Z Zodde skrev:
Förlöjligande/förminskande av den man svarar är inte argumentation, det ät personangrepp.
Jo, Alfredo visade tydligt på detta nyss. Bara att hålla med. Man får göra sina poänger lite smidigare och snyggare. Å andra sidan kan ju TS ha haft en lådcykel... det kan man skryta om! Jag har själv inte råd eller utrymme för en sådan. 😉

• Gilla
returen
  • Laddar…
Drivisen Drivisen skrev:
Jag har samma funderingar framför allt varför vissa är så otrevliga mot TS när de ställer en relevant fråga. T.ex i denna tråden

[länk]

En enkel och relevant öppen fråga där TS försöker resonera kring garageplatser och BRF

Sen kommer svar nr 8
[bild]

Otrevligt och personangrepp, rätt tidigt i diskussionen. Den som svarar har några bra fakta i diskussionen, lite åsikter men avslutar med ett provocerande personangrepp.

Jag tycker det är tråkigt att diskussioner tar denna riktning och jag tycker också det är dumt att vi ska accepteera detta bara för att det är "Social medier", jag är övertygad om att Kasken inte hade givit samma svar om han satt i samma rum som TS
I och på BH tävlar man om vem som är tidigast i en tråd att komma med personangrepp, då trådarna har tendensen att spåra ur väldigt tidigt och ingen längre orkar svara än mindre läsa. endast de ihärdigaste antagonisterna hänger kvar till slutet.

• Wow
Drivisen
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Nu e du väl fel ute..?
När det kritiserade inlägget #8 SKREVS, då hade TS bara skrivit ETT inlägg, det första.
Om man inte är synsk…HUR kan man då veta om han e lyhörd å intresserad av andras åsikter..? Logisk kullerbytta IMHO

Jag tycker också att en del svar generellt kan vara dömande utifrån rena killgissningar om TS eventuella situation som han inte informerat om.
Typ ditt claim.
’’nån nyinflyttad är sur på att dom som bott där i xx år har lagt beslag på bästa p platserna och ev garage platser kanske innan nån ens är född.”
Man skall visa nya sin plats direkt

Drivisen Drivisen skrev:
Men varför ska det vara ok att gå till personangrepp överhuvudtaget? Varför ska man bli kränkt och butthurt? Forumet har väl syftet att dela information och kunskap?

Oavsett om det generellt är ett problem för föreningar med vissa beteenden så har TS inte angripit nån i forumet. Man kan upplysa TS om vad andra i föreningen kan tycka utan att ge dig på henne
Det är inte OK öht.
Men de som inte vågar göra det IRL hänger på forum

P polaris78 skrev:
Problemet är ju att nivån exakt när nåt är ett personangrepp är väldigt bred och mängden olika varianter på när nån tar åt sig...

Exempel.

Nån fet feminist vegan med regnbågsåsikter och långt åt vänsteråsikter vars kompis tagit självmord och föräldrar dött i cancer blir kränkt och tror att varje gång nån kritiserar nåt eller ens tycker nåt . Som r0kar beröra nåt ämne hon ogillar...är ett personligt påhopp för man väljer att ta allt som påhopp.

Åt andra hållet finns folk som sällan tar åt sig och bara svarar i samma tonläge som debatten och vissa inlägg går i .

Vissa lyckas få allt till att vara personliga angrepp och det räcker att man inte delar samma världsbild så är man fienden..

Uttrycker man åsikter så får man faktiskt tåla den andra sidan av motsatta åsikter också. Ibland får man kritik som inte är riktad mot varken sin person sitt kön eller hudfärg eller härkomst utan Ibland bottnar kritik i att man bara har fel.

Likt detta inlägg det är inte personligt riktade kommentarer för att kränka Alfredo utan är ett svar i debatten. Därmed är det enligt mig inte ett personangrepp. Inte ens mot nån som lyckas identifiera sig med "feminist veganen.."

Man bör se skillnaden mellan att kritisera åsikter och grupper av folk som inte åtnjuter extra lagskydd. Att kritisera tex att många markägare är på ett visst vis är faktiskt inte varken personangrepp eller olovligt men samma åsikt om en enstaka namngedd markägare kan samma ord vara ett personangrepp.

Sen kunde såklart inlägget som raderades/ ändrades kunnat utryckt sig på bättre vis absolut men var det verkligen ett personangrepp nja
va lågt att dra in vega--r...

Alfredo Alfredo skrev:
Det är inget problem, det beslutar forumägarna med hjälp av de av dem utsedda moderatorerna. Är de kloka fattar de beslut som upplevs rimliga utifrån de publicerade reglerna för forumet.
koka beslut var det ja...

