Claes Sörmland
Poängen är ju att effektavgifter får sin verkan genom att ses som något negativt, något man ska undvika. Ett "straff" i enkla termer. Först då agerar konsument och minskar sitt effektuttag.

Om du sen tycker att termen "straff" känns besvärlig eller om du har kollegor som aldrig skulle använda en sådan term är helt irrelevant. Prismekanismens styrande effektivitet bygger ju just på att det är något negativt att drabbas av effekttaxan, att sådant agerande som är dyrt till viss del straffas ut.

Om du beskriver att betala effekttaxan som rosa moln och en god sak så motverkar du dess syfte.
 
  • Gilla
  • Älska
TommyC och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
M Martin Lundmark skrev:
Varför kallas du då inte med samma logik dagens abonnemangsavgift för en ”straffavgift”?
Nu skrev du detta till @MrDizzy men mitt svar skulle vara:

För att du inte kan agera för att undkomma abonnemangsavgiften.

I fallet där abonnemangsavgiften är länkad till huvudsäkringens storlek finns ju dock ett element som straffar den som väljer en högre huvudsäkring. Detta har gjort att jag har 16A huvudsäkring till mitt småhus och inte en högre säkring som kostar mig mer.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Poängen är ju att effektavgifter får sin verkan genom att ses som något negativt, något man ska undvika. Ett "straff" i enkla termer. Först då agerar konsument och minskar sitt effektuttag.

Om du sen tycker att termen "straff" känns besvärlig eller om du har kollegor som aldrig skulle använda en sådan term är helt irrelevant. Prismekanismens styrande effektivitet bygger ju just på att det är något negativt att drabbas av effekttaxan, att sådant agerande som är dyrt till viss del straffas ut.

Om du beskriver att betala effekttaxan som rosa moln och en god sak så motverkar du dess syfte.
Hej
Syftet att erbjuda möjlighet att sänka sina egna elnätskostnader och samtidigt bidra till att hålla nere elnätens framtida kostnadsökningar ser jag som en positiv sak, och inte som ett straff

Om de som får mindre total abonnemangsavgift med effektavgift är det fortfarande ett straff

För mig låter det som logiska kullerbyttor och bidrar inte till bättre elkraftkunskap och bättre förståelse för ekonomi

Så kalla effektavgiften för effektavgift och inte för ett straff
 
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
Claes Sörmland
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Syftet att erbjuda möjlighet att sänka sina egna elnätskostnader och samtidigt bidra till att hålla nere elnätens framtida kostnadsökningar ser jag som en positiv sak, och inte som ett straff

Om de som får mindre total abonnemangsavgift med effektavgift är det fortfarande ett straff

För mig låter det som logiska kullerbyttor och bidrar inte till bättre elkraftkunskap och bättre förståelse för ekonomi
Vi verkar tala helt förbi varandra. Omtag så vi kan nå fram till dig:

Hur tror du att prismekanismer fungerar? Beskriv med egna ord varför införande av effekttaxa skulle minska eller hålla tillbaka andelen kunder/brukare som tar ut hög effekt? Vad är utifrån kundens/brukarens individperspektiv skälet till detta val?
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vi verkar tala helt förbi varandra. Omtag så vi kan nå fram till dig:

Hur tror du att prismekanismer fungerar? Beskriv med egna ord varför införande av effekttaxa skulle minska eller hålla tillbaka andelen kunder/brukare som tar ut hög effekt? Vad är utifrån kundens/brukarens individperspektiv skälet till detta val?
Hej
Det är på samma sätt som flera har gått över till rörligt elpris som ibland (när många köper elkraft) är högt och ibland är lågt (när färre köper elkraft)

Dessa har studerat hur det fungerar och med den kunskapen lärt göra bra val när de använder elenergin men även på sikt den teknik de väljer för uppvärmning, varmvatten vitvaror etc

Varför skulle de inte kunna lära sig effektavgiftens spelregler
 
Claes Sörmland
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Det är på samma sätt som flera har gått över till rörligt elpris som ibland (när många köper elkraft) är högt och ibland är lågt (när färre köper elkraft)

Dessa har studerat hur det fungerar och med den kunskapen lärt sig välja teknik och göra val när de använder elenergin

Varför skulle de inte kunna lära sig effektavgiftens spelregler
Du har inte svarat på frågan och svarar istället svävande och utan precision. Och drar in andra saker. Försök igen med ett nytt svar. Frågan igen:

Hur tror du att prismekanismer fungerar? Beskriv med egna ord varför införande av effekttaxa skulle minska eller hålla tillbaka andelen kunder/brukare som tar ut hög effekt? Vad är utifrån kundens/brukarens individperspektiv skälet till detta val?
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Det är på samma sätt som flera har gått över till rörligt elpris som ibland (när många köper elkraft) är högt och ibland är lågt (när färre köper elkraft)

