M MagHam skrev:
Det skiljer enormt på oss som passerat 60...!
- Själv har jag jobbat professionellt med att bygga upp datacom-nätverk på Televerket/Telia redan i slutet på 80-talet.
Med tanke på hur gammalt internet är och hur få det var som verkligen använde det till att kommunicera med främmande människor i början är det lätt att förstå att det finns många som tror att de var med tidigt. Jag skulle säga att de som var aktiva på nätet för 50år sedan var med ganska tidigt.

Det har hänt mycket sedan dess. Men en av de funktioner som fanns mycket tidigt var just olika diskussionsgrupper. T.ex. det svenska KOM-systemet. Mycket lika detta forum. Men utan en massa störande reklam. Det kanske till och med finns fog för att det var bättre förr. Men skillnaden är minimal.

O O skrev:
Med tanke på hur gammalt internet är och hur få det var som verkligen använde det till att kommunicera med främmande människor i början är det lätt att förstå att det finns många som tror att de var med tidigt. Jag skulle säga att de som var aktiva på nätet för 50år sedan var med ganska tidigt.

Det har hänt mycket sedan dess. Men en av de funktioner som fanns mycket tidigt var just olika diskussionsgrupper. T.ex. det svenska KOM-systemet. Mycket lika detta forum. Men utan en massa störande reklam. Det kanske till och med finns fog för att det var bättre förr. Men skillnaden är minimal.
…..men om man ser lite mer till Svensson-perspektivet på detta så är det ju runt mitten 90-tal som alla började göra hemsidor osv.

• Gilla
MagHam och 4 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
…..men om man ser lite mer till Svensson-perspektivet på detta så är det ju runt mitten 90-tal som alla började göra hemsidor osv.
Jag avsåg den verkliga historien. Fakta om utvecklingen av nätet och denna typ av forum. Den upplevdes endast av de som var med. Var man inte med eller ens född när det hände får man förlita sig på vad andra berättar.

Alla människor upplever verkligheten på sitt sätt. Lär sig gå, tala, simma åka slalom på sitt sätt. Ganska liknade men vid olika tidpunkter. Precis som när de "upptäcker internet". Man kan såklart kalla det Svensson-perspektiv eller vad man vill. Men det blir ändå ett slags eget självupplevt perspektiv i så fall. Alla har levt sitt eget liv i sin egen takt med sina egna intressen. Många lär sig simma och åka utför och upplever tjusningen med det. Andra varken lär sig eller bryr sig. Som med så mycket annat.

"Alla" har nog aldrig gjort hemsidor t.ex. De flesta har troligen inte gjort det.

Men min poäng är inte att ifrågasätta andras upplevelser. Tvärtom. Istället är det att poängtera hur länge vi haft möjlighet att kommunicera i forum via internet (o likn). Många tror att det började mycket senare än det gjorde. Bara det, egentligen.

M MagHam skrev:
- En god vän i min ålder kunde knappt använda BankID på sin mobil när vi träffades för några veckor sedan.
- Min svärfar som är 85 år bollar obehindrat med sina appar och kalkylblad som en 25-åring.
Det avgörande för kunskap och erfarenhet är sällan hur gammal man är utan vad man använt tiden till. En 25-åring har bevisligen haft mindre tid till sådant än en 85-åring. Speciellt de sista 20 åren när 85-åringen som pensionär kunnat lägga all tid på att lära sig och hänga med i den senaste tekniken.
M MagHam skrev:
Det är med viss förvåning jag ofta ser denna stora skillnad. Så man ska inte döma bara efter födelseår.
Min erfarenhet är att detta är något som faktiskt äldre är mycket bättre på att inse än yngre. Ju äldre ju bättre skulle jag säga. Att fråga äldre än sig själv bruka vara lärorikt.

Rimligen har den som passerat 60 snappat upp något ytterligare de senaste 20 åren och därmed blivit betydligt klokare än sitt 40-åriga jag.

O O skrev:
Många tror att det började mycket senare än det gjorde. Bara det, egentligen.
Jag tror vi pratar om olika saker. Det är en sak när de första "spadtagen" till Arpanet togs och något helt annat när dagens internet började bli en faktor en den vanliga människans liv. Det skiljer nog runt trettio år mellan dessa händelser.

• Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tror vi pratar om olika saker. Det är en sak när de första "spadtagen" till Arpanet togs och något helt annat när dagens internet började bli en faktor en den vanliga människans liv. Det skiljer nog runt trettio år mellan dessa händelser.
Inte alls.

Det du är ute efter är betydligt äldre än så. Så ca 50år är nog närmare sanningen. De första spadtagen till ARPANET gjordes på 1950-talet.

Det är inte det jag avsåg. Jag menar möjligheten till kommunikation mellan vanliga människor i form av öppna diskussioner i realtid. Självklart började det med få människor och antalet deltagare växte med tiden. Det var mycket tidigt en faktor i deltagarnas liv, en ganska viktig faktor. Precis som nu för de som deltog. Precis som nu på t.ex. detta forum är många mycket aktiva, andra passiva åskådare och åter andra begränsat intresserade.

Men, som sagt, de flesta har ingen koll på hur länge sedan det började. Ditt inlägg visar exakt det.

O O skrev:
Jag avsåg den verkliga historien. Fakta om utvecklingen av nätet och denna typ av forum. Den upplevdes endast av de som var med. Var man inte med eller ens född när det hände får man förlita sig på vad andra berättar.

Alla människor upplever verkligheten på sitt sätt. Lär sig gå, tala, simma åka slalom på sitt sätt. Ganska liknade men vid olika tidpunkter. Precis som när de "upptäcker internet". Man kan såklart kalla det Svensson-perspektiv eller vad man vill. Men det blir ändå ett slags eget självupplevt perspektiv i så fall. Alla har levt sitt eget liv i sin egen takt med sina egna intressen. Många lär sig simma och åka utför och upplever tjusningen med det. Andra varken lär sig eller bryr sig. Som med så mycket annat.

"Alla" har nog aldrig gjort hemsidor t.ex. De flesta har troligen inte gjort det.

Men min poäng är inte att ifrågasätta andras upplevelser. Tvärtom. Istället är det att poängtera hur länge vi haft möjlighet att kommunicera i forum via internet (o likn). Många tror att det började mycket senare än det gjorde. Bara det, egentligen.
Jag är inte oenig, min tanke vara bara att det för denna diskussion inte är så relevant vad som hände inom akademin långt innan 95 och att 95 därför är ett lämpligt startdatum för den som ”var med från början”. Att var och en därefter gjort sin egen resa håller jag med om. Det går att hitta folk i alla åldersgrupper som fortfarande använder telefonen bara för att ringa….

MathiasS MathiasS skrev:
Jag är inte oenig,
👍Inte jag heller
MathiasS MathiasS skrev:
min tanke vara bara att det för denna diskussion inte är så relevant vad som hände inom akademin långt innan 95 och att 95 därför är ett lämpligt startdatum för den som ”var med från början”.
Det relevanta är att beteendet TS tar upp har funnits så länge denna och liknande forum funnits.

Det är naturligtvis inte relevant vilket år man tidigast kan påvisa att det förekom, det är jag enig om. Men att hitta på ett allmängiltigt datum tillför inget. Att enskilda individer kan se beteendet olika långt tillbaka är iofs intressant, för det visar att det verkligen inte är något nytt.

För de som hade lämnat detta bakom sig långt innan 1995 ter det sig nog ganska förvånande att sätta det året som startår, speciellt som det faktiskt finns dokumenterat att det inte är korrekt.
MathiasS MathiasS skrev:
Att var och en därefter gjort sin egen resa håller jag med om. Det går att hitta folk i alla åldersgrupper som fortfarande använder telefonen bara för att ringa….
👍 Resan börjar när man föds (även om det inte är före 1995) och slutar när man dör.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
O O skrev:
… de som var aktiva på nätet för 50år sedan var med ganska tidigt.

Det har hänt mycket sedan dess. Men en av de funktioner som fanns mycket tidigt var just olika diskussionsgrupper. T.ex. det svenska KOM-systemet.
De där mycket tidiga funktionerna kom ju för ganska precis 50 år sedan så man kan nog säga att om man var aktiv för 50 år sedan var man med mycket tidigt.

MathiasS MathiasS skrev:
Jag är inte oenig, min tanke vara bara att det för denna diskussion inte är så relevant vad som hände inom akademin långt innan 95 och att 95 därför är ett lämpligt startdatum för den som ”var med från början”. Att var och en därefter gjort sin egen resa håller jag med om. Det går att hitta folk i alla åldersgrupper som fortfarande använder telefonen bara för att ringa….
95 hade ju varje högstadieskola datorsal och internet, hade blivit extremt mainstream då

Hade du sagt 1990 hade jag kanske kunnat hålla med

A ajn82 skrev:
95 hade ju varje högstadieskola datorsal och internet, hade blivit extremt mainstream då

Hade du sagt 1990 hade jag kanske kunnat hålla med
Om du googlar lite för att friska upp minnet så tror jag du kommer på att ”extremt mainstream” är en lätt överdrift.

Tex, det var först 1994 som en operatör sålde internetuppkoppling till privatpersoner (då via modem på kopparnätet). Det fanns iprincip ingenting på nätet vid den tiden utanför akademia. Passagen och liknande portaler dök upp ungefär 1995.

• Gilla
Zodde och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Om du googlar lite för att friska upp minnet så tror jag du kommer på att ”extremt mainstream” är en lätt överdrift.

Tex, det var först 1994 som en operatör sålde internetuppkoppling till privatpersoner (då via modem på kopparnätet). Det fanns iprincip ingenting på nätet vid den tiden utanför akademia. Passagen och liknande portaler dök upp ungefär 1995.
Jag tycker du argumenterar för min poäng här, sakerna du precis listade är vad jag anser mainstream, när de stora företagen rullar ut tjänster till den breda massan. Men det var inte starten för internet i någon bemärkelse, men det gick fort de där åren i början. Och jag kan inte svära på om det var 94, 95 eller 96 det kommunala högstadiet fick internet.

95 kom ju även filmer som "the net" och hackers, och internet var något den stora allmänheten var väl medveten om, även om inte alla använde det och det var nytt och coolt

A ajn82 skrev:
Jag tycker du argumenterar för min poäng här, sakerna du precis listade är vad jag anser mainstream, när de stora företagen rullar ut tjänster till den breda massan. Men det var inte starten för internet i någon bemärkelse, men det gick fort de där åren i början. Och jag kan inte svära på om det var 94, 95 eller 96 det kommunala högstadiet fick internet.

95 kom ju även filmer som "the net" och hackers, och internet var något den stora allmänheten var väl medveten om, även om inte alla använde det och det var nytt och coolt
Jag tror du glömt bort eller så var du inte med då, 94 och 95? De flesta kunde ju inte ens koppla upp sig på internet. Passagen var en rätt tunn plattform om du kommer ihåg? Lite mail, du kunde lägga om en hemsida, lite nyheter. Statistiken sa att den genomsnittlige besökaren kopplade upp sig någon enstaka gång per dag eller varannan dag...

Sveriges första websida lanserades i början på 1993. Då körde man Mosaic som webläsare, den som sedan blev Netscape ett par år senare. Telefonerna var rätt hopplösa att använda, det var 2g och WAP som gällde.....smartphones var mer än 10 år bort...

Lägg på 5 år så har vi något som kan kallas mainstream. Då hade man hunnit köra "HemPc" ett par år och folk hade öht en dator hemma och det fanns något innehåll på nätet att konsumera för andra än de riktigt intresserade.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Man kan också se på tex när LO-facken gick på med "datakörkort" och subventionerade sk hemPC, modempaket med ökande prestanda blev vanligt osv då hamnar man i allt väsentligt centralt kring -95 som Mathias är inne på. Övrigt i extremer bakåt i tiden är på sin höjd intressant som tekniktrivia knappast användning av nätat i större skala för befolkningen.

• Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Man kan också se på tex när LO-facken gick på med "datakörkort" och subventionerade sk hemPC, modempaket med ökande prestanda blev vanligt osv då hamnar man i allt väsentligt centralt kring -95 som Mathias är inne på. Övrigt i extremer bakåt i tiden är på sin höjd intressant som tekniktrivia knappast användning av nätat i större skala för befolkningen.
Hempckonceptet-lanserades till och med 1997. 4 miljarder kostade subventionen skattebetalarna läste jag någonstans....:) Men det var säkert rätt tänkt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.