pacman42 pacman42 skrev:
#1 Det var långt ifrån alla hus som hade så stora ack-tankar att de klarade uppvärmningen av ett hus på nattens uppvärmning, tittar man över hela kollektivet så var de rätt få. Där jag växte upp konverterades de flesta oljepannor till vedpannor med elpatron istället, men de hade inte ack-tankar som räckte mer än en halv dag. Man var tvungen att värma på igen redan när man kom hem från jobbet för att hålla igång värmen (vilket var 15.00-15.30 där jag växte upp, på den stora industrin slutade man 30 minuter tidigare än så).
Även om tankarna bara räckte halva dagen så gick ju elpatronerna bara på natten.
Det lär ju ändå ha varit en massa effekt som koncentrerades till 22-06. Precis hela tiden då ifall man hade för små tankar eller i vart fall drog alla igång kl 22.
pacman42 pacman42 skrev:
#2 nej, ingen säkringstariff. Det finns vissa likheter, men den fungerar annorlunda. Framförallt så är en maxeffekt en viss mängd energi som du får förbruka under en timme, en säkring talar om hur mycket ström du kan ha under en kort stund. De leder till två helt olika konsekvenser för belastningen av elnätet.
Visst, en supersäkring som inte brinner förrän efter 59min... Hur det räddar elnätet mer än en som brinner efter 5 min är en gåta för mig.
pacman42 pacman42 skrev:
#3 Du får räkna med att dina 16A säkringar blir mycket dyrare ändå, eftersom väldigt många lkan använda 16A samtidigt. Det är ingen tillfällighet att Göteborg Energi börjar med så lågt 6kW, det tillåter att du använder 20A (eller mer) under en kortare tid, vilket inte säkringar gör. Med säkringar är du då begränsad till 8,7 A. Det räcker inte ens för matlagning...

Effekttariffen erbjuder möjligheten till höga strömmar under en kortare tid, det gör inte säkringen. Det är svårt att laga mat med mindre än 16A på säkringen om även andra förbrukare skall kunna vara igång samtidigt. 16A säkringar motsvarar 11 kW under en hel timme - det är inte samma sak! Långt ifrån.
Vad bra, så om alla fetladdar elbilen 59 minuter när de kommer hem kl 17 så är det inga problem att dra 11 kW?
pacman42 pacman42 skrev:
#4 Att skicka in ström snedbelastat jämfört med att konsumera ström snedbelastat är två helt olika saker. Transformatorn kan inte kompensera för två effektriktningar samtidigt. När den väl vänder riktning så gör den det för alla faser. Detta är ännu ett av alla de problem som omvänd strömriktning i praktiken ger, men det har inget med snedbalanserad konsumtion att göra.
Vad bra!
pacman42 pacman42 skrev:
#5, ja det är en effekttariff som beivrar snedbelastning, vilket jag redan förklarat inte är ett problem i sig. Och om man vill beivra det så har man säkringar som metod där också. Mitt elbolag har: 1) fast avgift baserad på säkring. 2) rörlig kostnad per kWh förbrukad el. 3) effekttariff för medel av de tre högsta effekterna som nyttjats under månaden.
Om 3 grannar i området har haft samma elektriker som brukar lägga vvb o tvättmaskin på fas1 så kan det givetvis bli problem 20 år senare ifall de börjar ladda elbil eller ngt liknande som belastar fas1 extra mkt.
pacman42 pacman42 skrev:
Alla tre komponenterna har olika syften.

