6 768 läst ·
103 svar
7k läst
103 svar
Bygga en kombinerad carport/solpanels-ställning, synpunkter?
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 222 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 222 inlägg
Boverket har lättat/ändrat sina regler för komplementbyggnader och jag är sugen på att slå två flugor i en smäll: bygga en slags carport för husbilen (främst för vinterförvaring) och låta solpanelerna täcka såväl tak som två sidor och detta helt utan att behöva söka byggnadslov. Bor utanför stadsplanerat område så jag tror inte att det ska vara något problem med detta men jag vill ändå bolla detta med er och byggnadskontoret innan man sätter igång någon gång i sommar. Kommer att hamna strax under 45kvm som är max vad som tillåts. Har övergivit min första plan att bygga markställningar, det är för stenigt och bökigt och gårdagens storm fick en att inse att man måste lägga mycket tid och pengar på att få till ett rejält skydd mot vinden.
Carporten ska bli en förlängning av sidan på ett befintligt dubbelgarage som är ca 8.5 meter långt och för att tre rader av paneler ska rymmas på taket så behöver den ställning som carporten kommer att bestå av vara ca 5.20 bred och drygt 3 meter hög och sen gå efter garagets hela långsida. Då får jag plats med 24 st stående paneler på taket, 10 liggande på ena långsidan och 6 liggande på baksidan dvs 40 st och det är exakt det antal jag har idag. Nedersta raden av de 16 paneler som monteras horisontellt kommer att sluta ca 1 m ovanför backen och täcks därför inte av snö under vintern vilket blir en bonus.
Bärlinan av carporten kommer att sitta på ca 3 meters höjd fastsatt på garaget och sen får jag se vilken höjd det blir längst ut, kanske någonstans mellan 2.30-2.50. En brant(are) vinkel vore önskvärt för att få bättre infallsvinkel mot solen för panelerna men blir den för brant kommer inte husbilen som är nästan 3 m hög att rymmas på höjden så det får bli en kompromiss. Kan ev gräva ur någon dm eller två i backen för att öka avståndet men inte gärna mer än så. Visst skulle man kunna göra ett brutet tak men det blir betydligt mer komplicerat och därmed: dyrare.
Jag tänker mig att det räcker med att gräva gropar och gjuta 3-4 plintar längs långsidan av carporten på frostfritt djup och sen bara sätta stående reglar längs en bottenregel och längs taket och då med samma cc som panelerna, dessa kommer alltså att bli byggnadens "tak" och väggar förutom längst ner och en trekant på baksidan som man får bygga igen med vanliga brädor eller liknande. Visst skulle man också kunna ha enkla läktbrädor på taket för ökad stabilitiet men jag tror att panelernas styvhet kommer att räcka, dessa väger ju inte speciellt mycket och är i sig rätt styva.
Jag tänker mig då att man använder t ex 45x70 stående reglar på taket och att dessa sätts på ett cc-avstånd (113 cm) så att panelskarven blir exakt över regeln och där sätter man då en s k mellanklämma med fransk träskruv rakt ner i regeln, två per långsida för att fästa panelerna. Några skenor behövs alltså inte men man bör kanske lägga någon typ av tjärpapp eller liknande på reglarna då dessa annars blir delvis helt exponerade för väta och nederbörd? Eller om man använder tryckat kanske det inte behövs? På sidorna skulle nog kanske 45x45 kunna räcka, vanligt regelvirke.
Tänker skippa hängrännor och för ingången tänkte jag mig bara en kraftig presenning som hindrar snön från att driva in, det bör räcka. På marken blir det någon form av markduk och sen lite grov singel på detta, inget mer. Plintarna gjuts på plats i papprör. Tänker nog leja för grävandet och att få marken i nivå, tror det kan ligga en del sten där.
Och jag vet att placeringen inte är optimal för att nyttja solen men det får ändå duga tycker jag, merparten av panelerna kommer att vätta rakt mot väst utan några träd eller så som hindrar solen.
Så...tänker jag fel? Skulle kunna rita en skiss hur jag har tänkt mig men hittar inget enkelt program för detta. Har alltså redan panelerna som är 1724x1134 cm + en inverter men inget mer och allt det elektriska får bli en senare fråga.
Tacksam för feedback, ibland tänker man inte på allt...
