Byggahus är ett fantastiskt forum, jag menar det och har haft stor nytta av det.
Men ...
Kollade t ex idag på en fråga "Tvist fuktskada bänkskiva vid försäljning".
Totalt 261 inlägg på en mycket enkel fråga, vars svar har ett tydligt och självklart svar, som inte ens kräver juridiska kunskaper, enbart sunt förnuft. Ändå ska det diskuteras i totalt 261 inlägg.
Det är imponerande hur många här som har så mycket tid över att diskutera egentligen ingenting. :-)

Byggahus är ett utmärkt forum att få hjälp i, absolut, men alla dessa kilometerlånga trådar med inlägg som hamnar allt längre från själva frågan som ställs ju längre ner man kommer i tråden är rent frustrerande. Sen är det påfallande ofta som man går till angrepp, t o m personangrepp på trådskaparen, letar fel/försöker hitta fel hos TS och TS:s agerande.
Hör det verkligen hemma i ett forum?

• Gilla
  • Haha
  • Älska
gaia och 61 till
  • Laddar…
Bara för att du tycker frågeställningen har ett visst svar innebär inte att en annan person tycker det. Detta ger upphov till diskussion, ibland 261 inlägg med diskussion. Så är det

• Gilla
swagmeikster21 och 12 till
  • Laddar…
Folk är engagerade på gott och ont, blir lätt oöverskådligt när det blir frodiga diskussioner men ändå på något sätt positivt att folk fortfarande använder forum istället för att få ett snabbt svar via ChatGPT eller andra LLM:er som alltid stryker frågeställaren medhårs 😆

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det är därför det kallas sociala medier.

Folk hängde förr på lokal och diskuterade (ältade) olika saker, nu kan man hänga på internetforum.

I praktiken får man oftast rätt vettiga svar i de första inläggen.

• Gilla
Mats-S och 19 till
  • Laddar…
Problemet IMHO är att så många känner sig ”kallade” till att skriva.

Börjar man inlägget med:

Nu är ju inte jag nån expert men…
Själv har jag ingen erfarenhet av detta men…
Jag hörde av en bekant att…

Bör man låt bli att skriva.

Om man inte orkar läsa igenom tråden bör man heller inte skriva, för då blir det lätt att man
a) upprepar nåt som redan är ältat 10+ gånger
b) kommer med totalt irrelevant svar då förutsättningarna ÄNDRATS efterhand i diskussionen.

Jag har märkt i trådar jag själv startat där jag frågar om specifika byggtekniska saker att folk som kan MINDRE än mig ändå ska in å ”tycka till” eller tro sig veta.
Frågar jag i ett specifikt ämne för att jag behöver hjälp (inte starta en diskussion) vill jag bara ha svar av experter, inte ett antal killgissare.

Ekonomi/finansiella marknader är det enda ämne jag har spetskompetens på å där ser jag dessvärre alltför många direkt okunniga ÄNDÅ ska in å spela allan. Ofta är det samma skribenter som leker experter i ett antal vitt skilda områden.
Jag är övertygad om att ALLA har nån form av spetskompetens på något område. Forumet hade mått bättre om man i större utsträckning höll sig till sånt man kan. I de andra ämnena läser man, lär man sig nått nytt å behärskar skrivklådan

• Gilla
  • Älska
Mekplatsen och 43 till
  • Laddar…
Utmärkt idé. Enkla frågor som bara behöver ett enkelt svar ska enligt forumreglerna bara få ett svar. Sedan stängs tråden. Om svaret är bra såklart. Frågan är bara om det är trådstartaren, den som svarar först eller @Per Bas som bestämmer det.

