Hej!
vi bor i ett kedjehus och fick för ett drygt halvår sedan nya grannar. De har hållit på och renoverar en hel den vilket vi tycker er positivt även om det har låtit en del.
Häromdagen så stördes jag av ett lågfrekvent buller i viss delar av huset, det lät som en lastbil stod utanför och brummade. Jag tänkte inte mer på det men ju mer jag hör detta brummande ju mer jobbigt upplever jag det.
Jag installerade en app på telefonen och den säger att det är en frekvens på 50 hz och ljustrycket är 59 db. Detta är uppmätt i vardagsrummet som är precis jämte grannen. I barnens sovrum är det 55 db@45 hz.
jag ska gå och prata med grannen och hoppas att det finns en enkel lösning på problemet men jag är nyfiken på vad juridiken säger.
vi bor i ett kedjehus och fick för ett drygt halvår sedan nya grannar. De har hållit på och renoverar en hel den vilket vi tycker er positivt även om det har låtit en del.
Häromdagen så stördes jag av ett lågfrekvent buller i viss delar av huset, det lät som en lastbil stod utanför och brummade. Jag tänkte inte mer på det men ju mer jag hör detta brummande ju mer jobbigt upplever jag det.
Jag installerade en app på telefonen och den säger att det är en frekvens på 50 hz och ljustrycket är 59 db. Detta är uppmätt i vardagsrummet som är precis jämte grannen. I barnens sovrum är det 55 db@45 hz.
jag ska gå och prata med grannen och hoppas att det finns en enkel lösning på problemet men jag är nyfiken på vad juridiken säger.
Juridiken är inte mitt starka ämne men akustik är jag lite mer hemma på (ingen expert dock). Det bör gå ganska lätt att dämpa brummet från värmepumpen med rätt metod. Ofta är det utomhusdelen som låter och ljudet fortplantar sig i luft eller byggnad, inte så ofta i mark. Om det är stomljud (som alltså går via huskonstruktionen) så bör det gå att ställa utedelen på bättre gummikuddar. Man kan t.o.m. räkna ut exakt vilka kuddar som behövs om man vet frekvensen och utedelens vikt. Det första man bör kontrollera är dock att utedelen är korrekt monterad och att det inte av misstag är fysisk kontakt mellan utedelen och en konsol eller något annat.
Är ljudet luftburet så kan man bygga in utedelen (förutsatt att det är den som låter) med ljuddämpande material. Det kan vara en utmaning med tanke på fukt, luftflöde mm men går absolut att göra. Att brummet ligger på runt 50 Hz antyder dock att det är stomljud du hör.
Är ljudet luftburet så kan man bygga in utedelen (förutsatt att det är den som låter) med ljuddämpande material. Det kan vara en utmaning med tanke på fukt, luftflöde mm men går absolut att göra. Att brummet ligger på runt 50 Hz antyder dock att det är stomljud du hör.
Aggregatet som är av okänd modell är inomhus, troligtivis i deras tvättstuga, som är mellan våra två huskroppar. Givet hur mycket den låter (59 db är rätt mycket) så skulle jag inte vara förvånad ifall den sitter monterad på väggen mot vårt hus. 
Aggregatet är i alla fall nytt för huset sen är frågan om det är nyköpt eller om han har köpt ett begagnat aggregat.
Är det någon som vet ifall dessa ljudvolymer är skadliga? För mig är det obehagligt att vara i dessa rum (2 sovrum för barnen + vardagsrummet) när det låter så...
Jag ska gå över till honom ikväll och prata med honom. Jag hoppas innerligt på förståelse och en vilja av att lösa problemet smidigt.
Aggregatet är i alla fall nytt för huset sen är frågan om det är nyköpt eller om han har köpt ett begagnat aggregat.
Är det någon som vet ifall dessa ljudvolymer är skadliga? För mig är det obehagligt att vara i dessa rum (2 sovrum för barnen + vardagsrummet) när det låter så...
Jag ska gå över till honom ikväll och prata med honom. Jag hoppas innerligt på förståelse och en vilja av att lösa problemet smidigt.
