Problemet är inte att det finns automation för styrning (vilket det iofs inte finns några lätta/billiga lösningar för om man ser till ett helt hushåll och inte bara enstaka förbrukare).

Men pedagogiken i denna styrning är en större utmaning.

Om nu elpriserna är låga säg kl 10-15 och 22-05 - bra då kan jag ställa apparaterna att optimera på det.
Men nu måste man ta två variabler med, vara den ena är dynamisk (baseras på olika toppar under en månad på olika tidsperioder).

Det kommer säkert ai styrningar som kan ta in detta automatiskt (förutsätter att marknaden har öppna APIer där man kan få reda på det förstås) - men att installera en sådan lastbalanserare i sitt hushåll, som dessutom kan styra alla högförbrukare känns inte som en lätt/billig affär

Att ställa in en värmepump eller laddbox att inte ladda/sparköra under ett antal timmar varje dag är ju i jämförelse mycket lättare. Om inte annat att förstå logiken i.

Jag, som ändå är utbildad elektroingenjör, har väldigt lite förståelse för att tex en elbilsladdning på 11kw skall resultera i en dyr "topp" om jag gör det mitt på dagen då elpriset är lågt. Särskilt då jag vet att det är låg belastning av det lokala nätet eftersom de flesta är på jobbet.
Det finns säkert massa olika tekniska paramterar om varför nätet på olika nivå är så lastat att elnätsbolaget tycker detta skall räknas som "högtrafik", men det är inte pedagogiskt, och jag kanske istället måste ladda bilen på natten vid potentiellt högre elpris (det kanske slutar blåsa/solen skiner inte osv) - och då skall jag helt plötsligt beräkna detta hela tiden för att optimera när det lönar sig och inte. Eller som minst installera en avancerad styrning som jag skall sätta upp relger för, och försök förstås varför bilen nu inte laddar klockan x,y,z eller varför den fjärrstyrda tvättmaskinen inte startar osv osv

Och sen åker man ut till fritidshuset där andra regler gäller, som man skall sätta sig in i och optimera utifrån...

Jag förstås överliggande mål. Men de effekttariffer som nu sätts vidmakthålelr jag är felaktigt beräknade: Man måste ta helheten i beaktande och konsumenterna i centrum även om man nu har en uppdelad elmarknad med nät resp producenter osv
 
  • Gilla
TommyC och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag är kluven till effekttariffer efter tråden. Dels verkar det som att de i många fall inte behövs av tekniska skäl just nu. Då ser jag ingen anledning till att införa dem.

Men i de fall effektuttag verkligen är ett tekniskt problem (eller prognostiserat tekniskt problem) i ett visst lokalelnät tycker jag det verkar vara ett bra sätt att se till att just de med behov av stora effektuttag får betala för det, i praktiken de med elbilar och solceller. Att man straffas för effektuttagen så att det finns incitament att minska dem, t ex ladda elbilen långsammare, stänga av sina solceller o s v.

Sen kanske man borde man betala för varje topp, d v s alla toppar som går över det tröskelvärde som man har beslutat för det lokala elnätet.
Jag tycker att det är vettigt, även om man inte behöver det just nu. Men då skall man ha rimliga kostnader. Mitt elbolag har lagt avgiften på 57 kr/kW (medeleffekt över klocktimme) kl 7-21 under nov-mar. Inte alls orimligt (även om frugan blåste på med 11 kW häromdagen, hon tänkte inte riktigt och gick in och gjorde manuell override på laddningen - nu har jag tagit bort den möjligheten kl 7-21, man kan aldrig ladda elbilar under denna tid).

Jag tycker också att de modeller som Ellevio och Göteborg energi (lite olika modeller, den ena har ju dubbel effekt för samma tariff på natten och den andra har en maxeffekt som man kan utnyttja - även under timmar utan effekttariff) är rätt rimliga. Däremot så tycker jag att dessa bolag i nuläget har lagt tariffen lite för högt.

