6 514 läst ·
103 svar
7k läst
103 svar
Bygga en kombinerad carport/solpanels-ställning, synpunkter?
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 222 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 222 inlägg
Jo men det kommer ändå inte att bli helt tätt utan att man även tätar med annat. Har man kraftig lutning kan detta funka till viss del men det kommer jag inte att ha. Det räcker sen med att det regnar "på tvären" för att det ändå kommer att sippra in lite här och där. Visst, kan man leva med detta är det väl OK men jag vill ha helt tätt därinne - och även väggar.T Thomas_Blekinge skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 274 inlägg
OK. Gör som du tycker.
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 222 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 222 inlägg
Batterier är fortfarande för dyrt och den inverter jag redan införskaffat stöder inte detta så det får eventuellt bli en senare fråga. Jag är medveten att denna anläggning kommer att ge en förhållandevis låg verkningsgrad kontra om man skulle satsat på annan placering men jag nöjer mig med det jag får och tanken är att jag rätt enkelt kunna hålla dem rena från snö för att kunna få lite el även på vintern. Tanken är alltså sen att all solproducerad el ska gå in i husets uppvärminingsssystem (har ny värmepump) och då värma elpatronerna där i första hand. Att nätägaren godkänner anläggningen är redan förankrat.Kvackatore skrev:
Panelerna kommer producera elen på dagen mellan April-September. Alltså då du inte är i särskilt stort behov av att värma huset. Du kommer att få kämpa för att nå över 25% egen nyttjandegrad av elen, alltså el du använder direkt vid produktion.
Försök få med batteri när du ändå installerar är mitt råd, särskilt nu när 60-öringen försvinner och effekttariffer implementeras. På vintern kan du då använda batteriet för att kapa effekttopparna och när panelerna producerar kan du använda elen själv utan att först sälja den billigt och sedan köpa tillbaka dyrt med moms, elskatt och överföringsavgift.
Kolla även med nätägaren så de godkänner installationen, det kan vara så att ni har tight infrastruktur i området eller att dina grannar redan har installerat upp till vad nätägaren kan svälja.
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 222 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 222 inlägg
Jo, det är något sådant som @Thomas_Blekinge syftar på och hittade man bara rätt mått och så vore det väl en smidig lösning men jag tror ändå att kostnaden kan skena iväg då det handlar om många paneler. Den preliminära kalkylen jag gjorde med 45x70 tak- och väggreglar gjorde att man hamnade på under 20' totalt inkl plintar och sånt och det får man säga är billigt om man jämför med vad alla fästelement för 40 paneler på ett hustak skulle kosta.H Henrik 75 skrev:
Jag tänker att kostnaden för att gå upp åtminstånde en storlek på takreglarna borde vara måttlig.nizzehult skrev:
Jo, det är något sådant som @Thomas_Blekinge syftar på och hittade man bara rätt mått och så vore det väl en smidig lösning men jag tror ändå att kostnaden kan skena iväg då det handlar om många paneler. Den preliminära kalkylen jag gjorde med 45x70 tak- och väggreglar gjorde att man hamnade på under 20' totalt inkl plintar och sånt och det får man säga är billigt om man jämför med vad alla fästelement för 40 paneler på ett hustak skulle kosta.
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 222 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 222 inlägg
Jo, men jag har en annan sak att ta hänsyn till: eftersom detta ska bli en carport för en husbil som är 3 m hög och det idag är ca 3 m från där bärlinan på huset ska sitta och marken så är varje centimeter viktig för det skulle vara snopet om jag står där med en färdig carport bara för att konstatera att den är några cm för låg för att kunna rymma husbilen.F fribygg skrev:
Jag tänkte att man kunde gräva ut lite längs garaget för att komma ner lite men jag vill inte att det blir en grop där som blir vattensamlande så det kanske är någon dm eller max två som jag kan skala bort på marken, inte mer och då ska även markduk och singel rymmas där.
Hade jag haft mer att spela på hade jag absolut funderat på 45x120 eller rentav 45x145 men jag tänker så att om man sätter reglarna tätare, typ cc 300 så kan man ändå uppnå tillräcklig behörighet, speciellt om jag gör en avlastning på mitten. Jag tror också att man glömmer att panelerna i sig är rätt stabila och vridstyva och utgör i sig en förstyvning av konstruktionen om man fäster dem ordentligt.
Redigerat:
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 222 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 222 inlägg
Vad menar du med fälla ner? Jag hade nog inte ens tänkt att ha någon tvärläkt men skulle man bygga in kortlade reglelbitar på andra ledden mellan takreglarna - inte ovanpå - skulle givetvis konstruktionen stärkas.F fribygg skrev:
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 222 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 222 inlägg
Jo, men det var väl lite av samma problem där: skulle reglarna blivit för höga och allt skulle rymmas under underspikningen på huset så ville man ha dem så slimmade som möjligt.F fribygg skrev:
Sen gör ju läkten i sig att större stabilitet uppnås även om kortling med 45mm bitar mellan reglarna innebär att det blir ännu stabilare. Det blir mycket mer sågande, spikande och hamrande om man ska kortla = tar tid men för en hemmasnickrare är det rätt underordnat.
Hur hade du tänkt få all producerad el att gå in i värmesystemet utan någon form av lagring?nizzehult skrev:
Batterier är fortfarande för dyrt och den inverter jag redan införskaffat stöder inte detta så det får eventuellt bli en senare fråga. Jag är medveten att denna anläggning kommer att ge en förhållandevis låg verkningsgrad kontra om man skulle satsat på annan placering men jag nöjer mig med det jag får och tanken är att jag rätt enkelt kunna hålla dem rena från snö för att kunna få lite el även på vintern. Tanken är alltså sen att all solproducerad el ska gå in i husets uppvärminingsssystem (har ny värmepump) och då värma elpatronerna där i första hand. Att nätägaren godkänner anläggningen är redan förankrat.
Har ni mycket sol i Västerbotten på vintern?
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 222 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 222 inlägg
Mina grannar som också har solpaneler (på taket) räknar inte med någon direkt elproduktion november-februari. Det gör man sällan här, batterier eller ej. Vissa av mina paneler kommer att sitta på vägg så några watt ska jag nog kunna få vintertid och jag funderar redan nu på någon typ av rörlig balk för att, lik en vindrutetorkare, kunna "svepa" eller dra bort snön som ligger på den övre delen. Om det sen går att få till en sån konstruktion återstår att se men man måste ju ha visionen!Kvackatore skrev:
Av egen erfarenhet tänker jag att du kan skippa att sopa bort snön. Möjligtvis i slutet av vintersäsongen framåt Mars. Du behöver i princip få dom rena under vintern för att de skall orka generera tillräckligt för att de skall få någon värme. Det räcker inte att sopa av dom och lämna någon centimeter och tro att de skall kicka igång och smälta bort det själv. Det är inte värt det här på västkusten och då är nog förutsättningarna ännu sämre i Norrland.nizzehult skrev:
Mina grannar som också har solpaneler (på taket) räknar inte med någon direkt elproduktion november-februari. Det gör man sällan här, batterier eller ej. Vissa av mina paneler kommer att sitta på vägg så några watt ska jag nog kunna få vintertid och jag funderar redan nu på någon typ av rörlig balk för att, lik en vindrutetorkare, kunna "svepa" eller dra bort snön som ligger på den övre delen. Om det sen går att få till en sån konstruktion återstår att se men man måste ju ha visionen!