Jag har inga uppgifter på när det blir skadligt, och det beror mycket på hur länge man blir utsatt för ljudet. Man blir trött av långvarit lågintensivt störande ljud, vilket ju kan räknas som skadligt i någon mening. Jag råkade hitta denna länk från Göteborg stad:
https://goteborg.se/wps/portal/start/bostader-och-boendemiljo/boendemiljo/buller
Riktvärden för buller inomhus, gäller för bostadsrum som till exempel sovrum:
https://goteborg.se/wps/portal/start/bostader-och-boendemiljo/boendemiljo/buller
Riktvärden för buller inomhus, gäller för bostadsrum som till exempel sovrum:
- Maximalt ljud 45 dBA
- Ekvivalent ljud 30 dBA
- Ljud med hörbara tonkomponenter 25 dBA
- Ljud från musikanläggningar 25 dBA
R
rolflidvall
Husägare
· Stockholm/Nacka
· 408 inlägg
rolflidvall
Husägare
- Stockholm/Nacka
- 408 inlägg
Jättebra att prata med grannen och försöka hjälpas åt att lösa problemet med bullret. Men, om det inte går så behöver man känna till vad man har för möjligheter. Till att börja med så lyder störningar från buller under miljöbalken, 9 kap 3 §:D drew_westling skrev:
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ngssamling/miljobalk-1998808_sfs-1998-808#K9v
"3 § Med olägenhet för människors hälsa avses störning som enligt medicinsk eller hygienisk bedömning kan påverka hälsan menligt och som inte är ringa eller helt tillfällig."
Vidare, så här skriver t.ex. Mark- och miljööverdomstolen i dom M 1457-18, 2018-11-27, som gäller ljudstörningar:
https://www.domstol.se/globalassets...jooverdomstolen/avgoranden/2018/m-1457-18.pdf
"Med olägenhet för människors hälsa avses störning som enligt medicinsk eller hygienisk bedömning kan påverka hälsan menligt och som inte är ringa eller helt tillfällig enligt 9 kap. 3 § miljöbalken, MB. Störningen måste ha en viss varaktighet och objektivt sett innebära en olägenhet. Bedömningen ska utgå från vad människor i allmänhet anser är en olägenhet, men hänsyn ska tas till personer som är något känsligare än normalt (prop. 1997/98:45, Del 2, s. 109). Regeln är mycket vid och träffar inte bara fasta källor utan även rörliga, såsom fordon. Även ett kortvarigt ljud kan innebära en olägenhet för människors hälsa enligt miljöbalken om det är regelbundet och återkommande (jfr MÖD 2002:3)."
Det som är bra med lagstiftningen är att den inte säger något annat än att är man störd så är det ett problem, inga gränsvärden, så lagen tar tar hand om det faktum att olika människor är olika känsliga för störningar.
Om man lider av bullerstörningar från någon som inte vill åtgärda dem så behöver man anmäla detta till kommunen som ett tillsynsärende. Stockholm t.ex. har en hemsida där man kan göra det:
https://boende.stockholm/storningar-i-din-bostad/anmal-storningar-i-din-bostad/
När man väl lyckats övertala kommunen att man är störd och att de behöver komma hem och mäta så kommer de, om det handlar om lågfrekvent buller (upp till 200 Hz), att göra en ovägd (utan filter) tersbandsmätning enligt "Folkhälsomyndighetens allmänna råd om buller inomhus", tabell 2:
https://www.folkhalsomyndigheten.se...d04e244b92a9165705ef3ac3c2/fohmfs-2014-13.pdf
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Folkhälsomyndighetens allmänna råd är inte tvingande utan bara rekommendationer, men eftersom kompetensen hos kommuner i allmänhet är mycket låg vad gäller ljud så följer kommunerna rekommendationerna som om de var lag, vilket de alltså inte är.
För övrigt anser jag, som är pensionerad ljudtekniker, att gränsvärdena, särskilt under 100 Hz, är alldeles för höga i rekommendationerna.
Om kommunen sedan kommer fram till att man får tåla störningarna så kan man överklaga beslutet till länsstyrelsen och sedan vidare till Mark- och miljödomstolen.
Eftersom det nämns i tråden så vill jag påpeka att vad gäller de absolutvärden i dB (för ljudtrycksnivå) man får med appar i telefoner och dylikt så är de inte regelrätta. För det krävs en ljudnivåmätare som är kalibrerad så att 0 dB ("hörseltröskeln") = 20 μPa ljudtrycksnivå:
https://decibelmatare.se/ljudniva/
Slutligen, när man mäter ljudstörningar så är det mycket viktigt att man gör två mätningar, en med störningskällan avstängd och en med störningskällan igång så att man kan se exakt vilket ljudtillskott störningskällan bidrar med. Där kan man dock till nöds använda en mobilapp. För att någorlunda kunna se skillnaden mellan två mätvärden på samma apparat behöver man ju inte ha en kalibrerad ljudnivåmätare. Självklart måste dock mätningen göras i samma punkt - där man blir störd.
Är det nåt fel med svenska AC?
Här där jag bor, i Portugal, har alla AC/Inverters för värme och kyla. Vi har fyra inomhusenheter och en utomhusenhet som står på vår terrass. Den hörs i princip ingenting. Grannens terrass bredvid hörs inte alls.
