pacman42 pacman42 skrev:
Säkringar och effekttariff ger olika effekter. Säkringar dimensionerar maxströmmen per fas. Effekttariffen dimensionerar medeleffekten per timme. Liknande, men ändå inte. Jag vill kunna köra 11 kW under fem minuter utan att behöva betala för 11 kW under hela timmen.
Ja, liknande, men inte exakt. Men det var väl det jag skrev i mitt inlägg, att den största skillnaden är om man har obalans mellan faserna. Kanske har fyra enfasenheter som drar 16A var, men aldrig kör mer än två i taget. Med säkringar så behöver man 32A, men med effekttaxa så räcker det med 7 kW.

Att kunna köra 11 kW under fem minuter utan att behöva betala för 11 kW under hela timmen gäller ju både säkringar och effekttaxa på liknande sätt. Du kan nog köra 11 kW som 3-fas 16A i 5 minuter på 10 A huvudsäkring om man kunde ha en så låg huvudsäkring. Men ja, effekttaxan ger ett bättre och mer väldefinierat utslag.

C
pacman42 pacman42 skrev:
Jag vill kunna köra 11 kW under fem minuter utan att behöva betala för 11 kW under hela timmen.
Vad man vill göra är förvisso en sak, vad som är kostnadsdrivande och vilka incitament det föder är en annan.

C cpalm skrev:
Vad man vill göra är förvisso en sak, vad som är kostnadsdrivande och vilka incitament det föder är en annan.
fem minuter med 11 kW hos flera olika kunder koordineras inte till samma minuter under timmen. Det gör att det inte är kostnadsdrivande.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Se inlägget ovan. Det förklarar nog mitt svar betydligt mycket bättre. Jag vill av orsaken ovan inte använda säkringar som begränsning. Det är skillnad på att kunna använda 16A över tre faser en kort stund och att använda 6A över tre faser hela timmen.
Jag har läst, men fattar ändå inte. Alla hittills har skrivit att det mäts en medeleffekt över en timme.
Oavsett, beroende på hur den virtuella säkringen designas så kan du ju få ditt önskemål om 11kW under 5 minuter uppfyllt, det är ju bara en mjukvarufråga. tycker inte den spelar ngn roll för diskussionen om mina 7 förslag.

Redigerat:
pacman42 pacman42 skrev:
fem minuter med 11 kW hos flera olika kunder koordineras inte till samma minuter under timmen. Det gör att det inte är kostnadsdrivande.
Möjligen, men man kan också använda min modell och då kommer trafon att detetektera ifall alla drar igång 11 kW precis kl 22 tex och det blir för mkt, så en signal skickas ut, och de som är anslutna med mittt "bonusrelä", kommer att koppla bort last direkt, snabbare än 5 minuter iaf.

pacman42 pacman42 skrev:
Och här har vi en intressekonflikt. Jag förstår att du tycker det är dåligt ut det perspektivet, men samtidigt håller det nere kostnaderna för nätet.
Det är ju väldigt dåligt ur ett nätperspektiv och samhällsperspektiv också ifall folk avstår från att ladda bilen, rent av när solen skiner på grannes solpaneler o priset är nära noll. Det ökar ju istället kostnaderna i nätet pga folk drar mer effekt när den istället måste importeras till lokalnätet.

pacman42 pacman42 skrev:
Med en effekttariff så får man ett proaktivt beteende. Man behöver inte stänga av en apparat när det blir kris.

Sedan underskattar du nog komplexiteten i detta. Hur skall jag kunna garantera att jag tagit bort 2kW VVB när samtidigt laddningen av elbilen gick igång.
Du behöver inte stänga av dina 2kW om du tex badar SPA och just har börjat. Då kopplar du bara bort bonusrelät. Allt som händer är att du inte får ngn bonus den gången.
Nej, det kan du inte garantera, du kanske har relät bortkopplat hela tiden. Dina bonusar blir då noll och du får betala mer. Precis som med effektavgiften, skillnaden är att det bara händer när det verkligen är trångt i nätet.

pacman42 pacman42 skrev:
Och då måste man ha aktiv utrustning i huset som läser av det på nätet med en för mig unik identitet. Komplexiteten att underhålla det webbsnittet skall inte underskattas. Hur ser man till att det är säkert nog?