#6. En signal som beordrar sänkning med 2 kW skall ha en mottagare också. Vem skall ta ansvar för denna? Vilken apparat skall sänka effekten med 2 kW? I Tyskland har man en sådan här lösning där man tvingas registrera laddboxar, hembatterier mm hos elbolaget och man tvingas ha utrustning som kan slå av dessa. Jag skulle personligen avsky att någon kan se till att mitt batteri på bilen inte är fulladdat när jag skall åka på långresa dagen efter, eller att min badtunna inte är varm när jag skall använda den.
Ett enkelt relä som du kopplar till valfri last hemma. Om du kopplar till ngt som sällan är inkopplat, så blir det liten kostnadsminskning, för dig, då får du kanske lägre "bonus" än en kund som varje gång ställer upp och sänker med 2 kW.
Ingen kan se status på ditt batteri eller att du börjar planera för ett bastubad.
Det enklaste är ju att koppla typ vp, elpatron eller vvb till det potentialfria reläet.
Varför skulle 2 kW vara lite när det är direkt kopplat till verkligt läge i nätet? Vi kan diskutera 4 kW om det känns bättre..
pacman42 pacman42 skrev:
Dessutom är inte 2 kW tillräckligt. Med effekttariffer driver du ned maxeffekten ned mot 3-4 kWh per hushåll, det är långt dit från de 11 kW som en elbilsladdning drar.
Så då blir alltid elbilen som får kopplas bort? Enkelt att lösa, men synd om det hade räckt att 20 villor drog ner 2 kW istället för 5 elbilsägare som ska åka långt imorgon.
En aspekt på detta är att om man vet att man inte behöver ladda fullt så kan man ha en annan inställning än just 11kW, säg 4 kW istället. Då är det ju mindre risk att nätet blir överbelastat, men man vill ju vara någorlunda säker på att man får in del en man faktiskt behöver. Då väljer man kanske att koppla bort uppvärmingen någon timme eller 2 istället.
pacman42 pacman42 skrev:
Och slutligen: "några rader kod" är det inte vi pratar om, det är ett komplext maskineri hos både elbolag och hos brukaren.
Knappast i jämförelse med effektarifferna. Lite mer mjukvara istället för att räkna effekttoppar under hela månaden, mäter total last på trafon och, när det verkligen behövs, skickar signalen o kollar vilka som sänker effekten när signalen går ut.
pacman42 pacman42 skrev:
#7 effekttariff för egen produktion löser väl det problemet också, eller? En effekttariff för produktion kan vara helt annorlunda utformad för att ge precis den effekt man vill få.

Men fortfarande, effekttariffer för produktion har inte med de effekttariffer för konsumtion att göra som vi diskuterar i denna tråden.
Vilket ju visar vilken soppa man håller på att skapa...
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Några snabba kommentarer bara, har egentligen inte tid...
K karlmb skrev:
Även om tankarna bara räckte halva dagen så gick ju elpatronerna bara på natten.
Det lär ju ändå ha varit en massa effekt som koncentrerades till 22-06. Precis hela tiden då ifall man hade för små tankar eller i vart fall drog alla igång kl 22.
Fortfarande långt ifrån vanligt att man hade sådana lösningar. Och elnätet var i så fall redan dimensionerat för det, vilket det inte fortfarande är så här 50 år senare (när områden förtätats, transformatorer bytts ut, matning planerats om osv).
K karlmb skrev:
Visst, en supersäkring som inte brinner förrän efter 59min... Hur det räddar elnätet mer än en som brinner efter 5 min är en gåta för mig.
Vilket visar att du inte förstår problemet.
K karlmb skrev:
Vad bra, så om alla fetladdar elbilen 59 minuter när de kommer hem kl 17 så är det inga problem att dra 11 kW?
Här har du uppenbarligen än en gång totalt missupffatat hur man räknar effekt och förbrukning.
K karlmb skrev:
Vad bra!

Om 3 grannar i området har haft samma elektriker som brukar lägga vvb o tvättmaskin på fas1 så kan det givetvis bli problem 20 år senare ifall de börjar ladda elbil eller ngt liknande som belastar fas1 extra mkt.
Nej. Sannolikheten för det är extremt liten. Just DET skyddar säkringar emot dock.
K karlmb skrev:
Ett enkelt relä som du kopplar till valfri last hemma. Om du kopplar till ngt som sällan är inkopplat, så blir det liten kostnadsminskning, för dig, då får du kanske lägre "bonus" än en kund som varje gång ställer upp och sänker med 2 kW.
Ingen kan se status på ditt batteri eller att du börjar planera för ett bastubad.
Det enklaste är ju att koppla typ vp, elpatron eller vvb till det potentialfria reläet.
Varför skulle 2 kW vara lite när det är direkt kopplat till verkligt läge i nätet? Vi kan diskutera 4 kW om det känns bättre..
Extremt komplext fortfarande. Nätbolaget har ingen aning om de kommer att få 2 kW från dig eller inte vilket ställer till det ytterligare för dem.