Dessa har studerat hur det fungerar och med den kunskapen lärt göra bra val när de använder elenergin men även på sikt den teknik de väljer för uppvärmning, varmvatten vitvaror etc

Varför skulle de inte kunna lära sig effektavgiftens spelregler
Ett problem är ju att en del, som har gått till timpris, nu redan har investerat massa lärande i elpriset, spotpriser, automatiserad styrning mm mm
De allra flesta vill inte nörda ner sig mer, och framförallt inte i en styrning som kan styra på helt andra saker, och dessutom inte är konsekvent mellan olika nät (dvs läser man om det/diskuterar sinsemellan osv så är det olika bud i många fall)

El = två hål i väggen - så vill de flesta ha det. Sen kan nog många sträcka sig till: Minimera konsumtionen vissa tider. Helst då fasta tider: Dvs man kan lära sig att minimera konsumtionen vardagar 9-17 eller liknande.

Väldigt få går all in på automation, AI styrning mm mm för att minimera elpriset så mycket som möjligt - särskilt när nu dessa personer åker på bakslag då investeringen i solceller, och hembatterier, nu måste kompletteras med ännu mer investeringar för att funka som det är tänkt.

Sen finns det massa tekniska aspekter. Men dom är i de flesta fall ointressanta för konsumenterna: Ge mig el till rimligt pris lyder kravspecen. Man har nog att bekymra sig för och vill inte riskera tusentals kronor extra på elräkningen för att man laddade elbilen en timme för tidigt, eller var tvungen att köra båpde tvätt och torktumlare samtidigt som man lagade mat innan fotbollsträningen i veckan

Det är därför jag tycker att effekttarifferna är fel: Dom är inte pedagogiska och utgår inte ifrån folks behov. Det finns garanterat sätt att mer subtilt styra människor samt investera på rätt sätt i våra elnät för att förenkla livet utan att göra det löjligt dyrt och opedagogiskt...
 
  • Gilla
  • Älska
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du har inte svarat på frågan och svarar istället svävande och utan precision. Och drar in andra saker. Försök igen med ett nytt svar. Frågan igen:

Hur tror du att prismekanismer fungerar? Beskriv med egna ord varför införande av effekttaxa skulle minska eller hålla tillbaka andelen kunder/brukare som tar ut hög effekt? Vad är utifrån kundens/brukarens individperspektiv skälet till detta val?
Hej
Jag svarade på din fråga

Jag är ju själv en elanvändare som tar mitt ansvar när jag köpte hus
 
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
Claes Sörmland
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Jag svarade på din fråga
Jag når inte fram till dig helt klart. Låt oss vända på det och utgå från vad du resonerar om:

M Martin Lundmark skrev:
Jag är ju själv en elanvändare som tar mitt ansvar när jag köpte hus
Vad menar du med att "ta ditt ansvar?"

Vad skulle hända dig om du inte "tog ditt ansvar?"
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag når inte fram till dig helt klart. Låt oss vända på det och utgå från vad du resonerar om:


Vad menar du med att "ta ditt ansvar?"

Vad skulle hända dig om du inte "tog ditt ansvar?"
Hej
När jag tex köper hus så ikläder jag mig flera avtal
Bland annat gällande elabonnemang

Då tar jag att betala för det jag använder av elnät och elenergi

Det är inte farbror staten som jag ”skall räkna med” hoppar in och betalar för mig om jag tagit på mig avtal som jag inte klarar av
 
Fairlane
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Ett problem är ju att en del, som har gått till timpris, nu redan har investerat massa lärande i elpriset, spotpriser, automatiserad styrning mm mm
De allra flesta vill inte nörda ner sig mer, och framförallt inte i en styrning som kan styra på helt andra saker, och dessutom inte är konsekvent mellan olika nät (dvs läser man om det/diskuterar sinsemellan osv så är det olika bud i många fall)

El = två hål i väggen - så vill de flesta ha det. Sen kan nog många sträcka sig till: Minimera konsumtionen vissa tider. Helst då fasta tider: Dvs man kan lära sig att minimera konsumtionen vardagar 9-17 eller liknande.

Väldigt få går all in på automation, AI styrning mm mm för att minimera elpriset så mycket som möjligt - särskilt när nu dessa personer åker på bakslag då investeringen i solceller, och hembatterier, nu måste kompletteras med ännu mer investeringar för att funka som det är tänkt.