Om man vill att forumet ska vara ”en fråga - ett svar” så får man ta det svaret för vad det är, oavsett om det stämmer eller inte. Fast då kanske valfri AI är ett bättre ställe än ett forum.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
S
P Per Bas skrev:
Totalt 261 inlägg på en mycket enkel fråga, vars svar har ett tydligt och självklart svar, som inte ens kräver juridiska kunskaper, enbart sunt förnuft. Ändå ska det diskuteras i totalt 261 inlägg.
"vars svar har ett tydligt och självklart svar"
Jovisst, vad var det riktiga svaret då?

TS betalade ju 7000 kr för att slippa vidare strid- helt tvärs emot ditt råd. (om jag förstått saken rätt)

Du har uppenbarligen tid att diskuttera egentligen ingenting. :-) Bild saknas eller visar en vit yta.

• Haha
  • Gilla
  • Älska
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Jag tänker att det är ett forum med människor med mer och mindre kunskap. Frågorna jag ställer är till de som på sin fritid ger gratis svar från sin kunskapsnivå.

Skulle jag behöva expertråd, ja, då får jag betala för det. Betalar jag kan jag ställa krav på de svar jag får.

Här får jag vara glad för de svar jag får. Oavsett om de är till nytta för mig eller inte så har några tagit sig tid att svara efter bästa förmåga. Sedan är det upp till mig att utvärdera vad som är matnyttigt och vad som inte är det.

Då jag flyttade till torp i våras hamnar jag här riktigt ofta. Även om jag själv inte ställer någon fråga finns många svar här. Som "bygga egen köksbänk" "stopp i avlopp" "självdrag" "linoljefärg, äggoljetempera eller oljealkyd".
Det finns många sätt att använda byggahus forum.

Och katt tråden 💗

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
HasseTeknik och 18 till
  • Laddar…
Suvi5700
G grovspacklarn skrev:
Bara för att du tycker frågeställningen har ett visst svar innebär inte att en annan person tycker det. Detta ger upphov till diskussion, ibland 261 inlägg med diskussion. Så är det
Jättebra med diskussion. Ibland är flera svar rätt. Tyvärr förstår många inte det, utan går då till personangrepp.
Hur var det Uggla sjöng i IQ?
"för där hjärnan tar slut tar nävarna vid"

• Gilla
returen
  • Laddar…
sysmali
P Per Bas skrev:
Byggahus är ett fantastiskt forum, jag menar det och har haft stor nytta av det.
Men ...
Det är imponerande hur många här som har så mycket tid över att diskutera egentligen ingenting. :-)

Byggahus är ett utmärkt forum att få hjälp i, absolut, men alla dessa kilometerlånga trådar med inlägg som hamnar allt längre från själva frågan som ställs ju längre ner man kommer i tråden är rent frustrerande. Sen är det påfallande ofta som man går till angrepp, t o m personangrepp på trådskaparen, letar fel/försöker hitta fel hos TS och TS:s agerande.
Jag är imponerad av två typer av postare.

1. De som endast läser första inlägget innan de svarar. De har alltså ingen aning om A) dom repeterar något som skrivits B) redan finns en lösning