Så jag tycker att effekttarifferna verkligen är bra redan nu, men att de i vissa nät blir väl elaka för den som råkar göra fel. Lär först upp folk, sedan höjer du taxorna steg för steg (som man kokar en levande groda).
 
  • Gilla
Martin Lundmark
  • Laddar…
Claes Sörmland
Samtidigt bygger ju just berättelsen om att koka grodan på sensmoralen att grodan vänjer sig om man kryper upp avgifterna och då inte agerar. I så fall är det kommunikativt bättre med en 18 000 kr räkning och sen går budskapet fram.

Känns det för hårt kan man ju torrköra taxan ett år och med stora röda siffror visa vilket effektuttagsstraff som kommer att behöva betalas och sen kreditera detta för det första året. Ger s a s konsument ett år på sig att vidta åtgärder.
 
  • Gilla
adron och 1 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Problemet är inte att det finns automation för styrning (vilket det iofs inte finns några lätta/billiga lösningar för om man ser till ett helt hushåll och inte bara enstaka förbrukare).

Men pedagogiken i denna styrning är en större utmaning.

Om nu elpriserna är låga säg kl 10-15 och 22-05 - bra då kan jag ställa apparaterna att optimera på det.
Men nu måste man ta två variabler med, vara den ena är dynamisk (baseras på olika toppar under en månad på olika tidsperioder).

Det kommer säkert ai styrningar som kan ta in detta automatiskt (förutsätter att marknaden har öppna APIer där man kan få reda på det förstås) - men att installera en sådan lastbalanserare i sitt hushåll, som dessutom kan styra alla högförbrukare känns inte som en lätt/billig affär

Att ställa in en värmepump eller laddbox att inte ladda/sparköra under ett antal timmar varje dag är ju i jämförelse mycket lättare. Om inte annat att förstå logiken i.

Jag, som ändå är utbildad elektroingenjör, har väldigt lite förståelse för att tex en elbilsladdning på 11kw skall resultera i en dyr "topp" om jag gör det mitt på dagen då elpriset är lågt. Särskilt då jag vet att det är låg belastning av det lokala nätet eftersom de flesta är på jobbet.
Det finns säkert massa olika tekniska paramterar om varför nätet på olika nivå är så lastat att elnätsbolaget tycker detta skall räknas som "högtrafik", men det är inte pedagogiskt, och jag kanske istället måste ladda bilen på natten vid potentiellt högre elpris (det kanske slutar blåsa/solen skiner inte osv) - och då skall jag helt plötsligt beräkna detta hela tiden för att optimera när det lönar sig och inte. Eller som minst installera en avancerad styrning som jag skall sätta upp relger för, och försök förstås varför bilen nu inte laddar klockan x,y,z eller varför den fjärrstyrda tvättmaskinen inte startar osv osv

Och sen åker man ut till fritidshuset där andra regler gäller, som man skall sätta sig in i och optimera utifrån...

Jag förstås överliggande mål. Men de effekttariffer som nu sätts vidmakthålelr jag är felaktigt beräknade: Man måste ta helheten i beaktande och konsumenterna i centrum även om man nu har en uppdelad elmarknad med nät resp producenter osv
Som jag nyss skrev i ett annat inlägg, effekttariffer som sådana tycker jag är vettiga. Nivåer och upplägg för något som är nytt och som kunderna inte har valt ifrån - ja där kan man ifrågasätta många av elbolagen.

Enbart på vintern, enbart dagtid (7-21 eller liknande) samt lägre pris per kWh nu i början (som mitt elbolag har), det är mycket vettigt att införa redan nu. Att ta bort effekttarifferna helt är inte rimligt, vi måste börja förbereda oss på de förändringar som kommer.

Om vartannat hushåll i ett villaområde skaffar elbil, då kommer det elnätet att få en kraftigt ökad toppeffekt om man inte inför effekttariffer. På sikt kommer detta även att gälla nattetid.
 