Det är alltid bättre att agera proaktivt än reaktivt.
K karlmb skrev:
Så då blir alltid elbilen som får kopplas bort? Enkelt att lösa, men synd om det hade räckt att 20 villor drog ner 2 kW istället för 5 elbilsägare som ska åka långt imorgon.
En aspekt på detta är att om man vet att man inte behöver ladda fullt så kan man ha en annan inställning än just 11kW, säg 4 kW istället. Då är det ju mindre risk att nätet blir överbelastat, men man vill ju vara någorlunda säker på att man får in del en man faktiskt behöver. Då väljer man kanske att koppla bort uppvärmingen någon timme eller 2 istället.
Och hur vet elbolaget vad du ställt in? Om nu inte elnätsbolaget skall ha en superbrain som fattar alla beslut åt dig och där du ger indikationer på hur du planerar din dag...
K karlmb skrev:
Knappast i jämförelse med effektarifferna. Lite mer mjukvara istället för att räkna effekttoppar under hela månaden, mäter total last på trafon och, när det verkligen behövs, skickar signalen o kollar vilka som sänker effekten när signalen går ut.
Mjukvaran jag har för att räkna ut mina effekttoppar och optimera utifrån dessa är mindre än en A4 utskriven i vettig fontstorlek, trots gott om kommentarer. Det är liten kompexitet eftersom det sköts på ett ställe. System som har många ihopkopplade delar blir väldigt snabbt extremt komplexa.
K karlmb skrev:
Vilket ju visar vilken soppa man håller på att skapa...
Håller inte med. Produktion och konsumtion är två helt vitt skilda saker och skall hållas separerade.
 
Jag är mycket klyven vad det gäller effekttariffers vara eller inte, vet inte hur en konsument kan stå på leverantörernas sida såvida man inte jobbar alternativt kan tjäna pengar på det notera tjäna och spara är tyvärr inte samma sak!
Jag köper definitivt inte upplägget med att det är fritt från var och en att ha sina egna regler, om det ska vara fritt behövs ett spelrum och det är fel spelrum idag.
Tyvärr råkar jag ha en fastighet med BTEA som nätleverantör, med BTEA så torskar du hur som helst och speciellt under December, Januari och Februari, lite svårt att styra dina effekter till November samt Mars. Under December till Februari har vi både effektavgift för låglast samt för höglast under dygnets alla 24 timmar varav det är pest eller kolera. Tillsammans med detta så lägger vi samtidigt in att abbonemangsavgiften är en av landets högsta.
För att det inte ska bli spekulationer eller annat som jag inte vill bidra med/till så kommer här informationen rakt av från BTEA:
"Effektavgift debiteras månadsvis i efterskott. Underlaget utgörs normalt av föregående månads högsta timförbrukning (medeleffekt under 60 minuter) under månadens höglast- respektive låglasttimmar. Utöver låglastavgiften tillkommer höglastavgift under perioden dec-feb. Detta innebär att effektkostnaden varierar över året beroende på effektuttag, om effektuttaget äger rum under hög- eller låglastperiod och på gällande effektpriser vid varje faktureringstillfälle.

December-februari
Höglast: 06-21 – här är nätet mest belastat och avgiften är högre.
Låglast: 21-06 – här är avgiften lägre.
Övriga månader
Endast låglast används vid beräkningen, så du får bara en effektavgift på fakturan.

Detta har hittintills inneburit högre total abbonemangskostnad utan ens att vara på plats, och tyvärr så leder det till högre kostnad för alla som jag känner, har inte hört någon som fått lägre elnätskostnad som har BTEA om det är någon som läser här och har BTEA och fått lägre kostnad så hör av er!