I en annan lägenhet jag har, också fyra AC/Inverters i min lägenhet (i ett hus med sex lägenheter) hörs inte heller någonting. Utomhusenheterna på de sex takterrasserna är också väldigt tysta. Jag sitter och njuter på kvällarna och tittar ut på natthimlen.
Är det nåt fel på svenska modeller?
Eller är det för dyrt? Jag betalade nyss €3400 för premium AC/Inverters, 4 inomhus och 1 utomhusenhet, inklusive installation.
Här där jag bor, i Portugal, har alla AC/Inverters för värme och kyla. Vi har fyra inomhusenheter och en utomhusenhet som står på vår terrass. Den hörs i princip ingenting. Grannens terrass bredvid hörs inte alls.
I en annan lägenhet jag har, också fyra AC/Inverters i min lägenhet (i ett hus med sex lägenheter) hörs inte heller någonting. Utomhusenheterna på de sex takterrasserna är också väldigt tysta. Jag sitter och njuter på kvällarna och tittar ut på natthimlen.
Är det nåt fel på svenska modeller?
Eller är det för dyrt? Jag betalade nyss €3400 för premium AC/Inverters, 4 inomhus och 1 utomhusenhet, inklusive installation.
Redigerat:
Är det trä- eller betonghus du pratar om där nere?Hemmakatten skrev:
Är det nåt fel med svenska AC?
Här där jag bor, i Portugal, har alla AC/Inverters för värme och kyla. Vi har fyra inomhusenheter och en utomhusenhet som står på vår terrass. Den hörs i princip ingenting. Grannens terrass bredvid hörs inte alls.
I en annan lägenhet jag har, också fyra AC/Inverters i min lägenhet (i ett hus med sex lägenheter) hörs inte heller någonting. Utomhusenheterna på de sex takterrasserna är också väldigt tysta. Jag sitter och njuter på kvällarna och tittar ut på natthimlen.
Är det nåt fel på svenska modeller?
Eller är det för dyrt? Jag betalade nyss €3400 för premium AC/Inverters, 4 inomhus och 1 utomhusenhet, inklusive installation.
"Felet" är väl att man i Sverige vanligtvis har en inomhusenhet och då blir det ju rätt kraftig fläkt om det ska nå hela huset. Och detta i sin tur beror ju på att man vanligtvis använder dem för uppvärmning och husen man sätter in dem i har redan elradiatorer i alla rum, så det blir lite "knas" att dra ledningar med köldmedia till varje sovrum.Hemmakatten skrev:
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
@drew_westling Nu har det gått några dagar sedan du skulle gå över till grannen. Håller tummarna för att det gick bra och att du inte sitter inlåst i deras tvättstuga sedan i tisdags. Berätta gärna hur det går, när du blivit utsläppt.
Om det är en luftvärmepump borde väl utomhusdelen vara monterad utomhus? Vi ställde utomhusdelen på cementplintar en bit ifrån väggen just för att inte få in ljud inomhus ifrån den. .D drew_westling skrev:Aggregatet som är av okänd modell är inomhus, troligtivis i deras tvättstuga, som är mellan våra två huskroppar. Givet hur mycket den låter (59 db är rätt mycket) så skulle jag inte vara förvånad ifall den sitter monterad på väggen mot vårt hus.
Aggregatet är i alla fall nytt för huset sen är frågan om det är nyköpt eller om han har köpt ett begagnat aggregat.
Är det någon som vet ifall dessa ljudvolymer är skadliga? För mig är det obehagligt att vara i dessa rum (2 sovrum för barnen + vardagsrummet) när det låter så...
Jag ska gå över till honom ikväll och prata med honom. Jag hoppas innerligt på förståelse och en vilja av att lösa problemet smidigt.
Hos oss är utelekens dumt nog monterad på en ram på väggen. På själva ramen som även har ett litet tak står apparaten på fjädrar och detta funkar helt ok förutom när det är apkallt på vintern. När det är så kallt så fryser vattnet som rinner från den innan det når fram till pipen på kanten och då blir det mer o mer is under till det bygger så mycket att isen tillslut täcker över fjädrarna och hela konstruktionen blir rigid. När detta sker uppstår som här ett stomljud som jag mådde dåligt över ett par dagar innan jag till slut fattade vad det kom ifrån (ute låter ju utedelen inget alls i princip). Höll på att bli helt knäpp på ljudet så förstår dit lidande! Jag behöver ju inte förhandla med någon granne och då jag inte tänker besvär mig med att flytta maskinen så blev lösningen att hacka is när det händer. Är inte ofta så kallt så länge i Stockholm.