Jag gillar grundidén, men den är inte så enkelt som du tror.
Typ ett Wifi-relä där nätägaren kan se status hela tiden? Det är 2026 nu. 😉

pacman42 pacman42 skrev:
Och detta ser nätägaren redan idag. Utan att peka utbdebkunder som bor just där. Jag tror dessutom inte att den riktade åtgärden mot specifika kunder är laglig, i så fall måste man nog indikera för alla kunder i nätet, inte bara där man har flaskhalsen. Men här kan man naturligtvis ändra lagen.
Isåfall är det bara att börja uppgradera. Vi måste ju rimlig kapacitet för alla kunder. Och det görs ju säkerligen där det behövs. Och då borde nätbolagen kunna visa med tydlig precision för EI precis vad det kommer att kosta att åtgärda. Varför inte bara sätta igång?
Som en bonus kan man på en karta visa för kunderna var det är så trångt i nätet att det måste uppgraderas, så kunde man återvinna en del förtroende.

• Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Vilket brytare ska jag koppla bort?
Jag har ingen brytare på vare sig laddbox, någon av värmepumparna, bastun eller poolen, inte heller på spishällen eller ugnen.
Beroende på vad det är för maskin kan du koppla till en styringång för belastningsvakt, eller en kontaktor tex om det är en vanlig vvb. Kanske inte ska göra det just på spis eller ugn...?
Prata med din elektriker....
Fairlane Fairlane skrev:
Jag ser det inte som att det är så jävligt att ladda bilen lite långsammare eller på vissa tider etc.
Inte jag heller. Det var inte det jag sa. Det är att man hela tiden måste ha koll på övriga laster i hemmet för att hålla nere totaleffekten. Och vi som har elbilar gör det till viss del, men om man tex tänkt köra med ugnen o typ en tvätt, och glömmer att man denna sena kväll också kopplat in elbilen (villket inte behövs dagligen), så skiter sig allt även om den laddas med normala typ 4 kW bara.

Fairlane Fairlane skrev:
Så du litar inte på nätbolaget, samtidigt som du vill att de ska kunna säga när det faktiskt är en hög belastning och då slå av din laddbox? Då litar du på dem?
Ja för det senare kan jag låta EI kontrollera.

Fairlane Fairlane skrev:
Eftersom jag vet folk som har effektavgift och som har rörligt som faktiskt ändrar sitt beteende så är det solklart att du är ute och cyklar.
Jag vet också folk som har dålig ekonomi och som har valt fastprisabonnemang på elen för att de inte klarar en räkning som sticker iväg. De är synnerligen noggranna med att inte starta tunga förbrukare i onödan under en tidpunkt då effektavgiften räknas (alternativt räknas fullt). Varför påstår du att de inte skulle bry sig? Är det för att du tänker att alla fungerar precis som du?
Jag tänker nog mer än du.
Om det är så att en del väljer dyrt fastpris som en slags garanti mot överraskningar så är det ju upp till dem, frågan är ju bara, hur många är det som gör den bedömningen?
Självklar bryr de sig ifall de hittat ett sätt att hålla nere effekten, men sådant brukar vara mkt svårare för folk med ont om pengar, dåliga o gamla hus med klena eller inga värmepumpar, eller hur?
Så hur mkt bidrar en effektavgift till att rädda nätet i de fallen?
Ska vi inte diskutera vad majoriteten håller på med? De som elbolagen klagar på?

Fairlane Fairlane skrev:
Det verkar som sagt väldigt tydligt att du inte förstår hur det fungerar. Det syntes när du talade om vattenkokaren, det syntes när du talar om last in59 minuter etc.
En tvättomgång påverkar såklart, all förbrukning påverkar, men inte några hundralappar.
Hoppa ner från dina höga hästar. En tvättomgång ihop med en ugn, säg 2,2 kW i över 60 minuter, som går samtidigt med en vvb på 2 kW och en elbil på 4kW, pga man glömt att stoppa/koppla bort den.
Sedan har du en värmepump som går hela tiden o drar 2 kW.
10,2 kW istf den baslast på 6 kW som du angett. Hur mkt kostar det misstaget om du gör om det 2 ggr till samma månad?

Fairlane Fairlane skrev:
Du tyckte att det var knepigt att hantera tidstariff och effektavgift om elen var gratis mitt på dagen på sommaren. Kommer du ihåg att du skrev det?
Om effektavgifterna inte räknas på sommaren så behöver du bara ta hänsyn till din tidstariff, om den finns kvar och är gällande.
Ja, slipper man det på sommaren så kan det fungera för många, iaf nördar som jag, men det är en del här som tror det kommer att bli vanligt även på sommaren.
Och om inte ens nördar får ihop det , hur tror du då det blir för resten?

