nizzehult
1 130m2 skrev:
Har du köpt solpanelerna redan eller planerar du köpa?
En ivrig granne fick mig att köpa 40 st 405W paneler + en Huawei inverter för snart två år sen. Insåg då inte att kostnaden för fästen och annat vida översteg vad panelerna kostade om man köpte etablerade lösningar med skenor och liknande från märkestillverkarna. Här försöker jag komma ner i pris med en lite egenkonstruerad lösning.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
nizzehult
Kvackatore Kvackatore skrev:
Av egen erfarenhet tänker jag att du kan skippa att sopa bort snön. Möjligtvis i slutet av vintersäsongen framåt Mars. Du behöver i princip få dom rena under vintern för att de skall orka generera tillräckligt för att de skall få någon värme. Det räcker inte att sopa av dom och lämna någon centimeter och tro att de skall kicka igång och smälta bort det själv. Det är inte värt det här på västkusten och då är nog förutsättningarna ännu sämre i Norrland.
Varför ska man lämna någon cm? Så länge panelerna är rena och solen lyser bör någon gnutta elektricitet kunna produceras. Det man inte kan göra så mycket åt här är relativt få soltimmar på vintern och att solen går i en lägre bana = annan infallsvinkel på strålarna men hur kallt det är ute ska ju inte ha någon betydelse.

Jag har sedan panelerna införskaffades funderat på tre olika placeringar av panelerna.
Första var på taken men då jag har betongpannor på huset och plegel på garaget och huset är i vinkel så skippade jag det, blev för dyrt helt enkelt då flera olika system behövdes och att kunna göra uppsättningen själv blev också rätt komplicerad.
Min nästa tänkta placering var på marken eftersom jag har rätt stor tomt. Tre större markställningar snett förskjutna mot varandra var tanken men dåliga markförhållanden och därmed rätt komplex förankring mot vindlaster gjorde även den lösningen lite väl komplicerad - och därmed dyr. Där var tanken att panelerna skulle sitta någon meter upp just för att kunna hålla dem rena från snö på vintern men det gjorde också den tilltänkta konstruktionen ännu mer utmanade.
Sen dök detta med nya, lättade byggregler upp och då kunde jag göra två flugor på smällen: bygga carport som även blev ställning för paneler så det är den lösningen jag skissar på nu men det finns många frågor att lösa innan man kan gå till handling.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
nizzehult nizzehult skrev:
Varför ska man lämna någon cm?
Det skall man inte, men det är svårt att få dom helt rena utan att repa.Oftast ligger det ett islager på ytan som smält och sedan frusit.

K
Kvackatore Kvackatore skrev:
Det skall man inte, men det är svårt att få dom helt rena utan att repa.Oftast ligger det ett islager på ytan som smält och sedan frusit.
Precis, för den lilla ström är det inte värt risken att paja en panel för.

nissehult,
på solcellforum visas i text och bild många genomförda projekt. Här ett där 9 st paneler lagts på befintligt altantak som har trapets-plasttak. Se slutet på tråden! Reglar lades uppe på trapetsplasttaket och korta alu-fästskenor(ca 250 mm långa) skruvades fast, och vanliga änd- och mittklämmor användes för att klämma fast panelerna.

Du har 40 st paneler, ska du lägga dem på ett carporttak, då blir det ganska stor carport. Om sadeltak, då 20 st på varje takhalva, säg 4 rader à 5 paneler. Blir 8,5 m brett och takfallslängd ca 5. Då paneler i landskapsläge(liggande).

Jag vet inte om trapetsplasttak är billigare än TP20-takplåt per m2. Trapetsplasttak blir ju likt TP20-plåttak helt tätt. När man skruvar igenom trapetsplasttaket, då man uppepå skruvar fast tryckimpregnerade reglarna, så gör man det i vågtoppen(inte vågdalen) då läcker det inte.

http://solcellforum.207.s1.nabble.c...2019-utbyggd-24-2-kWp-maj-2023-td5016633.html

• Trapetstak med reglar och kabeldragning för solpaneler monterat på altantak med trapetsplast.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
nizzehult
Tack!
Jag har inte helt uteslutit att ha ett tak under och jag har undersökt priserna som hastigast och plasttak är faktiskt dyrare än TP20!
Det anslutande garaget har ett sadeltak i söder/norr och där ligger det också plegel, alltså ungefär samma som visas i den tråd som du visar och jag skulle eventuellt kunna göra samma montering på detta som på taket i länken. Där skulle jag nog sätta kanske 15 paneler. Den lösning jag kollade på tidigare byggde på långa skenor som satt på långa, dubbelgängade skruvar, denna med korta trapetsbleckskenor verkar betydligt bättre och enklare att montera. Halva detta tak ligger också rakt söderut vilket är extra gynnsamt. Sätter inga paneler på norra sidan.
Skulle jag sätta ca en tredjedel av panelerna där betyder det att jag kan göra carporten mindre och plocka bort en rad. Den blir dock inte med sadeltak för då skulle ena delen hamna i norr.
Min ursprungliga ritning gick ut på att ha 24 st (8x3) stående paneler på taket, sen 10 st liggande (2x5) på långsidan och 6 st (2x3) liggande på baksidan.
Nu skulle jag kanske kunna nöja mig med två rader, alltså 16 st på carporttaket, 15 st på garagetaket, 5 st på långsidan och 3 st på baksidan. 39 st blir det. Då skulle carporten bli på ca 30 kvm i stället för 45 kvm men det räcker gott för mig.

nizzehult
A Arnodt skrev:
nissehult,
på solcellforum visas i text och bild många genomförda projekt. Här ett där 9 st paneler lagts på befintligt altantak som har trapets-plasttak. Se slutet på tråden! Reglar lades uppe på trapetsplasttaket och korta alu-fästskenor(ca 250 mm långa) skruvades fast, och vanliga änd- och mittklämmor användes för att klämma fast panelerna.

Du har 40 st paneler, ska du lägga dem på ett carporttak, då blir det ganska stor carport. Om sadeltak, då 20 st på varje takhalva, säg 4 rader à 5 paneler. Blir 8,5 m brett och takfallslängd ca 5. Då paneler i landskapsläge(liggande).

Jag vet inte om trapetsplasttak är billigare än TP20-takplåt per m2. Trapetsplasttak blir ju likt TP20-plåttak helt tätt. När man skruvar igenom trapetsplasttaket, då man uppepå skruvar fast tryckimpregnerade reglarna, så gör man det i vågtoppen(inte vågdalen) då läcker det inte.

[länk]
Många funderingar nu.
Jag har med intresse läst denna tråd
http://solcellforum.207.s1.nabble.c...t-tegelpanne-imitation-takpl-t-td5011264.html
och inser att det finns en del utmaningar när man ska sätta korta trapetsbleckskenor på ett plegel-tak. Man måste (troligen) kompensera under skenorna för att få rätt vinkel på hela monteringen men hur räknar man ut den om man inte vet vilket fabrikat och version man har på det befintliga plegel-taket? Tror att jag har 0,6mm plåt - inte aluminuim - men det måste givetvis kollas en extra gång.

En annan sak jag har funderat på som blev lite extra belyst när jag såg lösningen med att bygga ett regelverk ovanpå ett befintligt plasttak: varför inte skippa taket helt och fästa panelerna direkt i regelverket, speciellt om man bygger från scratch? Ser inga såna lösningar och funderar på varför? Utmaningen består sedan i att få regntätt mellan panelraderna på båda sidor men en flexibel duk, foam eller liknande skulle väl gå att få fram? Fästpunkter finns det annars gott om för klämmor eller annat. Denna lösning skulle också bli betydligt billigare än att hålla på med skenor av olika slag.

Men du gör väl som i tråden du hänvisar till, nämligen lägger en linjal längs takfallet över ditt tegelimiterade plåttak, då ser du ju hur mycket det är frågan om att kompensera. I den tråden kompenserades med en remsa EPD-gummi, samma material som är klistat på undersidan av trapetsbleckskenorna. Gummit är ju litet spänstigt och anpassar sig. EPDM-gummi är är beständigare än annat gummi, och ska hålla längre. Naturgummi håller inte länge i hettan på ett tak, blir sprött och faller itu. Takplåten ger ju efter litet också, är ju bara ca 0,50 mm stålplåt.