Höglast 158,75kr/kw samt låglast 56,25kr/kw.

Jag har laddare för elbil men den är avslagen sedan November, och vi tar bensinbil dit när vi ska dit numera. Ska bli mycket intressant att se om det verkligen kan bli billigare en månad under Mars-November då vi inte heller varit på fastigheten.
 
K KTMLarsen skrev:
Jag är mycket klyven vad det gäller effekttariffers vara eller inte, vet inte hur en konsument kan stå på leverantörernas sida såvida man inte jobbar alternativt kan tjäna pengar på det notera tjäna och spara är tyvärr inte samma sak!
Jag köper definitivt inte upplägget med att det är fritt från var och en att ha sina egna regler, om det ska vara fritt behövs ett spelrum och det är fel spelrum idag.
Tyvärr råkar jag ha en fastighet med BTEA som nätleverantör, med BTEA så torskar du hur som helst och speciellt under December, Januari och Februari, lite svårt att styra dina effekter till November samt Mars. Under December till Februari har vi både effektavgift för låglast samt för höglast under dygnets alla 24 timmar varav det är pest eller kolera. Tillsammans med detta så lägger vi samtidigt in att abbonemangsavgiften är en av landets högsta.
För att det inte ska bli spekulationer eller annat som jag inte vill bidra med/till så kommer här informationen rakt av från BTEA:
"Effektavgift debiteras månadsvis i efterskott. Underlaget utgörs normalt av föregående månads högsta timförbrukning (medeleffekt under 60 minuter) under månadens höglast- respektive låglasttimmar. Utöver låglastavgiften tillkommer höglastavgift under perioden dec-feb. Detta innebär att effektkostnaden varierar över året beroende på effektuttag, om effektuttaget äger rum under hög- eller låglastperiod och på gällande effektpriser vid varje faktureringstillfälle.

December-februari
Höglast: 06-21 – här är nätet mest belastat och avgiften är högre.
Låglast: 21-06 – här är avgiften lägre.
Övriga månader
Endast låglast används vid beräkningen, så du får bara en effektavgift på fakturan.

Detta har hittintills inneburit högre total abbonemangskostnad utan ens att vara på plats, och tyvärr så leder det till högre kostnad för alla som jag känner, har inte hört någon som fått lägre elnätskostnad som har BTEA om det är någon som läser här och har BTEA och fått lägre kostnad så hör av er!

Höglast 158,75kr/kw samt låglast 56,25kr/kw.

Jag har laddare för elbil men den är avslagen sedan November, och vi tar bensinbil dit när vi ska dit numera. Ska bli mycket intressant att se om det verkligen kan bli billigare en månad under Mars-November då vi inte heller varit på fastigheten.
BTEA verkar ju ha extremt utmanande situation under vintrarna med "vintergäster". Deras avgifter verkar definitivt inte vara "snälla". Jag antar dock att de har sänkt överföringskostnaden för el kraftigt (det har skett i mitt nät i alla fall), det skulle då innebära att det är de som använder sina hus frekvent som gynnas och de som har relativt låg förbrukning missgynnas. Vilket man rimligen kan anse vara vettigt utifrån vad effekttarifferna är till för att adressera.

Hur har den fasta avgiften förändrats? Det får man ju också tänka på...
 
Funderat lite på effektavgiften och hur det är utformat. Man har alltid en grundförbrukning så vart är rimligheten att avgiften räknas från 0kW? Kollade min förbrukning hittills i år och ligger ungefär på samma kW varje timme, i mitt fall 3,5kW eftersom det varit kallt. Haft en peak på 5kW och får därmed betala 5kW x effektavgiften. Rimligare hade varit 1,5kW i effektavgift i detta fallet eftersom jag använt 1,5kW mera än övriga timmar?
 
pacman42 pacman42 skrev:
BTEA verkar ju ha extremt utmanande situation under vintrarna med "vintergäster". Deras avgifter verkar definitivt inte vara "snälla". Jag antar dock att de har sänkt överföringskostnaden för el kraftigt (det har skett i mitt nät i alla fall), det skulle då innebära att det är de som använder sina hus frekvent som gynnas och de som har relativt låg förbrukning missgynnas. Vilket man rimligen kan anse vara vettigt utifrån vad effekttarifferna är till för att adressera.

