F fb35523 skrev:
Är ljudet luftburet så kan man bygga in utedelen (förutsatt att det är den som låter) med ljuddämpande material. Det kan vara en utmaning med tanke på fukt, luftflöde mm men går absolut att göra. Att brummet ligger på runt 50 Hz antyder dock att det är stomljud du hör.
Inbyggnad för att få ner ljudet ... många uteluftmaskiner tål INTE den behandlingen.

• Gilla
kortis
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det sitter en kompressor i dom också som kan skapa en hel del stomljud om dom monteras på fel plats eller fel sätt.
Vissa maskiner kan låta ganska så ordentligt, men står den snett på golvet så kan kontakt mellan kompressorlådan och höljet garanteras - då låter det.

Så det behövs noggrannhet när den ställs på plats.

P pmd skrev:
I takt med att klimatet blir varmare så kommer uppvärmningsbehovet att minska så det kanske går på ett ut med att nedkylningsbehovet ökar?

AC är knappast en mijöbov i Sverige.
Håller inte med. Det kostar mycket energi att kyla ner ett hus.

Abbii Abbii skrev:
Ts kunde ha löst problemet på två minuter antingen gå till grannen 4 meter bort eller plocka upp telefonen och ringt.

Som granne hade jag uppskattat ärlighet och framfört önskemålen, vi lånar grejer av varandra, vi snackar med varandra.
Så funkar grannvänskapen.

Ts har förmodligen inte löst problemet än och grannen är helt omedveten om problemet.
Är du XXX i hela XXXXX?
1. Han har Covid-19 och vill inte smitta grannen.
2. Han ville kolla vad som gäller först.
3. Du är sjukt otrevlig och borde bannas från forumet med omedelbar verkan.

• Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Är du XXX i hela XXXXX?
1. Han har Covid-19 och vill inte smitta grannen.
2. Han ville kolla vad som gäller först.
3. Du är sjukt otrevlig och borde bannas från forumet med omedelbar verkan.
Och du bidrar till tonen i tråden själv?
Skriv det du menar istället "Är du dum i hela huvudet"?
Vaför fjanta med X?

S skaraborgsfakir skrev:
Håller inte med. Det kostar mycket energi att kyla ner ett hus.
Det går åt tre ggr så mycket energi att använda aggregatet för kyla som för värme, förhållande kanske har ändrats sedan jag arbetade som kylteckniker men tror int det

• Gilla
Finnpucko
  • Laddar…
K kortis skrev:
Det går åt tre ggr så mycket energi att använda aggregatet för kyla som för värme, förhållande kanske har ändrats sedan jag arbetade som kylteckniker men tror int det
Jag tog ett datablad på måfå och jämförde:

https://api.eluxmkt.com/external/compliance-documents/EUEnergyLabel/950011437/Combined/latest/PDF/SV

Kylläge:
Dimensionerade kylkapacitet (Pdesignc) kW 2.6
Säsongsköldfaktorn (SEER) 8.5

Värmläge:
Dimensionerade upvärmningskapacitet (Pdesignh) kW,
(Uppvärmningssäsong genomsnittlig) 2.5
Säsomgvärmefaktorn (SCOP) (Uppvärmningssäsong genomsnittlig) 4.6
(Uppvärmningssäsong kallare) 2.8
Säsomgvärmefaktorn (SCOP) (Uppvärmningssäsong kallare) 3.7

Enligt denna får man dubbel effektivitet när man kyler som när man värmer (jämför SEER med SCOP*). Kombinerat med att vi sommartid ofta har mer tillgång på el och mindre uppvärmningsbehov (och därmed lägre total elförbrukning) så blir den miljömässiga påverkan av komfortkyla ganska liten.

Nu är vi dock ganska långt bort från TS ursprungliga fråga så vi kanske får hoppas på ett snabbt tillfrisknande så vi kan få relevant feedback och fortsätta diskutera det tråden egentligen gäller :)

* Det kanske inte är 100% relevant att jämföra SEER med SCOP, men en viss fingervisning ger det i alla fall.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Det måste vara väldigt länge sedan...
Verkningsgraden i själva kylprocessen är densamma. Det som skiljer är att kompressorns drivenergi vid värmedrift fallet bidrar till uppvärmningen, medans vid kyldrift sänker den kyleffekten i motsvarande grad.
Med ett COP runt 2,5 kanske man kommer i närheten av din siffra, men dagens värmepump är betydligt effektivare än så.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Kan bara addera i denna diskussion att i min kommun är högsta tillåtna nivå 45db dagtid och 25db nattetid och gäller vid tomtgräns.

