nizzehult nizzehult skrev:
Javisst, jag motsäger inte att denna konstruktion är bra, ja rentav bättre än den jag funderar på men frågan är om det ändå är en lösning som främst är optimerad för att det ska gå snabbt och vara enkelt om det är en firma som uppför anläggningen? Tid är pengar och går det snabbt blir det totalt sett billigare, även om materielkostnaden blir högre men för en privatperson gör det mindre om monteringen tar lite längre tid. Att proffsen måste välja lösningar som går snabbt att montera är helt nödvändigt i konkurrensen för att entreprenaden inte ska bli orimligt kostsam pga hög timkostnad och det gäller det mesta som hantverkare utför. Hade det redan funnits ett befintligt TP20 plåttak hade det givetvis varit annorlunda för det är väl så proffsen jobbar: inte lägger man ett tak först och sen monterar paneler utan man utgår från ett befintligt tak som då oftast är ett plåttak typ TP20? Det jag menar är att plåttaket i sig inte tillför så mycket då det ändå täcks av panelerna utan man måste bara lösa så att det blir tätt mot rinnande vatten varav plåttak är en men ändå rätt dyr lösning. Jag kan tänka mig att ett plasttak som man bygger över en altan skulle vara tillräckligt om man nu ändå vill ha ett tak under.

Man skriver att höjden på 24mm ger ventilation bakifrån och erbjuder utrymme för kabeldragning och annat. Visst, men monterar man panelerna direkt på takreglarna så har man ännu bättre ventilations- eller rättare sagt: kylmöjligheter tänker jag. Nu vet jag inte om det är lämpligt att låta panelerna vila direkt mot en underlagsduk utan man kanske måste distansera upp det några cm med typ en läkt mellan panelen och duken?

Om man ändå skulle vilja använda detta system så skulle det ju vara teoretiskt möjligt att fästa dessa korta skenor och montera dem direkt på takreglarna. Går dock tyvärr inte att se några priser utan att registrera sig om man skulle vilja räkna på det.

Jag tittade tidigare på olika lösningar för att sätta panelerna antingen på taken eller på markställningar och gemensamt för båda dessa lösningar var att summan för monteringsmaterielen vida översteg vad panelerna inkl invertern kostar och det tycker jag är konstigt för det är ju ingen direkt raketforskning att fästa stora och i sig rätt hållbara aluminiumramar på befintliga träreglar?
Sätt bara de där tp20-fästena i tryckta träreglar istället.

nizzehult
K karlmb skrev:
Sätt bara de där tp20-fästena i tryckta träreglar istället.
Jo, det är väl det jag skriver som ett alternativ men det är lite svårt att skapa sig någon uppfattning om kostnaden för detta system. Man behöver dels en skena, klämma och skruvar vid varje fästpunkt och då är man ju nästan inne på andra (kostsamma) fästsystem som är uppbygd på liknande sätt med den skillnaden att skenan sitter på andra ledden och är längre.

Man har dock fortfarande problemet med att effektivt kunna stoppa och leda bort vattnet. Kollade lite på plasttak och blev förvånad: det är rentav dyrare än plåttak! Det går att hitta plåttak för runt en hundring per kvm. Billigast skulle dock vara att bara lägga en duk, typ underlagstak direkt på reglarna men det kommer ändå att finnas mindre områden som inte täcks av panelerna som då behöver täckas på annat sätt.

Det skulle vara smidigt att bygga hela taket färdigt på marken och sen lyfta det på plats med paneler och allt!

Byggmax visar ett exempel på ett bygge av en carport och där använder man 45x220 till takstolarna och sen 45x95 som bärläkt. Stabilt, javisst men är det inte lite väl överdimensionerat? Jag byggde en stor altan med plasttak på ca 30 kvm och använde där 45x70 som takstolar och vanlig läktvirke 22x45 på detta och det blev stabilt och bra.

Jo, det är väl det jag skriver som ett alternativ men det är lite svårt att skapa sig någon uppfattning om kostnaden för detta system. Man behöver dels en skena, klämma och skruvar vid varje fästpunkt och då är man ju nästan inne på andra (kostsamma) fästsystem som är uppbygd på liknande sätt med den skillnaden att skenan sitter på andra ledden och är längre.