Claes Sörmland
pacman42 pacman42 skrev:
Om vartannat hushåll i ett villaområde skaffar elbil, då kommer det elnätet att få en kraftigt ökad toppeffekt om man inte inför effekttariffer. På sikt kommer detta även att gälla nattetid.
När vi har nåt vartannat hushåll med elbil så lär väl inga effekttariffer i världen rädda lokalnätet från effekttopparna? Då behövs en utbyggnad av nätkapaciteten? Folk måste ju ladda sina bilar.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Jag har funderat mycket runt det "klaskarlsson" är lite inne på i #256:
OM vi leker med att det i framtiden finns automatisk styrning som varje tidpunkt tar hänsyn till energipriser och effektpriser - och att dom uppdateras i realtid - då får vi ett spännande dynamiskt system.
Olika invärden inte bara matchas mot varandra, utan påverkar varandra. Skulle flertalet elkonsumenter ha det implementerat ligger det nära till hands att det kan bli ett reglertekniskt problem.
 
  • Gilla
adron och 6 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Jag har funderat mycket runt det "klaskarlsson" är lite inne på i #256:
OM vi leker med att det i framtiden finns automatisk styrning som varje tidpunkt tar hänsyn till energipriser och effektpriser - och att dom uppdateras i realtid - då får vi ett spännande dynamiskt system.
Olika invärden inte bara matchas mot varandra, utan påverkar varandra. Skulle flertalet elkonsumenter ha det implementerat ligger det nära till hands att det kan bli ett reglertekniskt problem.
Troligen vill man i ett sånt dynamiskt system nyttja både fasta batterier och elbilar med V2g/V2x då för att reglera effekten snabbt och effektivt och relativt lokalt...
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
När vi har nåt vartannat hushåll med elbil så lär väl inga effekttariffer i världen rädda lokalnätet från effekttopparna? Då behövs en utbyggnad av nätkapaciteten? Folk måste ju ladda sina bilar.
Och det kan de göra om de laddar långsamt över lång tid. Utbyggnaden kommer, frågan är hur länge man kan skjuta på den och hur mycket man skall bygga ut. Lagarna förhindrar ju nätbolagen att bygga mer än vad som behövs idag, men i detta fallet så kanske man skulle behöva tillåta det - för att undvika flera utbyggnationer på ara några få år.

Göteborg Energi ansåg ju att man skulle ladda bilarna på 6A och slå på laddningen efter middagen (detta i artiklar och debattartiklar i Göteborgsposten). Om vi tänker oss kl 21-07 så hinner du ladda (grovt räknat) 3*6*230 W= 4,1 kW under 10 h, dvs 41 kWh per natt. Man kan ju naturligtvis välja att bara toppladda varje natt också. För mig skulle det bli runt hälften så mycket. Det fungerar, men jag kan inte optimera på bara de billigaste priserna längre. Jag skulle behöva ladda i 5h. Sedan har vi ju frugans bil som behöver lite mindre också, samt badtunnan. Bastun skall vi inte glömma.

Men det är vettigt med effekttarifferna ändå...
 
  • Gilla
adron
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Troligen vill man i ett sånt dynamiskt system nyttja både fasta batterier och elbilar med V2g/V2x då för att reglera effekten snabbt och effektivt och relativt lokalt...
Absolut.
Man snabba återkopplingstider och liknande algoritmer är lite att tigga om självsvängningsfenomen.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är nog alla med på att ingångna avtal ska hållas. Sen är det väl kommunen och inte staten som hoppar in och betalar elräkningen om man skulle krascha sitt ekonomiska liv och hamna på socialbidrag.

Men vad har detta med effektavgifterna att göra och den prismekanism som de bygger på? Jag följer dig inte.
Hej Claes Sörmland

Det har nu gått drygt10 år sedan vi den 1 oktober 2012 fick nya bestämmelser i ellagen som innebar möjlighet till timpris för el till privatkunder. Under april 2023 uppgick andelen kunder med timprisavtal till 11 procent.

Det tar tid med förändringar på elkraftfronten och det gäller att vi inte får tappa kontrollen varken över ekonomin eller tekniken. Samhället, och privatpersoner är helt beroende av att elkraftförsörjningen fungerar.