Fairlane Fairlane skrev:
Om du tycker det är surt att behöva betala noll kronor i effektavgift på sommaren så har, för oss andra som inser att noll är ett litet tal så är det inte så surt.
Se ovan...

Fairlane Fairlane skrev:
Det är du såklart. Du har valt tidstariff och kvartstaxa för att det passar dig och så vill du att alla ska tvingas ha likadant.
Du får ha vad du vill, jag skiter i dig, men om man inte gillar att betala massa pengar för ngt som kostade en bråkdel bara för 10 år sen så får man ju se vad som är möjligt.
Det är väl det tråden handlar om?
Du kan få sponsra mina elräkningar, du verkar ju ha så mkt pengar att du inte ens brydde dig om att kolla upp vilka abbonnemang som fanns när du flyttade till Vattenfalls område 🤣

pacman42 pacman42 skrev:
Mitt i prick! Klockrent!
Höhö ,nej, frånkoppling av effekt ska givetvis kunna följas upp.

Fairlane
K karlmb skrev:
Beroende på vad det är för maskin kan du koppla till en styringång för belastningsvakt, eller en kontaktor tex om det är en vanlig vvb. Kanske inte ska göra det just på spis eller ugn...?
Prata med din elektriker....
Ja här har du verkligen hittat en rejäl kostnadsbesparing .. alla ägare av egnahem kontaktar en elektriker som kommer och kopplar en en massa reläer på olika saker. Jösses...
K karlmb skrev:
Inte jag heller. Det var inte det jag sa. Det är att man hela tiden måste ha koll på övriga laster i hemmet för att hålla nere totaleffekten. Och vi som har elbilar gör det till viss del, men om man tex tänkt köra med ugnen o typ en tvätt, och glömmer att man denna sena kväll också kopplat in elbilen (villket inte behövs dagligen), så skiter sig allt även om den laddas med normala typ 4 kW bara.
Laddar du bilen på natten så är nog risken låg att det blir problem att "råka" köra igång ugnen och tvättmaskinen.
Återigen kan man ju fråga sig om du har koll på hur effektavgifterna ser ut att läggas upp för de allra flesta. Som Vattenfalls modell, ingen effektavgift mellan 21 och 07. Hur dyrt blir det om du råkar dra igång ugnen klockan 01.30 samtidigt som du laddar bilen?
K karlmb skrev:
Ja för det senare kan jag låta EI kontrollera.
Till skillnad från om ett bolag följer en intäktsram?
Vilket är enklast?
K karlmb skrev:
Jag tänker nog mer än du.
Om det är så att en del väljer dyrt fastpris som en slags garanti mot överraskningar så är det ju upp till dem, frågan är ju bara, hur många är det som gör den bedömningen?
Noll enligt dig eftersom du påstår att det bara är folk med kvartstaxa som bryr sig. Ändå känner jag folk så troligen är din tes fel.

