S Senior skrev:
Bra musiksmak, ser jag!
..och bra känsla för vad som är viktigt. Byggstäda, eller ställa musikanläggningen till rätta :)

• Älska
  • Gilla
Visionären och 1 till
  • Laddar…
7ender

Manfred Mann's Earth Band 👌​

• Älska
  • Gilla
Nathalie Sj och 1 till
  • Laddar…
Skönt att vi är flera som kan prioritera!

Nu gör jag bara dom roliga sakerna. Har rootat min gamla robotdammsugare och tryckt in den i homeassistant. Man fick rätt coola funktioner med valetudo-firmwaren på roborock s5. Har automatiserat så den dammsuger respektive rum med ett trippelklick på den återfjädrande ljusbrytaren.

• Karta över ett hem i appen Valetudo, visar olika rum i färger, används för att styra en robotdammsugare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
P-son83 och 9 till
  • Laddar…
Jäklar vilket häftigt projekt!

Imponerad av både fliten, resultatet och den väldigt trevliga dokumentationen. Kul att se!

Finns det någon detaljplan eller gammal byggnadsplan att förhålla sig till, eller är det planlöst?

• Gilla
Visionären
  • Laddar…
Tack! Det är enligt detaljplan för området. Så inga större bekymmer där:)

• Gilla
werner81
  • Laddar…
Längesen jag gjorde några uppdateringar, har tagit det lite semester ifrån bygget efter att jag flyttade in. Har inte velat greja inomhus när det är sommarsäsong heller.

Däremot så insåg jag att jag inte kommer vidare eller kan odla i trädgården när allt är lämnat i det skick som det var.

FB_IMG_1778879066804.jpg
Skapa konto

Började räkna på vad det skulle kosta bara att terrasera slänten med natursten. Insåg också att om jag ska ta in en grävare och vara med och göra det så får jag viga hela min semester åt det. Det var jag inte sugen på heller. Jag vill att trädgården och träsgårdsprojektet ska vara lustfyllt och få växa fram. Jag har stressat för att kunna flytta in och nu är jag inflyttad och vill att resten ska vara en lugn process.

Så jag köpte en grävmaskin, en takeuchi tb 175, dvs en 7,3 tons maskin med rototilt.

20260602_083948.jpg
Skapa konto

Jag räknar med att jag räknar hem den affären när jag säljer maskinen och då kan jag greja när jag känner för det. Dessutom så har alla grannar med halvfärdiga tomter passat på att presentera sig, så man får också nya vänner! 😅🤣

• Gilla
  • Haha
werner81 och 18 till
  • Laddar…
20260603_200528.jpg
Skapa konto

Jag har hittills fått två etager på plats och börjat dränera gräsmattan.

20260629_131638.jpg
Skapa konto

20260629_131650.jpg
Skapa konto

det är mer logistik än man kan tro, så har fått bygga fram en väg till på högersidan av huset för att få ner lite material med lastbil

20260625_163758.jpg
Skapa konto

Svårt att plocka alla stenar med endast skopan

20260611_182207.jpg
Skapa konto

Det är såhär långt jag kommit tills nu.

20260706_182019.jpg
Skapa konto

20260706_181234.jpg
Skapa konto

Så nu får det gå i lagom tempo någon dag i veckan över sommaren. Hade varit trevligt att få med hela "framsidan" ner mot vattnet i år. Så kan jag ta resten mot gatan nästa år. Men vi får se.

• 20260706_181229.jpg
    Skapa konto
  • 20260629_171256.jpg
    Skapa konto
  • 20260629_171314.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
Ompax och 26 till
  • Laddar…
P
Vart köpte du grävaren?

På en auktionssajt, ingen ny maskin men den gör jobbet :)

• Gilla
Nucky
  • Laddar…
Eftersom jag håller på med ett eget dräneringsprojekt för fullt så blev jag lite nyfiken.

Du använder ingen geotextil till dräneringsdikena? Bara dränrör och grus?

S sin skrev:
Eftersom jag håller på med ett eget dräneringsprojekt för fullt så blev jag lite nyfiken.

Du använder ingen geotextil till dräneringsdikena? Bara dränrör och grus?
Jo det ligger geoduk->grus->rör, så det är allt med

• Gilla
sin
  • Laddar…
Visionären Visionären skrev:
Jo det ligger geoduk->grus->rör, så det är allt med
Duken från derome är svart däremot

• Gilla
sin
  • Laddar…
Intressant!

Jobbar du med relaterat eller är duktig på maskinerna så att du kan undvika grisen i säcken eller har du chansat etc?
Hur länge tänkte du ha den?
Vad fick du ge och hur mycket räknar du med att behöva lägga på underhåll och värdeminskning?

• Gilla
McHolm och 1 till
  • Laddar…
N NordBo skrev:
Intressant!

Jobbar du med relaterat eller är duktig på maskinerna så att du kan undvika grisen i säcken eller har du chansat etc?
Hur länge tänkte du ha den?
Vad fick du ge och hur mycket räknar du med att behöva lägga på underhåll och värdeminskning?
Jag jobbar inte med maskiner, men jag skulle kunna tänka mig att jag behöver pytsa in några hundra för att någon annan ska göra jobbet. Nu har jag kommit över material gratis mer ellet mindre. Samt att jag ska gräva en del hos min far. Kommer säkert gå en hydraulslang eller två, lite filter och oljor,fett. Och blir det något annat så är det så, det hade det o andra sidan kunnat bli med vilken maskin som helst tänker jag.

Har en bekant som är maskinist som hjälper mig och han säger att det är en bra maskin. Jag tror, högst baserat på magkänsla att det blir en skaplig affär om jag inte har några jättehaverier. Men det vet vi först när det är klart, är en bit över 300 000 man får ge för en motsvarande maskin.

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.