När det gäller elnätet tar det av naturliga skäl lång tid att göra nödvändiga förändringar och därför gäller det att börja styra om i god tid.

Det tar även tid för privatpersoner att förändra sitt sätt att till exempel välja uppvärmningssystem med hänsyn till effektavgifter, eller ta med effektavgifter i kalkylen när man köper elbil och avser att ladda hemma.

Någon gång runt 2018 började Energimarknadsinspektionen (utreda hur elnätstarifferna till privatpersoner kunde göras mer effektbaserade. Men det är inte förrän 1 jan 2027 (nästan 10 år senare) som dessa skall vara införda.

Det verkar som om många inte brytt sig om händelseutvecklingen under dessa år och funderat på hur de skall förbereda sig.

Nu plötsligt så verkar många yrvaket protestera mot effektavgifterna och ser gärna att politikerna och staten stoppar det hela.

Du protesterar när jag försöker förklara att vi måste sätta oss in i hur effektavgiften som en rörlig del av abonnemangsavgiften innebär en möjlighet att både styra den egna abonnemangsavgiften till en lägre kostnad samt att hålla nere ökningen av elnätskostnaden framöver.

Bland annat genom att då kalla effektavgiften för straffavgift, då den både kan innebära en positiv och en negativ sida för elanvändarens ekonomi, då försvårar du den förståelse som behövs att effektavgiften även kan minska elanvändarnas kostnader både personligt och för kollektivet.

Vi har för dålig elkraftkunskap i samhället
 
Redigerat:
M MagHam skrev:
Absolut.
Man snabba återkopplingstider och liknande algoritmer är lite att tigga om självsvängningsfenomen.
Vilket gör att det enda sättet du kan få det att fungera är genom att ha en central styrning som du programmerar med dina villkor för detta. Den måste då vara kopplad till både elnät (för att optimera detta) och elleverantör (för att kunna optimera på elpriset, den elleverantören räknar ut ditt verklige pris utifrån hur de lyckas optimera).
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Poängen är ju att effektavgifter får sin verkan genom att ses som något negativt, något man ska undvika. Ett "straff" i enkla termer. Först då agerar konsument och minskar sitt effektuttag.
Om man vill kalla effektavgiften för "straff" eller inte är väl en strid om påvens skägg. Det är ett ekonomiskt styrmedel, ungefär som trängselskatten i Göteborg och Stockholm. Säkert upplevs sådana avgifter av många som ett straff.

Många (och här avser jag inte dig, Claes Sörmland, fast det är ditt inlägg jag svarar på) borde sätta sig in i elnätstaxans struktur och funktion, och hur det ger utslag på ett helt års avgifter, innan de börjar skria i högan sky om "straff" och "orättvisor".

Jag tror att effektavgifterna kan vara ett rätt bra styrmedel för att få människor att "plocka de lågt hängande frukterna", som jag själv gjort genom att flytta min elbilsladdning från dagtid till natt. Det tog en minut med laddboxens app, spar mer än 1000 kronor i månaden åt mig jämfört med om jag hade fortsatt som förut, och uppnår säkert till stor del vad mitt lokala nätbolag hade hoppats att effektavgiften skulle få mig att göra.

Sen tror jag inte heller att vi ska se effektavgiftens utformning som huggen i sten. Varje nätbolag kommer säkert att göra en utvärdering, kanske efter ett år med effektavgifter, och sedan putsa på utformningen. Enstaka bolag, framför allt Ellevio av dem jag tittat på, har valt lite egendomliga prismodeller. Ellevios modell tycks gynna storförbrukare (i och med att de har sänkt överföringsavgiften per kWh kraftigt, och infört enhetsavgift för abonnemang med 16A/20A/25A huvudsäkering, vilket inneburit en sänkning för de två högre säkringsnivåerna). Åtminstone för en utomstående betraktare verkar detta faktiskt som om det skulle ge motsatt påverkan mot vad syftet med effektavgiften sägs vara. Förhoppningsvis inser de detta och modifierar utformningen nästa år.
 
