Japp, talande för TS poäng - en tråd om hur trådar trådar iväg åt alla håll i ett trådtrassel hamnade i ett snårigt debatterande om när internet blev "für alle" och slutade (?) i en porrbildsdiskussion.

Bara att poppa popcorn, luta sig tillbaka och njuta av åkturen.

PS. 1995 är det stora genombrottsåret då internet-surfandet tog fart på riktigt. Varenda myndighet och tillhåll, inklusive parkförvaltningen i Bräcke, blev då "uppkopplade". Det är min minnesbild.

(PS2. Klarar någon referensen till parkförvaltningen?)

H hovapettson skrev:
Japp, talande för TS poäng - en tråd om hur trådar trådar iväg åt alla håll i ett trådtrassel hamnade i ett snårigt debatterande om när internet blev "für alle" och slutade (?) i en porrbildsdiskussion.

Bara att poppa popcorn, luta sig tillbaka och njuta av åkturen.

PS. 1995 är det stora genombrottsåret då internet-surfandet tog fart på riktigt. Varenda myndighet och tillhåll, inklusive parkförvaltningen i Bräcke, blev då "uppkopplade". Det är min minnesbild.

(PS2. Klarar någon referensen till parkförvaltningen?)
Ja parkförvaltningen det väcker minnen

Parkföreståndare Gotthard Lindeman in memorandum

returen returen skrev:
Ja parkförvaltningen det väcker minnen

Parkföreståndare Gotthard Lindeman in memorandum
JAA! fast nej... Den Lindemannen är nog den enda jag inte känner till. 🤔
Jag tänkte på en seriestrip av den oefterhärmlige Jan Berglin. Men du får fyra stilpoäng ändå. Grattis!

• Haha
returen
  • Laddar…
H hovapettson skrev:
JAA! fast nej... Den Lindemannen är nog den enda jag inte känner till. 🤔
Jag tänkte på en seriestrip av den oefterhärmlige Jan Berglin. Men du får fyra stilpoäng ändå. Grattis!
nä han var nog på vägförvaltningen i Skulltorp

P Per Bas skrev:
Byggahus är ett fantastiskt forum, jag menar det och har haft stor nytta av det.
Men ...
Kollade t ex idag på en fråga "Tvist fuktskada bänkskiva vid försäljning".
Totalt 261 inlägg på en mycket enkel fråga, vars svar har ett tydligt och självklart svar, som inte ens kräver juridiska kunskaper, enbart sunt förnuft. Ändå ska det diskuteras i totalt 261 inlägg.
Det är imponerande hur många här som har så mycket tid över att diskutera egentligen ingenting. :-)

Byggahus är ett utmärkt forum att få hjälp i, absolut, men alla dessa kilometerlånga trådar med inlägg som hamnar allt längre från själva frågan som ställs ju längre ner man kommer i tråden är rent frustrerande. Sen är det påfallande ofta som man går till angrepp, t o m personangrepp på trådskaparen, letar fel/försöker hitta fel hos TS och TS:s agerande.
Hör det verkligen hemma i ett forum?
Jag har samma funderingar framför allt varför vissa är så otrevliga mot TS när de ställer en relevant fråga. T.ex i denna tråden

https://www.byggahus.se/forum/threa...age-till-allmanheten-for-marknadspris.568105/

En enkel och relevant öppen fråga där TS försöker resonera kring garageplatser och BRF

Sen kommer svar nr 8
Medlemsinlägg av Kasken på diskussionsforum om föreningens hyresnivåer och personangrepp i svar nr 8, med reaktioner längst ner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Otrevligt och personangrepp, rätt tidigt i diskussionen. Den som svarar har några bra fakta i diskussionen, lite åsikter men avslutar med ett provocerande personangrepp.

Jag tycker det är tråkigt att diskussioner tar denna riktning och jag tycker också det är dumt att vi ska accepteera detta bara för att det är "Social medier", jag är övertygad om att Kasken inte hade givit samma svar om han satt i samma rum som TS

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
P
Drivisen Drivisen skrev:
Jag har samma funderingar framför allt varför vissa är så otrevliga mot TS när de ställer en relevant fråga. T.ex i denna tråden

[länk]

En enkel och relevant öppen fråga där TS försöker resonera kring garageplatser och BRF

Sen kommer svar nr 8
[bild]

Otrevligt och personangrepp, rätt tidigt i diskussionen. Den som svarar har några bra fakta i diskussionen, lite åsikter men avslutar med ett provocerande personangrepp.

