15 839 läst ·
447 svar
16k läst
447 svar
Busch vill stoppa effektavgifterna
Stämmer detta verkligen? Här ett svar i den tråden: https://www.byggahus.se/forum/threads/laddbox-klarar-inte-underspanning-i-nat.539543/post-6064228M Martin Lundmark skrev:Många kraftelektronikbaserade elapparater (till exempel många datorer) klarar ett större inspänningsområde men vid lägre spänning i elnätet ökar då strömbehovet till dessa apparater och spänningsfallet i elnäten kan då öka.
Här finns en tråd på byggahus ”Laddbox klarar inte underspänning i nät” där till exempel i inlägg #10 beskriver spänningstoleransen för några elbilsladdare till 230V ±10% [länk]
Det var ju en undermålig laddbox!
Är det en trend att modern elektronik kräver mer exakt spänning än förr i tiden? Det har jag aldrig sett men jag kan ju helt fel förstås.
Det förstås. Men vad har det rent tekniskt för betydelse att ändringen sker på en timme istf för på säg 6 timmar, i ett så gammalt system?M Martin Lundmark skrev:I inlägg #215 i denna tråd så skrev jag; ”Om till exempel effektuttaget ändras upp och ner efter en timvis elprisnivå, så sker det oftare och snabbare än att kylan ökar under några dagar.”
Det skall förstås så, att när vi idag styr effekt till och från efter till exempel elpriset som kan ändra sig på timmesnivå. Då sker effektändringar och den spänningsvariation som då uppstår betydligt oftare, än gällande för elvärme för 30 år sedan där effekten och spänningsnivån ändrades då kylan förändrades.
Du tänker att om några år så har din värmepump en ny mjukvara som tar hänsyn till alla hundratals olika varianter på effektavgift?Fairlane skrev:
Jag tänker att man inte behöver gå all-in, men man kan ändå göra något.
Att styra förbrukning efter elpriset kräver antingen automation, eftersom det ändras varje kvart, eller att man gör ett ungefärligt antagande, att priset oftast är billigare på natten än på dagen. Det stämmer inte alltid, så det blir inte optimalt, men bättre än inget.
I min värmepump finns det en enkel funktion för detta. Man bockar i att man har kvartstaxa och anger vilket elprisområde man bor i, så sköter pumpen det själv sen. Man behöver inte sitta och fixa med egen automation.
Jag tänker mig att samma värmepump inom något år eller två kommer ja funktionen att man anger vilket elnätsbolag man har så anpassas förbrukning efter effektavgiften som gäller för mig. Om inte, så är det ändå väldigt mycket lättare att styra efter effektavgift som kanske har 2 tider att hålla reda på per dygn, mot 96 om man ska styra på elpris. Sen kommer elpris och effektavgiftstaxa givetvis inte alltid samverka, men det ligger i sakens natur.
Det rimligaste är väl att man har en mackapär som kan prata med nätbolagets server och få information om hur effektavgiften är utformad. De som idag har intelligenta mackapärer som kan få reda på kvartspriset på el och styra förbrukning efter det måste ju redan ha ungefär vad som krävs. Allt som behöver tillkomma är några rader kod och ett kommunikationsprotokoll.K karlmb skrev:
Ock liksom det idag inte är något krav på att styra efter kvartspris så behöver det inte heller vara ett krav på att kunna styra efter effektavgift. Den som vill sköta det manuellt ska förståsr få lov att göra så. Men naturligtvis betala för sig om han sköter det klantigt.
Ja, vi lever ju i ett högtillitssamhälle där de flesta utgår från eller hoppas på att våra beslutsfattare, både politiker och myndigheter, fattar avvägda beslut för vårt bästa och inte sänker vårt samhälle. Att förvänta sig att allmänheten i stort ska intressera sig för denna tekniska fråga när den inte har lyfts av media eller politiken är måste jag tyvärr säga, lite orealistiskt. Först när systemen står för implementering och börjar drabba enskilda människor och deras ekonomi vaknar media och allmänheten upp. Kanske 10 år för sent men det är väl ändå ingen annans fel än våra politikers att debatten inte har förts i offentligheten?M Martin Lundmark skrev:
Nej varför skulle jag protestera mot det? Klart jag inte gör. Det är ju just det vi gör i t ex denna tråd sätter oss in i hur effektavgiften fungerar med dess fördelar och brister.M Martin Lundmark skrev:
Jag förstår bara inte vad du skriver och gör mitt bästa för att kommunicera med dig. Men vi verkar ligga på helt olika våglängder och inte ha kompatibla radiomottagare.
