58 497 läst ·
534 svar
58k läst
534 svar
Byggahus ornitologer (fågelnördar - välkommna!)
I mellersta skåne har jag följande matgäster
Talgoxe
Blåmes
Rödhake
Bofink
Pilfink
Nötväcka
Talltita eller Entita (svårt att se skillnad på dom)
Större Hackspett
Koltrast
Glada (försökte fånga en Koltrast hona som kom undan med blotta förskräckelsen och ett par stjärtfjädrar mindre)
Talgoxe
Blåmes
Rödhake
Bofink
Pilfink
Nötväcka
Talltita eller Entita (svårt att se skillnad på dom)
Större Hackspett
Koltrast
Glada (försökte fånga en Koltrast hona som kom undan med blotta förskräckelsen och ett par stjärtfjädrar mindre)
Vinterfåglar inpå knuten
Glöm nu inte, att till helgen är det dax att räkna fåglar. Så fyll upp fågelmatarna och spana på!🐦🐦🐦🐤🐤🦉Läs mer:
https://birdlife.se/fagelintresse/vinterfaglar-inpa-knuten/Såg idag ett gräsandspar som betedde sig lite annorlunda, hanen stod mitt i vägen och hindrade trafiken. Han vägrade flytta på sig och lät högljutt meddela vad han tyckte om bilarna allt medan kön växte, först då en cyklist föste iväg honom gick han ur vägen men högst motvilligt.
Jiiiipppiii.
Merlin berättar att tornseglaren anlänt.
Hoppas nu att de inspekterar de tre holkar som sattes upp i lördags även om jag inte hunnit bredda inflygningsvägen - det görs nu till helgen då sågen ska fram.
Merlin berättar att tornseglaren anlänt.
Hoppas nu att de inspekterar de tre holkar som sattes upp i lördags även om jag inte hunnit bredda inflygningsvägen - det görs nu till helgen då sågen ska fram.
Redigerat:
Jag brukar ligga på soffan på altanen och titta upp på tornseglarna som svirrar högt uppe i skyn.
Min far hade ett gått öga till sädesärlor, eller de till honom kanske eftersom de alltid kom alldeles nära när han satt ute i trädgården och läste på somrarna men jag tycker nog att tornseglarna som far omkring så högt uppe och så snabbt är mina favoriter. Totalt oberörda av som pågår under dem. I alla fall verkar de oberörda.
Min far hade ett gått öga till sädesärlor, eller de till honom kanske eftersom de alltid kom alldeles nära när han satt ute i trädgården och läste på somrarna men jag tycker nog att tornseglarna som far omkring så högt uppe och så snabbt är mina favoriter. Totalt oberörda av som pågår under dem. I alla fall verkar de oberörda.
Åh så underbart. Har sett kattuggla nu i ett par veckor. Och nu tror jag mig se en hane också då den är mindre i storlek. Kanhända någon av dem är en av ungarna som vi såg för ett par år sedan? Bara Såå härligt att skåda dom då det ser nästan ut som ett väsen. Nu hoppas vi på att det rent av visar sig flera och av mindre storlekar som sitter tätt hopkurade🥰
Varje dag nu sedan ett par veckor går man med risk för nackspärr då man i lugnt gemak går och spanar.
Varje dag nu sedan ett par veckor går man med risk för nackspärr då man i lugnt gemak går och spanar.
I morse gick ungräven ett par meter från köksfönstret. Och jag sitter precis nu i köksfönstret och beskådar dessa godingar.
Känns vördnadsfullt kan jag säga❤️
Tyvärr lite skymda av grenverket kring centrum på filmytan.
Känns vördnadsfullt kan jag säga❤️
Tyvärr lite skymda av grenverket kring centrum på filmytan.
Klicka här för att svara