Jag tycker det är tråkigt att diskussioner tar denna riktning och jag tycker också det är dumt att vi ska accepteera detta bara för att det är "Social medier", jag är övertygad om att Kasken inte hade givit samma svar om han satt i samma rum som TS
Kanske lite onödigt ,men samtidigt så lär man ju fundera lite på helheten..

Det är ett rätt vanligt problem att det är precis som i tråden.. nån nyinflyttad är sur på att dom som bott där i xx år har lagt beslag på bästa p platserna och ev garage platser kanske innan nån ens är född. och ja tyvärr står ofta prisutvecklingen på avgifter helt still på p platser och garage som då aldrig lämnas då det är 30 års kö för att få den..

Punkt 2 är väl där man kan tycka att det kanske var lite onödigt hårt och detaljerat men lite får man fan också tåla.. ts är inte så lyhörd och intresserad av andra åsikter än sin egen och då är det ju egentligen rätt meningslöst att ta upp på ett forum för där är väl syftet att man med diskution ska kunna få lite bättre insikt om den andra sidan av myntet.. och presenterar man själv en rätt hård retorik så får man ofta ungefär samma ton tillbaka

Ska man bli kränkt och butthurt av allt om inte är ryggdunkar och hejarop så blir livet rätt jobbigt

meningskiljaktigheter är inte kränkande och ord som inte är straffbara att utrycka är lovliga och även om det ibland kan ske med lite bättre fingertopps känsla

• Gilla
returen
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
men lite får man fan också tåla.. ts är inte så lyhörd och intresserad av andra åsikter än sin egen o
Nu e du väl fel ute..?
När det kritiserade inlägget #8 SKREVS, då hade TS bara skrivit ETT inlägg, det första.
Om man inte är synsk…HUR kan man då veta om han e lyhörd å intresserad av andras åsikter..? Logisk kullerbytta IMHO

Jag tycker också att en del svar generellt kan vara dömande utifrån rena killgissningar om TS eventuella situation som han inte informerat om.
Typ ditt claim.
’’nån nyinflyttad är sur på att dom som bott där i xx år har lagt beslag på bästa p platserna och ev garage platser kanske innan nån ens är född.”

P polaris78 skrev:
meningskiljaktigheter är inte kränkande och ord som inte är straffbara att utrycka är lovliga
Här har du helt enkelt fel. Att vara otrevlig med exempelvis personangrepp på detta forum är förbjudet långt innan det når upp till nivån för straffbarhet.

• Gilla
Zodde
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Kanske lite onödigt ,men samtidigt så lär man ju fundera lite på helheten..

Det är ett rätt vanligt problem att det är precis som i tråden.. nån nyinflyttad är sur på att dom som bott där i xx år har lagt beslag på bästa p platserna och ev garage platser kanske innan nån ens är född. och ja tyvärr står ofta prisutvecklingen på avgifter helt still på p platser och garage som då aldrig lämnas då det är 30 års kö för att få den..

Punkt 2 är väl där man kan tycka att det kanske var lite onödigt hårt och detaljerat men lite får man fan också tåla.. ts är inte så lyhörd och intresserad av andra åsikter än sin egen och då är det ju egentligen rätt meningslöst att ta upp på ett forum för där är väl syftet att man med diskution ska kunna få lite bättre insikt om den andra sidan av myntet.. och presenterar man själv en rätt hård retorik så får man ofta ungefär samma ton tillbaka

Ska man bli kränkt och butthurt av allt om inte är ryggdunkar och hejarop så blir livet rätt jobbigt

meningskiljaktigheter är inte kränkande och ord som inte är straffbara att utrycka är lovliga och även om det ibland kan ske med lite bättre fingertopps känsla
Men varför ska det vara ok att gå till personangrepp överhuvudtaget? Varför ska man bli kränkt och butthurt? Forumet har väl syftet att dela information och kunskap?

Oavsett om det generellt är ett problem för föreningar med vissa beteenden så har TS inte angripit nån i forumet. Man kan upplysa TS om vad andra i föreningen kan tycka utan att ge dig på henne

P
Alfredo Alfredo skrev:
Här har du helt enkelt fel. Att vara otrevlig med exempelvis personangrepp på detta forum är förbjudet långt innan det når upp till nivån för straffbarhet.
Problemet är ju att nivån exakt när nåt är ett personangrepp är väldigt bred och mängden olika varianter på när nån tar åt sig...