Carporten ska bli en förlängning av sidan på ett befintligt dubbelgarage som är ca 8.5 meter långt och för att tre rader av paneler ska rymmas på taket så behöver den ställning som carporten kommer att bestå av vara ca 5.20 bred och drygt 3 meter hög och sen gå efter garagets hela långsida. Då får jag plats med 24 st stående paneler på taket, 10 liggande på ena långsidan och 6 liggande på baksidan dvs 40 st och det är exakt det antal jag har idag. Nedersta raden av de 16 paneler som monteras horisontellt kommer att sluta ca 1 m ovanför backen och täcks därför inte av snö under vintern vilket blir en bonus.
Bärlinan av carporten kommer att sitta på ca 3 meters höjd fastsatt på garaget och sen får jag se vilken höjd det blir längst ut, kanske någonstans mellan 2.30-2.50. En brant(are) vinkel vore önskvärt för att få bättre infallsvinkel mot solen för panelerna men blir den för brant kommer inte husbilen som är nästan 3 m hög att rymmas på höjden så det får bli en kompromiss. Kan ev gräva ur någon dm eller två i backen för att öka avståndet men inte gärna mer än så. Visst skulle man kunna göra ett brutet tak men det blir betydligt mer komplicerat och därmed: dyrare.
Jag tänker mig att det räcker med att gräva gropar och gjuta 3-4 plintar längs långsidan av carporten på frostfritt djup och sen bara sätta stående reglar längs en bottenregel och längs taket och då med samma cc som panelerna, dessa kommer alltså att bli byggnadens "tak" och väggar förutom längst ner och en trekant på baksidan som man får bygga igen med vanliga brädor eller liknande. Visst skulle man också kunna ha enkla läktbrädor på taket för ökad stabilitiet men jag tror att panelernas styvhet kommer att räcka, dessa väger ju inte speciellt mycket och är i sig rätt styva.
Jag tänker mig då att man använder t ex 45x70 stående reglar på taket och att dessa sätts på ett cc-avstånd (113 cm) så att panelskarven blir exakt över regeln och där sätter man då en s k mellanklämma med fransk träskruv rakt ner i regeln, två per långsida för att fästa panelerna. Några skenor behövs alltså inte men man bör kanske lägga någon typ av tjärpapp eller liknande på reglarna då dessa annars blir delvis helt exponerade för väta och nederbörd? Eller om man använder tryckat kanske det inte behövs? På sidorna skulle nog kanske 45x45 kunna räcka, vanligt regelvirke.
Tänker skippa hängrännor och för ingången tänkte jag mig bara en kraftig presenning som hindrar snön från att driva in, det bör räcka. På marken blir det någon form av markduk och sen lite grov singel på detta, inget mer. Plintarna gjuts på plats i papprör. Tänker nog leja för grävandet och att få marken i nivå, tror det kan ligga en del sten där.
Och jag vet att placeringen inte är optimal för att nyttja solen men det får ändå duga tycker jag, merparten av panelerna kommer att vätta rakt mot väst utan några träd eller så som hindrar solen.
Så...tänker jag fel? Skulle kunna rita en skiss hur jag har tänkt mig men hittar inget enkelt program för detta. Har alltså redan panelerna som är 1724x1134 cm + en inverter men inget mer och allt det elektriska får bli en senare fråga.
Tacksam för feedback, ibland tänker man inte på allt...
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 222 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 222 inlägg
Jag har elbil (hybrid) men med litet batteri men jag tänker främst att den producerade elen ska kopplas till elpatronen på värmepumpen och värma huset. Den här hysterin med att tro att man ska bli någon slags mindre elproducent och tjäna massa pengar på solelen har aldrig varit min avsikt men jag är öppen för att sätta in ett batteri när priserna blivit humanare.F fribygg skrev:
Jag tänker att få enbostadshus har så stora uppvärmnings behov under sommarhalvåret så man får nytta av elen från 40 paneler på sommarhalvåret.
Jag själv har lurat på väggmonterade paneler på ett uthus för att kunna få el såhär års, men onekligen lockar tanken på en "carport" med användbart utrymme under.
Jag själv har lurat på väggmonterade paneler på ett uthus för att kunna få el såhär års, men onekligen lockar tanken på en "carport" med användbart utrymme under.
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 222 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 222 inlägg
Sant. Jag sköt nog över målet när jag skaffade 40 st och det blir svårt att "räkna hem". Men då jag ändå varit sugen på att bygga en carport och då denna möjlighet dök upp blev det klart intressant igen. Även om solcellerna bara tillför el för några tusenlappar per år, typ.F fribygg skrev:Jag tänker att få enbostadshus har så stora uppvärmnings behov under sommarhalvåret så man får nytta av elen från 40 paneler på sommarhalvåret.
