10 741 läst ·
133 svar
11k läst
133 svar
Byggahus är ett fantastiskt forum, men ...
Jag tror skillnaden är vad vi definierar som mainstream, jag pratar inte om att 50% av befolkningen använde det dagligen, men jag skulle tippa att över 50% av befolkningen hade hört talas om internet 1995. Det var ju trots allt redan så tidigt som '96 Ines Uusmanns felcitat om att internet var en fluga kom, och som sagt redan '95 var där flera stora hollywood filmer med internet som tema.
Det var inte någon udda grej 1995 är min poäng, och jag var definitivt med då, som datorintresserad ungdom hade man rätt bra koll. 1996 var internet abbonemang årets julklapp.
1995 öppnade Sverige fösta internet café enligt vad jag kan hitta, "Café Access" i kulturhuset i stockholm https://www.instagram.com/p/DCaNKkMCrYu/
1995 sände Rapport tydligen att program om internet varje vecka
https://sv.wikipedia.org/wiki/Internets_historia_i_Sverige
Redan 1994 hände mycket, med KK-stiftelsen som säkerligen var anledningen till att vi hade datorer och internet när jag gick på högstadiet
Men jag erkänner, "extremt mainstream" var en överdrift, men bland tonåringar 1995 hade nog majoriteten redan använt internet. '96 hade man sen redan börjat rulla ut bredband till student bostäder i Umeå vad jag kan hitta, hittar tyvärr inget datum för när motsvarande skedde i Lund, men minns att de hade Ethernet i väggen när vi vanliga dödliga fortfarande satt med modem.
Om man tittar på adoption enligt denna ganska vanliga grova indelning skulle jag påstå att man vid 1995 var inne och nosde på "early majority", och att kalla det internets början kan jag bara helt enkelt inte hålla med om. Internets början för vanlige Svensson möjligtvis.
Det var inte någon udda grej 1995 är min poäng, och jag var definitivt med då, som datorintresserad ungdom hade man rätt bra koll. 1996 var internet abbonemang årets julklapp.
1995 öppnade Sverige fösta internet café enligt vad jag kan hitta, "Café Access" i kulturhuset i stockholm https://www.instagram.com/p/DCaNKkMCrYu/
https://sv.wikipedia.org/wiki/Internets_historia_i_Sverige
Redan 1994 hände mycket, med KK-stiftelsen som säkerligen var anledningen till att vi hade datorer och internet när jag gick på högstadiet
Sen har såklart mycket hänt efter det, '96 fanns mycket mer än '95, och '97 mer än '96 osv, och dagens internet har inte mycket gemensamt med webben på den tiden. Men det var inte obskyr stenålder '95, men de flesta använde det inte ännu regelbundet, och de som använde det gjorde det nog oftare på jobbet och i skolan än hemma.I Sverige blev 1994 ett nyckelår i internetutvecklingen. Som första regeringschefer i världen mailade Carl Bildt med Bill Clinton med varandra och samma år lade staten en miljard svenska kronor till den nyskapade KK-stiftelsen för att satsa på teknik bland annat i skolan. I samma veva bildades IT-kommissionen som sjösatte en rad digitala satsningar, bland annat i skolan. I samband med riksdagsvalet 1994 skickades valresultatet för första gången ut via e-post och med anledning av det skaffade många svenska tidningar sina första hemsidor. Allra först ut blev Aftonbladet som la ut sina kultursidor på webben den 25 augusti 1994
Men jag erkänner, "extremt mainstream" var en överdrift, men bland tonåringar 1995 hade nog majoriteten redan använt internet. '96 hade man sen redan börjat rulla ut bredband till student bostäder i Umeå vad jag kan hitta, hittar tyvärr inget datum för när motsvarande skedde i Lund, men minns att de hade Ethernet i väggen när vi vanliga dödliga fortfarande satt med modem.
Om man tittar på adoption enligt denna ganska vanliga grova indelning skulle jag påstå att man vid 1995 var inne och nosde på "early majority", och att kalla det internets början kan jag bara helt enkelt inte hålla med om. Internets början för vanlige Svensson möjligtvis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
du beskriver du det hela på ett sätt som jag kan hålla med om. Min initiala invändning grundar sig på att runt 95 och definitivt före det, fanns inget alls på internet för vanligt folk. Det var helt tomt. Det går knappat att förstå det läget om man jämför med hur det ser ut idag, när vi tittar på någon tjänst på internet var tredje sekund ungefär.... Som du säger gick det väldigt fort efter 95.A ajn82 skrev:Jag tror skillnaden är vad vi definierar som mainstream, jag pratar inte om att 50% av befolkningen använde det dagligen, men jag skulle tippa att över 50% av befolkningen hade hört talas om internet 1995. Det var ju trots allt redan så tidigt som '96 Ines Uusmanns felcitat om att internet var en fluga kom, och som sagt redan '95 var där flera stora hollywood filmer med internet som tema.
1995 öppnade Sverige fösta internet café enligt vad jag kan hitta, "Café Access" i kulturhuset i stockholm [länk]
[länk]
Sen har såklart mycket hänt efter det, '96 fanns mycket mer än '95, och '97 mer än '96 osv, och dagens internet har inte mycket gemensamt med webben på den tiden. Men det var inte obskyr stenålder '95, men de flesta använde det inte ännu regelbundet, och de som använde det gjorde det nog oftare på jobbet och i skolan än hemma.
[bild]
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
Hmm, vad jag minns av usenet (körde nn på Linux) så var det långa välformulerade inlägg i olika frågor, 0 tjafs. Undrar om det inte var före 95 men minns inte.A ajn82 skrev:
Jag uppfattar byggahus ganska lika för 15-20 år sedan, ett lärande forum med kanske heta diskussioner men inte mycket tjafs. Tjafset har kommit med facebook.