6 488 läst ·
67 svar
6k läst
67 svar
Bygga väg på samfällinghetsfastighet
Sant! Det borde synas i kartan i tråden om den kom från Lantmäteriets digitala register. Men det finns ju också gott om kartor som bara visar fastighetsgränser och inte GA.M Manfreds skrev:
Nog kan en anläggningsåtgärd ha beslutats gällande en redan utförd väg 2010. Sen har samfälligheten helt enkelt struntat i att underhålla vägen. Vi har sådana (korta) vägsträckor i vår vägförening där förrättningen av GA skedde senast 2000.
Har legat nere pga underhållClaes Sörmland skrev:
Ja ser man på, en "anläggningsåtgärd" från 2010!
Logga in på Lantmäteriets Min fastighet med mobilt BankID och leta efter denna gemensamhetsanläggning (GA). Klicka på dokumenten dom hör till akten och läs anläggningsbeslutet. Då kan du se om vägen är en en GA och vad som gäller för den och vilka som äger den. Ägarna står listade i digital form med andelstal i en tabell på Min fastighet.
Ska kolla i morgon
Med den inställningen är det förmodligen fullt lösbart, du behöver som sagt OK från alla för att inte få nån skit, hoppas du har tur med delägarna och att det är fler fastigheter som har en och samma ägare.N noone70 skrev:
Sen... Eftersom vi kommer bygga lite avsides så är det bara bra att det är andra människor som rör sig längs "vägen", risken för "oönskat" besök minskar ju dåAnna_H skrev:
Såpan fortsätter, mailade och frågade efter förening eller liknande
Svar från LM: ”Hittar inte någon uppgift om någon förvaltande förening”
sen verkar deras site ha problem, går inte att logga in på ”vem äger fastigheten”
Svar från LM: ”Hittar inte någon uppgift om någon förvaltande förening”
sen verkar deras site ha problem, går inte att logga in på ”vem äger fastigheten”
Det finns ett annat trix att ta reda på fastighetsägare 
Man kan starta en lagfartsansökan på den fastighet du vill veta ägaren för. Efter några steg får du fram ägaren och då kan du avbryta processen. Kostar inget.
Sedan kan jag tycka att det är bättre att bygga din väg på egen mark där du vill ha den, men vill du rusta upp gamla vägen, kan det vara bra att informera alla att du kommer att rusta upp vägen för egna pengar eller begära en lantmäteriförrättning för att starta en förening och kolla hur många vill vara kvar i något som kommer att kosta pengar.
Man kan starta en lagfartsansökan på den fastighet du vill veta ägaren för. Efter några steg får du fram ägaren och då kan du avbryta processen. Kostar inget.
Sedan kan jag tycka att det är bättre att bygga din väg på egen mark där du vill ha den, men vill du rusta upp gamla vägen, kan det vara bra att informera alla att du kommer att rusta upp vägen för egna pengar eller begära en lantmäteriförrättning för att starta en förening och kolla hur många vill vara kvar i något som kommer att kosta pengar.
Funderade på att dra den på egen mark men det kommer bli att röja en jävla massa skog och dessutom är den befintliga vägen kortaste vägen till platsen vi har tänkt bygga påharry73 skrev:
Det finns ett annat trix att ta reda på fastighetsägare
Man kan starta en lagfartsansökan på den fastighet du vill veta ägaren för. Efter några steg får du fram ägaren och då kan du avbryta processen. Kostar inget.
Sedan kan jag tycka att det är bättre att bygga din väg på egen mark där du vill ha den, men vill du rusta upp gamla vägen, kan det vara bra att informera alla att du kommer att rusta upp vägen för egna pengar eller begära en lantmäteriförrättning för att starta en förening och kolla hur många vill vara kvar i något som kommer att kosta pengar.
Det går att tvinga fram en samfällighetsanläggning via en förrättning av lantmäteriet.harry73 skrev:
Det finns ett annat trix att ta reda på fastighetsägare
Man kan starta en lagfartsansökan på den fastighet du vill veta ägaren för. Efter några steg får du fram ägaren och då kan du avbryta processen. Kostar inget.
Sedan kan jag tycka att det är bättre att bygga din väg på egen mark där du vill ha den, men vill du rusta upp gamla vägen, kan det vara bra att informera alla att du kommer att rusta upp vägen för egna pengar eller begära en lantmäteriförrättning för att starta en förening och kolla hur många vill vara kvar i något som kommer att kosta pengar.
Men då finns ju en förening som bestämmer om vägen och TS med sina 1.8% kan inte tvinga fram någonting.
Du kommer att få leta länge om du ska hitta bönder som inte vill behålla sina vägar till skogen och som skräms av förrättningskostnader.
TS kan garanterat få tillstånd att förbättra vägen den sträckning TS vill och se till att det ansluter naturligt till den vidare vägen.
/ATW