Alfredo Alfredo skrev:
Jag tycker nog det. Finns det något annat rimligt syfte med detta än att förlöjliga och göra ner skribenten? Jag ser inte ett uns av saklighet i detta:

[bild]
yttrandefrihet när den är som s---st men det värnar vi om i Sverige.
Personliga åsikter
koranen
rätt att vara vegan....

H hovapettson skrev:
Man ska inte ta åt sig alls. I "Drivisens" exempel kan TS svara att "nej, jag är vare sig miljöknutte eller nyinflyttad men skulle vilja diskutera denna sak" därest det så förhåller sig - med miljöknutteriet och långboddheten, menar jag. Alltså om det är viktigt för TS att inte framstå som miljöknutte eller nyinflyttad, annars bara gå vidare. P-platsdiskussionen kan säkert vara intressant för berörda. När det blir ideologi/politik blir vi engagerade, men det är inte personangrepp, det är argumentation. Allt enligt min ringa uppfattning.
Det bästa som ingen exekverar är att inte bemöta allt skit devisen "mata ej trollet" gäller i allra högsta grad
dock får man inte säja troll på BH då får man en reprimand och suddade inlägg

H hovapettson skrev:
Jo, det där var ganska "angreppigt". Det kan framföras mer sakligt - vad har lådcyklar och ryggsäckar med saken att göra?
För de behöver ingen garageplats förståss

Drivisen Drivisen skrev:
Bara för att du är en överviktigt illaluktande grisbonde i södra Sverige så behöver du inte acceptera att andra hittar på egenskaper som du inte har. Istället för att sitta och trakassera vanliga människor borde du kanske skaffa dig en personlig hygien, ett jobb och kankse på lång sikt en partner som står ut med dig.

Är detta det svar du förväntar dig eller blev du butthurt och kränkt?

jag skrev detta för att visa på hur man inte ska beskriva andra människor baserat på ens egna förutfattade meninghar om en TS som man inte vet nåt om
Men kära nån! Doftstarka skåningar i polartrim som får fram härligt fläsk åt folket är väl det bästa vi har? Jag skulle vara stolt. Om någon kallade mig miljöaktivist skulle jag också bli mallig.

• Haha
returen
  • Laddar…
P
Drivisen Drivisen skrev:
................................................

Är detta det svar du förväntar dig eller blev du butthurt och kränkt?

jag skrev detta för att visa på hur man inte ska beskriva andra människor baserat på ens egna förutfattade meninghar om en TS som man inte vet nåt om
Skillnaden som gör ditt inlägg till solklart regelbrott är att du riktar påhoppet på mig personligen.. då är det solklart regelbrott

Men att prata om "bönder i skåne " och samma rad.. fult ord ,fult ord ,nedsättande ord ,nedsättande ord och diverse otrevligheter är inte ett personangrepp om det inte är riktat till en person.. utan mer allmänt om hur den gruppen ofta brukar vara eller upplevs eller liknande..

Det är enligt mig en stor skillnad på dom två grejerna

ett exempel
att säga att miljöpartister är hjärndöda eller efterblivna är lungt och inte ett regelbrott så länge jag pratar om gruppen miljöpartister och inte till en enskild person.. då är det ett personangrepp och inte tillåtet.
Eller byt till Nisses båtklubb om du mot alla odds skulle råka vara just miljöpartist..

Eller att säga att "poliser är dumma i huvet.". helt ok så länge det inte är emot en enskilld polis utan hela kåren.. opassande javisst men inte personangrepp

P polaris78 skrev:
Eller att säga att "poliser är dumma i huvet.". helt ok så länge det inte är emot en enskilld polis utan hela kåren.. opassande javisst men inte personangrepp
Ur domstolsprotokoll: Nu sa den tilltalade inte att poliserna är träskallar, utan vad som framfördes var att det är gott virke i våra konstaplar.

• Haha
returen och 1 till
  • Laddar…
S styren skrev:
"vars svar har ett tydligt och självklart svar"
Jovisst, vad var det riktiga svaret då?

TS betalade ju 7000 kr för att slippa vidare strid- helt tvärs emot ditt råd. (om jag förstått saken rätt)

Du har uppenbarligen tid att diskuttera egentligen ingenting. :-)[bild]
Vad pratar du om ???

P Per Bas skrev:
Vad pratar du om ???
Du skriver:
P Per Bas skrev:
en mycket enkel fråga, vars svar har ett tydligt och självklart svar
@styren vill veta vilket svaret är som du anser är detta tydliga och självklara svar, därav frågan till dig:
S styren skrev:
vad var det riktiga svaret då?

• Gilla
styren
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.