Exempel.

Nån fet feminist vegan med regnbågsåsikter och långt åt vänsteråsikter vars kompis tagit självmord och föräldrar dött i cancer blir kränkt och tror att varje gång nån kritiserar nåt eller ens tycker nåt . Som r0kar beröra nåt ämne hon ogillar...är ett personligt påhopp för man väljer att ta allt som påhopp.

Åt andra hållet finns folk som sällan tar åt sig och bara svarar i samma tonläge som debatten och vissa inlägg går i .

Vissa lyckas få allt till att vara personliga angrepp och det räcker att man inte delar samma världsbild så är man fienden..

Uttrycker man åsikter så får man faktiskt tåla den andra sidan av motsatta åsikter också. Ibland får man kritik som inte är riktad mot varken sin person sitt kön eller hudfärg eller härkomst utan Ibland bottnar kritik i att man bara har fel.

Likt detta inlägg det är inte personligt riktade kommentarer för att kränka Alfredo utan är ett svar i debatten. Därmed är det enligt mig inte ett personangrepp. Inte ens mot nån som lyckas identifiera sig med "feminist veganen.."

Man bör se skillnaden mellan att kritisera åsikter och grupper av folk som inte åtnjuter extra lagskydd. Att kritisera tex att många markägare är på ett visst vis är faktiskt inte varken personangrepp eller olovligt men samma åsikt om en enstaka namngedd markägare kan samma ord vara ett personangrepp.

Sen kunde såklart inlägget som raderades/ ändrades kunnat utryckt sig på bättre vis absolut men var det verkligen ett personangrepp nja

P polaris78 skrev:
Problemet är ju att nivån exakt när nåt är ett personangrepp är väldigt bred och mängden olika varianter på när nån tar åt sig...
Det är inget problem, det beslutar forumägarna med hjälp av de av dem utsedda moderatorerna. Är de kloka fattar de beslut som upplevs rimliga utifrån de publicerade reglerna för forumet.

P polaris78 skrev:
men var det verkligen ett personangrepp nja
Jag tycker nog det. Finns det något annat rimligt syfte med detta än att förlöjliga och göra ner skribenten? Jag ser inte ett uns av saklighet i detta:

Text från en diskussion om bilhat och miljökamp.

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
Man ska inte ta åt sig alls. I "Drivisens" exempel kan TS svara att "nej, jag är vare sig miljöknutte eller nyinflyttad men skulle vilja diskutera denna sak" därest det så förhåller sig - med miljöknutteriet och långboddheten, menar jag. Alltså om det är viktigt för TS att inte framstå som miljöknutte eller nyinflyttad, annars bara gå vidare. P-platsdiskussionen kan säkert vara intressant för berörda. När det blir ideologi/politik blir vi engagerade, men det är inte personangrepp, det är argumentation. Allt enligt min ringa uppfattning.

• Gilla
polaris78
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tycker nog det. Finns det något annat rimligt syfte med detta än att förlöjliga och göra ner skribenten? Jag ser inte ett uns av saklighet i detta:

[bild]
Jo, det där var ganska "angreppigt". Det kan framföras mer sakligt - vad har lådcyklar och ryggsäckar med saken att göra?

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
H hovapettson skrev:
Man ska inte ta åt sig alls. I "Drivisens" exempel kan TS svara att "nej, jag är vare sig miljöknutte eller nyinflyttad men skulle vilja diskutera denna sak" därest det så förhåller sig - med miljöknutteriet och långboddheten, menar jag. Alltså om det är viktigt för TS att inte framstå som miljöknutte eller nyinflyttad, annars bara gå vidare. P-platsdiskussionen kan säkert vara intressant för berörda. När det blir ideologi/politik blir vi engagerade, men det är inte personangrepp, det är argumentation. Allt enligt min ringa uppfattning.
Förlöjligande/förminskande av den man svarar är inte argumentation, det är personangrepp.
Om det kommit efter 10 ordväxlingar hade det kunnat förklaras (men inte försvarats)
Nu kommer det som skribentens första svar på TS då första å enda inlägg…

Redigerat:
  • Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.