Fairlane Fairlane skrev:
Har de flesta säkrat när från 35 A till 16 eller 20A, det tror jag inte på. I sak påverkar det dock inget. Det har inneburit att fler kunnat dela på infrastrukturen.
En del hann göra sig av med oljepannan och skaffa direktverkande el, men inte så många. Det var främst husen som byggdes efter oljekrisen och fram till mitten av 80-talet. Sedan började värmepumpar och FTX bli vanligare.

Att säkra ned gör man dock inte för att man skaffar ny värmepump till ett hus från före oljekrisen, de ger för låg värme. Så då behövde man dessutom byta ut elementen...
...så därför växlar man i dessa oftast över till flis eller ved. Eller så använder man elpatronen som man hade sedan tidigare. Men den måste man ha säkringar till om man reser bort.

Nej, jag tror inte att så många faktiskt har säkrat ned i gamla hus. Det handlar som sagt främst om hus från åren runt 80 då. Och då har de säkrat ned till 20 eller 16 från 25 eller 20. Mina föräldrars hus värmdes enbart med el och hade 20A. Eller det har fortfarande 20A och en LLVP som komplement idag.

Så, jag håller med , de enda som gått från 35A till 20/16A är de som skaffat fjärrvärme. Och de bor garanterat där andra abonnenter käkat upp minskningen genom att områdena har förtätats.
 
  • Gilla
adron och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Tidstariff för effektavgiften?
Vet inte om folk klagar på det eller på effektavgiften allmänt.
Tidstariff har funnits i decennier... Högre överföringsavgift dagtid på vintern.
på tal om att hålla reda på 2 tider/dygn.

Fairlane Fairlane skrev:
Som jag skrev ovan så är det många som inte förstår. Du bevisade just det genom att dra in vattenkokaren...

Om man råkar dra igång bastun vid fel tidpunkt kan det såklart kosta lite extra den månaden, men är det svårt att förstå? Eller kanske om man tror vattenkokaren spelar någon roll.
OK, vattenkokaren spelar ingen roll ifall man inte kör den en hel timme. Vi kan säga elbilsladdaren eller en värmepatron av ngt slag, tex stöttning i en klen värmepump. Det lär vara ofta såna går mer än en timme och folk har svårt att spärra dem till vissa tider.
Du fattar kanske vad jag var ute efter?

Fairlane Fairlane skrev:
Vad är det som är svårt om jag säger "Det kostar extra mellan 06 och 20"? Klarar du av att styra på 96 kvartar per dygn så borde det vara trivialt att hålla reda på två tidpunkter.
Ingenting, tror du jag är korkad?
Jag styr inte på 96 kvartar idag, nästan alltid så sammanfaller låggt elpris med natt-tariffen på vintern. På sommarn blir det mer komplicerat ifall det skulle råda effekttariff då eftersom elen ofta är gratis mitt på dagen. På sommarn måste jag tänka både på aktuellt elpris och en svårkontrollerad effekttariff.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Nej, jag tror inte att så många faktiskt har säkrat ned i gamla hus. Det handlar som sagt främst om hus från åren runt 80 då. Och då har de säkrat ned till 20 eller 16 från 25 eller 20. Mina föräldrars hus värmdes enbart med el och hade 20A. Eller det har fortfarande 20A och en LLVP som komplement idag.

Så, jag håller med , de enda som gått från 35A till 20/16A är de som skaffat fjärrvärme. Och de bor garanterat där andra abonnenter käkat upp minskningen genom att områdena har förtätats.
Vad är det för trams, du vet mkt väl att typ alla villamattorna i Göteborg har haft max 35A. Men just GE är ju lite speciella med sin tidiga effekttariff så det är kanske möjligt att ngn ligger kvar på 20 eller rent av 35 då jag förstått det som att det mer är effekttariffen man måste ha koll på.
I ett elnät där ET inte finns så lär ingen som inte har kvar sina gamla plåtelement för direktel ligga kvar på 35A. Har de ngn form av värmepump eller annan ersättare till dem så har de säkrat ner så långt de kunnat, varför skulle de vara så korkade att de inte plockade den lågt hängande när de ordnade en bättre uppvärmning?
Och har de trots allt inte gjort det så kommer de iaf inte att dra några 20-30 A pga ovanstånde.