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 222 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 222 inlägg
Bollade just mina planer med en bekant som är byggnadssnickare och han tyckte 45x70 cc 1130 som takreglar lät klent, ja även 45x95 faktiskt men det vill jag inte hålla med om. Han är dock känd för att överdimensionera sina byggen rätt rejält...
Han har dock en poäng i att 5.2m spännvidd är rätt mycket så om man ändå skulle skruva ner några jordankare på halva sträckan och sätta några stöttande stolpar upp till takreglarna så skulle man nog uppnå en rejäl avlastning. Då kan man också göra ett brutet tak där.
Har också fått ett påpekande om att det kommer att behövas någon form av tätning mellan regel och panel för det kommer alltid att kunna leta sig ner vatten där och det kan nog stämma så att lägga på en underlagsduk på takreglarna är nog en bra idé.
Han tyckte också att man skulle gräva ner koniska plintar, borra fast några bitar armeringsjärn i dessa och sen fläska på med betong i hålen för att så att säga binda ihop alltsammans. Toppar man sen med packad jord så har man uppnått tillräcklig stabilitet den vägen.
Han har dock en poäng i att 5.2m spännvidd är rätt mycket så om man ändå skulle skruva ner några jordankare på halva sträckan och sätta några stöttande stolpar upp till takreglarna så skulle man nog uppnå en rejäl avlastning. Då kan man också göra ett brutet tak där.
Har också fått ett påpekande om att det kommer att behövas någon form av tätning mellan regel och panel för det kommer alltid att kunna leta sig ner vatten där och det kan nog stämma så att lägga på en underlagsduk på takreglarna är nog en bra idé.
Han tyckte också att man skulle gräva ner koniska plintar, borra fast några bitar armeringsjärn i dessa och sen fläska på med betong i hålen för att så att säga binda ihop alltsammans. Toppar man sen med packad jord så har man uppnått tillräcklig stabilitet den vägen.
Nizzehult,
lägg TP20 takplåt på taket och du får ett utmärkt underlag att sedan fästa solcellspanelerna. Dessutom är TP20-taket helt tätt. Det finns kostnadseffektiva korta fästbleck av alu att med tunnplåtskruv skruva direkt i TP20-plåten och behöver inte vara någon regel som tunnplåtskruven går in i. Det går snabbt att montera dem. Välj minst 0,50 mm, men gärna 0,60 mm, godstjocklek på TP20. 0,40 mm är för tunnt och riskerar att trampas sönder,
lägg TP20 takplåt på taket och du får ett utmärkt underlag att sedan fästa solcellspanelerna. Dessutom är TP20-taket helt tätt. Det finns kostnadseffektiva korta fästbleck av alu att med tunnplåtskruv skruva direkt i TP20-plåten och behöver inte vara någon regel som tunnplåtskruven går in i. Det går snabbt att montera dem. Välj minst 0,50 mm, men gärna 0,60 mm, godstjocklek på TP20. 0,40 mm är för tunnt och riskerar att trampas sönder,
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 222 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 222 inlägg
Förstår hur du tänker men behövs verkligen det? Tycker det blir tårta på tårta så att säga. Det fördyrar också konstruktionen med runt 10'. Sen känns det väl sådär att fästa panelerna (med bleck) direkt i tunnplåten, blir verkligen detta tillräckligt stabilt?A Arnodt skrev:Nizzehult,
Att hitta av reglarna om man bara använder en mellanklämma ska väl inte vara några problem utan utmaningen blir nog att få allt riktigt tätt. Skulle man sätta någon form av list i något tätande material längs båda ledder skulle detta nog bli tätt. En vanlig mellanklämma har ca 14.4mm mellanrum i öppningen. Har man sen en underlagsduk på reglarna - den är ju gjord för just detta - så borde man nästan vara i mål. Synd bara att man skulle behöva göra hål i den för varje kabel om man vill ha allt kablage på insidan så att säga.
Fick ytterligare en idé om att göra alla längsgående reglar samt montering av panelerna klart på marken och sen leja en traktor eller liknande för att lyfta allt på plats. Finns såna maskiner i grannskapet.
Om det inte blir tätt så tror jag du kan bygga så stort du vill. Finns ngt rättsfall på att en ställning för solpaneler inte är en byggnad utan en "annan konstruktion".nizzehult skrev:
Förstår hur du tänker men behövs verkligen det? Tycker det blir tårta på tårta så att säga. Det fördyrar också konstruktionen med runt 10'. Sen känns det väl sådär att fästa panelerna (med bleck) direkt i tunnplåten, blir verkligen detta tillräckligt stabilt?