Den elanvändare som individuellt gynnas av effektavgiften behöver ju inte justera sin elanvändning. D v s utifrån den styrande mekanismens verkan är detta en helt ointressant grupp elanvändare - de skapar ju ingen överlastproblem och deras beteende behöver inte styras bort från ett sådant.M Martin Lundmark skrev:
Som tur är håller Rise på att ta fram ett standardiserat API man kan hämta information ifrån utan att själv behöva sätta sig in i hur varje nätbolag räknar:H hhallen skrev:
https://www.ri.se/sv/nyheter/ny-losning-for-smartare-laddning-av-elbilar
Det gör att det blir betydligt enklare att ta fram nämnda mackapär och få den att fungera i hela landet.
Jag tror inte det är svårt för folk att förstå hur systemet fungerar. Det som däremot är svårt är att automatisera värmesystem, billaddare etc. för att minimera effektavgiften.
Haha, ja det skulle bli kul. Och sedan skulle elnätbolagen sitta och försöka förklara hur rimliga resutat det ändå blev...Claes Sörmland skrev:
Samtidigt bygger ju just berättelsen om att koka grodan på sensmoralen att grodan vänjer sig om man kryper upp avgifterna och då inte agerar. I så fall är det kommunikativt bättre med en 18 000 kr räkning och sen går budskapet fram.
Känns det för hårt kan man ju torrköra taxan ett år och med stora röda siffror visa vilket effektuttagsstraff som kommer att behöva betalas och sen kreditera detta för det första året. Ger s a s konsument ett år på sig att vidta åtgärder.
Nja, försök föklara för en vanlig elkund att de ska göra en multivariat optimering. Två oberoende variabler - dels elpriset olika tider på dygnet, dels hur mycket el som används åt gången.N Niclas8811 skrev:
Hej Claes SörmlandClaes Sörmland skrev:
Ja, vi lever ju i ett högtillitssamhälle där de flesta utgår från eller hoppas på att våra beslutsfattare, både politiker och myndigheter, fattar avvägda beslut för vårt bästa och inte sänker vårt samhälle. Att förvänta sig att allmänheten i stort ska intressera sig för denna tekniska fråga när den inte har lyfts av media eller politiken är måste jag tyvärr säga, lite orealistiskt. Först när systemen står för implementering och börjar drabba enskilda människor och deras ekonomi vaknar media och allmänheten upp. Kanske 10 år för sent men det är väl ändå ingen annans fel än våra politikers att debatten inte har förts i offentligheten?
Nej varför skulle jag protestera mot det? Klart jag inte gör. Det är ju just det vi gör i t ex denna tråd sätter oss in i hur effektavgiften fungerar med dess fördelar och brister.
Jag förstår bara inte vad du skriver och gör mitt bästa för att kommunicera med dig. Men vi verkar ligga på helt olika våglängder och inte ha kompatibla radiomottagare.
Den elanvändare som individuellt gynnas av effektavgiften behöver ju inte justera sin elanvändning. D v s utifrån den styrande mekanismens verkan är detta en helt ointressant grupp elanvändare - de skapar ju ingen överlastproblem och deras beteende behöver inte styras bort från ett sådant.
Redan där skiljer det nog sig i våra sätt att agera
När vår föräldrageneration till exempel byggde sina hus för säg 70 år sedan då tog dessa ett stort ansvar själva för att det skulle bli bra. Det anlitade lokala hantverkare och byggde husen själva och tillsammans med grannar och vänner.
När elkraftförsörjningen byggdes för säg drygt 90 år sedan då var det ingenjörer som tog besluten i dåvarande ASEA och i Kungliga Vattenfallsstyrelsen De använde sina kunskaper baserade på fysik och naturlagarna. Dessa har senare ersatts av ekonomer som snarare baserar sina beslut på tyckande och vad väljare önskar, inte på fysik och naturlagarna.
De politiker vi hade då agerade betydligt mer långsiktigt än idag och flera hade en yrkesbakgrund före de blev politiker. Idag agerar många politiker och beslutsfattare inte långsiktigt utan snarare för att bli återvalda nästa val.
