15 823 läst ·
447 svar
16k läst
447 svar
Busch vill stoppa effektavgifterna
Hej karlmbK karlmb skrev:
De har samma normer som vi tex att fasspänningen skall ligga inom 230 V +/- 10 %
Många elektronikprodukter som tex elbilsladdare och solcellsanläggningar kopplar ifrån om spänningen ligger utanför tillverkarens toleranser
Som elanvändare så vill du att elnätet håller sig inom toleranserna
Hejjanwide skrev:
Så här står det i DN; ”Peter Hammarberg har installerat en laddbox i fritidshuset. Nu skulle han åka hem strax före nyår och laddade bilen med full effekt, 11 kW. Tillsammans med annan apparatur blev det en effekttopp på drygt 14 kW under en timmes tid. Sammanlagt kostade den timmen honom 2 242 kronor, konstaterar han i efterhand. Själva elen var dock en mycket liten kostnad.”
Det står även; ”Bolaget som äger elnätet där Peter Hammarberg har sitt fritidshus, BTEA, har den högsta i landet, med 159 kronor per kW under delar av året. Man använder den högsta effekttoppen när man bestämmer strafftaxan.”
"noll-åttorna ska få betala...."M Martin Lundmark skrev:Hej
Så här står det i DN; ”Peter Hammarberg har installerat en laddbox i fritidshuset. Nu skulle han åka hem strax före nyår och laddade bilen med full effekt, 11 kW. Tillsammans med annan apparatur blev det en effekttopp på drygt 14 kW under en timmes tid. Sammanlagt kostade den timmen honom 2 242 kronor, konstaterar han i efterhand. Själva elen var dock en mycket liten kostnad.”
Det står även; ”Bolaget som äger elnätet där Peter Hammarberg har sitt fritidshus, BTEA, har den högsta i landet, med 159 kronor per kW under delar av året. Man använder den högsta effekttoppen när man bestämmer strafftaxan.”
HejD Danne824 skrev:
När jag skriver här så är det om elkrafttteknik och jag undviker att blanda in politik som du verkar att göra
Som jag påpekade tidigare så utelämnar de flesta de elkrafttekniska och fysisikaliska aspekterna när de skriver inlägg här om effektavgiften
På samma sätt som många politiker och beslutsfattare gör
Hur skall vi få en stabil och säker elkraftförsörjning om vi hoppar över själva elkraften
Redigerat:
Men de drar inte samma slutsatser om tex effektavgifter.M Martin Lundmark skrev:Hej karlmb
De har samma normer som vi tex att fasspänningen skall ligga inom 230 V +/- 10 %
Många elektronikprodukter som tex elbilsladdare och solcellsanläggningar kopplar ifrån om spänningen ligger utanför tillverkarens toleranser
Som elanvändare så vill du att elnätet håller sig inom toleranserna
HejK karlmb skrev:
I Finland verkar man som start välja en enhetlig debitering
I Sverige får de ca 150 elnätsbolag välja tariff efter sina specifika kunder
Det är tillåtet att justera dessa tariffer och svenska Energimarknadsinspektionen förväntar att det sker ofta gärna minst varje år
Då får vi se hur tarifferna ser ut efter ett antal år i Sverige och i Finland
Och sen? Hur kunde vi veta i förväg?M Martin Lundmark skrev:Hej
I Finland verkar man som start välja en enhetlig debitering
I Sverige får de ca 150 elnätsbolag välja tariff efter sina specifika kunder
Det är tillåtet att justera dessa tariffer och svenska Energimarknadsinspektionen förväntar att det sker ofta gärna minst varje år
Då får vi se hur tarifferna ser ut efter ett antal år i Sverige och i Finland
Då är det någon (elbolaget) som översålt elanslutningqr eller underinvesterat i elnätet.useless skrev:
Har man köpt in sig i nätet och har i alla år betalat för 16/20/25A säkringar och nätet inte håller så har dom.. dumdumdum, översålt eller underinvesterat, välj själv vilket.
Det där är mest jumbobabbel.M Martin Lundmark skrev:Hej
När jag skriver här så är det om elkrafttteknik och jag undviker att blanda in politik som du verkar att göra
Som jag påpekade tidigare så utelämnar de flesta de elkrafttekniska och fysisikaliska aspekterna när de skriver inlägg här om effektavgiften
På samma sätt som många politiker och beslutsfattare gör
Hur skall vi få en stabil och säker elkraftförsörjning om vi hoppar över själva elkraften
Du pratar om fysik och elkraftteknik men presenterar inga fakta alls.
Var finns effektbristen?
Vilka nät är överbelastade?
Hur stora är topparna och vilka orsakar dem?
Du babblar om framtiden, är du kanske Phytia som vet vilken lottorad som vinner imorgon?
Faktum är att den totala elanvändningen i Sverige har legat relativt stabil eller till och med minskat under lång tid.
För vanliga hushåll med jämn och låg förbrukning handlar det om mycket små effekttoppar, men med tydliga höga kostnadsökningar för oss normal konsumenter.
Att ifrågasätta proportionalitet, kostnadsfördelning och faktisk systemnytta är inte politik.
Det är grundläggande systemanalys.