Du har också många med rörligt som inte vill trixa med att leta vilken kvart som är billigast, men som utan problem kan hålla reda på två tider per dygn, kanske till och med sätta en timer på det. En timer som är till att vissa apparater inte körs när effektavgiften räknas är väldigt mycket enklare än att hålla koll på vilken kvart elen är billigast.
K karlmb skrev:
Självklar bryr de sig ifall de hittat ett sätt att hålla nere effekten, men sådant brukar vara mkt svårare för folk med ont om pengar, dåliga o gamla hus med klena eller inga värmepumpar, eller hur?
Varför måste de ha ett dåligt gammalt hus med klena eller inga värmepumpar?
Jag har en bekant med mycket dålig ekonomi, med ett rätt normalt hur och en by värmepump. Denne person kör rörligt och funderar på när tvättmaskinen ska startas. Jag ser inte att det är konstigt.
Snarare så är jag att folk med mycket pengar säkert har lättare att skita i det och vara betala.
Det kostar inte en krona att avvakta med att dra igång en maskin till ett visst klockslag, så även om man har inte om pengar går det, om man har en klocka.
K karlmb skrev:
Så hur mkt bidrar en effektavgift till att rädda nätet i de fallen?
Ska vi inte diskutera vad majoriteten håller på med? De som elbolagen klagar på?
De gör nog vad de kan. Om fler gör det så hjälper det såklart mer. Det är knappast de med dålig ekonomi som drar enorma mängder el.
K karlmb skrev:
Hoppa ner från dina höga hästar. En tvättomgång ihop med en ugn, säg 2,2 kW i över 60 minuter, som går samtidigt med en vvb på 2 kW och en elbil på 4kW, pga man glömt att stoppa/koppla bort den.
Jag sitter inte på några höga hästar, jag försöker förklara hur det fungerar. Vilken tvättmaskin drar 2,W kW en timme?
Kan man sätta en timer så att varmvattenberedaren inte körs under effektavgiftstid så är man ju hemma.
K karlmb skrev:
Sedan har du en värmepump som går hela tiden o drar 2 kW.
Ja en vas förbrukning har man givetvis.
K karlmb skrev:
10,2 kW istf den baslast på 6 kW som du angett. Hur mkt kostar det misstaget om du gör om det 2 ggr till samma månad?
Jag har inte sagt något om en baslast på 6kW.
Varför hittar du på en massa saker?
Hur mycket det kostar beror såklart på vilket elnätsbolag man har och när det sker.
K karlmb skrev:
Ja, slipper man det på sommaren så kan det fungera för många, iaf nördar som jag, men det är en del här som tror det kommer att bli vanligt även på sommaren.
Och om inte ens nördar får ihop det , hur tror du då det blir för resten?
En tredjedel fick höjd kostnad, en tredjedel sänkt och en tredjedel oförändrat efter ett år hos Ellevio, när bara 10% aktivt ändrat något. Jag tror nog de flesta klarar det.
K karlmb skrev:
Du får ha vad du vill, jag skiter i dig, men om man inte gillar att betala massa pengar för ngt som kostade en bråkdel bara för 10 år sen så får man ju se vad som är möjligt.
Fast det har precis noll med effektavgiften att göra.
Inte ens du tror väl att prishöjningarna de senaste åren beror på effektavgifter som ska införas 2027? Effektavgifter som dessutom inte ändrar intäktsramarna?

Du skiter i mig, men du ville tvinga på alla tidstariffer och kvartspriser och dessutom ska alla ringa hem en elektriker för att installera reläer för att hålla nere kostnaderna?
K karlmb skrev:
Det är väl det tråden handlar om?
Du kan få sponsra mina elräkningar, du verkar ju ha så mkt pengar att du inte ens brydde dig om att kolla upp vilka abbonnemang som fanns när du flyttade till Vattenfalls område 🤣
Även om jag hade tittat på tidstariffabonnemang så hade jag aldrig valt det.
Du kanske kan sponsra alla med några timmars besök av elektriker?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fairlane
Jag funderar på hur man tror att folk ska kunna hantera när elbolaget vill koppla bort utrustning genom att snabbt trycka på en knapp (kanske är man inte ens hemma), men är orolig att man kanske av misstag slår på ugnen samtidigt som man drar igång diskmaskinen när man laddar bilen...

Om så trots allt sker så blir det ingen konkurs... Gör man det 3 ggr på en månad kostar det kanske 150 kr.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag funderar på hur man tror att folk ska kunna hantera när elbolaget vill koppla bort utrustning genom att snabbt trycka på en knapp (kanske är man inte ens hemma), men är orolig att man kanske av misstag slår på ugnen samtidigt som man drar igång diskmaskinen när man laddar bilen...
1. Det enda som händer när du inte kopplar bort med knappen är att tex vvb stoppas nån timme eller inte ens det. Vilken utrustning tycker du är kritisk om du inte ens är hemma?
2. Det lär inte hända varje månad ens. Viss skillnad mot att varenda dag behöva hålla i huvet vilka laster som är på.

Fairlane Fairlane skrev:
Om så trots allt sker så blir det ingen konkurs... Gör man det 3 ggr på en månad kostar det kanske 150 kr.
Stämmer detta, jag har sett helt andra siffror, kan du visa hur du räknar för ditt elnätsbolag?

K karlmb skrev:
Stämmer detta, jag har sett helt andra siffror, kan du visa hur du räknar för ditt elnätsbolag?
Först måste vi vara överens om premisserna. Som jag uppfattar det så har vi ett fall där bilen laddas, och sen "råkar" vi starta ugnen och diskmaskinen samtidigt. Lite långsökt (disk kommer normalt efter matlagning/bakning), men okej då. Den kostnad vi är ute efter blir då den extra kostnaden för ugnen och diskmaskinen. Laddningen av bilen var rimligen planerad och känd.

En ugn kan ha en maxeffekt på ca 3,5 kW, men den högsta effekten används bara vid pyrolytisk rengöring. Vid vanlig uppvärmning kan man räkna med 2 kW. Men en ugn blir varm på ca 10 minuter, och därefter krävs bara en mindre effekt för att vidmakthålla den inställda temperaturen. Under en hel timme skulle jag räkna med 0,5 kW för ugnen.

En diskmaskin drar ca 1,5 kWh för ett tyngre diskprogram, som då tar runt 2 timmar. Lättare diskprogram kan stanna på 0,5 kWh och en timme. Det tyngre programmet värmer troligen vattnet till högre temperatur, men att värma vatten tar inte jättelång tid. Det är svårt att finna siffror på hur stor del av den förbrukade energin som går åt till att värma vatten och hur lång tid värmningen tar, men om vi helt enkelt delar den förbrukade energin med den använda tiden, så har vi i vart fall inte underskattat diskmaskinens bidrag. Vi får alltså 0,75 kW här.

Totalt alltså 1,25 kW extra. Om vi antar absolut sämsta avgiftsmodell, exempelvis den tidigare i tråden diskuterade BTEA, och absolut mest korkade användare - som gör detta dagtid i december/januari - så kommer det att kosta ungefär 200 kronor.

I mitt område (Södra Hallands Kraft) skulle det kosta ca 150 kronor. Vår effektavgift är visserligen hög, men inte så hög som BTEAs.

Sen är ju frågan om man verkligen gör ett sånt här misstag 3 gånger på en månad. Helt bakom flötet får man väl ändå inte vara? För den stackars BTEA-abonnenten spelar det visserligen ingen roll, eftersom de bara tar den enskilt högsta timmen i månaden som underlag, men hos oss är det ett snitt av 3 toppar. Så om jag inte gör om misstaget fler gånger under samma månad så blir extrakostnaden bara 50 kronor.

Edit: De flesta nätbolag som har infört effektavgift har en betydligt lägre sådan än både BTE och SHK. Ellevio har t.ex. 81,25 kr/kW jämfört med 125 kr/kW för SHK och 158,75 kr/kW för BTEA (worst case). Man bör även notera att den som gör det diskuterade misstaget hos BTEA kan fortsätta att göra samma misstag varje dag under resten av månaden, om han så önskar. Det kommer ju inte att kosta mer bara för att det upprepas. Hos de nätbolag som tar ett medelvärde av flera olika timmar blir det ju däremot en ökning av kostnaden för var gång, tills man uppnått det antal toppar som räknas.

Redigerat:
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
K karlmb skrev:
Eftersom jag har Vattenfall (fortfarande) så kan jag inte det, men jag kan visa hur det blir med Ellevios modell.

Säg att du råkar dra 2 kWh extra en timme (mer än en tvättmaskin drar för övrigt) och du lyckas tajma det på en heltimme, under dyra tiden, så får du en topp 2 kW högre än du annars skulle haft. Eftersom det krävs 3 toppar så behöver du få 3 sådana misstag under samma månad för att det skulle öka din beräknande med 2 kW. För varje kW betalar du 81 kr => 162 kronor, så ungefär 150 kr.

K karlmb skrev:
1. Det enda som händer när du inte kopplar bort med knappen är att tex vvb stoppas nån timme eller inte ens det. Vilken utrustning tycker du är kritisk om du inte ens är hemma?
Vill jag basta så skulle det vara jäkligt tråkigt att komma till en ljummen bastu till exempel.
K karlmb skrev:
2. Det lär inte hända varje månad ens. Viss skillnad mot att varenda dag behöva hålla i huvet vilka laster som är på.
Du överdriver helt att man måste hålla koll på alla laster. Bilen programmerar du och sen kan du glömma den. Värmen/varmvattnet kan du också sätta på ett tidsschema eller bara strunta i och se som baslast.
En tvättmaskin kan dra 2 kW, men den gör det inte i en timme. Det är alltför många som inte fattar att man inte måste ner på noll, det är inte något mål, att man inte måste laga mat mitt i natten etc. De skriver skräckpropaganda, vilket jag och några till försöker korrigera, tyvärr med låg framgång. Några förstår, några kommer tillbaks när första räkningen ramlat in och ser att det inte alls blev som de fruktat och några har haft det ett år och envisas fortfarande med att skriva att folk måste laga mat mitt i natten, samtidigt som de aldrig talar om hur det blev för dem.

• Gilla
adron
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.