2. De som är experter inom alla olika delforum - ofta har de 10.000+ inlägg.

• Gilla
  • Haha
TommyC och 12 till
  • Laddar…
Purre
  • Gilla
Hasse Sandin och 4 till
  • Laddar…
P Per Bas skrev:
Ja, man lär sig mycket här!
P Per Bas skrev:
Men ...
Det händer att man lär sig att det som man tror är självklart inte stämmer...
P Per Bas skrev:
Byggahus är ett utmärkt forum att få hjälp i, absolut, men alla dessa kilometerlånga trådar med inlägg som hamnar allt längre från själva frågan som ställs ju längre ner man kommer i tråden är rent frustrerande.
Ibland behöver saker förklaras närmare. Ibland kan det någon ser som självklart behöva förklaras för någon annan som undrar. Ibland frågar den som undrar och får svar. Ofta ger utsvävningarna inte ett dyft. Men inte sällan leder de till svar/lösningar som visar att "första bästa" eller det "tydliga och självklara" inte alls är så bra, tydliga eller självklara som många trodde.
P Per Bas skrev:
Sen är det påfallande ofta som man går till angrepp, t o m personangrepp på trådskaparen, letar fel/försöker hitta fel hos TS
Ja, det är ett märkligt beteende. Det tog inte många inlägg innan det hände oxo i denna tråd.😢
Att gå till angrepp på person eller personers åsikter hör inte hemma här. Redan i förskolan lär man ut att det aldrig är OK.
P Per Bas skrev:
och TS:s agerande.
Men att TS får kritik för sitt agerande är en helt annan sak. Det är inget angrepp på person utan på aktion. Väldigt vanligt har den som frågar bristfälliga kunskaper (men är smart nog att fråga) och resonerar och agerar på direkt felaktigt sätt. På grund av bristande kunskap.
P Per Bas skrev:
Att påpeka och angripa felaktigt agerande och resonerande ser jag däremot som en självklarhet om vi alla skall lära oss att bli bättre.

• Gilla
Ruben Janzon och 3 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Framför allt så googlar dom och använder AIn i sina texter när dom skriver långa utläggningar, och det blir alltid fel i vissa saker då AIn lätt blandar och ger..
  • Det brukar skämtas "man måste vara frisk för arr klara att ligga på sjukhus"
    Det finns en liten sanning i det.
  • Numera finns en stor sanning:
    "Man måste veta svaret för att ha nytta av att fråga AI"

• Gilla
  • Älska
  • Haha
TommyC och 12 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
O O skrev:
Men att TS får kritik för sitt agerande är en helt annan sak. Det är inget angrepp på person utan på aktion. Väldigt vanligt har den som frågar bristfälliga kunskaper (men är smart nog att fråga) och resonerar och agerar på direkt felaktigt sätt. På grund av bristande kunskap.

Att påpeka och angripa felaktigt agerande och resonerande ser jag däremot som en självklarhet om vi alla skall lära oss att bli bättre.
Jag uppfattar att det är en tanke att forumet ska vara fostrande som du för fram här.

Min erfarenhet är att få saker triggar människor så mycket som att klappa dem på huvudet och berätta för dem hur de ska agera eller bete sig. Och finns det inte någon sorts talesätt typ (jag parafraserar) att halva befolkningen vill berätta för andra hur de ska leva sina liv och den andra halvan vill bara bli lämnad ifred? Jag tycker det fångar forumet och dess sociala dynamik.

Så vill vi ha ett forum där vi enbart sakligt svarar på husrelaterade praktiska frågor så får man nog släppa tanken att trådstartarna ska fostras och låta medmänniskornas felaktiga leverne passera i trådarna.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag uppfattar att det är en tanke att forumet ska vara fostrande som du för fram här.
Fel uppfattat. Det menar jag verkligen inte!
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Så vill vi ha ett forum där vi sakligt svarar på husrelaterade praktiska frågor så får man nog släppa tanken att trådstartarna ska fostras och låta medmänniskornas felaktiga leverne passera i trådarna.
Finns det någon sådan tanke hos någon bör man rimligen släppa den, ja. Även om det innebär att man faktiskt gör exakt det man själv ogillar. Alltså att fostra folk att inte fostra folk.
Kom att tänka på: "Den som gräver en grop faller ofta själv där i"

Till saken. Så du bättre förstår vad jag menar.
Det är inte frågan att berätta för halva befolkningen hur de skall leva sina liv. Var fick du ens det ifrån?!

När någon ställer en fråga i en tråd är det för att få ett svar. Även om svaret innebär att den som frågar får veta att den har tänkt helt fel och gjort helt fel.

Det finns olika nivåer på vad fel kan ställa till med. Det finns otaliga exempel på okunniga frågare som behövt upplysas om sådant som är livsfarligt för egna personen och familjen.
Det är i min värld aldrig OK att låta sådant passera och låtsas som att det är ok att göra fel.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.