Och om man skulle fått fjärrvärme senaste 10 åren, hur kan du veta att alla såna områden förtätats? Det är ju ren spekulation? Den stora förtätning som skett är i äldre områden med pampiga hus o massiva tomter som styckats av, mkt sällan att man krånglar med fjärrvärme där skulle jag säga.
 
K karlmb skrev:
Ingenting, tror du jag är korkad?
Jag styr inte på 96 kvartar idag, nästan alltid så sammanfaller låggt elpris med natt-tariffen på vintern. På sommarn blir det mer komplicerat ifall det skulle råda effekttariff då eftersom elen ofta är gratis mitt på dagen. På sommarn måste jag tänka både på aktuellt elpris och en svårkontrollerad effekttariff.
Jag har bara effekttariff på vintern och 7-21. Men jag räknar med att det kommer att komma på sommaren också - det finns problem då också.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Har de flesta säkrat när från 35 A till 16 eller 20A, det tror jag inte på. I sak påverkar det dock inget. Det har inneburit att fler kunnat dela på infrastrukturen.
Har kunnat... tror du det har förtätats så himla mkt i områden med direktverkande el? Varför då, de har redan små tomter.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har bara effekttariff på vintern och 7-21. Men jag räknar med att det kommer att komma på sommaren också - det finns problem då också.
Då kan du ju som sagt enklast undvika att köpa ngn större effekt dagtid när elen ändå är dyrast i 99% av fallen. Det är ju ifall man har ET även på natten o sommaren det blir problem.
 
K karlmb skrev:
Vad är det för trams, du vet mkt väl att typ alla villamattorna i Göteborg har haft max 35A. Men just GE är ju lite speciella med sin tidiga effekttariff så det är kanske möjligt att ngn ligger kvar på 20 eller rent av 35 då jag förstått det som att det mer är effekttariffen man måste ha koll på.
I ett elnät där ET inte finns så lär ingen som inte har kvar sina gamla plåtelement för direktel ligga kvar på 35A. Har de ngn form av värmepump eller annan ersättare till dem så har de säkrat ner så långt de kunnat, varför skulle de vara så korkade att de inte plockade den lågt hängande när de ordnade en bättre uppvärmning?
Och har de trots allt inte gjort det så kommer de iaf inte att dra några 20-30 A pga ovanstånde.

Och om man skulle fått fjärrvärme senaste 10 åren, hur kan du veta att alla såna områden förtätats? Det är ju ren spekulation? Den stora förtätning som skett är i äldre områden med pampiga hus o massiva tomter som styckats av, mkt sällan att man krånglar med fjärrvärme där skulle jag säga.
Nu springer du iväg åt många olika håll.

I Göteborg så har man ingen säkrings komponent i abonnemanget. Så vad de har för säkringar spelar ingen roll. De har från och med i år maxeffekten som man kan välja, de ligger på 6, 10, 14 och 43 kW om jag kommer ihåg rätt så här på tisdagskvällen.

De som har gått ifrån elvärme har till stor del gjort det under en längre tid. Luftvärmepumpar har funnits sedan 80-talet åtminstone. Fjärrvärmen har byggts ut område för område. Om man vill ha effektoptineringar per stadsdel så är det relevant, men om man skall ha samma lösning för en hel stad då får man jobba med de svåraste fallen, dvs de stora delar av de större städer vi har som har förtätats. Om en tredjedel av nättransformatorerna i dessa områden behöver byggas om pga elbilar, då får man nya problem. Kvarterstransformatorerna är nog inte flaskhalsen här.

Varför skulle någon ha haft och nyttjat 35A med elvärme? Mina föräldrars hus klarade sig med 20A trots elvärme och trots att det ligger i norra Västerbotten. 35A motsvarar att ett 200 kvm hus som är oisolerat.
 