L least skrev:
Och du bidrar till tonen i tråden själv?
Skriv det du menar istället "Är du dum i hela huvudet"?
Vaför fjanta med X?
Har du läst hans inlägg?

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Varför bor du som ljudkänslig i kedjehus?

useless useless skrev:
Det måste vara väldigt länge sedan...
Verkningsgraden i själva kylprocessen är densamma. Det som skiljer är att kompressorns drivenergi vid värmedrift fallet bidrar till uppvärmningen, medans vid kyldrift sänker den kyleffekten i motsvarande grad.
Med ett COP runt 2,5 kanske man kommer i närheten av din siffra, men dagens värmepump är betydligt effektivare än så.
Jo det är väl som jag tror men 1-3 det var något jag visste att det var så. Fast hur mycket effektivare 1-4 el. 1-5 fast med luft luft där finns ju inte mycket mer att hämta däremot så är kylmediumet avgörande och i viss mån köldmediumet men om det blivit mer el mindre affektiv ja jag har ju varit borta ett tag från nära inblick i kylaggregatsutvecklingen

F fb35523 skrev:
Jag tog ett datablad på måfå och jämförde:

[länk]

Kylläge:
Dimensionerade kylkapacitet (Pdesignc) kW 2.6
Säsongsköldfaktorn (SEER) 8.5

Värmläge:
(Uppvärmningssäsong genomsnittlig) 2.5
Säsomgvärmefaktorn (SCOP) (Uppvärmningssäsong genomsnittlig) 4.6
(Uppvärmningssäsong kallare) 2.8
Säsomgvärmefaktorn (SCOP) (Uppvärmningssäsong kallare) 3.7

Enligt denna får man dubbel effektivitet när man kyler som när man värmer (jämför SEER med SCOP*). Kombinerat med att vi sommartid ofta har mer tillgång på el och mindre uppvärmningsbehov (och därmed lägre total elförbrukning) så blir den miljömässiga påverkan av komfortkyla ganska liten.

Nu är vi dock ganska långt bort från TS ursprungliga fråga så vi kanske får hoppas på ett snabbt tillfrisknande så vi kan få relevant feedback och fortsätta diskutera det tråden egentligen gäller :)

* Det kanske inte är 100% relevant att jämföra SEER med SCOP, men en viss fingervisning ger det i alla fall.
Det var ju många säsongssiffror o saker hit o dit.
Ett kyl/värme aggregatet ger el ska vi säga gav 3ggr så mycket värme som kyla i kcal/h el watt fast som sagts de är väl effektivare i dag pga köld o kylmedium och andra material främst då i kondensorn så det kanske är ett förhållande på
1-4 el 1-5 el till o med 100% bättre än för 25 år sedan och det är ju bra

T Tarseld skrev:
Varför bor du som ljudkänslig i kedjehus?
Är denna frågeställning relevant för tråden? När vi nu (återigen) påvisat att bullret ligger långt över gränsvärdena är det knappast OK att kalla TS "ljudkänslig". Man ska inte behöva acceptera vad som helst bara för att man bor i en viss boendeform. Jag tycker TS har varit uppmärksam och noterat ett begynnande problem och dessutom haft en rimlig approach till problemet, inklusive kontakt med grannen.

• Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
F fb35523 skrev:
Är denna frågeställning relevant för tråden? När vi nu (återigen) påvisat att bullret ligger långt över gränsvärdena är det knappast OK att kalla TS "ljudkänslig". Man ska inte behöva acceptera vad som helst bara för att man bor i en viss boendeform. Jag tycker TS har varit uppmärksam och noterat ett begynnande problem och dessutom haft en rimlig approach till problemet, inklusive kontakt med grannen.
Mycket gnäll från fint folk i det här forumet men BULLER och OLJUD o ljud inomhus gör mig vansinnig. Ungar som springer ovanpå el studsar boll, eller fest med hög musik efter 12.00

• Gilla
Tullen127 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.