Man har dock fortfarande problemet med att effektivt kunna stoppa och leda bort vattnet. Kollade lite på plasttak och blev förvånad: det är rentav dyrare än plåttak! Det går att hitta plåttak för runt en hundring per kvm. Billigast skulle dock vara att bara lägga en duk, typ underlagstak direkt på reglarna men det kommer ändå att finnas mindre områden som inte täcks av panelerna som då behöver täckas på annat sätt.

Det skulle vara smidigt att bygga hela taket färdigt på marken och sen lyfta det på plats med paneler och allt!

Byggmax visar ett exempel på ett bygge av en carport och där använder man 45x220 till takstolarna och sen 45x95 som bärläkt. Stabilt, javisst men är det inte lite väl överdimensionerat? Jag byggde en stor altan med plasttak på ca 30 kvm och använde där 45x70 som takstolar och vanlig läktvirke 22x45 på detta och det blev stabilt och bra.
Det är inga skenor här: https://www.byggahus.se/forum/threa...nels-stallning-synpunkter.567188/post-6497087 Man använder ju plåten som "skena".

nizzehult
K karlmb skrev:
Det är inga skenor här: [länk] Man använder ju plåten som "skena".
Jo det är det visst. De korta sakerna som löper längs taket kallas för "sflex högribbsskena HK 125" så det är en typ av väldigt kort skena. Som på bilden är fäst direkt i plåten men som likväl skulle kunna sitta i en takregel.

Jag byggde en stor altan med plasttak på ca 30 kvm och använde där 45x70 som takstolar och vanlig läktvirke 22x45 på detta och det blev stabilt och bra.
45*70 till takstol på ett 30m2 stort altantak eller solpanels-ställning i Västerbotten låter väldigt klent, har du lutning på >45° är takstolen under 2,5 m lång eller skottar du taket?

• Gilla
FreQa
  • Laddar…
Boverket har lättat/ändrat sina regler för komplementbyggnader och jag är sugen på att slå två flugor i en smäll: bygga en slags carport för husbilen (främst för vinterförvaring) och låta solpanelerna täcka såväl tak som två sidor och detta helt utan att behöva söka byggnadslov. Bor utanför stadsplanerat område så jag tror inte att det ska vara något problem med detta men jag vill ändå bolla detta med er och byggnadskontoret innan man sätter igång någon gång i sommar. Kommer att hamna strax under 45kvm som är max vad som tillåts. Har övergivit min första plan att bygga markställningar, det är för stenigt och bökigt och gårdagens storm fick en att inse att man måste lägga mycket tid och pengar på att få till ett rejält skydd mot vinden.

Carporten ska bli en förlängning av sidan på ett befintligt dubbelgarage som är ca 8.5 meter långt och för att tre rader av paneler ska rymmas på taket så behöver den ställning som carporten kommer att bestå av vara ca 5.20 bred och drygt 3 meter hög och sen gå efter garagets hela långsida. Då får jag plats med 24 st stående paneler på taket, 10 liggande på ena långsidan och 6 liggande på baksidan dvs 40 st och det är exakt det antal jag har idag. Nedersta raden av de 16 paneler som monteras horisontellt kommer att sluta ca 1 m ovanför backen och täcks därför inte av snö under vintern vilket blir en bonus.
Bärlinan av carporten kommer att sitta på ca 3 meters höjd fastsatt på garaget och sen får jag se vilken höjd det blir längst ut, kanske någonstans mellan 2.30-2.50. En brant(are) vinkel vore önskvärt för att få bättre infallsvinkel mot solen för panelerna men blir den för brant kommer inte husbilen som är nästan 3 m hög att rymmas på höjden så det får bli en kompromiss. Kan ev gräva ur någon dm eller två i backen för att öka avståndet men inte gärna mer än så. Visst skulle man kunna göra ett brutet tak men det blir betydligt mer komplicerat och därmed: dyrare.

Jag tänker mig att det räcker med att gräva gropar och gjuta 3-4 plintar längs långsidan av carporten på frostfritt djup och sen bara sätta stående reglar längs en bottenregel och längs taket och då med samma cc som panelerna, dessa kommer alltså att bli byggnadens "tak" och väggar förutom längst ner och en trekant på baksidan som man får bygga igen med vanliga brädor eller liknande. Visst skulle man också kunna ha enkla läktbrädor på taket för ökad stabilitiet men jag tror att panelernas styvhet kommer att räcka, dessa väger ju inte speciellt mycket och är i sig rätt styva.

Jag tänker mig då att man använder t ex 45x70 stående reglar på taket och att dessa sätts på ett cc-avstånd (113 cm) så att panelskarven blir exakt över regeln och där sätter man då en s k mellanklämma med fransk träskruv rakt ner i regeln, två per långsida för att fästa panelerna. Några skenor behövs alltså inte men man bör kanske lägga någon typ av tjärpapp eller liknande på reglarna då dessa annars blir delvis helt exponerade för väta och nederbörd? Eller om man använder tryckat kanske det inte behövs? På sidorna skulle nog kanske 45x45 kunna räcka, vanligt regelvirke.

Tänker skippa hängrännor och för ingången tänkte jag mig bara en kraftig presenning som hindrar snön från att driva in, det bör räcka. På marken blir det någon form av markduk och sen lite grov singel på detta, inget mer. Plintarna gjuts på plats i papprör. Tänker nog leja för grävandet och att få marken i nivå, tror det kan ligga en del sten där.
Och jag vet att placeringen inte är optimal för att nyttja solen men det får ändå duga tycker jag, merparten av panelerna kommer att vätta rakt mot väst utan några träd eller så som hindrar solen.

Så...tänker jag fel? Skulle kunna rita en skiss hur jag har tänkt mig men hittar inget enkelt program för detta. Har alltså redan panelerna som är 1724x1134 cm + en inverter men inget mer och allt det elektriska får bli en senare fråga.
Tacksam för feedback, ibland tänker man inte på allt...
Det finns färdiga sådana på internet. Har själv funderat på något liknade eftersom jag tilltalades av den eleganta designen (jag gillar inte trästolpskonstruktioner).
Om jag skulle bygga själs så hade jag byggd tvärreglar i trä och satt panelerna med 3-5 mm mellanrum (räkna på värmeexpandering) och täckt spalten med en T-list i väderbeständigt gummi. Ovansidan av träreglarna hade jag täckt med remsor av takpapp.

• Gilla
Gillar att bygga och 1 till
  • Laddar…
Jo det är det visst. De korta sakerna som löper längs taket kallas för "sflex högribbsskena HK 125" så det är en typ av väldigt kort skena. Som på bilden är fäst direkt i plåten men som likväl skulle kunna sitta i en takregel.
Alltså, det är 120 mm långa fästen, inte riktigt skenor. : Solpaneler installerade på ett korrugerat plåttak med gul bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan har de skensystem också. Men de hade många intressanta system där ju tex: Solpaneler monterade på stativ för platta tak, anpassade för tak av folie, bitumen och sandwichmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det ser ju ut som ett komplett lättviktstak.
Ser att de också har en beräkningshjälp på hemsidan, troligen för att få fram dimensionering för snö o vindlaster.

nizzehult
F fribygg skrev:
45*70 till takstol på ett 30m2 stort altantak eller solpanels-ställning i Västerbotten låter väldigt klent, har du lutning på >45° är takstolen under 2,5 m lång eller skottar du taket?
Altantaket var rätt flackt, kanske lutade 15 grader. Däremot satt takreglarna tätt, typ cc 600. Tror spännvidden var 3.30. Byggdes för 20 år sen i mitt förra hus och står sig fint även idag. Hade trapetsformat plasttak och skottades inte.
På detta tilltänkta bygge kommer det också att bli rätt flackt och spännvidden blir över 5 meter så jag tänker mig kanske en avlastning i mitten med hjälp av några stolpar och fler takreglar än i min första skiss, typ cc 500. Det är också planerat en slags gång i mitten av taket av flera skäl och ett av den är just för möjligheten att kunna skotta av det. Det skulle rentav vara kul att experimentera fram en motordriven "hyvel" med hjälp av en längsgående balk som matades med kedjedrift eller så som man då kunde skala bort snön med efter behov.

nizzehult
T Thomas_Blekinge skrev:
Det finns färdiga sådana på internet. Har själv funderat på något liknade eftersom jag tilltalades av den eleganta designen (jag gillar inte trästolpskonstruktioner).
Om jag skulle bygga själs så hade jag byggd tvärreglar i trä och satt panelerna med 3-5 mm mellanrum (räkna på värmeexpandering) och täckt spalten med en T-list i väderbeständigt gummi. Ovansidan av träreglarna hade jag täckt med remsor av takpapp.
Intressant, du får gärna länka.
Sökte också efter liknande T-lister men hittade inget. Remsor med takpapp har jag också varit inne på men hur tänkte du att tätningen skulle göras på det horisontella mellanrummet som finns mellan raderna? Även det vattnet måste ju ledas vidare.