  • Gilla
adron
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Då kan du ju som sagt enklast undvika att köpa ngn större effekt dagtid när elen ändå är dyrast i 99% av fallen. Det är ju ifall man har ET även på natten o sommaren det blir problem.
Men jag skulle inte klaga om jag hade Ellevios modell heller. Visst lite surt just nu, men i längden bättre för kostnaderna för elnätet. Jag räknar med en liknande modell i mitt nät inom några år.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har bara effekttariff på vintern och 7-21. Men jag räknar med att det kommer att komma på sommaren också - det finns problem då också.
Hoppas inte, det räcker med att skiten finns vintertid. Har mellan 7-20 november-mars och längtar till 1/4 så jag kan ladda bilen de veckor jag jobbar nattskift, drygt när elen bara räcker till förvärmning och man ska sen åka på bensin fast det egentligen inte hade behövts.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Give it to me...
...all ten...
OK, vi får se hur långt vi kommer, inte strikt i bästa ordning men:

1. Tvinga alla att ha tidstarrif 6-22 vintertid
2. Tvinga alla att ta tim/kvartspris kopplat till spot
3. Höj ännu mer säkringskostnaden för 20A och högre, de som inte kan få ner sin effekt under motsvarande 20A måste se till att göra något, eller betala. Ev kan 24A vara lagom.
4. Inför krav på fasbalansering, lätt att följa via smarta elmätarna, man kan börja med en snällt samtal o erbjuda en rabatt för ngn timmes elektrikerjobb. Efter 3 månader utan förbättring så kostar det 50% mer i fast avgift ifall man regelbundet belastar skevt. Skulle nog ta bort en del farliga installationer på köpet som bonus.
5. Skippa kopplingen till säkringsstorlek och debitera istället progressivt ökande fast avgift kopplat till faktisk genomsnittström på värsta fasen.
6. Ge mot sänkt elöverföringsavgift/fast avgift en signal till anslutningen om att reducera effekt med minst 2 kW, när nätet verkligen är hårt belastat i verkligheten. Liknande gamla tiders signal ut från klockan i mätaren när den gick från högtaxa till lågtaxa och som man kunde koppla till tex en styrning av en vvb, men alltså kopplat till verkligheten. Följs inte signalen kan det enkelt följas upp via den smarta elmätaren idag.
7. För de som oroar sig för överspänning vid egen solexport, inför samma funktion som i 6, men krav på reducering av export när spänningen någonstans under närmaste trafo når +10%. (eller 7% eller nåt)

Ja det var iaf 7, ngn som har fler förslag?
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Visst lite surt just nu, men i längden bättre för kostnaderna för elnätet.
Det är ju ren spekulation. 3% ändrar sitt beteende, är det vi sett hittills, det är inte mkt.
Jag tar hellre 3% högre fast avgift faktiskt. Om man verkligen kan visa vilka investeringar som behövs i mitt elnät.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Fairlane
K karlmb skrev:
Tidstariff har funnits i decennier... Högre överföringsavgift dagtid på vintern.
på tal om att hålla reda på 2 tider/dygn.
Ok, men det är verkligen inte det vanliga där jag bott åtminstone. När jag anmälde mig som ny ägare på en fastighet hos Vattenfall så blev det enkeltariff. Hos Fortum (numera Ellevio) var det inte heller tal om tidstariffer.
K karlmb skrev:
OK, vattenkokaren spelar ingen roll ifall man inte kör den en hel timme.
Vilket man inte gör ...
K karlmb skrev:
Vi kan säga elbilsladdaren eller en värmepatron av ngt slag, tex stöttning i en klen värmepump.
Det lär vara ofta såna går mer än en timme och folk har svårt att spärra dem till vissa tider.
Elbilsladdning är ju typiskt en sådan sak som är lätt att flytta. Värmepatron för varmvatten likaså, medan värmepatron för just värme väl snarast får räknas som baslast, tillsammans med värmepumpen.
K karlmb skrev:
Du fattar kanske vad jag var ute efter?
Nej faktiskt inte.
K karlmb skrev:
Ingenting, tror du jag är korkad?
Jag styr inte på 96 kvartar idag, nästan alltid så sammanfaller låggt elpris med natt-tariffen på vintern. På sommarn blir det mer komplicerat ifall det skulle råda effekttariff då eftersom elen ofta är gratis mitt på dagen. På sommarn måste jag tänka både på aktuellt elpris och en svårkontrollerad effekttariff.
Kanske försvinner nattariffer när effektavgiften införs. Om inte så blir det möjligen lite mer komplicerat att hitta minimum, men att hålla det på nedre skalan bör inte vara något problem.
 
Fairlane
K karlmb skrev:
Det är ju ren spekulation. 3% ändrar sitt beteende, är det vi sett hittills, det är inte mkt.
Jag tar hellre 3% högre fast avgift faktiskt. Om man verkligen kan visa vilka investeringar som behövs i mitt elnät.
Nej 10% ändrar beteende har vi sett, vilket sänkte topparna med 3%.
 
pacman42 pacman42 skrev:
I Göteborg så har man ingen säkrings komponent i abonnemanget. Så vad de har för säkringar spelar ingen roll. De har från och med i år maxeffekten som man kan välja, de ligger på 6, 10, 14 och 43 kW om jag kommer ihåg rätt så här på tisdagskvällen.
Det är ju det jag säger..

pacman42 pacman42 skrev:
De som har gått ifrån elvärme har till stor del gjort det under en längre tid. Luftvärmepumpar har funnits sedan 80-talet åtminstone. Fjärrvärmen har byggts ut område för område. Om man vill ha effektoptineringar per stadsdel så är det relevant, men om man skall ha samma lösning för en hel stad då får man jobba med de svåraste fallen, dvs de stora delar av de större städer vi har som har förtätats. Om en tredjedel av nättransformatorerna i dessa områden behöver byggas om pga elbilar, då får man nya problem. Kvarterstransformatorerna är nog inte flaskhalsen här.
Vad vill du säga med detta?

pacman42 pacman42 skrev:
Varför skulle någon ha haft och nyttjat 35A med elvärme? Mina föräldrars hus klarade sig med 20A trots elvärme och trots att det ligger i norra Västerbotten. 35A motsvarar att ett 200 kvm hus som är oisolerat.
Det är ju osannolkt, men visar ändå hur överdimensionerat det byggdes på 70- 80- o 90-talen.
Ja, jag vet att inte alla kan dra 35A samtidigt men det ändrar inte slutsatsen att näten tål långt över 20A iaf.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Ok, men det är verkligen inte det vanliga där jag bott åtminstone. När jag anmälde mig som ny ägare på en fastighet hos Vattenfall så blev det enkeltariff. Hos Fortum (numera Ellevio) var det inte heller tal om tidstariffer.
Nu är det just Vattenfall som tidstarrif är vanligt hos, men ifall man aldrig sett det så tycker man kanske att effekttariff är bra...

Fairlane Fairlane skrev:
Nej faktiskt inte.
Att det är svårt för andra än nördar att säkerställa att inte ngn stöttning eller annan större last går igång ihop med ngt annat.

Fairlane Fairlane skrev:
Elbilsladdning är ju typiskt en sådan sak som är lätt att flytta. Värmepatron för varmvatten likaså, medan värmepatron för just värme väl snarast får räknas som baslast, tillsammans med värmepumpen.
Vart flyttar du då ett visst dygn? Till mitt på dagen med gratis el? Akta bara så du inte drar för mkt! Kanske måste lägga vvb på natten detta dygn, men inte imorgon för då behöver (nog) inte elbilen laddas...
En för klen vp, behöver den verkligen sin elpatron imorgon, det skulle ju inte bli så kallt?
Baslast...
Fairlane Fairlane skrev:
Kanske försvinner nattariffer när effektavgiften införs. Om inte så blir det möjligen lite mer komplicerat att hitta minimum, men att hålla det på nedre skalan bör inte vara något problem.
Jo, det blir ett helvete.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.