Att hitta av reglarna om man bara använder en mellanklämma ska väl inte vara några problem utan utmaningen blir nog att få allt riktigt tätt. Skulle man sätta någon form av list i något tätande material längs båda ledder skulle detta nog bli tätt. En vanlig mellanklämma har ca 14.4mm mellanrum i öppningen. Har man sen en underlagsduk på reglarna - den är ju gjord för just detta - så borde man nästan vara i mål. Synd bara att man skulle behöva göra hål i den för varje kabel om man vill ha allt kablage på insidan så att säga.
Fick ytterligare en idé om att göra alla längsgående reglar samt montering av panelerna klart på marken och sen leja en traktor eller liknande för att lyfta allt på plats. Finns såna maskiner i grannskapet.
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 222 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 222 inlägg
Korrekt, om den är fristående. Men denna är tänkt att bli en förlängning av ett befintligt garage och tidigare har sånt krävt byggnadslov, det kollade jag upp för något år sen.K karlmb skrev:
Nu tror jag inte att detta ska bli några problem ändå med de nya, generösare reglerna och även kommunen är nog lite rådvilla om exakt vad som gäller om man frågar dem så här i början.
Lite OT men en nyuppsatt solpanelställning på en åker här i närheten åkte all världens väg när Johannes härjade så man måste alltid dimensionera efter worst case scenario gällande vind och annat...
En förlängning av ett garage blir det bara om det är en carport. Synd att använda din pott till detta om du kan uppföra "en annan konstruktion".. Kommunen vet förstås inte nåt..nizzehult skrev:
Korrekt, om den är fristående. Men denna är tänkt att bli en förlängning av ett befintligt garage och tidigare har sånt krävt byggnadslov, det kollade jag upp för något år sen.
Nu tror jag inte att detta ska bli några problem ändå med de nya, generösare reglerna och även kommunen är nog lite rådvilla om exakt vad som gäller om man frågar dem så här i början.
Lite OT men en nyuppsatt solpanelställning på en åker här i närheten åkte all världens väg när Johannes härjade så man måste alltid dimensionera efter worst case scenario gällande vind och annat...
Ja, absolut måste man räkna med vindlaster! Finns program tex på Welands hemsida för hur tätt infästningspunkterna måste sitta. Även för snölast....
Och under det får du dimensionera som ifall det var en carport.
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 222 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 222 inlägg
Bor i en gammal avstyckad jordbruksfastighet så det finns redan tre andra större byggnader på min fastighet så det kommer nog inte att bli aktuellt med något mer bygge. Men i sak har du rätt, man ska vara rädd om sin "kvot" om man planerar fler byggnader.K karlmb skrev:En förlängning av ett garage blir det bara om det är en carport. Synd att använda din pott till detta om du kan uppföra "en annan konstruktion".. Kommunen vet förstås inte nåt..
Ja, absolut måste man räkna med vindlaster! Finns program tex på Welands hemsida för hur tätt infästningspunkterna måste sitta. Även för snölast....
Och under det får du dimensionera som ifall det var en carport.
Vindlasterna blir nog mindre kännbara om den som i mitt fall sitter ihop med en annan byggnad, som dessutom är högre i nock. Då är det nog värre med snön, speciellt om vinkeln inte blir så brant.
Jag har funderat på en slangs gång i mitten av detta "tak", dels för att kunna beträda vindsluckan på gaveln av garaget men också för att kunna komma upp dit och rensa bort snö ibland.
Rent allmänt tycker jag att vissa av de färdiga fästelementen som säljs faktiskt ser lite klena ut. Jag tänker mig att sätta två mellanklämmor på varje långsida och sen förankra dem med en 50mm fransk träskruv direkt i takregeln. Det borde räcka. Det kommer ju heller inte att finnas något mellanrum mellan panel och regel där hård vind kan smita in och få fäste. Öppningen framåt tänker jag mig en kraftig presenning som sätts med gummistroppar. Det här är alltså att betrakta som ett sällan-utrymme som inte beträds speciellt ofta.
Produkter som diskuteras: "fransk träskruv"
Träskruv T6S A4 rostfri C5 utomhus FAST
Montering av grövre material i trä
330 kr inkl moms
Läs mer
Ok, det kan nog fungera.nizzehult skrev:
Bor i en gammal avstyckad jordbruksfastighet så det finns redan tre andra större byggnader på min fastighet så det kommer nog inte att bli aktuellt med något mer bygge. Men i sak har du rätt, man ska vara rädd om sin "kvot" om man planerar fler byggnader.
