Byn har numera få katter och jag har hund. Får väl avvakta med uppsättningen och hålla koll på nån villig klättrare ...

• Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Har rensat ur holkarna har 10-15 st. Många lyckade häckningar, men en med tre döda talgoxungar, en med ett 10-tal blåmesägg, en tom och så en som fick hängas upp snabbt igen med några fladdermöss hängandes i. Har metallringar runt hålen så hackspettarna inte kommer in trots vissa försök.

• Gilla
Klabbarparn och 5 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Byn har numera få katter och jag har hund. Får väl avvakta med uppsättningen och hålla koll på nån villig klättrare ...
Nu har de lämnat oss för i år så bara du får upp den innan början av maj i nästa år så är ingen skada skedd.

Du gör en mycket god gärning genom att sätta upp en holk för tornseglarna. Det råder stor bostadsbrist för de fantastiska flygarna som tillbringar hela sitt liv i luften, enda undantaget är när de lägger ägg, ruvar och matar ungarna. Så nästa gång de landar är år 2026 och då i någon sällsynt tornseglarholk eller under takpannorna på någon ladugård.

• Gilla
Klabbarparn och 2 till
  • Laddar…
Jag brukar sitta på altan och betrakta dem jaga mat högt upp på himlen.

A Abies koreana skrev:
Nu har de lämnat oss för i år så bara du får upp den innan början av maj i nästa år så är ingen skada skedd.

Du gör en mycket god gärning genom att sätta upp en holk för tornseglarna. Det råder stor bostadsbrist för de fantastiska flygarna som tillbringar hela sitt liv i luften, enda undantaget är när de lägger ägg, ruvar och matar ungarna. Så nästa gång de landar är år 2026 och då i någon sällsynt tornseglarholk eller under takpannorna på någon ladugård.
Tornseglaren delar luftrummet här med ladusvalan och hussvalan. Mäktigt.

Men är det riktigt att tornseglaren är lite picky med kvalitetskontrollen och inte bosätter sig i nybygget förrän efter ett par år?

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Ja, det verkar vara på det sättet, man får ha tålamod. De är ju dessutom kolonihäckare, de trivs tillsammans. Vi hade dem under takpannorna på den gamla ladugården, fem,sex familjer varje år. Anlände nästan exakt på samma datum från år till år, bara det är en prestation att upprätthålla med tanke på att de flyger från andra sidan jorden.

Jag läste också någonstans att när ungarna lämnar boet så startar omgående den långa flygningen till varmare breddgrader, inga övningar där inte 😃

https://rikaretradgard.se/hjalp-de-hotade-tornseglarna/

• Älska
  • Gilla
Klabbarparn och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
4774 4774 skrev:
Eller lära sin/a katter att inte ta fåglar. Det har jag gjort med mina. Sorkar och möss är okej men inte fåglar.
Det är svårt att lära katter sådant. De tenderar att lära sig att inte göra det när de kan upptäckas av husse/matte. Men inte annars.

• Gilla
  • Haha
Genoveva och 1 till
  • Laddar…
4774
TRJBerg TRJBerg skrev:
Det är svårt att lära katter sådant. De tenderar att lära sig att inte göra det när de kan upptäckas av husse/matte. Men inte annars.
Matte har koll dygnet runt 😂

• Haha
Genoveva och 1 till
  • Laddar…
4774
TRJBerg TRJBerg skrev:
Fick just en stor fet död sork i present av Pelle så nu blir skatorna glada 😄

• Haha
kashieda
  • Laddar…
Äntligen har tiden på året kommen när storkarna samlas ute på åkern och spenderar nätterna på ladugårdstaken. Maffiga djur!
Storkar samlas på en åker under en klarblå himmel med träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Klabbarparn och 4 till
  • Laddar…
  • Ledsen
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.