Hur har den fasta avgiften förändrats? Det får man ju också tänka på...
Ren abbonemngskostnad har gått från 7308 till 5535, och det väger inte upp dom extrema tarifferna!
Har kontrollerat mina räkningar och vi ligger i princip alltid upp mot höglast ca 3kw och låglast ca3kw innebärandes under Jan-Feb extrakostnad 650kr/mån samt övriga månader ca 153kr per månad låglast. Summa effektariff för oss ca 3350 Kr så Ja för oss är det dyrare och det går inte att komma ner mer!

Jag tror faktiskt som jag skrivit till EI att BTEA ökar sina vinster enormt under DEC-FEB för att ligga ganska lika resterande period.
 
A Akerfeldt skrev:
Funderat lite på effektavgiften och hur det är utformat. Man har alltid en grundförbrukning så vart är rimligheten att avgiften räknas från 0kW? Kollade min förbrukning hittills i år och ligger ungefär på samma kW varje timme, i mitt fall 3,5kW eftersom det varit kallt. Haft en peak på 5kW och får därmed betala 5kW x effektavgiften. Rimligare hade varit 1,5kW i effektavgift i detta fallet eftersom jag använt 1,5kW mera än övriga timmar?
Om du har en grundförbrukning på 2 kW normalt sett. Spelar det då någon roll om du betalar 200kr (jag antar 100 kr/kW) på fast avgift eller på rörlig avgift (effekttariff)?
 
K KTMLarsen skrev:
Ren abbonemngskostnad har gått från 7308 till 5535, och det väger inte upp dom extrema tarifferna!
Har kontrollerat mina räkningar och vi ligger i princip alltid upp mot höglast ca 3kw och låglast ca3kw innebärandes under Jan-Feb extrakostnad 650kr/mån samt övriga månader ca 153kr per månad låglast. Summa effektariff för oss ca 3350 Kr så Ja för oss är det dyrare och det går inte att komma ner mer!

Jag tror faktiskt som jag skrivit till EI att BTEA ökar sina vinster enormt under DEC-FEB för att ligga ganska lika resterande period.
Inte orimligt med vad du beskriver. Detta innebär att EI kommer att agera - hoppas jag.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Några snabba kommentarer bara, har egentligen inte tid...

Fortfarande långt ifrån vanligt att man hade sådana lösningar. Och elnätet var i så fall redan dimensionerat för det, vilket det inte fortfarande är så här 50 år senare (när områden förtätats, transformatorer bytts ut, matning planerats om osv).
Som sagt, de där förtätningarna har inte skett i villamattorna, utan i äldre, mindre vanliga områden, där tomterna var stora från börjn, så det argumentet håller inte generellt sett.
pacman42 pacman42 skrev:
Vilket visar att du inte förstår problemet.
Jaha, ska du också börja skriva von oben? Vad är det nu jag inte förstått
pacman42 pacman42 skrev:
Här har du uppenbarligen än en gång totalt missupffatat hur man räknar effekt och förbrukning.
Jaså, varför tror du det?
pacman42 pacman42 skrev:
Nej. Sannolikheten för det är extremt liten. Just DET skyddar säkringar emot dock.

Extremt komplext fortfarande. Nätbolaget har ingen aning om de kommer att få 2 kW från dig eller inte vilket ställer till det ytterligare för dem.
Du menar att de har mer aning om ifall jag kommer att bry mig om effektavgiften just då?🤣🤣
pacman42 pacman42 skrev:
Det är alltid bättre att agera proaktivt än reaktivt.

Och hur vet elbolaget vad du ställt in? Om nu inte elnätsbolaget skall ha en superbrain som fattar alla beslut åt dig och där du ger indikationer på hur du planerar din dag...
Det behöver de inte veta, lika lite som ifall du kommer att skita i effektavgiften just när de har störst behov av det. Poängen är att de som vill, fattar o kan kommer att sänka sin effekt, och att det är långt mkt mer sannolikt att de kommer göra det när de får en signal och en bonus, än om det bara handlar om att fis-förbruka hela tiden. Det är ju helt självklart i min värld.
pacman42 pacman42 skrev:
Mjukvaran jag har för att räkna ut mina effekttoppar och optimera utifrån dessa är mindre än en A4 utskriven i vettig fontstorlek, trots gott om kommentarer. Det är liten kompexitet eftersom det sköts på ett ställe. System som har många ihopkopplade delar blir väldigt snabbt extremt komplexa.
Då blir mjukvaran hos elnätsbolaget mkt enklare, den bara mäter aktuell last och vid viss nivå skickar den ut signal om sänkningbegäran. Sedan samlar man in vilka som följde signalen via den påföljande fjärravläsningen som ändå sker.
pacman42 pacman42 skrev:
Håller inte med. Produktion och konsumtion är två helt vitt skilda saker och skall hållas separerade.
Just därför blir hela tänket med effektavgift helt snurrigt.
Om grannar i ett område har mkt solpaneler, och framöver även många elbilar o de jobbar hemma, helt klart ett troligt scenario, så är det inte alls säkert att någon behöver hålla igen, varesig på produktion eller konsumtion. (Det hänger liksom ihop i verkligheten, medan modellen med effektavgift får stora problem med kopplingen till verkligheten där.)
Men skulle det ändå bli över eller underspänning vid trafo så kan sänkningssignalen vara perfekt att använda även här. Är man egenproducent som exporterar så avser signalen sänkning av export, är man nettoköpare avser den sänkning av köpt effekt.
 
hsd
Redaktionen Redaktionen skrev:
De omdebatterade effektavgifterna på elnätsfakturan kan komma att stoppas trots att de är beslutade i lag.

Du kan läsa artikeln här: Busch vill stoppa effektavgifterna
F-n trot
Kommer inte att ske
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
F-n trot
Kommer inte att ske
Känsligt nu ett valår. Kommer givetvis inte att hända något innan valet o sen är det glömt.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Hur har den fasta avgiften förändrats? Det får man ju också tänka på...
Ja, och överföringsavgiften per kWh. Om man ser på t.ex. Ellevio, så har de minskat överföringsavgiften från 30 öre/kWh till 7 öre/kWh i samband med att effektavgiften infördes. De har också sänkt abonnemangsavgiften för 20A och 25A huvudsäkring (men höjt för 16A). Effektavgiften är 81,25 kr/kW och tas ut under hela året, men med 50% "rabatt" under låglasttid (natt). Detta gynnar, relativt sett, den som förbrukar mycket energi men inte har väldigt stora effekttoppar.

Vad avser BTEA, som såvitt jag kan se har elnät i Jämtland, Härjedalen och Medelpad, så kan man gissa att de har ett problem med att det finns många fritidshus som drar på ordentligt med el när många husägare i stort sett samtidigt anländer vid jullov, sportlov, påsklov och liknande. Då ska hus värmas upp, varmvatten tillverkas och elbilar laddas.

För en sådan nätägare kan en avgiftsmodell med låg överföringsavgift och hög effektavgift vara lämplig. Permanentboende, som kanske värmer sina hus med berg- eller jordvärme, kommer att ha en relativt hög energiförbrukning men inte jättehöga effekttoppar. Fritidshusen kommer att ha lägre energiförbrukning, i och med att de sannolikt bara används en mindre del av året och då bara står på underhållsvärme. Däremot blir effektbehovet stort när man väl är på plats.

Jag ser på BTEAs webbsajt att de har en hög abonnemangsavgift (479/576/665 kr/månad för resp. 16A/20A/25A huvudsäkring), och en hög effektavgift för höglasttid (158,75 kr/kW under december-januari, 137,50 kr/kW under februari). Låglasttid är 21-06 december-februari, låglasttid all annan tid året om. Effektavgiften för låglasttid varierar en del under året, men är runt 50 kr/kW på vintern och 37,50 kr/kW på sommaren. Effektavgiften grundas på den enskilt högsta förbrukningen under en timme varje månad (inget medelvärde av tre, som många andra nätbolag har).
MEN: BTEA har en mycket låg överföringsavgift, 2,5 öre/kWh.

Nu kan man ju inte säga hur detta faller ut jämfört med tiden före effektavgiften utan att veta hur avgiftsnivåerna låg då. Men låt oss ta ett par konstruerade exempel och räkna på dem. Jag kan räkna för nuvarande taxa.

Exempel 1, permanentboende i normalstor (säg 120-150 kvm) villa med bergvärme, ingen elbil.
Antagen förbrukning, hushållsel: 4800 kWh/år (inkluderar inte varmvatten).
Antagen förbrukning, uppvärmning + varmvatten: 12000 kWh/år
Antagna effekttoppar: 4 kW dec - mars (höglasttid och låglasttid), 2 kW övriga månader
Antagen säkringsstorlek: 16A
Denna abonnent får betala 420 kr för elöverföring, 5754 kr för abonnemang, och 3297 kr i effektavgift.
Summa 9471 kronor för helåret, total energiförbrukning 16800 kWh.

Exempel 2, fritidsboende med mindre (säg 80 - 100 kvm) fritidshus, direktverkande el, fjärrstartar elvärme och varmvatten varje gång huset ska användas (temperatur hålls på +10 grader övrig tid), har elbil (modern ren elbil med 60 mils räckvidd).
Antagen närvaro: 1 vecka i vardera december, januari, februari och mars, 1 vecka i vardera maj, juni, augusti och september, 4 veckor i juli.
Antagen förbrukning, hushållsel: 1000 kWh/år (inkluderar inte varmvatten)
Antagen förbrukning, uppvärmning + varmvatten: 5000 kWh/år
Antagen elförbrukning, billaddning: 1500 kWh/år (baserat på att bilen laddas fullt en gång i veckan när husägaren är närvarande)
Antagna effekttoppar: 4 kW dec - mars under höglasttid, 10 kW under låglasttidvid närvaro, 10 kW övriga månader vid närvaro, 2 kW november - april utan närvaro, 0 kW övriga månader utan närvaro.
Antagen säkringsstorlek: 20A
Denna abonnent får betala 187 kr i överföringsavgift, 6919 kr för abonnemang, och 6313 kr i effektavgift.
Summa 13419 kr för helåret, total energiförbrukning 7500 kWh.

Jag har aldrig bott eller haft fritidshus i Norrland, så jag vet inte hur realistiska dessa schablonartade abonnenter kan tänkas vara. Men det är ju inte poängen. Poängen är att påvisa vad som ändras för abonnenter med vitt skilda förbrukningsprofiler i och med att effektavgiften införs.

Som jag ser det tycks BTEAs avgiftsstruktur vara rätt snäll mot permanentboende men straffa fritidshusboende som brassar på med hög effekt när de är på plats. Det vore dock väldigt intressant om nån (KTMLarsen?) kunde räkna ut vad dessa två exempel hade fått för årskostnad med den avgiftsstruktur som rådde före effektavgiftens införande.

Edit 1: Alla kostnader är inklusive moms, viktigt att hålla i minnet vid jämförelse med tidigare taxa.
Edit 2: Jag hade inte riktigt förstått att man får två effektavgifter under december t.o.m. februari, så jag har fått göra om beräkningen av effektavgift för fritidshusägaren. Man får anta att vederbörande laddar sin bil under låglasttid, men att uppvärmning och varmvatten måste gå under höglasttid. Jag hade felaktigt antagit att även elbilsladdningen skulle ske under höglasttid, men å andra sidan missat att det blir två separata effektavgifter under vintermånaderna.
 
