HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Ja, kolla kilopriset, så ser du att det är vanligt att det förhåller sig så. Ibland kan det finnas billigare än 37:-/kg på andra ställen, men inte så vanligt.
Biltema brukar ha det mesta till bra pris utom de reservdelar man behöver till bilen.
Så även skalade solrosfrön (minimalt) under 37kr/kg

C Citrona skrev:
Snälla, kan du berätta för oss okunniga vad det är för art?
Sparvhök tror jag. Lät AI kolla upp den. Jagar småfåglar.

O O skrev:
Biltema brukar ha det mesta till bra pris utom de reservdelar man behöver till bilen.
Så även skalade solrosfrön (minimalt) under 37kr/kg
Jo ibland finns det ju att hitta, men oftast inte.
Påsen innehåller 10 kg skalade solrosfrön från Biltema, med gul etikett och text på flera språk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har även hittat varumärket Pippifågel, på REA på ÖoB.
Det jag funderat över, är att reglerna för hygien m.m. borde påverka priset för människoföda mer än för djurmat och därmed påverka priset.

john68 john68 skrev:
Sparvhök tror jag. Lät AI kolla upp den. Jagar småfåglar.
Sparvuggla möjligen, sparvhök är det inte iaf!

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Lexington Lexington skrev:
Sparvuggla möjligen, sparvhök är det inte iaf!
Se där. Lita inte på Copilote!

Fågeln på grenen är en sparvhök, fågeln i handen en sparvuggla (vår minsta uggla).

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Vad ni kan! Och vilka roliga fåglar ni får besök av.

Jag har i minst 30 år försökt lära mig fåglar, med skraltigt resultat. Framför allt för att fåglar, tillskillnad från växter, inte sitter still medan jag försöker "nyckla" mig fram till vad det kan vara för sort.

I vinter har maken matat fåglar vid vårt hus på landet, i en "mattboll" en liten bit utanför vardagsrumsfönstret. Då har jag i alla fall lyckats identifiera vad det är för några som kommer dit. Så pass att jag nu faktiskt kan se vad det är när jag är längre ifrån också, och upptäcka om det är någon jag inte sett förut. 🤩

Vi har inte så spännande arter som ni men jag upptäckte att det var riktigt kul att sitta och titta på fåglar. ❤️

• Gilla
Klabbarparn och 1 till
  • Laddar…
Här ser inventeringen ut som följande:
Talgoxe
Guldparv
Blåmes
Koltrast
Pilfink
Nötväcka
Entita (möjligtvis också talltita)
Större hackspett
Varfågel
Sparvhök

Svartmesen som tidigare år varit en frekvent besökare lyser med sin frånvaro än så länge, tyvärr!

Till säsongens matning bunkrade jag fröblandningen från jula (Hard head) under deras black friday. Helt okej för 79kr/10kg. Mycket havre men det är gulsparvarna glada för. Kompletterar med icas äpplen i 1kg-påsar till koltrastarna

Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
På landet matar vi den här vintern:
Blåmes
Talgoxe
Entita (ska erkänna att jag inte är hundra på att det inte är talltita men med tanke på omgivningen tror jag att det är entita. Läste att de låter olika men jag hör inte att de låter alls.
Större hackspett, hona
Nötväcka
Och i julas väldigt många domherrar. (Sedan kom snön precis som jag lärde mig när jag var barn.)
Koltrast
Svartmes

I "stan" matar vi:
Blåmes
Talgoxe
Rödhake
Koltrast
I höstas var där gärdsmyg men de kanske inte stannar över vintern? Jag har inte sett någon sedan det blev kallt. (Ni ser hur dålig koll jag har)
Det brukar vara pilfink som äter också men det har jag inte sett några den här vintern.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
På landet matar vi den här vintern:
Blåmes
Talgoxe
Entita (ska erkänna att jag inte är hundra på att det inte är talltita men med tanke på omgivningen tror jag att det är entita. Läste att de låter olika men jag hör inte att de låter alls.
Större hackspett, hona
Nötväcka
Och i julas väldigt många domherrar. (Sedan kom snön precis som jag lärde mig när jag var barn.)
Koltrast
Svartmes

I "stan" matar vi:
Blåmes
Talgoxe
Rödhake
Koltrast
I höstas var där gärdsmyg men de kanske inte stannar över vintern? Jag har inte sett någon sedan det blev kallt. (Ni ser hur dålig koll jag har)
Det brukar vara pilfink som äter också men det har jag inte sett några den här vintern.
Jag kan nog tycka att du har verkar ha mer insikt än gemene man när det kommer till fåglar 😄 Gärdsmygen är ”delvis flyttfågel i norra Europa” enligt Fågelguiden!

Min enda kunskap om att särskilja entita-talltita är att talltitan har ett ”ljust armstråk”. Lättast att se är ju såklart om både entitan och talltitan gästar samtidigt 😅

• Älska
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Klabbarparn Klabbarparn skrev:
Jag kan nog tycka att du har verkar ha mer insikt än gemene man när det kommer till fåglar 😄 Gärdsmygen är ”delvis flyttfågel i norra Europa” enligt Fågelguiden!

Min enda kunskap om att särskilja entita-talltita är att talltitan har ett ”ljust armstråk”. Lättast att se är ju såklart om både entitan och talltitan gästar samtidigt 😅
Tack, det var snällt men med tanke på att jag har försökt lära mig så väldigt länge tycker jag själv att det är rätt dåligt. (När det gäller växter är jag ju på en helt annan nivå så jag tycker att jag lär mig väldigt långsamt) Men växter sitter ju still...

Jag har tittat och titta på bilder på en- och talltita och tycker att de som kommer till oss är mest lika entita. Tills någon som kan något kommer och säger ngt annat har jag bestämt att det är entita 😆.

Gärdsmygarna (heter de så i plural?) kanske tog sig till ngt trevligare ställe när det kom snö. Vi har ju sällan snö så här länge som vi haft nu. Jag tycker att de brukar vara i trädgården annars på vintern.

Hemma hos oss på Västa Hisingen är det hittills:
Talgoxe
Blåmes
Koltrast
Nötväcka
Entita
Domherre
Bofink
Steglits
Stjärtmes (ett tillfälle)
Större hackspett

Glömde ju:
Rödhake
Gärdsmyg
och kattugglan som ligger och sover sin holk 20 m från fågelbordet.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Hemma hos oss på Västa Hisingen är det hittills:
var mer exakt är det (jag bodde i hjuvik i 10 år och det är väldigt väst).😉

• Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
D Dilato skrev:
var mer exakt är det (jag bodde i hjuvik i 10 år och det är väldigt väst).😉
Björlanda Kyrkväg.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.