  • Gilla
adron och 2 till
  • Laddar…
Men kan kan inte utbilda bort känslan av bondfångeri från nätbolagens sida med
"Trust me bro, vi behöver antingen mer pengar eller införa effektavgifter"
Precis som Mette-Martis "Jag hade inget med Epstein att göra" ....

Enda sättet att få bort det är att tydligt och transparent visa var nuvarande intäkter går till, och ju mer detaljerat per område ju bättre och det ska dessutom vara både lätt och allmänt tillgängligt för vem som helst att ta del av från deras hemsida.
Man behöver även visa vad utbyggnad för olika scenarion och saker kostar.

Först då kan man bygga förståelse för varför effektavgifter som spretar hejvilt mellan olika nätbolag kan vara en bra sak.
 
  • Gilla
KTMLarsen och 1 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Men kan kan inte utbilda bort känslan av bondfångeri från nätbolagens sida med
"Trust me bro, vi behöver antingen mer pengar eller införa effektavgifter"
Precis som Mette-Martis "Jag hade inget med Epstein att göra" ....

Enda sättet att få bort det är att tydligt och transparent visa var nuvarande intäkter går till, och ju mer detaljerat per område ju bättre och det ska dessutom vara både lätt och allmänt tillgängligt för vem som helst att ta del av från deras hemsida.
Man behöver även visa vad utbyggnad för olika scenarion och saker kostar.

Först då kan man bygga förståelse för varför effektavgifter som spretar hejvilt mellan olika nätbolag kan vara en bra sak.
Men att nätbolagen inte är transparenta är ingen nyhet som kommit med effektavgifterna. De har i alla tider, särskilt vissa bolag, sugit ut abonnenterna utan att kunna påvisa att någon vidare nytta har producerats. De har helt enkelt delat ut pengarna till sina aktieägare.

Jag håller helt med om att nätbolagen borde redovisa hur de använder intäkterna. Men jag ställer mig ändå tvivlande till att detta skulle "bygga förståelse". Alla de som har problem med att ens förstå hur effektavgifterna fungerar och hur de påverkar deras egen näträkning kommer knappast att ta del av sådana uppgifter, och även om de gjorde det skulle de sannolikt inte begripa något.
 
  • Gilla
adron
  • Laddar…
H hhallen skrev:
Men att nätbolagen inte är transparenta är ingen nyhet som kommit med effektavgifterna. De har i alla tider, särskilt vissa bolag, sugit ut abonnenterna utan att kunna påvisa att någon vidare nytta har producerats. De har helt enkelt delat ut pengarna till sina aktieägare.

Jag håller helt med om att nätbolagen borde redovisa hur de använder intäkterna. Men jag ställer mig ändå tvivlande till att detta skulle "bygga förståelse". Alla de som har problem med att ens förstå hur effektavgifterna fungerar och hur de påverkar deras egen näträkning kommer knappast att ta del av sådana uppgifter, och även om de gjorde det skulle de sannolikt inte begripa något.
Helt korrekt. De som har problem kommer inte själva att ta del av uppgifterna eller kanske inte ens förstå dem om de tar del
Men det kommer de som är intresserade i deras närhet , på jobb, journalister etc etc att göra.
Dessa i sin tur förklarar och gör analogier för att förklara.
Precis som man behöver göra med tekniska problem för chefer för att de ska fatta varför det är en dum ide att göra B om man inte har gjort A redan.

Och skulle det visa sig att nätbolagen plockar ut hutlösa vinster till sina aktieägare kommer de som kollar och journalister att driva opinion och mer eller mindre tvinga fram förändringar.

Att saker och hårdvara och arbetstid kostar har alla (tja eller nästan alla iaf) förståelse för.
Men om ett nätbolag plockar ut hutlösa vinster samtidigt som privatpersoner får 2-3-4ggr så hög elräkning ... nä det kommer det aldrig att finnas förståelse för
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.