106 022 läst ·
152 svar
106k läst
152 svar
Buller från grannens värmepump
R
rolflidvall
Husägare
· Stockholm/Nacka
· 408 inlägg
rolflidvall
Husägare
- Stockholm/Nacka
- 408 inlägg
Rent allmänt så kan man säga att om man i ett rum inomhus är störd av lågfrekvent buller som kommer utifrån så är det sannolikt att rummets fönster är den ljudmässigt svagaste länken i fasaden. Om bullerkällan inte går att påverka så kanske man kan överväga att byta till särskilt ljudisolerade fönster. Jag har ingen koll på kostnader, men som allt special kan man säkert förutsätta att det inte är billigt.
Tack men det har vi gjort för 3år sen. Morups 3 glas. Tyvärr inget mer att göra på den fronten.R rolflidvall skrev:Rent allmänt så kan man säga att om man i ett rum inomhus är störd av lågfrekvent buller som kommer utifrån så är det sannolikt att rummets fönster är den ljudmässigt svagaste länken i fasaden. Om bullerkällan inte går att påverka så kanske man kan överväga att byta till särskilt ljudisolerade fönster. Jag har ingen koll på kostnader, men som allt special kan man säkert förutsätta att det inte är billigt.
HejR rolflidvall skrev:Jättebra att prata med grannen och försöka hjälpas åt att lösa problemet med bullret. Men, om det inte går så behöver man känna till vad man har för möjligheter. Till att börja med så lyder störningar från buller under miljöbalken, 9 kap 3 §:
[länk]
"3 § Med olägenhet för människors hälsa avses störning som enligt medicinsk eller hygienisk bedömning kan påverka hälsan menligt och som inte är ringa eller helt tillfällig."
Vidare, så här skriver t.ex. Mark- och miljööverdomstolen i dom M 1457-18, 2018-11-27, som gäller ljudstörningar:
[länk]
"Med olägenhet för människors hälsa avses störning som enligt medicinsk eller hygienisk bedömning kan påverka hälsan menligt och som inte är ringa eller helt tillfällig enligt 9 kap. 3 § miljöbalken, MB. Störningen måste ha en viss varaktighet och objektivt sett innebära en olägenhet. Bedömningen ska utgå från vad människor i allmänhet anser är en olägenhet, men hänsyn ska tas till personer som är något känsligare än normalt (prop. 1997/98:45, Del 2, s. 109). Regeln är mycket vid och träffar inte bara fasta källor utan även rörliga, såsom fordon. Även ett kortvarigt ljud kan innebära en olägenhet för människors hälsa enligt miljöbalken om det är regelbundet och återkommande (jfr MÖD 2002:3)."
Det som är bra med lagstiftningen är att den inte säger något annat än att är man störd så är det ett problem, inga gränsvärden, så lagen tar tar hand om det faktum att olika människor är olika känsliga för störningar.
Om man lider av bullerstörningar från någon som inte vill åtgärda dem så behöver man anmäla detta till kommunen som ett tillsynsärende. Stockholm t.ex. har en hemsida där man kan göra det:
[länk]
När man väl lyckats övertala kommunen att man är störd och att de behöver komma hem och mäta så kommer de, om det handlar om lågfrekvent buller (upp till 200 Hz), att göra en ovägd (utan filter) tersbandsmätning enligt "Folkhälsomyndighetens allmänna råd om buller inomhus", tabell 2:
[länk]
[bild]
Folkhälsomyndighetens allmänna råd är inte tvingande utan bara rekommendationer, men eftersom kompetensen hos kommuner i allmänhet är mycket låg vad gäller ljud så följer kommunerna rekommendationerna som om de var lag, vilket de alltså inte är.
För övrigt anser jag, som är pensionerad ljudtekniker, att gränsvärdena, särskilt under 100 Hz, är alldeles för höga i rekommendationerna.
Om kommunen sedan kommer fram till att man får tåla störningarna så kan man överklaga beslutet till länsstyrelsen och sedan vidare till Mark- och miljödomstolen.
Eftersom det nämns i tråden så vill jag påpeka att vad gäller de absolutvärden i dB (för ljudtrycksnivå) man får med appar i telefoner och dylikt så är de inte regelrätta. För det krävs en ljudnivåmätare som är kalibrerad så att 0 dB ("hörseltröskeln") = 20 μPa ljudtrycksnivå:
[länk]
Slutligen, när man mäter ljudstörningar så är det mycket viktigt att man gör två mätningar, en med störningskällan avstängd och en med störningskällan igång så att man kan se exakt vilket ljudtillskott störningskällan bidrar med. Där kan man dock till nöds använda en mobilapp. För att någorlunda kunna se skillnaden mellan två mätvärden på samma apparat behöver man ju inte ha en kalibrerad ljudnivåmätare. Självklart måste dock mätningen göras i samma punkt - där man blir störd.
Jag upplever lågfrekvent buller i sovrummet varje sommar . Ljudet är 100hz och hörs hela natten .Eftersom ljudet kommer endast på sommar när temperaturen stiger så misstänker jag den är fläkt eller likande apparaten .Jag har kontakt granne i samma trappa och även på andra trapphuset alla säger ljudet är inte från deras lägenhet. Förening tycket ljudet är låga och den är meningslöst att göra mätning. Är det 25dba eller 30 dba som gäller när man göra ljudmättning?Kan ljudkällar hittas genom mätning?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden