Klabbarparn Klabbarparn skrev:
Hur är det vid era fågelmatningar?

Här hade vi idag en gäst som anser att fåglar också är fågelmat 😅
[bild]
Hur det är? Glufsigt! Har hittills köpt in 72 kg havre, 30 kg solrosfrön, 20 kg jordnötter och 100 talgbollar. Och det är snart slut! Men så får vi också njuta av en hel massa gulsparv, sidensvans, talgoxe, steglits, nötväcka, domherre, hackspettar, stjärtmes mm 🙂

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn
BiFuel BiFuel skrev:
Hur det är? Glufsigt! Har hittills köpt in 72 kg havre, 30 kg solrosfrön, 20 kg jordnötter och 100 talgbollar. Och det är snart slut! Men så får vi också njuta av en hel massa gulsparv, sidensvans, talgoxe, steglits, nötväcka, domherre, hackspettar, stjärtmes mm 🙂
Har du något bra ställe att beställa ifrån?
Det blir snabbt dyrt från granngården.

Unikt namn Unikt namn skrev:
Tyvärr inte. Har kört på Granngården, mem köper foderhavre i 18 kg säck.

• Gilla
Unikt namn
  • Laddar…
Hade den här skönheten utanför köksfönstret nyligen.
Falk fågel på en snöig gren utanför köksfönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
kashieda och 12 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Visst är det väl konstigt att "skalade solrosfrön", är billigare i form av människoföda på Willys i småförpackning ( 800 g) än som fågelmat ( i 5-10 kg-hinkar ) på andra ställen.

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Visst är det väl konstigt att "skalade solrosfrön", är billigare i form av människoföda på Willys i småförpackning ( 800 g) än som fågelmat ( i 5-10 kg-hinkar ) på andra ställen.
Är det så?

Har under åren haft ngr ovanligare besökare. Bl.a. denna. Bor långt ifrån vatten som jag tror den föredrar.
En häger sitter på ett staket i en gård, med träd och en byggnad i bakgrunden.
Skapa konto

Ett annat år landade en flock svanar i hagen iskymningen. Efrer en stund lyfte alla utom en som var uttröttad. Den blev kvar hela natten bakom stallet men på morgonen kom resten av flocken tb och hämtade upp övernattaren.

• Gilla
Näna och 5 till
  • Laddar…
BiFuel BiFuel skrev:
Är det så?
Ja, kolla kilopriset, så ser du att det är vanligt att det förhåller sig så. Ibland kan det finnas billigare än 37:-/kg på andra ställen, men inte så vanligt.

Redigerat:
Solrosfrön köper man med fördel på våren, då reas dom ut med kraftig rabatt.

Senast (mars 2025?) köpte jag 10 säckar 20 kg Rölunda svarta på jem&fix för 149 kr
/styck.

Samma kan man göra på Ö&B, där köpte jag talgbollar 50-pack för 49 kr (ordinarie pris 99).

Granngården är bara konkurrenskraftig när dom har medlemserbjudande, då har jag handlat frön där.

Eftersom jag tidigare matade fågel året om gick det en hel del frön (numera är jag mest utomlands på vintern) men det var massor av fågel alltid (till och med fasanen kom ofta på besök).

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
BiFuel BiFuel skrev:
Köpte fem säckar jordnötter, solros och blandftön från denne.

https://www.hitta.se/verksamhet/markestens-kvarn-ab-faalruemn

• Gilla
BiFuel
  • Laddar…
Mina fåglar föredrar vildfröblandningen från Jaktia/Spanfood. Den finare/dyrare blandningen vägrade de äta... Har ingen granngården hemmavid. Jaktia hade även fördelen att ha viltpellets den vintern våra rådjur hade knapert och det var billigare (och förmodligen bättre) att utfodra dem med viltpellets än fågelfrö. Jag köper extra jordnötter och ekorreblandning till mina fyra ekorrar. Numera ransonerar jag fågelfröt till 1-2 skopor om dagen. De skvätter glatt ut 5 liter också, men då får jag problem med vildsvinen istället.. Talgbollar är i princip fri tillgång.

För tre vintrar sen köpte jag jordnötterna på ICA då det var lägre kilopris där än på de flesta ställena som sålde fågelmat. Jag har också kikat på solrosfrön och det skiljer inte så mycket.
Fröblandningen som ätits upp bäst här dvs ger få rester på marken är ca 50% skalade solrosfrön och ca 50% viltfågelblandning från ÖB. Fröblandningen går bättre när det är kallare då både antal och arter av fåglar ökar.
Andra billiga fröblandningar innehåller för mycket spannmål för "våra" fåglar eller så har något annat ändrats mellan de olika matningarna.
Jag vet inte om blandningarna tillför så mycket jämfört med bara solrosfrö men det är inget större jobb att hälla från två påsar istället för en.

Min favorit är fortfarande "fett och frö"-korvarna som jag skär upp i bitar och lägger i en hållare för nötter. De ger mycket energi och räcker länge. Är det kallt häller jag jordnötter i samma hållare vilket gör att energin blir mer lättillgänglig.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Den här lilla godbiten åkte in i glasdörren till vår altan, avsvimmad så han fick värma sig en stund i min famn, så småningom var han så pigg att han tryckte in klorna i mina fingrar och bet mig, då släppte jag honom bakefter huset!

• En liten uggla hålls varsamt i händerna, med bakgrund av en köksbänk och köksredskap.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 5 till
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Ja, kolla kilopriset, så ser du att det är vanligt att det förhåller sig så. Ibland kan det finnas billigare än 37:-/kg på andra ställen, men inte så vanligt.
Beställ från pippifoder, kostar ca 29 kronor per kilo

• Gilla
BiFuel
  • Laddar…
john68 john68 skrev:
Hade den här skönheten utanför köksfönstret nyligen.
[bild]
Snälla, kan du berätta för oss okunniga vad det är för art?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.