Majgårdarna
kisumisu kisumisu skrev:
[länk]
När jag besöker Norrland så blir jag alltid förvånad över hur många som fortfarande kör med direktverkande el. Många hus är dåligt isolerade.

Det kanske är bra att priset stiger så de lär sig att hushålla med elen..
 
K karlmb skrev:
De verkar inte tro det i Finland.
Hej karlmb
De har samma normer som vi tex att fasspänningen skall ligga inom 230 V +/- 10 %

Många elektronikprodukter som tex elbilsladdare och solcellsanläggningar kopplar ifrån om spänningen ligger utanför tillverkarens toleranser

Som elanvändare så vill du att elnätet håller sig inom toleranserna
 
janwide janwide skrev:
Skulle vilja se hur de 2200 kr fördelade sig. Kan väll knappast bara varit effektavgift?
Hej
Så här står det i DN; ”Peter Hammarberg har installerat en laddbox i fritidshuset. Nu skulle han åka hem strax före nyår och laddade bilen med full effekt, 11 kW. Tillsammans med annan apparatur blev det en effekttopp på drygt 14 kW under en timmes tid. Sammanlagt kostade den timmen honom 2 242 kronor, konstaterar han i efterhand. Själva elen var dock en mycket liten kostnad.”

Det står även; ”Bolaget som äger elnätet där Peter Hammarberg har sitt fritidshus, BTEA, har den högsta i landet, med 159 kronor per kW under delar av året. Man använder den högsta effekttoppen när man bestämmer strafftaxan.”
 
  • Gilla
janwide
  • Laddar…
S
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Så här står det i DN; ”Peter Hammarberg har installerat en laddbox i fritidshuset. Nu skulle han åka hem strax före nyår och laddade bilen med full effekt, 11 kW. Tillsammans med annan apparatur blev det en effekttopp på drygt 14 kW under en timmes tid. Sammanlagt kostade den timmen honom 2 242 kronor, konstaterar han i efterhand. Själva elen var dock en mycket liten kostnad.”

Det står även; ”Bolaget som äger elnätet där Peter Hammarberg har sitt fritidshus, BTEA, har den högsta i landet, med 159 kronor per kW under delar av året. Man använder den högsta effekttoppen när man bestämmer strafftaxan.”
"noll-åttorna ska få betala...."
 
D Danne824 skrev:
Lägg ner ditt svammel, vilka ökade kostnader vilka ombyggnationer?
Elkonsumtionen har minskat de senaste 15 till 20 åren.

Det finns igen framtida el katastrof, bara i vissas fantasier.

Dina politiska åsiktet har väl framkommit i dessa el trådar. Det räcker nu, du är inte trovärdig.
Hej
När jag skriver här så är det om elkrafttteknik och jag undviker att blanda in politik som du verkar att göra

Som jag påpekade tidigare så utelämnar de flesta de elkrafttekniska och fysisikaliska aspekterna när de skriver inlägg här om effektavgiften
På samma sätt som många politiker och beslutsfattare gör

Hur skall vi få en stabil och säker elkraftförsörjning om vi hoppar över själva elkraften
 
Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
Hej karlmb
De har samma normer som vi tex att fasspänningen skall ligga inom 230 V +/- 10 %

Många elektronikprodukter som tex elbilsladdare och solcellsanläggningar kopplar ifrån om spänningen ligger utanför tillverkarens toleranser

Som elanvändare så vill du att elnätet håller sig inom toleranserna
Men de drar inte samma slutsatser om tex effektavgifter.
 
K karlmb skrev:
Men de drar inte samma slutsatser om tex effektavgifter.
Hej
Du får nog exemplifiera och gärna koppla detta till normerna och om vilka eventuella skillnader mellan det svenska och det finska elnätets uppbyggnad
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Du får nog exemplifiera och gärna koppla detta till normerna och om vilka eventuella skillnader mellan det svenska och det finska elnätets uppbyggnad
De inför en obetydlig effektavgift jfrt med Sveriges feta.
 
  • Gilla
Danne824
  • Laddar…
K karlmb skrev:
De inför en obetydlig effektavgift jfrt med Sveriges feta.
Hej
I Sverige har vi ca 150 olika elnätsbolag som själva sätter sina tariffer vilka jämför du mellan
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
De inför en obetydlig effektavgift jfrt med Sveriges feta.
Hej
I Finland verkar man som start välja en enhetlig debitering
I Sverige får de ca 150 elnätsbolag välja tariff efter sina specifika kunder

Det är tillåtet att justera dessa tariffer och svenska Energimarknadsinspektionen förväntar att det sker ofta gärna minst varje år

Då får vi se hur tarifferna ser ut efter ett antal år i Sverige och i Finland
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej
I Finland verkar man som start välja en enhetlig debitering
I Sverige får de ca 150 elnätsbolag välja tariff efter sina specifika kunder

Det är tillåtet att justera dessa tariffer och svenska Energimarknadsinspektionen förväntar att det sker ofta gärna minst varje år

Då får vi se hur tarifferna ser ut efter ett antal år i Sverige och i Finland
Och sen? Hur kunde vi veta i förväg?
 
K karlmb skrev:
Och sen? Hur kunde vi veta i förväg?
Hej
Vi veta vad i förväg?
Beskriv tydligt vad du menar så de som läser här förstår
 
Redigerat:
useless useless skrev:
Jo. Om någon kommer ut och byter säkringar när nätet är högt belastat.
Då är det någon (elbolaget) som översålt elanslutningqr eller underinvesterat i elnätet.

Har man köpt in sig i nätet och har i alla år betalat för 16/20/25A säkringar och nätet inte håller så har dom.. dumdumdum, översålt eller underinvesterat, välj själv vilket.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
D
M Martin Lundmark skrev:
Hej
När jag skriver här så är det om elkrafttteknik och jag undviker att blanda in politik som du verkar att göra

Som jag påpekade tidigare så utelämnar de flesta de elkrafttekniska och fysisikaliska aspekterna när de skriver inlägg här om effektavgiften
På samma sätt som många politiker och beslutsfattare gör

Hur skall vi få en stabil och säker elkraftförsörjning om vi hoppar över själva elkraften
Det där är mest jumbobabbel.

Du pratar om fysik och elkraftteknik men presenterar inga fakta alls.
Var finns effektbristen?
Vilka nät är överbelastade?
Hur stora är topparna och vilka orsakar dem?

Du babblar om framtiden, är du kanske Phytia som vet vilken lottorad som vinner imorgon?

Faktum är att den totala elanvändningen i Sverige har legat relativt stabil eller till och med minskat under lång tid.

För vanliga hushåll med jämn och låg förbrukning handlar det om mycket små effekttoppar, men med tydliga höga kostnadsökningar för oss normal konsumenter.

Att ifrågasätta proportionalitet, kostnadsfördelning och faktisk systemnytta är inte politik.
Det är grundläggande systemanalys.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.