Ett exempel på detta var besluten att sätta solceller på hustak och ansluta till elnät byggda för en effektriktning, mot husen. När ”polletten” föll ned om hur tekniskt fel detta var så har, husägarna uppmanats att bara leverera elenergin till egna huset, stödet till installation förändrats, och 60-öringen som innebar effektleveranser vid minuspriser tagits bort.
Vi var några här på byggahus försökte förklara det felaktiga ur elkraftteknisk synpunkt men blev dränkta i jubelropen av de som räknade med att tjäna pengar som elleverantörer.
Vi måste ta ett större ansvar själva för våra beslut. Och inte lita på att pappa staten hjälper oss.
Att ” individuellt gynnas av effektavgiften” ska man inte se som att man dragit en ”turlott ”och sedan stanna där.Claes Sörmland skrev:
Vi bör hela tiden vara aktiva, till exempel, i hur vi väljer den bostad vi köper, hur vi byter våra värmesystem och vitvaror med både avseende på elenergin (kWh) och eleffekten (kW) ta med effektavgiften i budgeten när vi väljer att köpa elbil etc.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 876 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 876 inlägg
Jag har läst så många inlägg där folk inte alls förstår, så Jo jag tror folk har svårt att förstå hur det fungerar.N Niclas8811 skrev:
Det kan möjligen vara svårt att träffa precis på minimum, men att automatisera så att inte bilen laddas klockan 19 om effektavgiften räknas fram till 20 är inte svårt, det är ju bara att schemalägga.
Hej karlmbK karlmb skrev:
Det ligger lite i sakens natur. Till en resistiv last (ett värmeelement) så minskar strömmen då spänningen sjunker. En kraftelektronikbaserad last bygges ofta för att leverera konstant effekt även när spänningen sjunker. Det innebär då att strömmen ökar och de interna förlusterna ökar.
När elnäten byggdes enligt ”Velanders formel” då förutsätts där ett statistiskt underlag hur lasterna kopplas in, i vissa fall är det stokastiska beteenden på lastinkoppling.K karlmb skrev:
När man styr mot timvis elpris då är klockslagen för in/utkoppling synkroniserade. Det innebär då att effekten från många elanvändare sker samtidigt så även spänningsvariationerna som då kan bli ganska stora för spänningsregleringen att hantera.
Självklart, men om spänningen sjunker 2% extra betyder det ju inte att strömmen ökar 20%.M Martin Lundmark skrev:
Men det där är ju isåfall uppe på regionnätsnivå eller högre? Inte på en gammal trafo i villamattan från 1970. Och då menar du att dessa grejor inte skulle blivit uppgraderade redan?M Martin Lundmark skrev:
Hur många aktuella enheter kan det handla om, och vad kostar det att uppgradera dem så den kan reglera ofta o snabbt?
Hej karlmbK karlmb skrev:
Spänningen kan nog sjunka betydligt mer än 2% och kom ihåg att förlusterna ökar med kvadraten på strömmen
Just kraftelektronik är speciellt känslig för hög temperatur som förkortar livslängd och kan orsaka sekundärt genombrott
I inlägg #235 här i tråden beskrev jag hur spänningsregleringen fungerar och har fungerat de senaste, säg 60 åren.K karlmb skrev:Men det där är ju isåfall uppe på regionnätsnivå eller högre? Inte på en gammal trafo i villamattan från 1970. Och då menar du att dessa grejor inte skulle blivit uppgraderade redan?
Hur många aktuella enheter kan det handla om, och vad kostar det att uppgradera dem så den kan reglera ofta o snabbt?
I texten står att strömmen är låg där lindningsomkopplingen finns och det innebär lägre slitage än om strömmen är hög.
Det är för kostsamt att införa automatisk spänningsreglering på 10/04 kV transformatorn. Dessutom eftersträvar man hög driftsäkerhet och få rörliga delar.
När jag var på ABB var jag involverad i tester med tyristorbaserad lindningskopplare för järnvägsdrift. Det var en dyr och komplicerad konstruktion.
Redigerat:
En omöjlig diskussion eftersom vi inte vet var vi är på skalan.M Martin Lundmark skrev:
Så hur sker spänningsregleringen isåfall? Direkt uppe vid kraftverket?M Martin Lundmark skrev: