Dan1891 Dan1891 skrev:
Vad hände med den stackarn som ramlade ner?
Den flög bara iväg, men det såg lite dramatiskt ut. Det var mycket som hände under en minut. Och bocken som brunstigt bara rusade förbi på fåtal meters avstånd var inget jag hade räknat med kan jag säga😂

• Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Jag bjuder på min upplevelse från årets orrspel. Det var en fantastiskt fin morgon.

• Gilla
Klabbarparn och 6 till
  • Laddar…
Fick se göken för första gången i mitt liv i helgen vid sommarstugan! (Ursäkta bildkvalitén). Det är väl en speciell fågel ändå!
Gök på en träpåle i grönskande ängslandskap vid sommarstugan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och gissa om pappahjärtat var fyllt av glädje här 😄
Barn med keps tittar genom en kikare på ett träbord utomhus vid en sommarstuga.
Skapa konto

• Gilla
Pappa1986 och 12 till
  • Laddar…
Köpte jättebillig och snabbtillverkad holk på byggfirman. Men det tog bara 2 dygn innan den blev bebodd! Nu matas ungarna av ihärdiga föräldrar. Överallt jag läser står det att bofinkar inte bor i holk - men detta par är tydligen inte så kinkigt.

Hur gör ni med fågelbon och häckar? Min rödbokshäck är 3 meter hög och klipps numera av proffs. Detta gjordes för en vecka sedan och jag antar att där funnits 2 bon åtskilda av ca 15 m. Exakt var vet jag inte (de är finurliga de små) så jag vet inte om föräldrarna skrämts iväg. Klippningen sker ju precis i häckningstider.

Låter fåglarna vara. Det är en så kort period som de häckar så det är inget problem att vänta tills ungarna är flygga.

Har par rödsjärtar i ett hål i taket till farstukvisten som jag inte hunnit spika igen. De får häcka klart innan jag spikar igen hålet. Sädesärlorna i vedboden får också vara ifred. Jag kan hugga ved senare.

• Gilla
  • Älska
maarten70 och 5 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Köpte jättebillig och snabbtillverkad holk på byggfirman. Men det tog bara 2 dygn innan den blev bebodd! Nu matas ungarna av ihärdiga föräldrar. Överallt jag läser står det att bofinkar inte bor i holk - men detta par är tydligen inte så kinkigt.

Hur gör ni med fågelbon och häckar? Min rödbokshäck är 3 meter hög och klipps numera av proffs. Detta gjordes för en vecka sedan och jag antar att där funnits 2 bon åtskilda av ca 15 m. Exakt var vet jag inte (de är finurliga de små) så jag vet inte om föräldrarna skrämts iväg. Klippningen sker ju precis i
yonna yonna skrev:

Hur gör ni med fågelbon och häckar? Min rödbokshäck är 3 meter hög och klipps numera av proffs. Detta gjordes för en vecka sedan och jag antar att där funnits 2 bon åtskilda av ca 15 m. Exakt var vet jag inte (de är finurliga de små) så jag vet inte om föräldrarna skrämts iväg. Klippningen sker ju precis i häckningstider.
Det finns 52 veckor att klippa häcken på. Så planera den att inte hamna på de få veckorna fåglarna häckar på.

• Gilla
  • Älska
maarten70 och 1 till
  • Laddar…
B Bombus pratorum skrev:
Det finns 52 veckor att klippa häcken på. Så planera den att inte hamna på de få veckorna fåglarna häckar på.
Nja, det är inte så lätt. Buxbomen kan man klippa närsomhelst. Boken fäller bladen i maj och klipps tidig juni. Tar man den senare så spretar den ut i gatan å gatukontoret & postverket surar. Frågan var hur ni andra gör.

När ni köper fågelholkar, tänk på att det är fåglarnas behov som skall styra, inte våra.

Det finns färgglada målade holkar som är tilltalande för oss att se på - och köpa. Grannen köpte några söta små holkar och satte upp dem i träd och fick omgående bosättare. Tyvärr gick det illa, virket är så tunt i holkarna så hackspetten hackade hål i botten och sidor, ungar eller ägg? En kladdig sörja iaf på marken under.

Tänk också på att virket på insidan av holkarna skall vara ohyvlat för att ungarna skall kunna ta sig ut när det är dags att lämna det skyddande boet.

• Gilla
maarten70 och 7 till
  • Laddar…
  • Gilla
Dilato och 6 till
  • Laddar…
Jag köpte billig holk i trävarubutiken. Den hade ingen skoning runt hålet. Stor kaja hoppar upp på holktaket och börjar hacka runt hålet. Turligt nog hade blåmesungarna redan lämnat boet. Kan man förbättra holken genom att göra taket större/bredare med något nät?

Ska jag skippa att sätta upp resterande billiga holkar?

Gubbadagiset i byn gör jättefina holkar men nu var dessa slutsålda.

För övrigt blev denna billigholk bebodd ett par dagar efter uppsättningen i maj.

yonna yonna skrev:
Jag köpte billig holk i trävarubutiken. Den hade ingen skoning runt hålet. Stor kaja hoppar upp på holktaket och börjar hacka runt hålet. Turligt nog hade blåmesungarna redan lämnat boet. Kan man förbättra holken genom att göra taket större/bredare med något nät?

Ska jag skippa att sätta upp resterande billiga holkar?

Gubbadagiset i byn gör jättefina holkar men nu var dessa slutsålda.

För övrigt blev denna billigholk bebodd ett par dagar efter uppsättningen i maj.
Du kan eftermontera en holkring runt hålet, t.ex. från Naturbutiken.

https://www.naturbutiken.se/sv/articles/220/holkringar-tillbehor

Denna något makabra bild har följt mig i tankarna de senaste månaderna. Jag hade tagit ett sista farväl av mor och var på väg till min syster för att tala igenom situationen. På vägen upp till henne sade jag högt: om det finns något efter detta så ge mig ett tecken.
Kom in till min syster och vi satte oss till bords då en koltrast flög in i fönstret med ett ljudligt brak. Mor hade ofta tittat på koltrastarna och berömt dem för sin sin skönhet. Under de senaste fyrtio åren kan jag minnas två fåglar som flugit in i fönstret på liknande vis. Förmodligen en slump men vem vet...

• En död koltrast ligger på marken bland gräs och växter, med bruna fjädrar och stängda ögon.
    Skapa konto
  • Ledsen
maarten70 och 1 till
  • Laddar…
Hur lågt kan man placera tornseglarholkar? Har inte tillgång till klättrare och vill placera holkarna 2,5 m upp. Är detta vansinnigt fel?

Det är egentligen för lågt. De flyger in i holken långsamt underifrån och är då nära marken och stor risk att katter tar dom i flykten. Väldigt trist om det skulle hända. Men rekommendationen är väl minst tre meter så det är ju inte jätteskillnad. Har du katter som stryker där så kanske undvika det?

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
4774
B Bombus pratorum skrev:
Det är egentligen för lågt. De flyger in i holken långsamt underifrån och är då nära marken och stor risk att katter tar dom i flykten. Väldigt trist om det skulle hända. Men rekommendationen är väl minst tre meter så det är ju inte jätteskillnad. Har du katter som stryker där så kanske undvika det?
Eller lära sin/a katter att inte ta fåglar. Det har jag gjort med mina. Sorkar och möss är okej men inte fåglar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.