Sen finns det massa tekniska aspekter. Men dom är i de flesta fall ointressanta för konsumenterna: Ge mig el till rimligt pris lyder kravspecen. Man har nog att bekymra sig för och vill inte riskera tusentals kronor extra på elräkningen för att man laddade elbilen en timme för tidigt, eller var tvungen att köra båpde tvätt och torktumlare samtidigt som man lagade mat innan fotbollsträningen i veckan

Det är därför jag tycker att effekttarifferna är fel: Dom är inte pedagogiska och utgår inte ifrån folks behov. Det finns garanterat sätt att mer subtilt styra människor samt investera på rätt sätt i våra elnät för att förenkla livet utan att göra det löjligt dyrt och opedagogiskt...
Jag tänker att man inte behöver gå all-in, men man kan ändå göra något.
Att styra förbrukning efter elpriset kräver antingen automation, eftersom det ändras varje kvart, eller att man gör ett ungefärligt antagande, att priset oftast är billigare på natten än på dagen. Det stämmer inte alltid, så det blir inte optimalt, men bättre än inget.

I min värmepump finns det en enkel funktion för detta. Man bockar i att man har kvartstaxa och anger vilket elprisområde man bor i, så sköter pumpen det själv sen. Man behöver inte sitta och fixa med egen automation.

Jag tänker mig att samma värmepump inom något år eller två kommer ja funktionen att man anger vilket elnätsbolag man har så anpassas förbrukning efter effektavgiften som gäller för mig. Om inte, så är det ändå väldigt mycket lättare att styra efter effektavgift som kanske har 2 tider att hålla reda på per dygn, mot 96 om man ska styra på elpris. Sen kommer elpris och effektavgiftstaxa givetvis inte alltid samverka, men det ligger i sakens natur.
 
Claes Sörmland
M Martin Lundmark skrev:
Hej
När jag tex köper hus så ikläder jag mig flera avtal
Bland annat gällande elabonnemang

Då tar jag att betala för det jag använder av elnät och elenergi

Det är inte farbror staten som jag ”skall räkna med” hoppar in och betalar för mig om jag tagit på mig avtal som jag inte klarar av
Det är nog alla med på att ingångna avtal ska hållas. Sen är det väl kommunen och inte staten som hoppar in och betalar elräkningen om man skulle krascha sitt ekonomiska liv och hamna på socialbidrag.

Men vad har detta med effektavgifterna att göra och den prismekanism som de bygger på? Jag följer dig inte.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är nog alla med på att ingångna avtal ska hållas.
Ungefär som att man har ett val när det gäller elnäts-"avtal". 😂
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Många i denna tråden verkar leva efter devisen att "alla skall ha det lika dåligt". Det är nämligen konsekvensen av att inte ha effekttarifferna, vi får alla betala mer. Vi skall bygga ut elnäten och alla skall vara med och betala för det. Riktigt illa enligt min uppfattning, även om jag har råd att betala en högre taxa oavsett om det är med eller utan effekttariff.

Och som jag redan har påtalat i andra trådar. Många elbilar har redan funktionen. Många värmepumpar har funktionen. Många kan styra detta själva via timers eller liknande.

I andra länder är utrustning med stöd för effekttariffer och kvartspriser mycket vanligare än i Sverige, så det finns lösningar.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
pacman42 pacman42 skrev:
Många i denna tråden verkar leva efter devisen att "alla skall ha det lika dåligt". Det är nämligen konsekvensen av att inte ha effekttarifferna, vi får alla betala mer. Vi skall bygga ut elnäten och alla skall vara med och betala för det. Riktigt illa enligt min uppfattning, även om jag har råd att betala en högre taxa oavsett om det är med eller utan effekttariff.

Och som jag redan har påtalat i andra trådar. Många elbilar har redan funktionen. Många värmepumpar har funktionen. Många kan styra detta själva via timers eller liknande.

I andra länder är utrustning med stöd för effekttariffer och kvartspriser mycket vanligare än i Sverige, så det finns lösningar.
Jag är kluven till effekttariffer efter tråden. Dels verkar det som att de i många fall inte behövs av tekniska skäl just nu. Då ser jag ingen anledning till att införa dem.

Men i de fall effektuttag verkligen är ett tekniskt problem (eller prognostiserat tekniskt problem) i ett visst lokalelnät tycker jag det verkar vara ett bra sätt att se till att just de med behov av stora effektuttag får betala för det, i praktiken de med elbilar och solceller. Att man straffas för effektuttagen så att det finns incitament att minska dem, t ex ladda elbilen långsammare, stänga av sina solceller o s v.

Sen kanske man borde man betala för varje topp, d v s alla toppar som går över det tröskelvärde som man har beslutat för det lokala elnätet.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.