Claes Sörmland
N Nils ST skrev:
Är du själv delägare när det i praktiken inte bara några problem. Ändamålet med samfälligheten är ju väg och du är delägare och rustar upp vägen bara. Du kan inte kräva att dom andra ska betala något men det kanske inte spelar någon roll här. Det krävs ju egentligen samtycke från alla delägarna för att göra något då det handlar om processgemenskap. Jämför det med att du äger en fastighet tillsammans med någon där du vill bygga ett egentligen hus på. Båda bör ju bara överens om det och då är det ok. Då äger du ditt hus till 100 % även om du bara äger 50 % av fastigheten.

Vad är det värsta som kan hända här du ordnar vägen? Kanske att någon blir arg och går till domstol eller handräckning kanske? Det lär man inte komma långt med eftersom själva syftet med samfälligheten är ju just att det ska var en väg där. Det är min gissning iaf.
Undrar om det inte är värt att ordna med en samfällighetsförening om det inte redan finns en insomnad sådan i bakgrunden. Då kan man ju uttaxera pengar för vägens drift av samtliga enligt andelstalen framgent.

• Gilla
Nils Terminus
  • Laddar…
N
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Undrar om det inte är värt att ordna med en samfällighetsförening om det inte redan finns en insomnad sådan i bakgrunden. Då kan man ju uttaxera pengar för vägens drift av samtliga enligt andelstalen framgent.
Finns nog ingen större mening eller intresse att ha en förening för en samf som inte används gemensamt. Ingen som vill sitta i en sån styrelse. Det är möjligt att göra ändå men ser det som ett bättre alternativ att ansöka om att plocka bort den helt. Tycker inte om onyttiga samfälligheter.
Används den faktiskt av delägarna ja då är det en helt annan sak då bör man ballt fixa en förening. Bara att ansöka om det hos LM så fixar dom det ganska enkelt.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vilket gny det blir från 39 delägare att DE måste betala för en väg som de inte använder och behöver.
Är själv delägare i en väg som vi dagligen använder och det är en del gnäll från skogsägarna som behöver vägen vart 10:e år.
Protte

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
1 mot 39 på årsstämman kan bli jobbigt att hantera.

• Haha
Claes Sörmland
  • Laddar…
N
K Kane skrev:
1 mot 39 på årsstämman kan bli jobbigt att hantera.
Ja lite men om man skiter i relationen med de andra delägarna så funkar det ju…låter jobbigt dock

N Nils ST skrev:
Vad är det värsta som kan hända här du ordnar vägen?
Det kan ju inträffa att någon av delägarna faktiskt börjar använda vägen om den plötsligt går att köra på.

• Gilla
noone70
  • Laddar…
tio_Pepe tio_Pepe skrev:
Det kan ju inträffa att någon av delägarna faktiskt börjar använda vägen om den plötsligt går att köra på.
Och då blir TS sur, har ju varit så i en del andra trådar på forumet.
Protte

N
tio_Pepe tio_Pepe skrev:
Ja om det skulle var ett problem så får man ju såklart ta sig en funderare.

Claes Sörmland
N Nils ST skrev:
Finns nog ingen större mening eller intresse att ha en förening för en samf som inte används gemensamt. Ingen som vill sitta i en sån styrelse. Det är möjligt att göra ändå men ser det som ett bättre alternativ att ansöka om att plocka bort den helt. Tycker inte om onyttiga samfälligheter.
Används den faktiskt av delägarna ja då är det en helt annan sak då bör man ballt fixa en förening. Bara att ansöka om det hos LM så fixar dom det ganska enkelt.
Det beror som sagt på om den används. Är det en gammal samfällighet som har förlorat sin betydelse så kan det ju vara olämpligt. Men det kan ju också bara vara att den inte har skötts av okunskap. Vad syftet med vägen och därmed samfälligheten?

Bästa svaret

Hemmakatten
Lite knepigt att hantera. Har haft några liknande situationer där jag bara behövt kontakt med och svar från 4 respektive 5 fastigheter. Ingen har svarat.

Mitt nästa steg är att ändå gå vidare med det jag vill göra (och betala själv), med risk för att nån blir sur. Jag kommer att lägga brev i postlådan och säga att åtgärden kommer att ske om tre veckor. Det är en liten och diskret åtgärd så jag tror inte någon blir sur. Men ändå, lite läskigt är det....

Med 40 delägare och med tanke på att det är en väg så skulle jag skicka brev till alla delägare om att du tänker fixa vägen som går på din fastighet till en åkbar grusväg på din bekostnad. Och att du tar hand om underhållskostnaderna. Om någon har någonting emot detta så lär/får de höra av sig.

Redigerat:
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Viktigt att kolla om någon innanför har nytta av vägen...

Kan ju vara så att det är en körväg vid större avverkningar så den bara används var 50ionde år...

Men det är viktigt att kunna köra ut sin skog.

/ATW

• Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle för övrigt sparkat igång samfällighetsföreningen...

De flesta skogsägare gillar nya vägar och helst om någon annan betalar...

Problemen blir om TS inte vill att någon annan ska ha rätt att använda den.

/ATW

Hemmakatten
Mitt svar grundade sig på att alla som tidigare åkt på den vägbit som går över TS fastighet även fortsättningsvis ska ha rätt att göra det.

A ArneTW skrev:
Viktigt att kolla om någon innanför har nytta av vägen...

Kan ju vara så att det är en körväg vid större avverkningar så den bara används var 50ionde år...

Men det är viktigt att kunna köra ut sin skog.

/ATW
Tror inte det är någon annan som har nytta av den,
Jag kommer ju bara anlägga väg fram till där vårt hus ligger.

A ArneTW skrev:
Jag skulle för övrigt sparkat igång samfällighetsföreningen...

De flesta skogsägare gillar nya vägar och helst om någon annan betalar...

Problemen blir om TS inte vill att någon annan ska ha rätt att använda den.

/ATW
Har inget emot att någon kör på vägen, men de lär inte komma mycket långre än till vårt hus, vill de komma längre måste de ha ett terränggående fordon :)

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.