Jag har förstått att panelerna kan bli varma och att det är därför man sätter upp dem en bit för att uppnå ventilation = kylning och frågan är då om man monterar dem direkt mellan två takreglar med bara någon tunn duk under som ska fånga upp och leda vattnet vidare om det räcker för att kyla/ventilera panelerna tillräckligt eller om det måste vara helt fritt bakom, dvs om det kan skada panelerna.

Intressant, du får gärna länka.
Sökte också efter liknande T-lister men hittade inget. Remsor med takpapp har jag också varit inne på men hur tänkte du att tätningen skulle göras på det horisontella mellanrummet som finns mellan raderna? Även det vattnet måste ju ledas vidare.

Jag har förstått att panelerna kan bli varma och att det är därför man sätter upp dem en bit för att uppnå ventilation = kylning och frågan är då om man monterar dem direkt mellan två takreglar med bara någon tunn duk under som ska fånga upp och leda vattnet vidare om det räcker för att kyla/ventilera panelerna tillräckligt eller om det måste vara helt fritt bakom, dvs om det kan skada panelerna.
Sök bara "Solar carport".
tätningen skulle göras på det horisontella mellanrummet som finns mellan raderna?
Överlapp.
någon tunn duk under
Jag skulle montera bara paneler, ingen duk under.

nizzehult
T Thomas_Blekinge skrev:
Sök bara "Solar carport".

Överlapp.

Jag skulle montera bara paneler, ingen duk under.
Intressant. Den första träffen jag fick var från Lidl(!), en ställning för ett dubbbelgarage 512x340x277 cm i aluminium för fjuttiga 1250,-!! Inklusive 12 st solpaneler!!
Nu passar inte just den modellen mina behov men det visar ju att det finns potential för prisvärda alternativ. Jag behöver en frihöjd på 300 cm och tillräcklig plats för 40 paneler, varav vissa horisontellt.

Nja, panelerna kan inte överlappa varandra, tvärtom så måste det finnas lite mellanrum pga viss värmeutvigdning.

Utan duk eller liknande underskydd kommer den att läcka vatten i rätt rejäla mängder och då tappar man halva vitsen med en carport. Men du menar att du inte bryr dig om detta?

Nja, panelerna kan inte överlappa varandra, tvärtom så måste det finnas lite mellanrum pga viss värmeutvigdning.
Med överlappa menar jag att den övre raden paneler ligger 2-3 cm över den översta kanten på nästa rad, ungefär som vanliga takpannor överlappar. Då leds vattnet nedåt utan att sippra igenom.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
J
Fick ytterligare en idé om att göra alla längsgående reglar samt montering av panelerna klart på marken och sen leja en traktor eller liknande för att lyfta allt på plats. Finns såna maskiner i grannskapet.
Det blir nog inte så bra då det sitter fästen med jämna mellanrum så du kommer inte åt att fästa fästerna i taket om du har hela konstruktionen hel när du lyfter upp den..

Jag har elbil (hybrid) men med litet batteri men jag tänker främst att den producerade elen ska kopplas till elpatronen på värmepumpen och värma huset. Den här hysterin med att tro att man ska bli någon slags mindre elproducent och tjäna massa pengar på solelen har aldrig varit min avsikt men jag är öppen för att sätta in ett batteri när priserna blivit humanare.
Panelerna kommer producera elen på dagen mellan April-September. Alltså då du inte är i särskilt stort behov av att värma huset. Du kommer att få kämpa för att nå över 25% egen nyttjandegrad av elen, alltså el du använder direkt vid produktion.

Försök få med batteri när du ändå installerar är mitt råd, särskilt nu när 60-öringen försvinner och effekttariffer implementeras. På vintern kan du då använda batteriet för att kapa effekttopparna och när panelerna producerar kan du använda elen själv utan att först sälja den billigt och sedan köpa tillbaka dyrt med moms, elskatt och överföringsavgift.

Kolla även med nätägaren så de godkänner installationen, det kan vara så att ni har tight infrastruktur i området eller att dina grannar redan har installerat upp till vad nätägaren kan svälja.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.