Redigerat:
  • Gilla
adron och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
K karlmb skrev:
Jo men det skulle ju vara enklare o betydligt mer accepterat om man gjorde tidstariff obligatorisk, varför har man inte övervägt det om nu mitt förslag om "dyrtids"-relä kopplat till verklig last på ens trafo bedöms som "avancerat"?
Mer accepterat för dig? Eller alla?
Jag tycker det är bättre om jag får bestämma, om jag kan styra mot billigt eller acceptera dyrt mot att elnätsbolaget ska bestämma.
K karlmb skrev:
Haha, men du tycker ju det är så bra att Vattenfall tänker införa en tidsstyrd effektavgift? Hur ska du ha det, är det dåligt då alltså?
Ja, jag tror ju inte man kommer ha både och, plus att jag tror det styr bättre än din modell.
K karlmb skrev:
Det var just det att det kan skifta dag för dag och man kopplar då in elbilen, eller inte efter en mkt enkel koll på day-ahead o ev andra behov ifall det är kallt ute o man behöver mkt el för uppvärmning tex.
Det klarar väl din laddbox att hantera?
K karlmb skrev:
Det blir alltså svårare att utnyttja låga el- och elnätskostnader än idag när man nästan alltid kan ha bilen ansluten även om den egentligen kunde stå ett dygn till innan laddning. Man kommer att få ha 3 ggr så mkt koll.
Varför 3 ggr så mycket att ha koll på?
Koppla in sladden och ställ in vilka timmar den går ladda samt att du har kvartstaxa.
K karlmb skrev:
Ja, vi får betala, igen, som vanligt, och du verkar tycka det är OK för det drabbar tydligen inte just dig själv.
Betala igen? Du missar att en del blir dyrare (effektavgiften) och en annan del billigare (överföringen), samt att man får möjlighet att styra själv vad man är beredd att betala. Om jag blir vinnare eller förlorare vet jag inte än.
K karlmb skrev:
Du skrev ju själv att du tror det blir effektavgift även dygnet runt och att är det rätt o riktigt, hur ska du ha det?
Jag har aldrig påstått det...
K karlmb skrev:
Självklart får och bör jag resonera om andra fall än just mitt eget, just nu, det borde du kanske också reflektera över.
Ja givetvis både får och bör man tänka utanför sitt eget. Dock verkar det som att du faktiskt bara just tänker utifrån ditt eget. Du tänker kvartstaxa (och tror att vara de som har det kommer ändra beteende, kanske), du tänker tidstariff, vilket förmodligen endast en minoritet har etc.
K karlmb skrev:
Inte det? 2,2 kW extra kan kosta hur mkt extra ifall ngt annat under 2 ytterligare dagar, tex en elpatron skulle gå igång?
Som sagt, jag är övertygad om att du inte förstår detta, blir mer och mer övertygad. Vet man inte skillnaden mellan effekt och energi blir det svårt.
En tvättmaskin kan förvisso dra 2,2 kW när den värmer vattnet, men den drar knappast det en timme i sträck.
K karlmb skrev:
Visst är man storköpare av el, vilket jag snart inte är när jag fått igång min vp och mina solceller m batteri, så kanske man går plus på lägre överföringskostnad, men vi vill ju inte ha storköpare utan småfisare tydligen. Som ska gneta med sista kW:en..
Har du släppt att det blir problem att hantera tidstariff, effektavgift och elkostnad på sommaren nu iallafall? Ett fall framåt isåfall.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Om du har en grundförbrukning på 2 kW normalt sett. Spelar det då någon roll om du betalar 200kr (jag antar 100 kr/kW) på fast avgift eller på rörlig avgift (effekttariff)?
Eftersom jag redan betalar en högre avgift för 25A säkring jämfört med 16A så tycker jag det spelar roll.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
A Akerfeldt skrev:
Eftersom jag redan betalar en högre avgift för 25A säkring jämfört med 16A så tycker jag det spelar roll.
Men har din abonnemangsavgift ändrats i och med att effektavgiften infördes? Hur den ligger för 25A jämfört med 16A är ju ointressant i sammanhanget. Och har elöverföringsavgiften ändrats? Du måste beräkna den totala förändringen på helårsbasis innan du kan börja jämra dig över effektavgiften.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.