Vindlasterna blir nog mindre kännbara om den som i mitt fall sitter ihop med en annan byggnad, som dessutom är högre i nock. Då är det nog värre med snön, speciellt om vinkeln inte blir så brant.
Jag har funderat på en slangs gång i mitten av detta "tak", dels för att kunna beträda vindsluckan på gaveln av garaget men också för att kunna komma upp dit och rensa bort snö ibland.
Rent allmänt tycker jag att vissa av de färdiga fästelementen som säljs faktiskt ser lite klena ut. Jag tänker mig att sätta två mellanklämmor på varje långsida och sen förankra dem med en 50mm fransk träskruv direkt i takregeln. Det borde räcka. Det kommer ju heller inte att finnas något mellanrum mellan panel och regel där hård vind kan smita in och få fäste. Öppningen framåt tänker jag mig en kraftig presenning som sätts med gummistroppar. Det här är alltså att betrakta som ett sällan-utrymme som inte beträds speciellt ofta.
nizzehult,
det är så proffesionella gör, nämligen skruvar fästbleck direkt i TP20-takplåten, med special tunnplåtskruv. Sitter som berget, jag har nämligen själva monterat. Fästmaterial-tillverkaren garanterar att det håller för snö och vindlaster. Men många känner inte till att det går att fästa direkt i tunn 0,50 mm TP20-takplåt och skaffar långa dyra alu-skenor.
Se på S:flex hemsida hur hur man gör och hur fästblecken ser ut.
https://www.sflex.de/portfolio/sflex-hochsickenschiene-hk-125-172/
det är så proffesionella gör, nämligen skruvar fästbleck direkt i TP20-takplåten, med special tunnplåtskruv. Sitter som berget, jag har nämligen själva monterat. Fästmaterial-tillverkaren garanterar att det håller för snö och vindlaster. Men många känner inte till att det går att fästa direkt i tunn 0,50 mm TP20-takplåt och skaffar långa dyra alu-skenor.
https://www.sflex.de/portfolio/sflex-hochsickenschiene-hk-125-172/
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 222 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 222 inlägg
Javisst, jag motsäger inte att denna konstruktion är bra, ja rentav bättre än den jag funderar på men frågan är om det ändå är en lösning som främst är optimerad för att det ska gå snabbt och vara enkelt om det är en firma som uppför anläggningen? Tid är pengar och går det snabbt blir det totalt sett billigare, även om materielkostnaden blir högre men för en privatperson gör det mindre om monteringen tar lite längre tid. Att proffsen måste välja lösningar som går snabbt att montera är helt nödvändigt i konkurrensen för att entreprenaden inte ska bli orimligt kostsam pga hög timkostnad och det gäller det mesta som hantverkare utför. Hade det redan funnits ett befintligt TP20 plåttak hade det givetvis varit annorlunda för det är väl så proffsen jobbar: inte lägger man ett tak först och sen monterar paneler utan man utgår från ett befintligt tak som då oftast är ett plåttak typ TP20? Det jag menar är att plåttaket i sig inte tillför så mycket då det ändå täcks av panelerna utan man måste bara lösa så att det blir tätt mot rinnande vatten varav plåttak är en men ändå rätt dyr lösning. Jag kan tänka mig att ett plasttak som man bygger över en altan skulle vara tillräckligt om man nu ändå vill ha ett tak under.A Arnodt skrev:nizzehult,
[länk]
Man skriver att höjden på 24mm ger ventilation bakifrån och erbjuder utrymme för kabeldragning och annat. Visst, men monterar man panelerna direkt på takreglarna så har man ännu bättre ventilations- eller rättare sagt: kylmöjligheter tänker jag. Nu vet jag inte om det är lämpligt att låta panelerna vila direkt mot en underlagsduk utan man kanske måste distansera upp det några cm med typ en läkt mellan panelen och duken?
Om man ändå skulle vilja använda detta system så skulle det ju vara teoretiskt möjligt att fästa dessa korta skenor och montera dem direkt på takreglarna. Går dock tyvärr inte att se några priser utan att registrera sig om man skulle vilja räkna på det.
Jag tittade tidigare på olika lösningar för att sätta panelerna antingen på taken eller på markställningar och gemensamt för båda dessa lösningar var att summan för monteringsmaterielen vida översteg vad panelerna inkl invertern kostar och det tycker jag är konstigt för det är ju ingen direkt raketforskning att fästa stora och i sig rätt hållbara aluminiumramar på befintliga träreglar?