15 835 läst ·
447 svar
16k läst
447 svar
Busch vill stoppa effektavgifterna
Bättre vore väl att ställa ner laddeffekten på 3-fas?A adron skrev:Av strategierna "ladda vid ankomst", "ladda vid lägsta timpris" och "ladda jämnt fördelat över hela tiden bilen är inkopplad" visar undersökningen att "ladda vid lägsta timpris" är sämst för elnätet. Och det är den strategi som alltmer sålts in av "intelligenta" laddboxar. Näst sämst är "ladda vid ankomst", vilket är den strategi som använts av "ointelligenta" laddboxar.
Och bäst är "ladda jämnt fördelat över hela tiden", vilket är den strategi som gynnas av en effektavgift som baseras på månadens värsta toppar. Sen är den strategin inte optimal för energieffektivitet eftersom elbilen har högre laddeffektivitet när den laddas med högre effekt. Så var och en får välja en lämplig hastighet att ladda bilen med; i mitt fall 16 A enfas, så vet jag ungefär var mina effekttoppar hamnar och minskar samtidigt laddeffektiviteten bara med någon procent.
Det gör jag för min laddstrategi är inte så avancerad att den säker upp den absolut lägsta timmen (kvarten) och försöker ladda fullt på den. Nej, det hinns ändå inte med med 11 kW och sedan är ju verkligheten att den enda vettiga strategin jag kommit på är att köra laddningen under natt-timmarna (undantaget om jag skulle råka vara hemma en sommardag när de kan bli några (flera) timmar mitt på dan med negativa priser till skillnad från på natten.
Även om priset kan ändras lite grann mellan typ 23 och 06 så blir det ju bäst att ställa effekten på laddning så att en normal dags körning hinner in i batteriet mellan dessa timmar. Och då är jag nere på typ 3-4 kW eftersom jag har 6-7 timmar på mig.
Det har jag kommit på alldeles själv och en effektavgift skulle enbart ge mig andra problem.
Typiskt sett så är det bättre för effektiviteten att köra max effekt på 1-fas än låg effekt på 3-fas. De flesta trefasladdare i elbilar är i själva verket tre stycken enfasladdare, en per fas, och verkningsgraden sjunker ju lägre effekt respektive enfasladdare får. Förutsatt att alla hushåll inte har sina laddare kopplade på samma fas ut mot nätet så är det sen likvärdigt för elnätets belastning.K karlmb skrev:
HejK karlmb skrev:
Nu har elnätsföretagen hållit ned kostnadsökningarna i elnäten genom förtätning av anslutna då elenergiflödet genom elnäten minskat
Det är mycket kostsamt att förstärka elnät speciellt där det går många andra medialedningar och är asfalt
Om effekttopparna inte minskar i samma utsträckning då får man elnät som är kostsammare något som inte elanvändare gillar
Redigerat:
Än en gång, hur har dessa förtätningar gått till i alla villamattor med direktverkande el och 400m2 tomter redan från början?M Martin Lundmark skrev:Hej
Nu har elnätsföretagen hållit ned kostnadsökningarna i elnäten genom förtätning av anslutna då elenergiflödet genom elnäten minskat
Det är mycket kostsamt att förstärka elnät speciellt där det går många andra medialedningar och är asfalt
Om effekttopparna inte minskar i samma utsträckning då får man elnät som är kostsammare något som inte elanvändare gillar
Det du talar om är gamla områden med stora tomter som styckats av. Dessa saknar också fjärrvärme i hög grad, istället har de varit uppvärmda med ved och senare olja. Sedan har man skaffat elkasetter. Givetvis fick redan då förstärka dessa elnät för att klara rejäla effektuttag eftersom det var stora och relativt dåligt isolerade hus.
Så det resonemanget håller inte.
Det är ändå rätt små skillnader i effektivitet. Jag hinner inte ladda fullt med min 1-fasladdare heller så det går bort här.A adron skrev:Typiskt sett så är det bättre för effektiviteten att köra max effekt på 1-fas än låg effekt på 3-fas. De flesta trefasladdare i elbilar är i själva verket tre stycken enfasladdare, en per fas, och verkningsgraden sjunker ju lägre effekt respektive enfasladdare får. Förutsatt att alla hushåll inte har sina laddare kopplade på samma fas ut mot nätet så är det sen likvärdigt för elnätets belastning.
Men du skrev ju "Och då är jag nere på typ 3-4 kW eftersom jag har 6-7 timmar på mig." och 3,6 kW är precis vad en enfasladdare ger? Om du inte tänker schukoladdare på 10A? Jag har en Easee box som jag ställt på att bara tillåta enfasladdning. Funkar även att ha en trefasladdare och sätta i en enfaskabel.K karlmb skrev:
Å det upplägget låg säkert då när det hände i resp nätägares högsta intresse; tänk på alla goa anslutningsavgifter som följer och kunde inkasseras med en sådan förtätning!! Som dessutom är ganska trist och ofta likformig att bo i, volvo-villa vovveK karlmb skrev:
Vad hände med dom slantarna? Borde dom inte ha använts just för att förstärka elnätet? Kanske istället blev skön utdelning till ägarna...vilket verkar vara dagens melodi
HejK karlmb skrev:Än en gång, hur har dessa förtätningar gått till i alla villamattor med direktverkande el och 400m2 tomter redan från början?
Det du talar om är gamla områden med stora tomter som styckats av. Dessa saknar också fjärrvärme i hög grad, istället har de varit uppvärmda med ved och senare olja. Sedan har man skaffat elkasetter. Givetvis fick redan då förstärka dessa elnät för att klara rejäla effektuttag eftersom det var stora och relativt dåligt isolerade hus.
Så det resonemanget håller inte.
Det är naturligtvis en uppsjö av variationer
Där jag bor så byggdes området för el ved olja och idag är det bergvärme och fjärrvärme för de flesta Den transformator jag är ansluten till klarar idag inte att leverera 25 A till alla anslutna
El ved o olja? Hur gammalt är området?M Martin Lundmark skrev:
HejK krambriw skrev:Å det upplägget låg säkert då när det hände i resp nätägares högsta intresse; tänk på alla goa anslutningsavgifter som följer och kunde inkasseras med en sådan förtätning!! Som dessutom är ganska trist och ofta likformig att bo i, volvo-villa vovve
Vad hände med dom slantarna? Borde dom inte ha använts just för att förstärka elnätet? Kanske istället blev skön utdelning till ägarna...vilket verkar vara dagens melodi
Det finns tyvärr aktiebolag som är ägare till elnät
Sedan finns det kommunala bolag som både äger elnätet och beskattar de som är anslutna till elnätet där går skatt och ev vinst till samma kassa
Det är en ganska kort tidsperiod som villaområden byggts för direktverkande el.K karlmb skrev:
1920-1940-tal var väl ved; sen 1950-1960-tal olja; slutet på 70-talet till 80-talet byggdes kanske rena elvärmeområden, men redan på 90-talet började värmepumpar komma och nu är det väl inget område som dimensioneras för ren direktel. En del hus har säkert konverterats också i olika lägen.
Här är vad husen har idag. Av alla villor är det kanske en fjärdedel som byggdes under en period då direktel dominerade.
https://pxexternal.energimyndigheten.se/sq/bd0b21f6-f993-4857-9527-435c32ef818c
Redigerat: