förkastligt när det gäller stomme. Både rent fusk där man klarmarkerar saker man knte utfört och missar där man helt enkelt inte förstått handlingarna (vilket är mänskligt). Så nej, för mig är det obegripligt att inte en tredjepart gör syn innan t.ex gjutningar.
Jag jobbar som tredjeparts kontrollant inom betong. Kompetensklass I-U. Jag kan bara hålla med dig gällande byggsektorn i dag. Vi har alldeles för många som inte förstår att våra standarder är lagar. PBL-BBR-Eurokoder (1990-1999 standarderna)-SS-EN 13670-2009 SS 137006:2015-SS-EN 206-1 SS 137003 osv. Jag jobbar med 13670 som är utförandestandarden för betongarbeten. Armeringskontroller Formkontroller Mottagningskontroller. Jag har sett egenkontroller som på varje punkt har OK + sign. Men vad är OK? AMA Tabellerna med toleranser för betongarbeten tror jag inte en byggare känner till. Har mycket utredningar där man valt att inte ha en Klass 1 på platsoch man undrar hur det har kunnat gå till. Det mest vanliga som jag ser när jag är ute är att man helt glömmer sprickarmering. Dels för den ritas sällan ut men den finns i Teknisk beskrivning och ofta med texten sprickarmering skall placeras på områden med risk för dragoch spänningar, vid vassa hörn kring ursparingar. Brukar påtala detta när jag går kontrollrundan med entreprenören och allt för ofta så har de inte ens läst TB för de tycker det är tråkigt. Om man gjter med en hållfasthetsklass högre än C25/30 så är det alltid en klass 1 gjutning och 13670 skall följas. 137006 är den nationella standarden för tillämpning av 13670. Konstruktörerna skriver ofta Kontroller enligt SS-EN 13670:2009 och den består av 10Kap och 8bilagor. Och i standarden står det i Kap 1 punkt2 alla kontroller som ska utföras enligt denna standard skall vara utskrivna på utförandespaecifikationen. K-0, TB och även AF.

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
T TEMH skrev:
Det är ju KAsom upprättar Totalkontrollplanen. Här hänvisar han till EKS Och standarder som ska följas. Entreprenören Upprättar kontrollplan för egenkontroller i enlighet med kraven i Totalkontrollplanen. Entreprenörens kontroller skall motsvara kraven i Totalkontrollplanen. KA är den som ska signera i Totalkontrollplanen inför slutbeskedetsamrådet. Entreprenörens skyldigheter är att upprätta sin interna kontrollplan som ska redovisa vilka kontroller i form av egenkontroller han ska utföra. Dessa grundas alltså på vad Totalkontrollplanenskravbild säger. Entreprenörens egenkontroller bekräftar om han följt de ställda kraven.
Bra sammanställning
Kontrollansvarig ansvarar för utformningen av kontrollplan, i samråd med byggherre och byggnadsinspektör inför startbesked.
Entreprenörer ansvarar för det fysiska utförandet på arbetsplatsen och signerar i kontrollplanen utförda kontrollmoment.
Kontrollansvarig gör platsbesök efter behov för visuell kontroll och synpunkter på utfört arbete.
Kontrollansvarig sammanställer kontrollplanens delområden (olika entepröner i olika yrkeskategorier) kontrollplanen är en del i slutbesked. Kontrollplanen är viktig handling som rätt hanterad styr entreprenörer mot rätt utfört arbete.
Givetvis hanteras detta olika i stora entreprenader och mindre "självbyggen". Dock är principen densamma.

• Gilla
Paco64 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.