Claes Sörmland
M Manfreds skrev:
Eftersom detta låter som en stickväg skulle jag spontant tro att den inte omfattas av ga:n och om så var fallet hade det varit tydligt i kartan i och med att beslutet är från 2010. Och om den vore en del av ga:n låter det inte som den är genomförd med tanke på att den inte är att se som farbar.
Sant! Det borde synas i kartan i tråden om den kom från Lantmäteriets digitala register. Men det finns ju också gott om kartor som bara visar fastighetsgränser och inte GA.

Nog kan en anläggningsåtgärd ha beslutats gällande en redan utförd väg 2010. Sen har samfälligheten helt enkelt struntat i att underhålla vägen. Vi har sådana (korta) vägsträckor i vår vägförening där förrättningen av GA skedde senast 2000.
 
Var leder vägen?

/ATW
 
A ArneTW skrev:
Var leder vägen?

/ATW
Bokstavligt rakt ut i skogen
Det är gamla Egna hem fastigheter och allt eftersom vanliga vägar har byggts sä har de förfallit
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja ser man på, en "anläggningsåtgärd" från 2010!

Logga in på Lantmäteriets Min fastighet med mobilt BankID och leta efter denna gemensamhetsanläggning (GA). Klicka på dokumenten dom hör till akten och läs anläggningsbeslutet. Då kan du se om vägen är en en GA och vad som gäller för den och vilka som äger den. Ägarna står listade i digital form med andelstal i en tabell på Min fastighet.
Har legat nere pga underhåll
Ska kolla i morgon
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Bokstavligt rakt ut i skogen
Det är gamla Egna hem fastigheter och allt eftersom vanliga vägar har byggts sä har de förfallit
Finns det andra vägar till skogen?

/ATW
 
A ArneTW skrev:
Finns det andra vägar till skogen?

/ATW
Ja det finns det
 
N noone70 skrev:
Ja det finns det
Då har du ju möjlighet att förhandla med de övriga delägarna om att lägga ned vägen.

Jag tror din bästa möjlighet dock är att få tillstånd att förbättra din väg samtidigt som du ser till att vägen ut i skogen är tillgänglig för fortsatt användning.

/ATW
 
N noone70 skrev:
Har inget emot att någon kör på vägen, men de lär inte komma mycket långre än till vårt hus, vill de komma längre måste de ha ett terränggående fordon :)
Med den inställningen är det förmodligen fullt lösbart, du behöver som sagt OK från alla för att inte få nån skit, hoppas du har tur med delägarna och att det är fler fastigheter som har en och samma ägare.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Med den inställningen är det förmodligen fullt lösbart, du behöver som sagt OK från alla för att inte få nån skit, hoppas du har tur med delägarna och att det är fler fastigheter som har en och samma ägare.
Sen... Eftersom vi kommer bygga lite avsides så är det bara bra att det är andra människor som rör sig längs "vägen", risken för "oönskat" besök minskar ju då
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Såpan fortsätter, mailade och frågade efter förening eller liknande
Svar från LM: ”Hittar inte någon uppgift om någon förvaltande förening”

sen verkar deras site ha problem, går inte att logga in på ”vem äger fastigheten”
 
N noone70 skrev:
Har inget emot att någon kör på vägen, men de lär inte komma mycket långre än till vårt hus, vill de komma längre måste de ha ett terränggående fordon :)
IMG_1657[1].JPG
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
M -MH- skrev:
[bild]
En sån vill jag ha!!!
 
harry73
Det finns ett annat trix att ta reda på fastighetsägare :)
Man kan starta en lagfartsansökan på den fastighet du vill veta ägaren för. Efter några steg får du fram ägaren och då kan du avbryta processen. Kostar inget.

Sedan kan jag tycka att det är bättre att bygga din väg på egen mark där du vill ha den, men vill du rusta upp gamla vägen, kan det vara bra att informera alla att du kommer att rusta upp vägen för egna pengar eller begära en lantmäteriförrättning för att starta en förening och kolla hur många vill vara kvar i något som kommer att kosta pengar.
 
harry73 harry73 skrev:
Det finns ett annat trix att ta reda på fastighetsägare :)
Man kan starta en lagfartsansökan på den fastighet du vill veta ägaren för. Efter några steg får du fram ägaren och då kan du avbryta processen. Kostar inget.

Sedan kan jag tycka att det är bättre att bygga din väg på egen mark där du vill ha den, men vill du rusta upp gamla vägen, kan det vara bra att informera alla att du kommer att rusta upp vägen för egna pengar eller begära en lantmäteriförrättning för att starta en förening och kolla hur många vill vara kvar i något som kommer att kosta pengar.
Funderade på att dra den på egen mark men det kommer bli att röja en jävla massa skog och dessutom är den befintliga vägen kortaste vägen till platsen vi har tänkt bygga på
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Det finns ett annat trix att ta reda på fastighetsägare :)
Man kan starta en lagfartsansökan på den fastighet du vill veta ägaren för. Efter några steg får du fram ägaren och då kan du avbryta processen. Kostar inget.

Sedan kan jag tycka att det är bättre att bygga din väg på egen mark där du vill ha den, men vill du rusta upp gamla vägen, kan det vara bra att informera alla att du kommer att rusta upp vägen för egna pengar eller begära en lantmäteriförrättning för att starta en förening och kolla hur många vill vara kvar i något som kommer att kosta pengar.
Det går att tvinga fram en samfällighetsanläggning via en förrättning av lantmäteriet.
Men då finns ju en förening som bestämmer om vägen och TS med sina 1.8% kan inte tvinga fram någonting.

Du kommer att få leta länge om du ska hitta bönder som inte vill behålla sina vägar till skogen och som skräms av förrättningskostnader.

TS kan garanterat få tillstånd att förbättra vägen den sträckning TS vill och se till att det ansluter naturligt till den vidare vägen.

/ATW
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.