Redigerat:
nizzehult
A Arnodt skrev:
Men du gör väl som i tråden du hänvisar till, nämligen lägger en linjal längs takfallet över ditt tegelimiterade plåttak, då ser du ju hur mycket det är frågan om att kompensera. I den tråden kompenserades med en remsa EPD-gummi, samma material som är klistat på undersidan av trapetsbleckskenorna. Gummit är ju litet spänstigt och anpassar sig. EPDM-gummi är är beständigare än annat gummi, och ska hålla längre. Naturgummi håller inte länge i hettan på ett tak, blir sprött och faller itu. Takplåten ger ju efter litet också, är ju bara ca 0,50 mm stålplåt.
Jo det är väl så man gör. Problemet är att det ligger ett par dm snö där nu och jag skulle vilja komma igång och prospektera lite... Taket är lagt runt 2005 av en tidigare fastighetsägare om det säger nåt.

Jag gick och lurade på dessa skenor, öht så är priserna som finns på denna sida väldigt förmånliga:
https://e-altamira.se/sv_SE/p/Trapetsformad-bro-33cm-H-40-i-EPDM-for-tak-av-trapetsformad-plat/116

Leta billigt överskottsmaterial och anpassa konstruktionen efter vad du hittar. Stål, aluminum, trä. Köp aldrig de dyra fästmaterialen direkt till fullt pris. Finns en del på konkursaktioner mm.

nizzehult
K karlmb skrev:
Leta billigt överskottsmaterial och anpassa konstruktionen efter vad du hittar. Stål, aluminum, trä. Köp aldrig de dyra fästmaterialen direkt till fullt pris. Finns en del på konkursaktioner mm.
Visst, det är en god idé men om man först måste förklara för kommunen vad man tänker bygga och även hur så blir det en långdragen process innan man kan komma igång.
Många av fästmaterielen är konstruerade för att det ska gå snabbt att montera därför att för ett företag är tid pengar. Priset är då underordnat. Jag försöker tänka lite utanför boxen för det är ju ingen direkt raketforskning att fästa rektangulära ramar i någon form av omgivande ställning.

Visst, det är en god idé men om man först måste förklara för kommunen vad man tänker bygga och även hur så blir det en långdragen process innan man kan komma igång.
Många av fästmaterielen är konstruerade för att det ska gå snabbt att montera därför att för ett företag är tid pengar. Priset är då underordnat. Jag försöker tänka lite utanför boxen för det är ju ingen direkt raketforskning att fästa rektangulära ramar i någon form av omgivande ställning.
Men jag trodde du skulle bygga utan lov/bygganmälan?

nizzehult
K karlmb skrev:
Men jag trodde du skulle bygga utan lov/bygganmälan?
Jag vet inte exakt hur de nya reglerna ser ut men jag tror inte att man bara kan smälla upp vad som helst utan att iaf ha diskuterat det med kommunen först och då måste man väl ha något substantiellt att komma med?
Men om det någon som har satt sig in i de nya reglerna får hen gärna klargöra vad som gäller.

Jag vet inte exakt hur de nya reglerna ser ut men jag tror inte att man bara kan smälla upp vad som helst utan att iaf ha diskuterat det med kommunen först och då måste man väl ha något substantiellt att komma med?
Men om det någon som har satt sig in i de nya reglerna får hen gärna klargöra vad som gäller.
Det jag tänker på är just undantaget för "annan konstruktion" som finns prejudikat på, gällande just ställning på mark för solceller.
Särskilt som du inte vill ha ett vanligt tätt tak under.

nizzehult
K karlmb skrev:
Det jag tänker på är just undantaget för "annan konstruktion" som finns prejudikat på, gällande just ställning på mark för solceller.
Särskilt som du inte vill ha ett vanligt tätt tak under.
Jodå, om det är en separat ställning behövs eller behövdes inget bygglov men sitter byggnationen ihop med en redan befintlig byggnad, typ en utbyggnad eller förlängning så krävdes det tidigare bygglov men som jag har förstått det har det kravet slopats men exakt vad som gäller har jag inte lyckats få fram.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.